Art & Film: BEUYS (Andres Veiel)

BeuysBeuysBeuysBeuys

‘Beuys’ is een fascinerend en amusant documentair portret van de legendarische Duitse kunstsjamaan met de onafscheidelijke khaki vissersvest en vilten hoed.

Geboren in 1921 werd Joseph Beuys op zijn vijftiende zoals elke Duitse jongere verplicht lid van de Hitlerjugend, waarna hij zich in 1941 aanmeldde bij de Luftwaffe.

Een keuze die hem bijna zijn leven kostte toen zijn Stuka boven de Kaukasus neergeschoten werd: daar zouden de Tataren volgens de mythe zijn leven gered hebben door zijn zwaargewonde lichaam in vet en vilt te rollen – de twee elementen die later de basis van zijn kunstwerken zouden uitmaken.

Met een oeuvre dat vooral bestond uit performances, happenings (‘Aktionen’), provocaties en pure ideeën eerder dan uit tastbare werken is Beuys na zijn overlijden in 1986 minder zichtbaar gebleven dan bijvoorbeeld Picasso of Warhol, maar zijn invloed
Continue reading “Art & Film: BEUYS (Andres Veiel)” »

FATHERPLACE (Bas Schulte) + PASSÉE L’AUBE (Nicolas Graux)

faplace
‘Fatherplace’ van de jonge Mechelse regisseur Bas Schulte vertelt het verhaal van twee mannen met een camera: de ene is debutant, de andere een gevestigde waarde, de ene is de zoon, de andere is de vader.

Beetje bij beetje komt een dialoog tot stand over de essentie van hun beroep: wat betekent filmen, achter de camera staan?

‘Fatherplace’ werd op het jongste Brussels Art Film Festival bekroond met de Prix Découverte.

http://www.flandersimage.com/browse-titles/detail/fatherplace

We combineren deze Passeelaubekortfilm met een herneming van het prachtige ‘PASSÉE L’AUBE’ van Nicolas Graux, met Tijmen Govaerts.

Het verhaal van ‘Passée L’Aube’ speelt zich af in Polen: Pawel is ervan overtuigd dat hij zijn gevoelens voor de jonge man waar hij verliefd op was helemaal van zich af heeft kunnen zetten.

Tot hij op een regenachtige middag bezoek krijgt van iemand die hij niet verwachtte…

Tijmen Govaerts werd voor zijn hoofdrol bekroond met de Prijs voor de Beste Acteur op het Festival International du Film Francophone in Namen.

Twee keer jong Mechels filmisch toptalent voor de prijs van één dus.

FATHERPLACEvaf_logo
Regie: Bas Schulte
B 2017, 21 min.

PASSÉE L’AUBE
Regie: Nicolas Graux
B 2016, 22 min.

Deze films werden in Filmhuis Mechelen vertoond op:
MAANDAG 11 DECEMBER 2017 om 19u00.

Vertoning in aanwezigheid van ‘Fatherplace’-regisseur Bas Schulte en ‘Passée L’Aube’-acteur Tijmen Govaerts!

PETIT PAYSAN (Hubert Charuel)

petitpaysan2Pierre is een kleine keuterboer van rond de dertig die net de boerderij van zijn ouders overgenomen heeft. Zijn koeien zijn zijn lust en zijn leven: hij spreekt ze aan met hun voornaam, droomt erover, is er letterlijk dag en nacht mee bezig en laat eventueel een kalf in zijn living slapen.

Interesse voor hobby’s heeft hij niet, en zelfs voor een eigen gezin is er geen tijd – al probeert zijn stilaan wanhopige moeder hem wel te koppelen aan de bakkerin van het dorp (die hem meteen subtiel laat weten dat ze ‘looks niet zo belangrijk vindt’).

Na zijn – vele – uren op het land en in de stal surft Pierre tot diep in de nacht het internet af op zoek naar nog meer boerennieuws. Daar sijpelen de eerste berichten door over ‘la maladie Belge‘, een nieuwe mysterieuze ziekte die bij enkele veehouders over de grens al lelijk huis heeft gehouden.

De gedachte aan dolle koeien alleen al zet het hoofd van Pierre aan het malen: bij elke rare beweging die één van zijn beesten maakt, vermoedt hij al meteen dat de koe besmet is.

En ook al komt zijn veearts-zus telkens vaststellen dat er niks aan de hand is met zijn dieren, bij de totaal overwerkte Pierre slaat de paniek en de paranoia toe, want één ziek Continue reading “PETIT PAYSAN (Hubert Charuel)” »

FISH & FARM: CECI N’EST PAS UNE PATATE (Filip de Bodt)

DVD Fish&Farm hoesVoor ‘Fish & Farm: ceci n’est pas une patate’ gingen documentairemakers Filip De Bodt en Geert Lenssens in heel Europa op onderzoek uit om te zien wat  de mensen die ons voedsel kweken beroert.

Niet alleen onze eigen boeren komen over hun werk getuigen, maar ook landbouwers van ver over onze grenzen: van een Franse boerin die uitlegt hoe het platteland tot een woestijn hertekend wordt tot mensen uit Afrika en het Midden-Oost die de gevolgen van de Europese exportpolitiek voor hun lokale economie aanklagen: “De lokale landbouw wordt kapot gemaakt, en de slachtoffers vertrekken met gammele bootjes naar Europa”.

En dan hebben we het nog niet gehad over kolen die niet met vier in één doos
passen, aardappelen die je thuis niet kan koken, vreemde insecten in de
fruitteelt en schapenmelk waar je geen kaas meer van kan maken…

climaxiGelukkig zijn er ook boeren die voor zichzelf opkomen: ze hebben geen nood meer aan veilingen of aan een grootschalige aanpak, en verkopen rechtstreeks aan de consument.

Andersom kopen de klanten soms samen aan, of organiseren ze

Continue reading “FISH & FARM: CECI N’EST PAS UNE PATATE (Filip de Bodt)” »

LE FIDELE (Michaël Roskam)

le_fidele‘Rundskop’-regisseur Michaël Roskam omschreef zijn nieuwe ‘Le Fidèle’ als een ‘amour noir’, en dat is ook precies wat hij de kijker voorschotelt: een mix tussen een gangsterfilm, een duistere film noir en een liefdesdrama.

Het achterliggende verhaal is losjes gebaseerd op het leven van de beruchte Belgische eighties-gangsters Patrick Haemers, Murat Kaplan, Philippe Lacroix en Robert Vanoirbeek (a.k.a. Petit Robert): onderwereldfiguren die erin slaagden bijna dagelijks in het nieuws te komen, en zo hun misdaden bijna glamoureus maakten.

Matthias Schoenaerts speelt Gigi Vanoirbeek, een kerel die officieel iets onduidelijks doet in de autohandel (maar die eigenlijk een gangster en pathologische leugenaar is).

Gigi valt als een blok voor de al even dierlijke vaf_logoBibi, een racepilote die ook naast de piste niet vies is van snel en gevaarlijk leven: een knetterende coup de foudre, quoi, maar dan één met één grote, duistere wolk erboven.

De aantrekkingskracht tussen de alwéér impressionant acterende Continue reading “LE FIDELE (Michaël Roskam)” »

THE ROAD TO MANDALAY (Midi Z)

RoadtoMandalayNiet alleen Europa worstelt met een migrantievraagstuk. In ‘The Road to Mandalay’ focust de (Birmese, maar in Taiwan verblijvende) regisseur Midi Z zich bijvoorbeeld op het verhaal van twee illegale Birmese migranten in Bangkok.

Lianqing (gespeeld door Midi Z’s fetisjactrice Ke-xi Wu) en Guo (rol van Kai Ko, een grote ster in Taiwan) worden door het lot aan elkaar gekoppeld wanneer ze met een stel anderen illegaal Thailand proberen binnen te raken.

De lieve, vriendelijke en bijna onschuldige Guo maakt wat stuntelige romantische avances in de richting van zijn knappe, stille medevluchtelinge, en wil graag dat ze hem volgt naar een textielfabriek waar je zonder veel papieren aan de slag kan.

Maar de standvastige Lianqing heeft andere, grotere plannen dan in de illegaliteit te blijven rondhangen: met haar capaciteiten wil een écht paspoort, en een échte job.

Mechelen_Mondiaal_LogoHaar kamergenote wil haar helpen alle papieren in orde te brengen, maar ook zij heeft hulp nodig van schimmige personages die in ruil voor geld ‘zaakjes kunnen regelen’.

Wanneer blijkt dat dat geregel allemaal toch niet zo makkelijk verloopt, komt Lianqing voor een keuze tussen pest en cholera te Continue reading “THE ROAD TO MANDALAY (Midi Z)” »

PASSÉE L’AUBE (Nicolas Graux)

PasseelaubeMet ‘Passée L’Aube’ presenteren we u een erg fraaie kortfilm van Nicolas Graux, met in de hoofdrollen Tijmen Govaerts en Piotr Biedron.

Het verhaal speelt zich af in Polen: Pawel is ervan overtuigd dat hij zijn gevoelens voor de jonge man waar hij verliefd op was helemaal van zich af heeft kunnen zetten.

Tot hij op een regenachtige middag bezoek krijgt van iemand die hij niet verwachtte…

logo-index‘Passée L’Aube’ is een erg actueel drama over de problemen waarmee de LGBT-gemeenschap in Polen (maar zeker niet alleen daar) te maken krijgt.

De jonge en zéér veelbelovende Mechelse acteur Tijmen Govaerts werd voor zijn rol bekroond met de prijs voor de Beste Continue reading “PASSÉE L’AUBE (Nicolas Graux)” »

THE BIG SICK (Kumail Nanjiani)

the-big-sickWat krijgen we nou? Een romcom in het Filmhuis?

Welja, omdat ‘The Big Sick’ veruit de béste en slimste romcom van de afgelopen tien jaar is, en een film die een in platte meligheid vervallen genre fris nieuw leven inblaast.

Het begin van dit (waargebeurde) verhaal is er nochtans wel eentje zoals alle romcoms beginnen: boy meets girl.

Hij is Kumail, een gesjeesjde stand-up comedian van Pakistaanse origine die Uber-chauffeur moet spelen om rond te komen. Zij is Emily, een leuke all american girl die hem heckelt tijdens zijn optreden.
Algauw vormen de twee een dolverliefd en onafscheidelijk stel, maar wat Kumail haar verzwijgt is dat zijn ouders al een gearrangeerd huwelijk met een Pakistaans meisje voor

hem geregeld hebben.
En wat hij haar evenmin vertelt is dat hij hun relatie verborgen heeft gehouden voor zijn ouders…

Voldoende voor een vertrouwensbreuk en eerste zware relatiecrisis tussen de twee. En net op het dieptepunt van die crisis, belandt Emily door een zeldzame ziekte ook nog  Continue reading “THE BIG SICK (Kumail Nanjiani)” »

120 BPM (Robin Campillo)

120_bpmcceline_nieszawer_photo1Frankrijk, eind jaren ’80: AIDS slaat genadeloos toe in de homogemeenschap, maar écht wakker ligt de politiek daar niet van. Ook in de farmaceutische industrie staat het punt niet bepaald hoog op de agenda.

Erger nog: de gedachte dat AIDS niet meer dan een verdiende straf is voor de ongebreidelde en ongeneerde viering van seks en plezier in het homomileu is nooit veraf.

In navolging van gelijkaardige bewegingen in Amerika en Engeland gaat een groepje activisten van ACT UP vuist omhoog en kop vooruit in de tegenaanval.

Politici, scholen en bedrijven worden bestookt met mediagenieke, vaak spectaculaire acties die geregeld eindigen in politiegeweld of antireclame (een spreker op een conferentie aan een paal vastketenen blijkt géén geschikte methode om het grote publiek mee te krijgen), maar die even geregeld in hun opzet slagen.

Hoe urgent de strijd van ACT UP is blijkt onderweg, wanneer de gezondheidstoestand van activist Sean opeens snel achteruit gaat…

logo-indexRegisseur Robin Campillo brengt in ‘120 BPM’ een stukje recente maar helaas al halfvergeten geschiedenis weer lillend tot leven.

Dat hij ook uitgebreid op het interne gehakketak, de harde discussies over de te voeren tactiek, de fouten en de kleine kantjes van de actievoerders ingaat maakt zijn film alleen maar Continue reading “120 BPM (Robin Campillo)” »

UNA MUJER FANTASTICA (Sebastian Lelio)

Suna-mujer-fantastica-videoantiago de Chile: de jonge, knappe transgendervrouw en nachtclubzangeres Marina Vidal belandt in een passionele relatie met Orlando, een man van middelbare leeftijd die bereid is zijn gezin op te geven voor haar.

Oprechte liefde, maar wanneer Orlando plots doodvalt, krijgt Marina te maken met een golf van vijandigheid en haat die uit allerlei hoeken over haar heen rolt: Orlando’s ex-vrouw straalt alleen maar pure minachting voor haar uit, zijn zoon wil haar zo snel mogelijk uit haar appartement zetten, de wetsdokter spreekt haar halsstarrig als man aan, en ook de politie heeft wel wat vragen bij Orlando’s relatie met een transgender:dat kan toch alleen maar prostitutie zijn, nietwaar?

logo-indexOm de vernedering compleet te maken, laat de familie haar weten dat ze absoluut niet welkom is op de begrafenis van haar geliefde. Een toestand waar ze zich alleen maar door haar sterk karakter en haar kurkdroge humor weet door slaan…

‘Una Mujer Fantastica’ is een uitmuntend, spannend drama, uiterst Continue reading “UNA MUJER FANTASTICA (Sebastian Lelio)” »