99 HOMES (Ramin Bahrani)

99homes

‘Een thriller met een humanistisch hart’: zo omschrijft regisseur Ramin Bahrani zelf zijn ijzersterke ’99 Homes’, een film die draait rond de financiële crisis van 2007 en 2008, en over de gevolgen daarvan voor de gewone man.

Centraal staat vastgoedagent Rick Carver, een man wiens job erin bestaat namens de banken huizen in beslag te nemen van mensen die hun leningen niet meer kunnen afbetalen. Huilende kinderen, radeloze moeders, dakloze vaders: het laat deze kille, cynische rotzak allemaal volstrekt koud.

Ook de werkloze en gescheiden dakwerker Dennis Nash krijgt op een dag bezoek van Carver, die hem – met een gerechtelijk bevel in de hand en de politie aan zijn zij – exact twee minuten tijd geeft om een paar spullen bijeen te rapen en op te krassen.

Van het ene op het andere moment zijn Nash, zijn inwonende moeder en zijn zoontje Continue reading “99 HOMES (Ramin Bahrani)” »

JACKIE (Pablo Larrain)

jackie_22

We hebben nog maar net zijn ‘Neruda’ vertoond, en daar is de Chileen Pablo Larrain alweer met een nieuwe film: ‘Jackie’, zijn biopic over presidentsweduwe Jackie Kennedy, en zijn eerste film in Amerika.

Het resultaat van dat Amerikaanse debuut mag er alvast zijn, want de film is intussen al overladen met prijzen, en hoogstwaarschijnlijk komt daar deze week nog één of meerdere Oscars bij voor hoofdrolspeelster Natalie Portman.

De film is absoluut geen klassieke biopic, maar is daarentegen helemaal opgebouwd rond een interview dat Jackie gaf aan een journalist van Time, één week na de moord op haar man.

Larrain schildert Jackie daarin als een vrouw die – ondanks het gruwelijke drama dat haar net overkomen is – koste wat het kost zelf minutieus de regie wil blijven voeren over het beeld dat van haar en haar echtgenoot naar buiten komt: ze beseft maar al te goed dat wat ze in het exclusieve interview zegt zal bepalen hoe het publiek haar en haar man zich zullen herinneren.
En ze gedraagt zich zelfs tijdens dat privé-gesprek dan ook alsof ze de hele tijd staat te acteren voor een batterij camera’s – wat eigenlijk min of meer ook zo wàs.

Door de verkiezing van Trump kreeg de film meteen ook een andere, onbedoelde lading: meer dan 50 jaar na de feiten is Jackie nog altijd een absoluut icoon van klasse, stijl en Continue reading “JACKIE (Pablo Larrain)” »

LAND GRABBING (Kurt Langbein & Christian Brüser)

76209_1Akkerland wordt jaar na jaar zeldzamer: jaarlijks verdwijnt maar liefst 12 miljoen hectare.

Bovendien heeft de big business sinds de financiële crisis van 2008 landbouwgrond ontdekt als een uitstekende investering.
Want zoals Mark Twain ooit zei: ‘Buy land, they’re not making it anymore!’

De omvang en wijze van deze ontwikkelingen gaat soms het voorstellingsvermogen te

boven: vlakten ter grootte van de helft van Europa worden opgekocht, waarna kleine boeren en de plaatselijke bevolking moeten wijken.

Wat in de plaats komt is grootschalige, gestandaardiseerde monocultuur op maat van de
agro-industrie in handen van superrijken. Die zich zo meteen van een royaal rendement Continue reading “LAND GRABBING (Kurt Langbein & Christian Brüser)” »

THE HANDMAIDEN (Park Chan-wook)

the-handmaidenKorea in de jaren ’30: een oplichter huurt de beeldschone Sookee (gespeeld door Tae-ri Kim) in om zich als kamermeisje aan te bieden bij de familie van de steenrijke Japanse erfgename Hideko (rol van Min-hee Kim).

Een opdracht waarin het meisje van nederige afkomst met glans slaagt, maar algauw ontdekt ze dat ze in de familie lang niet de enige is die zich als iemand anders voordoet.
En bovendien ontstaat tussen het kamermeisje en haar werkgeefster een heftig knetterende erotische relatie…

Na een (mislukt) uitstapje naar Hollywood keerde het Zuid-Koreaanse supertalent Park Chan-wook (herinner u het uitzinnige ‘Old Boy’, zéér lang geleden al te zien in het Filmhuis) terug naar zijn thuisland, om het boek ‘Vingervlug’ van Sarah Waters te Continue reading “THE HANDMAIDEN (Park Chan-wook)” »

HOME (Fien Troch)

1384303579Pers en insiders waren na de première in Venetië unaniem: het uitstekende ‘Home’ zal de grote doorbraakfilm van Fien Troch worden.

‘Home’ draait rond de 17-jarige Kevin, een kerel die een tijdje in de jeugdgevangenis heeft gezeten en nu met een leercontract in de zaak van zijn tante en oom aan de slag kan.

En omdat thuis het contact met zijn vader absoluut niet goed loopt, neemt hij ook zijn intrek bij de familie, wat hem de mogelijkheid geeft om vriendschap aan te knopen met zijn neef Sammy en met John, een jongen die door zijn tirannieke moeder onder de knoet wordt gehouden.

Maar hoe goed de intenties van oom en tante ook lijken, de communicatie tussen de

verschillende generaties loopt op zijn zachtst gezegd niet vlot – en dan zwijgen we nog over de school, waar de jongeren tot wanhoop van hun leraars meer geïnteresseerd lijken in hun smartphones en in YouTube dan in de lessen.

Het probleem is dat bij de in zichzelf gekeerde Kevin constant een innerlijke woede lijkt te Continue reading “HOME (Fien Troch)” »

Art & Film: DIRK BRAECKMAN

banner-695x492

Eva Wittocx werd door cultuurminister Sven Gatz benoemd als curator van het Belgisch paviljoen op de 57e Biënnale van Venetië, de plaats waar Dirk Braeckman nieuwe werken zal presenteren.

Vertrekpunt van die werken zijn sterke beelden: beelden die een antwoord geven op de massaproductie en consumptie van beelden.

Elk beeld, elke slogan vraagt om onze aandacht. Of het nu via televisie, internet of in de publieke ruimte is. Dirk Braeckman en curator Eva Wittocx streven voor het paviljoen naar een verstilling en aandacht voor beelden. Braeckmans foto’s zullen stoorzenders zijn in de reguliere beeldenstroom.

Dirk Braeckman (°1958, Eeklo – woont en werkt in Gent) begon zijn carrière als fotograaf
met portretten en zelfportretten. Later koos hij als onderwerpen voor zijn zwart-witte foto’s verlaten plekken en lege ruimtes, lichaamsdelen, muren, bedden, enz. Fragmenten Continue reading “Art & Film: DIRK BRAECKMAN” »

LE TOUT NOUVEAU TESTAMENT (Jaco Van Dormael)

Le tout nouveau testamentEen veelfilmer is Jaco Van Dormael niet bepaald, maar àls hij een film maakt, is het altijd weer een evenement.
Zie bijvoorbeeld zijn laatste film, de succulente surrealistische komedie ‘Le Tout Nouveau Testament’.

Hoofdpersonage van de film is God zelve, die niet alleen met zijn vrouw en dochter in een mottig Brussels appartement blijkt te wonen, maar die bovendien ook nog eens een echte rotzak is. Zijn grootste plezier bestaat erin constant de hele mensheid te couilloneren, zijn eigen familie inbegrepen.
Tot zijn dochter genoeg heeft van zijn tirannie: ze wreekt zich op haar vader door alle

sterfdata van nog niet overleden mensen op het internet te zetten, wat uiteraard zo zijn gevolgen heeft.

Voor de rol van God castte Van Dormael de onnavolgbare Benoit Poelvoorde, die met
zijn lekker morsige vertolking de film een volstrekt onweerstaanbare komische drive  Continue reading “LE TOUT NOUVEAU TESTAMENT (Jaco Van Dormael)” »

NERUDA (Pablo Larrain)

film-neruda-fDe beste film die ik dit jaar gezien heb,’ zo zei Pedro Almodovar onlangs over ‘Neruda’, en als Almodovar spreekt, dan luisteren wij natuurlijk.

Is ‘Neruda’ een klassieke biopic over de legendarische Chileense dichter Pablo Neruda?
Niet helemaal, want regisseur Pablo Larrain wist slim de valkuilen van dat wat afgekloven genre te vermijden door echte gebeurtenissen te vermengen met pure fictie en filmische poëzie.

Larrain (vorig jaar bij ons nog te zien met ‘El Club’, en binnenkort met ‘Jackie’, zijn ijzersterke Hollywooddebuut over Jackie Kennedy) begint zijn film net na de tweede wereldoorlog, wanneer de dankzij de hulp van een linkse coalitie verkozen Chileense president Videla het communisme buiten de wet stelt.

Dat is helemaal in lijn met de Koude Oorlog-sfeer van 1948, maar bijzonder slecht nieuws voor de dichter (en Stalinist) Pablo Neruda.

Neruda wordt door de maatregel niet alleen gedwongen onder te duiken, hij moet ook zijn naam verdedigen, want terwijl hij ondergedoken leeft, probeert de regering hem te belasteren.

Gelukkig is de dichter op dat moment al zo beroemd en zo populair (Neruda was waarschijnlijk de enige dichter die er ooit in slaagde voetbalstadions te laten vollopen) dat Continue reading “NERUDA (Pablo Larrain)” »

Art & Film: EXPRMNTL (Brecht Debackere)

exprmntl3

Knokke, 1949: het favoriete oord van de Belgische beau monde vindt dat het niet kan achterblijven bij buitenlandse tegenhangers als Cannes en Venetië, die allebei een eigen filmfestival hebben.

En dus wordt in het plaatselijke casino het – ahum – World Festival of Film and the Arts opgezet. In de rand van het programma mag de Cinemathèque een sectie samenstellen naar aanleiding van het 50-jarige bestaan van de film.

De unieke en bizarre reeks dadaïstische, abstracte en surrealistische films die de visionaire conservator Jacques Ledoux daar toonde groeit al snel uit tot een apart festival: EXPRMNTL.

Ondanks het feit dat er amper vijf edities van EXPRMNTL georganiseerd zijn (in 1949, 1958, 1963, 1967 en 1974), is de reputatie van het festival niet minder dan mythisch: de piepjonge Martin Scorsese, Edgar Reitz en Roman Polanski kwamen er ooit hun eerste experimentele films vertonen, undergroundheld Kenneth Anger werd er al in Continue reading “Art & Film: EXPRMNTL (Brecht Debackere)” »

LAYLA M. (Mijke de Jong)

laylDe 18-jarige Amsterdamse Layla (ijzersterk acteerdebuut van Nora El Koussour) is een fanatieke voetbalster en studeert voor haar eindexamen.

De jonge vrouw van Marokkaanse afkomst is slim en niet op haar mondje gevallen, en stoort zich vooral aan het negatieve beeld dat rond Marokkanen en haar geloof hangen.

Ook thuis gaat ze in discussie met haar (liberale) ouders, die helemaal in paniek schieten wanneer ze zich aansluit bij een groep jonge moslims die strijden voor de uitoefening van hun geloof.

Wanneer ze in die actiegroep verliefd wordt op Abdel, kost het die geen moeite om haar over te halen hem te volgen naar het Midden-Oosten, en verwatert haar contact met de buitenwereld stilaan helemaal. Tot ze zich realiseert wat de echte reden van hun trip is…

Met ‘Layla M’ maakte de Nederlandse cineaste Mijke de Jong een film met de vinger aan de pols van onze tijd. Ze toont – subtiel en hartverscheurend tegelijk – hoe het Continue reading “LAYLA M. (Mijke de Jong)” »