SAMUEL IN THE CLOUDS (Pieter Van Eecke)

1. House SITC © Clin d'oeil filmsHoog in de bergen van Bolivië smelten de gletsjers in een onwaarschijnlijk snel tempo.

Samuel Mendoza, die al meer dan dertig jaar een skilift voor de toeristen op de Chacaltaya-top draaiende houdt, kijkt vanop het dak van de wereld naar buiten: zijn familie heeft generaties lang in de besneeuwde bergen geleefd en gewerkt, en zelf heeft hij nooit van iets anders dan skiën gedroomd, maar nu is de sneeuw helemaal weg.

Terwijl wetenschappers de dramatische veranderingen op de meer dan 5.000 meter hoge top meten en bespreken, eert Samuel de oude berggoden, en blijft hij hopen dat de sneeuw zal terugkomen. En de wolken: die blijven voorbijdrijven.

Regisseur Pieter Van Eecke – een Belg die in Zuid-Amerika woont en werkt – maakte eerder al ‘Goudougoudou’, een internationaal geprezen documentaire over de aardbeving in Haïti.
Dit keer drukt hij ons met de neus op de feiten over de klimaatverandering, met Samuel  Continue reading “SAMUEL IN THE CLOUDS (Pieter Van Eecke)” »

3/5/2016: THE WOLFPACK + WOLFBAR-mediacafé

Wolfpack_1Op dinsdag 3 mei slaan het Filmhuis en Project Wolf – het Mechelse medialab voor en door jongeren – de handen in elkaar. En welke film konden we daarvoor beter programmeren dan het bijzonder raak getitelde ‘The Wolfpack’?

In ‘The Wolfpack’ geeft regisseuse Crystal Moselle ons een inkijkje in het fascinerende maar uiterst schrijnende bestaan van de New Yorkse gebroeders Angulo: de zes jongens, hun jonge zusje Visnu én hun moeder werden door hun tirannieke Hare Krishna-vader jarenlang binnen gehouden. Zo zouden ze volgens vader Oscar alvast niet in contact komen met de drugs, verkrachting en moorden in de boze buitenwereld.
Watermerk donkerLes kregen ze thuis, en het enige dat ze van de wereld buiten te zien krijgen, was wat het uitzicht uit hun appartement bood én wat ze in Hollywoodfilms zagen – want film kijken mocht wel van hun vader.

Aangezien ze toch niet buiten mochten, besloten ze die films te gaan naspelen: ‘Reservoir Dogs’, ‘The Dark Knight’, ‘Halloween’, ‘Pulp Fiction’… Allemaal werden ze door de jongens tot in de kleinste details in scène gezet.

Maar ondertussen leverde de radicale “opvoeding” de zes wel een verwrongen wereldbeeld op, én een totaal verknipte relatie met de dagelijkse realiteit. Iets dat pijnlijk duidelijk wordt wanneer we volgen hoe de jongens zich aan hun bestaan binnen Continue reading “3/5/2016: THE WOLFPACK + WOLFBAR-mediacafé” »

EL ABRAZO DE LA SERPIENTE (Ciro Guerra)

45846_1Eén van de meest indrukwekkende filmtrips van het afgelopen jaar komt uit Colombia: diep in de jungle draaide de jonge regisseur Ciro Guerra daar het machtige ‘El Abrazo de la Serpiente’, een film gebaseerd op de reisdagboeken van de Duitse etnograaf & ontdekkingsreiziger Theodor Kuch-Gronberg en de Amerikaanse bioloog Evan Schultes.

Ergens in het begin van de twintigste eeuw arriveert Theo (uitmuntend vertolkt door onze landgenoot Jan Bijvoet) bij de sjamaan Karamakate.
Theo is ziek, en kan Karamakate en gids Manduca ervan overtuigen in de jungle op zoek te gaan naar yakruna, een mytische plant die genezende krachten zou bezitten.

Vele jaren later onderneemt Evan een poging om de tocht van de inmiddels overleden Theo te voltooien: het bestaan van de stam is inmiddels grondig door elkaar geschud – of zeg maar gerust: zwaar aangetast – door de kolonisatie, maar de oude Karamakate Continue reading “EL ABRAZO DE LA SERPIENTE (Ciro Guerra)” »

25/4/2016: BELGICA

belgicaTWEE VERTONINGEN!
Vertoning 1: om 18u30
Vertoning 2: om 20u45

‘Belgica’ is op dinsdag 7 juni ook de slotfilm van ons seizoen 2015-16. Wie dan komt kijken krijgt er uiteraard ons traditionele slotfeest met drank, hapjes en muziek gratis bovenop!
____

Party party party!
Onze slotfilm voor het Filmhuisseizoen 2015-16 kan uiteraard niet anders dan het hedonistische festijn ‘Belgica’ worden, maar voor wie niet kan wachten tot ons slotfeest in juni (of voor wie dan examens heeft), vertonen we hem nu ook al een eerste keer.

Het verhaal van ‘Belgica’ is gebaseerd op dat van de Charlatan, het bekende/beruchte Gentse café annex nachtclub annex concertzaal, dat ooit uitgebaat werd door de vader van regisseur Felix Van Groeningen, en waar hij en zijn broer als tieners nog pinten getapt hebben.
Het is ook een broederverhaal dat – tussen de wilde feestnachten, de wilde rock-‘n-roll en de sloten bier door – de levensader van ‘Belgica’ vormt.

Jo neemt een Gents café over, en met de hulp van zijn broer Frank (geweldig vertolkingen van Stef Aerts en nieuwkomer Tom Vermeir) wordt het vieze hol algauw

dé plaats waar zowat iedereen naartoe trekt voor leute en vermaak. En het rock-‘n-rollgehalte wordt nog flink wat verhoogd als ze in een zaaltje achter het café concerten en feesten beginnen te organiseren.
Maar het wilde leven zet niet alleen de lever en de gezonde nachtrust van Frank zwaar Continue reading “25/4/2016: BELGICA” »

THE LAND OF THE ENLIGHTENED (Pieter-Jan De Pue)

The-Land-of-the-Enlightened

Maar liefst zeven jaar werkte Pieter-Jan De Pue in Afghanistan aan ‘The Land of the Enlightened’, maar wie het verbluffend mooie en uiterst boeiende resultaat ziet, zal beseffen dat al dat werk absoluut de moeite waard is geweest.

Centrale figuur van deze unieke kruising tussen speelfilm en documentaire is Ghollam, de leider van een zwaarbewapende bende (wees)kinderen op de Afghaanse hooglanden.

De kinderen zijn door de oorlogsomstandigheden niet alleen extreem gehard, ze zijn ook onwaarschijnlijk inventief en ondernemend: ze verkopen oude metalen, verhandelen drugs en slachten desgevallend tussendoor zelf een schaap.

Ghollams droom is ooit voldoende te verdienen om zijn vriendinnetje te trouwen, en haar een groot paleis in Kaboel te bouwen…

Ondertussen volgen we ook een bataljon Amerikanen, dat hopeloze, bijna wanhopige Continue reading “THE LAND OF THE ENLIGHTENED (Pieter-Jan De Pue)” »

SUBURRA (Stefano Sollima)

suburra_still_1-h_2015Suburra is het stadsgedeelte van Rome waar in de keizerlijke tijd de senatoren naartoe kwamen om louche deals te sluiten met criminelen, en waar ze zich te buiten gingen in de talrijke bordelen en bars.

2000 jaar later lijkt er niet veel veranderd, want een gangster met de bijnaam ‘Samurai’ wil de havenbuurt omvormen tot een nieuw Las Vegas.

Niet alleen alle plaatselijke maffiabazen scharen zich achter dit gezamenlijke project, ook de top van de politiek (en van het Vaticaan) zijn met behulp van de nodige smeermiddelen helemaal om.
Acht dagen voor het gigantische project van start moet gaan komt er echter één kink in de kabel, wat meteen leidt tot een gigantisch domino-effect. En de onderwereldoorlog die volgt dreigt iederéén mee in de verdoemenis te sleuren.

Regisseur Stefano Sollima (die eerder al de uitmuntende televisieseries ‘Romanzo Criminale’ en ‘Gomorrah regisseerde) situeerde zijn film tegen de achtergrond van de apocalytische regenbuien die in november 2011 over Rome trokken – toevallig ook de Continue reading “SUBURRA (Stefano Sollima)” »

THE ASSASSIN (Hou Hsiao-Hsien)

the assassin

Over de mooiste film van het afgelopen jaar kan wat ons betreft geen enkele discussie bestaan: het adembenemende ‘The Assassin’ van de Chinees-Taiwanese grootmeester Hou Hsiao-Hsien, waarin letterlijk élk frame eruit ziet als een zorgvuldig gecomponeerd schilderij.

Het verhaal speelt zich af in de achtste eeuw, tijdens de Tang-dynastie: Nie (gespeeld door de in Taiwan razend populaire Shu Qi) is een jonge vrouw die als kind weggehaald werd bij haar familie. In het geheim heeft ze een opleiding in de gevechtssporten gekregen, waarna ze is toegetreden tot de Orde der Moordenaars, die tot doel heeft corrupte politici en tirannen uit te schakelen.

Maar Nies trouw wordt op de proef gesteld wanneer ze de opdracht krijgt een man die ze liefheeft te vermoorden…

Een nieuwe ‘Crouching Tiger, Hidden Dragon’, zegt u?
Niet helemaal: ook al zijn de zwaardballetten ronduit spectaculair, het melancholische, subtiele en bijna ingetogen ‘The Assassin’ is veel minder een pure martial arts-film, en
Continue reading “THE ASSASSIN (Hou Hsiao-Hsien)” »

DEMAIN (Cyril Dion & Melanie Laurent)

demain_02bMélanie Laurent mocht van Quentin Tarantino in ‘Inglourious Basterds’ Hitler de lucht inblazen, maar de Française heeft veel méér in haar mars dan alleen maar acteren: samen met Cyril Dion van de ecologische beweging Colibris regisseerde ze ‘Demain’, een documentaire die bij onze zuiderburen al voor een ware (positieve) schokgolf zorgde, en die nu ook de rest van de wereld verovert.

De film begint nochtans met de uiterst deprimerende resultaten van een studie die in 2012 in het wetenschappelijk blad Nature verscheen: Stanford-biologe Elizabeth Hadley en Berkeley-paleontoloog Anthony Barknovsky maakten daarin duidelijk dat – als de mensheid doorgaat zoals ze bezig is – we door de bevolkingsexplosie en de opwarming van de aarde op de drempel van een massale uitroeiing staan, eentje van de soort die de planeet sinds de laatste ijstijd niet meer meegemaakt heeft.

En het gaat niet om een verre, onbestemde toekomst: voor 2100 kan het ecosysteem het point of no return al lang overschreden hebben…

Met zijn allen recht op de afgrond af, dan maar?
Néén, zeggen Dion en Laurent: ze trokken de wereld rond, op zoek naar realistische oplossingen en werkende alternatieven, en het goede nieuws is: ze vonden die ook.

Niet alleen oplossingen voor het energieprobleem, maar ook economische alternatieven, slimme landbouwtoepassingen, ecologische initiatieven én manieren om het onderwijs en de democratie weer beter te laten functioneren.

Van het Bristol Pound (de Britse stad voerde een eigen munteenheid in waardoor geld  Continue reading “DEMAIN (Cyril Dion & Melanie Laurent)” »

MIA MADRE (Nanni Moretti)

Shots from "Mia Madre"Margherita is een geëngageerde filmmaakster die haar tijd probeert te verdelen tussen haar nieuwe film over fabrieksstakingen, haar puberende dochter en haar moeder: die kranige dame was jarenlang leerkracht Latijn, maar ligt nu in een ziekenhuis op sterven…

Met ‘Mia Madre’ voegt acteur-regisseur Nanni Moretti alweer een pareltje aan zijn autobiografisch oeuvre toe  (tijdens het draaien van ‘Habemus Papam’ lag zijn eigen moeder – ook een lerares Latijn – op sterven), zij het dat hij dit keer voor één keer zelf niet de hoofdrol speelt: die laat hij vertolken door een uitmuntende Margherita Buy.

Zij krijgt op de set van haar film af te rekenen met de zelfvoldane Amerikaanse ster Barry Huggins (gespeeld door John Turturro, die heerlijk en supergrappig is als de arrogante lul van dienst).

Moretti zelf neemt genoegen met een ingetogen bijrol als broer van de filmmaakster, en serveert ons een pakkende, ontroererende familiekroniek, die zowel verwijst naar Woody Allen als naar Ken Loach, Bergman en Fellini.

Het bij dit soort onderwerpen altijd op de loer liggende melodrama wordt vakkundig Continue reading “MIA MADRE (Nanni Moretti)” »

LE CHANT DES HOMMES (Mary Jimenez & Bénédicte Liénard)

chantDe gereputeerde documentairemaaksters Mary Jimenez en Bénédicte Liénard regisseerden met ‘Le Chant des Hommes’ hun eerste speelfilm, al sijpelt hun documentaire achtergrond zowel door in het onderwerp als in de dicht op de huid zittende aanpak.

De film speelt zich af in een Brusselse kerk, waar een groep vluchtelingen van over de hele wereld ten einde raad tot een hongerstaking overgaan om de noodzakelijke papieren te kunnen bemachtigen.
De bezielers van de actie zijn pastoor André (gespeeld door Sam Louwyck), de Iraanse lerares Esma en Kader, een wat schimmige Marokkaanse “arrangeur”.

Buiten gaat het stedelijke leven echter zijn gewone gang, alsof er niks aan de hand is.
En in het duister van die kerk sijpelt diezelfde buitenwereld alleen naar binnen via de
glasramen, of via een occasionele bezoeker: een vrouw die kleren komt brengen, of een
Continue reading “LE CHANT DES HOMMES (Mary Jimenez & Bénédicte Liénard)” »