NERUDA (Pablo Larrain)

film-neruda-fDe beste film die ik dit jaar gezien heb,’ zo zei Pedro Almodovar onlangs over ‘Neruda’, en als Almodovar spreekt, dan luisteren wij natuurlijk.

Is ‘Neruda’ een klassieke biopic over de legendarische Chileense dichter Pablo Neruda?
Niet helemaal, want regisseur Pablo Larrain wist slim de valkuilen van dat wat afgekloven genre te vermijden door echte gebeurtenissen te vermengen met pure fictie en filmische poëzie.

Larrain (vorig jaar bij ons nog te zien met ‘El Club’, en binnenkort met ‘Jackie’, zijn ijzersterke Hollywooddebuut over Jackie Kennedy) begint zijn film net na de tweede wereldoorlog, wanneer de dankzij de hulp van een linkse coalitie verkozen Chileense president Videla het communisme buiten de wet stelt.

Dat is helemaal in lijn met de Koude Oorlog-sfeer van 1948, maar bijzonder slecht nieuws voor de dichter (en Stalinist) Pablo Neruda.

Neruda wordt door de maatregel niet alleen gedwongen onder te duiken, hij moet ook zijn naam verdedigen, want terwijl hij ondergedoken leeft, probeert de regering hem te belasteren.

Gelukkig is de dichter op dat moment al zo beroemd en zo populair (Neruda was waarschijnlijk de enige dichter die er ooit in slaagde voetbalstadions te laten vollopen) dat de regeringscampagne weinig effect heeft – wel integendeel.
Ondertussen wordt Neruda ook nog eens opgejaagd door Oscar Peluchonneau, een uitermate ambitieuze politie-officier die zichzelf tot levensdoel gesteld heeft hem te arresteren…

Larrain tekent Neruda als een briljant schrijver die als geen ander zijn lezers wist te inspireren, te ontroeren en te passioneren, terwijl hij in zijn eigen leven eerder een wat saaie en weinig opwindende saloncommunist was: de perfecte belichaming van de macht van de pen en de kracht van fictie, dus.

Zoals in al zijn films paste Larrain ook hier de stijl van de film helemaal aan zijn onderwerp aan: waar over de beelden van het inktzwarte ‘El Club’ constant een gore, vieze waas hing, glijdt de camera hier gracieus en somptueus door sjieke salons en langs magistrale Chileense landschappen.

Het resultaat is een razend knappe film die zowel intelligent, spannend als amusant is – de manier waarop de iets té ijverige agent Peluchonneau achter de hem steeds ontglippende Neruda aanzit heeft bij momenten zelfs iets van een rechts-autoritaire versie van inspecteur Clouseau.
Kortom: een absolute aanrader!

NERUDA
Regie: Pablo Larrain
Chili 2016, 105 min.

Deze film werd in Filmhuis Mechelen vertoond op:
DINSDAG 7 FEBRUARI 2017 
om 18u30
DINSDAG 7 FEBRUARI 2017 om 20u30

‘Neruda’ in de pers:

‘Een unieke film’ (****) - De Morgen
http://www.demorgen.be/film/-neruda-de-dichter-ontmaskerd-en-herontdekt-b4de7cf1/

‘Visueel een feest. Veel heerlijker kan een filmervaring niet worden!’ (****) - Filmmagie
http://filmmagie.be/review/neruda

‘De mix van subtiliteit en bravoure kenmerkt niet alleen het werk van Neruda, het maakt ook zijn filmische biograaf Pablo Larraín tot één van de interessantste regisseurs van dit moment.’ (****)
- De Filmkrant
http://www.filmkrant.nl/_titelindex_N/14529

‘Een verdomd sterk staaltje poëzie in tegenlicht.’ (*****) - De Mening
http://demening.be/film/neruda/

”Neruda’ is a stunningly inventive take on the function rather than the life of a writer.’ - Variety
http://variety.com/2016/film/festivals/cannes-film-review-neruda-1201773713/

‘A highly original investigation of the truth-fiction divide’ – The Hollywood Reporter
http://www.hollywoodreporter.com/review/gael-garcia-bernal-neruda-cannes-893636

‘Regisseur Pablo Larraín kiest bewust voor dubbelzinnigheid in zijn sterke filmbiografie’ (****) - De Volkskrant
http://www.volkskrant.nl/film/neruda-is-geen-eenzijdige-biografische-afrekening~a4429715/

‘An unlikely, often surreal and incredibly entertaining film’ (****) - The Guardian
https://www.theguardian.com/film/2016/may/14/neruda-review-unconventional-drama-constructs-rather-than-retells-chilean-poets-life