Art & Film: KUSAMA – INFINITY (Heather Lenz)

kusama-infinity-film-poster

89 is Yayoi Kusama nu, en wereldwijd misschien wel de meest populaire artieste: de afgelopen vijf jaar lokten haar tentoonstellingen maar liefst vijf miljoén bezoekers, allemaal verzot op haar wonderlijke Mirror Rooms, haar eindeloze stippen-, bolletjes- en pompoenvormige werken en haar bizarre installaties.

Maar Kusama’s weg naar dat succes en die erkenning was zéér lang en bijzonder hobbelig. De artieste uit Matsumoto begon al op zeer jonge leeftijd met het maken van kunst en poëzie, maar raakte al snel verveeld door de traditionele Japanse stijl.

Nog onder de indruk van de gruwel die ze tijdens de tweede wereldoorlog meemaakte, besloot ze een meer individueel pad te volgen, dat haar al snel in de richting van de toenmalige Europese en Amerikaanse avant-garde leidde.

In 1957 verhuisde ze naar de Verenigde Staten, waar ze met haar werk en haar spraakmakende – want vaak naakte – performances al snel uitgroeide tot logo_academie_1één van de cruciale invloeden op de nieuwe kunstenaarsscène. Zo maakten Andy Warhol en Claes Oldenburg
Continue reading “Art & Film: KUSAMA – INFINITY (Heather Lenz)” »

WILDLIFE (Paul Dano)

WILDLIFE

Montana, ergens in het begin van de sixties: Jeanette en Jerry vormen een koppel dat met de verwachting het helemaal te maken naar hier is afgezakt, maar van dat verhoopte succes is niet veel in huis gekomen.

De carrière van Jerry beperkt zich tot werken als hulpje op een golfbaan, en zelfs aan die job komt brutaal een einde wanneer zijn baas zonder boe of ba zijn contract opzegt.

Het ontslag zorgt voor stevige spanningen in het huwelijk, want ondanks het feit dat hun financiële situatie nu wel heel zorgelijk wordt, weigert Jerry koppig één of andere laagbetaalde snertjob aan te nemen. Maar accepteren dat zijn vrouw de enige kostwinner wordt kan hij evenmin…

De briljante en passionele Jeanette van haar kant lijkt aan alle kanten volledig gevangen te zitten: in haar uit elkaar vallende huwelijk, in het doodsaaie stadje, in de bekrompen fifties-moraal. De enige lijm die het huwelijk nog samenhoudt is hun zoon Joe: een Continue reading “WILDLIFE (Paul Dano)” »

SUSPIRIA (Luca Guadagnino)

Suspiria

Om maar meteen met de akelig piepende deur in het behekste huis te vallen: Luca Guadagnino‘s remake van Dario Argento‘s giallo-klassieker ‘Suspiria’ is duister, pretentieus, over the top en bloederig. Bovendien valt de plot met geen menselijke logica te begrijpen.

Het goede nieuws: ‘Supiria’ is zonder discussie de visueel knapste film van het afgelopen jaar, is voorzien van een briljante soundtrack van Thom ‘Radiohead’ Yorke, kan bogen op geweldige acteerprestaties van Tilda Swinton, Dakota Johnson en Mia Goth, bevat enkele ronduit fantastisch gechoreografeerde dansscènes en is verdomd sexy.

En van een giallo horrorfilm verwáchten wij, fans, natuurlijk gewoon dat die bloederig, over the top en duister is.
Kortom: deze nieuwe ‘Suspiria’ is wel degelijk meer dan de moeite.

Het verhaal speelt zich af in het Berlijn van 1977: de stad is in de ban van de terreur van de Rote Armee Fraktion, terwijl Duitsland nog steeds gebukt gaat onder de gevolgen van zowel het nazisme als de Koude Oorlog.

Het is in die sfeer dat de jonge Amerikaanse danseres Susie Bannion (Dakota Johnson) in de stad arriveert, vastbesloten om te gaan studeren aan de Markos-dansacademie Continue reading “SUSPIRIA (Luca Guadagnino)” »

In première in het Filmhuis: SPRINGSTOF (Robbin Rooze)

springstof_2Bàm!

Na de zeer succesvolle première van ‘SPRINGSTOF’ op 19 december presenteren we u op 7 januari op algemene aanvraag en met veel plezier een EXTRA VERTONING voor wie er toen niet bij kon zijn (of voor wie nog eens wil komen kijken)!

‘Springstof’ is de nieuwe kortfilm van de jonge Mechelse cineast Robbin Rooze, die vorig jaar bij ons al zijn ‘THUG LIFE’ kwam voorstellen.

Het verhaal draait rond drie jonge mannen met Arabische roots die plots een bom in hun pick-up vinden. Bij wat er vervolgens gebeurt botsen ze op meer vooroordelen dan ze aankunnen.

Met Peter Van den Eede, Akram Saibari, Günther Lesage, Willy Thomas, Ilias Bellaajal, Greg Timmermans, Ismaïl L’Hamati en Maaike Somers.

De muziek is van Lennert Boonen, het camerawerk van Toon  Persyn.


springstof

Deze film werd in Filmhuis Mechelen vertoond op:
WOENSDAG 19 DECEMBER 2018 om 19u00
WOENSDAG 19 DECEMBER 2018 om 19u30
MAANDAG 7 JANUARI 2019 om 19u00

Een premièrevertoning in aanwezigheid van regisseur Robbin Rooze, alle acteurs en de hele crew!

Familiefilm: Het KIDSCAM-FILMONTBIJT: PODVIS-kortfilms!

Podvis_flyer
In het kader van het PODVIS-festival hebben we voor ons filmontbijt dit keer een selectie bijzonder leuke kortfilms in petto.

Zo kunnen we u onder andere de Nederlandstalige première van ‘KONINGIN BIPS’ (10′) presenteren.

Deze heerlijke kortfilm van Maja Gehrig werd voor de Nederlandstalige versie ingesproken met stemmetjes van Mechelaars Tijmen Govaerts en Jolien Laarmans!

‘Koningin Bips’ speelt zich af rond bedtijd. Vader en dochter verzinnen samen een verhaal over een wolkenrijk.
PodvisDaar, boven in de lucht, wonen mevrouw Driehoek en
meneer Vierkant, die lekker hun gangetje gaan.
Tot Koningin Bil van Wiebeldam een wig tussen hen drijft.

Boos duwen ze haar heen en weer, steeds sneller, totdat hun wereld zo hoog wordt opgetild dat hij alleen maar Continue reading “Familiefilm: Het KIDSCAM-FILMONTBIJT: PODVIS-kortfilms!” »

Van Filmhuis 2018 naar Filmhuis 2019

2018 was voor het Filmhuis (alweer) een alle records brekend jaar: maar liefst 12.722 toeschouwers kwamen af op onze reguliere maandag- en dinsdagvertoningen, plus nog eens meer dan duizend man op de extra’s zoals onze familiefilmontbijten, de Cinema Canvas-avonden en de openluchtvertoningen.

En we hebben niet alleen een groot publiek: met meer dan 800 verkochte seizoenkaarten bent u ook een bijzonder trouw publiek, waarvoor dank!

Bovendien mogen we voortaan ook het Europa EuropaCinemasBlauwCinemas-kwaliteitslabel dragen: een fraaie internationale erkenning vanuit Europa voor onze inhoudelijke sterke programmatie en professionele werking.
Bijzonder uitzonderlijk voor een non-profitcinema die hoofdzakelijk door vrijwilligers wordt gerund.

Het Laatste Nieuws wijdde alvast een artikel aan het succesverhaal van het Filmhuis.

Filmmagie zocht dan weer uit welke plaats film krijgt in de nieuwe bestuursakkoorden van de grotere Vlaamse steden (zie artikel onderaan).

Veel meer dan een vaag zinnetje hier en daar – laat staan een echt uitgewerkte visie op het belang en de mogelijkheden van film voor steden en gemeenten – bleek er helaas niet te vinden, zo blijkt uit hun artikel.

In Mechelen staat gelukkig wel een concreet plan rond film in het nieuwe bestuursakkoord.

‘In samenspraak met de belangrijkste stakeholders zoals het Filmhuis zorgen we voor een upgrade van het auditorium van het Cultuurcentrum Mechelen. Met nieuwe zetels, toegangs- en nooddeuren realiseren we er een kwalitatieve projectiezaal voor films,’ zo lezen we in punt 259 van het akkoord.

Filmhuis Mechelen ijvert hier al vele jaren voor, en juicht dit voornemen uiteraard toe.

Wij hopen dan ook dat het niet bij beloften blijft, en willen liever vandaag dan morgen met het stadsbestuur rond de tafel gaan zitten om te bekijken hoe dit plan – eindelijk! – geconcretiseerd kan worden.

Wij vragen geen onmogelijke zaken, laat staan dure investeringen voor de happy few: onze 15.000 toeschouwers – van 16 tot 96, en uit alle lagen van de bevolking – hebben gewoon recht op een deftige, gezellige en aan de noden van deze tijd aangepaste renovatie van de afgeleefde zaal.

Voor de kwaliteitsprogrammatie beloven wij te blijven zorgen.

Filmmagie_2019-01-01 om 13.45.05

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Familiefilm: MIDDEN IN DE WINTERNACHT (Lourens Blok)

midden_in_de_winternachtEen week voor kerst ziet Max een hele grote eland door het dak van de schuur vallen.

En het blijkt niet zomaar een eland te zijn: Moos – want zo heet het dier – blijkt te kunnen praten! En dat niet alleen, hij werkt ook nog eens voor de Kerstman.

Moos is de eland die de testvluchten maakt met de Kerstman, voordat de rendieren het echte werk doen met kerst. Helaas is Moos de controle over de slee verloren en is de Kerstman ver weg van hem neergestort.

Nu moet hij dus vliegensvlug de Kerstman vinden, anders krijgt niemand een kerstcadeautje dit jaar.

mechelen_ houdt

Zal het Max en Moos lukken de Kerstman te vinden en de slee op tijd weer de lucht in te krijgen?

‘Midden In De Winternacht’ is een bijzonder Continue reading “Familiefilm: MIDDEN IN DE WINTERNACHT (Lourens Blok)” »

GIRL (Lukas Dhondt)

girl

Lara is een vijftienjarig meisje dat in het lichaam van een jongen geboren is. Ze droomt van een carrière als ballerina, een droom waar ze helemaal wil voor gaan en waarin ze ook helemaal door haar vader gesteund wordt.

Maar het feit dat ze in een fout lichaam geboren is, zorgt voor extreme bijkomende frustratie bovenop de sowieso al lastige puberproblemen: het jongenslichaam wil zich niet zomaar buigen naar de bijzonder strikte balletvereisten.

‘Girl’ is een ronduit eclatant debuut voor zowel regisseur Lukas Dhont (amper 27) als voor de jonge Victor Polster (16!), die een fantastische hoofdrol neerzet.
Maar ook zowat al de rest aan deze film klopt: de prima bijrollen van Arieh Worthalter (als de vader), Katelijne Damen en Tijmen Govaerts, het excellente script, het fraaie camerawerk van Frank van den Eeden en de knappe soundtrack van Valentin Hadjadj. 

De première op het Festival van Cannes zorgde meteen voor een geweldige zegetocht, en die is sindsdien niet meer gestopt – en wetende dat de film de Belgische inzending voor de Oscars is, zal die prijzenregen nog wel een tijdje doorgaan.

GIRL
Regie: Lukas Dhondt
B 2018, 104 min.

Deze film werd in Filmhuis Mechelen vertoond op:
DINSDAG 18 DECEMBER 2018 om 18u30
DINSDAG 18 DECEMBER 2018 om 20u30
WOENSDAG 19 DECEMBER 2018 om 20u30

INCLUSIEF (Ellen Vermeulen)

inclusief

Met ‘Inclusief’ maakte de jonge Vlaamse cineaste Ellen Vermeulen een prachtige én hyperactuele documentaire over inclusief onderwijs (onderwijs waarbij kinderen met één of andere beperking les volgen in het “gewone” onderwijs).

Vermeulen neemt over het uiterst gevoelige onderwerp geen standpunt in, maar volgt gewoon enkele van die kinderen met een beperking in hun dagelijkse doen en laten op school: Sami, Irakli, Rosie, Jef en Nathan krijgen zo een stem in het debat dat meestal over hun hoofden heen wordt gevoerd.

‘Inclusief’ werd gedraaid op 16mm zwart-wit, wat deze subtiele, gevoelige documentaire een volstrekt unieke sfeer geeft.

De toon daarentegen is gelukkig dan weer niét zwart-wit, maar uitermate genuanceerd: van de (talrijke) moeilijkheden om dat inclusief onderwijs in praktijk te brengen wordt niet weggekeken, maar de evenzeer vaak prachtige resultaten tonen aan dat die
Continue reading “INCLUSIEF (Ellen Vermeulen)” »

BEAUTIFUL BOY (Felix Van Groeningen)

beautiful-boy-1.20181023114943-1

Voor zijn Amerikaans debuut koos Felix Van Groeningen (‘The Broken Circle Breakdown’) voor een verfilming van de vader/zoon-autobiografie van rockjournalist David Sheff en zijn tienerzoon Nic.

David (prima rol van Steve Carrell) is een uitermate liefhebbende en bezorgde vader, die een goede band met zijn zoon Nic heeft.
Nic is een intelligente, mooie en talentvolle jongen, wiens toekomst er schitterend uitziet, tot hij in contact komt met drugs.
Drugs die hij wel héél lekker blijkt te vinden: binnen de kortste keren is Nic hopeloos verslaafd.

Zijn verslaving blijkt uiteindelijk zelfs veel steviger dan de hechte band met zijn vader, want alles wat de alsmaar meer wanhopig wordende David probeert om zijn zoon van
het spul af te krijgen, loopt op niets uit: praten, brullen, steunen, kwaad worden, een ontwenningskliniek…

‘Beautiful Boy’ is de pakkende kroniek van een vader die door de rauwe werkelijkheid gedwongen zijn zoon moet loslaten, helemaal gedragen door de glansrol van supertalent Timothée Chalamet (die nu al topfavoriet is voor de Oscars).

Felix Van Groeningen mocht zowel zijn vaste cameraman Ruben Impens als monteur Nico Leunen meenemen naar Hollywood, en kon voor de soundtrack naar hartelust Continue reading “BEAUTIFUL BOY (Felix Van Groeningen)” »