SHOPLIFTERS (Hirokazu Kore-eda)

shoplifters

Yep, heel soms valt een filmprijs ook weleens te beurt aan de juiste winnaar.

Neem nu ‘Shoplifters’, de wonderlijke familiekroniek van de Japanse meester Hirokazu Kore-eda die afgelopen zomer met een zeer terechte Gouden Palm bekroond werd op het Festival van Cannes.

De film draait rond een verpauperde familie aan de rand van de Japanse samenleving. Vader Osamu is na een ongeval arbeidsongeschikt geworden, en vult de karige inkomsten aan door met zoon Shota elke dag te gaan jatten in de supermarkt.

Wanneer ze op hun dagelijkse ronde een onderkoeld meisje aantreffen dat door haar ouders voor straf is buitengezet, besluit Osamu het kind mee te nemen en haar de fijne kneepjes van de winkeldiefstal aan te leren. Puur juridisch een ontvoering, maar in Continue reading “SHOPLIFTERS (Hirokazu Kore-eda)” »

HOLLYWOOD AAN DE SCHELDE (Robbe De Hert)

Hollywoord_Aan_de_schelde
Twintig jaar (!) heeft het geduurd, en er was een crowdfundingactie nodig om het budget rond te krijgen, maar nu is-ie eindelijk klaar: ‘Hollywood aan de Schelde’, de langverwachte documentaire van Robbe De Hert over de geschiedenis de Vlaamse film.

Uit meer dan 200 uur interviews, unieke archiefbeelden en tal van filmfragmenten distilleerde De Hert een filmtrip die tientallen jaren – grote én kleine – Vlaamse filmhistorie bestrijkt.

Van de Antwerpse volksfilms van Edith Kiel uit de jaren stillekens tot ‘Girl’ van Lukas Dhondt, en van Bobbejaan Schoepen, Henri Storck en André Delvaux  

tot Adil el Arbi en Bilall Fallah, allemaal komen ze aan bod in de vele boeiende verhalen en straffe anekdotes waarmee de film volgepropt zit..

Robbe zelf heeft maar één goede raad: ni twááifele, schát, koome kaaike!
Continue reading “HOLLYWOOD AAN DE SCHELDE (Robbe De Hert)” »

Art & Film: DE CONFRONTATIE – TWEE JAAR AAN DE ATELIERS (Ditteke Mensink)

ateliersw138b3e

Op zaterdag 2 februari 2019 organiseren de Academie, de Beiaardschool en het Conservatorium weer hun Dag van het Kunstonderwijs.

Van 10 tot 17u kan je in het Cultuurcentrum, het Conservatorium en de Academie terecht voor workshops, een instrumentenmarkt, demolessen dans, theatervoorstellingen, concerten en open ateliers.

Aansluitend op die dag vertoont het Filmhuis om 18u00 ‘De Confrontatie – twee jaar aan De Ateliers’, een fascinerende documentaire van Ditteke Mensink over het Amsterdamse kunstenaarsinsitituut De Ateliers, dé broedplaats voor jonge toptalenten in de beeldende kunst.

Twee jaar lang krijgen tien jonge, getalenteerde kunstenaars er de gelegenheid om in een eigen atelier te werken, en iedere dinsdag bespreken ze het geleverde werk met Continue reading “Art & Film: DE CONFRONTATIE – TWEE JAAR AAN DE ATELIERS (Ditteke Mensink)” »

In Memoriam Ferre Blaes (1947-2019)

Ferre_DSC_5347-685x1024Met droefheid melden wij u het overlijden van Ferre Blaes.

Mechelen kende “de Ferre” uiteraard vooral als een sociaal bewogen, onverzettelijke vakbondsman, maar daarnaast was hij ook Racingsupporter in hart en nieren, én als filmliefhebber jarenlang één van onze allertrouwste Filmhuisvrijwilligers.

Ook nadat het met zijn gezondheid minder ging bleef hij in de mate van het mogelijke – ‘Waar een wil is, is een weg!’ – een vaste wekelijkse bezoeker van onze vertoningen.

De hele Filmhuisploeg wenst Marlies, de kinderen en familie heel veel moed.

Rust zacht, Ferre.

De uitvaartplechtigheid vindt plaats op vrijdag 8 februari om 10u00 in de Aula van de Stedelijke Begraafplaats aan de Ziekebeemdenstraat 4 in Mechelen.

Ferre_Blaes

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In Memoriam in HLN:
https://www.hln.be/mechelen/oud-gemeenteraadslid-en-vakbondsman-ferre-blaes-overleden-op-71-jarige-leeftijd~a8f046c6/

Ciné-concert: EASTERN PROMISES (David Cronenberg) + STUFF. Plays Howard Shore

 

EasternPromisesVoorafgaand aan het concert ‘STUFF. Plays Howard Shore’ (concert om 20u30) vertoont Filmhuis Mechelen het magistrale ‘Eastern Promises’, David Cronenbergs indrukwekkende morele fabel over het milieu van de Russische maffia in Londen – en met muziek van Cronenbergs huiscomponist Howard Shore, uiteraard.

Naomi Watts speelt Anna, een vroedvrouw met Russische roots. Als een jonge moeder in haar hospitaal sterft besluit ze met behulp van het dagboek van het overleden meisje op zoek te gaan naar de roots van de boreling.

Dat is niet naar de zin van een plaatselijke maffia-godfather (Armin Mueller-Stahl), die zijn hitman (de verkillende, rijkelijk getatoeëerde Viggo Mortensen) de opdracht geeft een

aantal potentieel lastige getuigen op te ruimen, want pottenkijkers zijn niet gewenst bij het uitvoeren van zijn vuile zaakjes.
En ook Anna zelf dreigt meegesleurd te worden in de spiraal van geweld…

In ‘Eastern Promises’ neemt Cronenberg ons mee naar de meest duistere krochten van  Continue reading “Ciné-concert: EASTERN PROMISES (David Cronenberg) + STUFF. Plays Howard Shore” »

WOMAN AT WAR (Benedikt Erlingsson)

l_woman-at-war-affiche-70x100-new
Naast ‘Girl’ groeide nog een andere zogenaamd “kleine” film uit tot dé absolute publieksfavoriet van het jongste Filmfestival van Cannes: ‘Woman at War’, de geweldige Ijslandse eco-komedie van acteur-regisseur Benedikt Erlingsson.

Heldin van de film is Halla, een vijftigjarige muzieklerares die na haar uren een eenzame, niet aflatende strijd tegen de plaatselijke Rio Tinto-aliminiumfabriek voert, een bedrijf dat de unieke natuurpracht van de Ijslandse hooglanden dreigt te verpesten.

De favoriete oorlogstactiek van Halla is de fabriek zonder stroom zetten door met haar (uiteraard milieuvriendelijke!) boog lelijke pylonen onklaar te maken en hun elektrische kabels te saboteren. De vasthoudende 

eKlimaan_Logo_blauwco-warrior heeft een stevige dagtaak aan haar strijd tegen de fabriek, én tegen de lastercampagne van de politici die haar in diskrediet willen brengen.

Tot ze op een dag een zéér onverwacht bericht krijgt: een aanvraag die Continue reading “WOMAN AT WAR (Benedikt Erlingsson)” »

LIEBE IN DEN GÄNGEN (Thomas Stuber)

liebe-in-den-gangen

Nadat de schuchtere, teruggetrokken en sociaal niet helemaal aangepaste Christian zijn job verloren heeft, gaat hij aan de slag in de plaatselijke supermarkt.

Daar wordt hij onder de vleugels genomen door de ervaren Bruno van de afdeling Dranken, die hem niet alleen de job leert, maar die hem ook toont hoe hij een vorklift moet bedienen.

Tussen de rekken loopt ook Marion van de afdeling Snoep rond: een ietwat mysterieuze dame op wie Christian meteen hopeloos verliefd wordt. Met voorzichtige gesprekjes tijdens de werkpauzes legt Christian contact, maar helaas: Marion is misschien wel flirterig, maar ook gehuwd…

‘Liebe in den Gängen’ is een heerlijke, bitterzoete liefdeskomedie, met geweldige hoofdrollen van Franz Rogowski (die u nog kent uit ‘Victoria’) en Sandra Hüller (na haar rol in ‘Toni Erdmann’ ook hier weer in grootse doen).

Bovendien is dit ook vormelijk smullen geblazen: regisseur Thomas Stuber combineert Continue reading “LIEBE IN DEN GÄNGEN (Thomas Stuber)” »

Familiefilm: GRUWELIJKE RIJMEN (Jakob Schuh & Jan Lachauer)

poster Gruwelijke Rijmen 42x60.indd‘Gruwelijke Rijmen’ is de prima verfilming van het gelijknamige boek van meesterverteller Roald Dahl, die allerlei bekende figuren uit diverse sprookjes bij elkaar zette om er een ingenieus & verrassend nieuw verhaal van te maken.

Aanstoker van alles is de Boze Wolf, die besluit eindelijk eens de échte waarheid te vertellen over figuren zoals Sneeuwwitje, Roodkapje en de drie biggetjes.

Zoals altijd bij Dahl is het resultaat tegelijk grappig, ondeugend, poëtisch én razend spannend – en vol met een knipogen naar jong én oud.

Bovendien is de film verbluffend mooi geanimeerd door Magic Light Pictures, de animatiestudio die ons eerder al fraais zoals ‘De Gruffalo’ bezorgde.

GRUWELIJKE RIJMEN
Regie: Jakob Schuh & Jan Lachauer
GB 2016, 68 min.

Deze film werd in Filmhuis Mechelen vertoond op:
ZONDAG 27 JANUARI 2019
Ontbijt vanaf 10u00.
Film om 11u00.

Een organisatie i.s.m. Cultuurcentrum Mechelen, Kidscam en Wereldwinkel Mechelen.

UTØYA – JULY 22 (Erik Poppe)

Uyoya-poster

72 minuten: zo lang duurde de moordpartij die de extreemrechtse terrorist Anders Breivik zeven jaar geleden uitvoerde op 69 weerloze tieners die op het Noorse eiland eiland Utøya aan een zomerkamp deelnamen.

Het zijn die 72 hallucinante minuten die de real time-kern vormen van ‘Utøya – July 22′, het door Erik Poppe in één shot opgenomen relaas van dat bloedbad.
Maar waar bijna alle documentaires, artikels en analyses zich tot nog toe focusten op de dader en/of zijn zieke ideologie, wou Poppe het drama teruggeven aan de slachtoffers: Breivik komt alleen in de verte even in beeld, en zijn naam wordt zelfs nergens vernoemd.

Hoofdpersonage is de 19-jarige Kaja (fantastisch vertolkt door Andrea Berntzen), die de hele film lang letterlijk geen seconde door de camera losgelaten wordt.

De intelligente, ondernemende en politiek bewuste tiener raakt flink geïrriteerd door haar losbol-zus Emilie, die liever gaat zwemmen en pret maken dan te discussiëren over een Continue reading “UTØYA – JULY 22 (Erik Poppe)” »

BECOMING ASTRID (Pernille Fischer Christensen)

Becoming_Astrid_poster

Iedereen kent Astrid Lindgren natuurlijk als de bedenkster van ‘Pippi Langkous’, ‘De Kinderen van Bolderburen’ en tal van andere briljante kinderboeken.

Maar voor Astrid Lindgren dé Astrid Lindgren werd, was ze gewoon Astrid Lindgren, de rebelse boerendochter van een streng-religieuze familie uit Vimmerby. Het is die nog-niet-beroemd-periode uit haar leven die uit de doeken gedaan wordt in ‘Becoming Astrid’, een heerlijke, onweerstaanbare biopic van Pernille Fischer Christensen.

De vrijdenkende Astrid stelt in het Zweden van de jaren ’20 constant de hypocrisie van de kerk en haar ouders in vraag, en weet op zeer jonge leeftijd een baantje bij de plaatselijke krant te bemachtigen.

bibliotheekDaar herkent hoofdredacteur Reinhold Blomberg meteen haar grote schrijftalent, maar behalve in haar artikels blijkt hij ook bijzonder geïnteresseerd in de jonge Astrid zélf.

En ondanks het feit dat Blomberg getrouwd is en oud genoeg om Astrids vader te zijn (hij is overigens gewoon Continue reading “BECOMING ASTRID (Pernille Fischer Christensen)” »