LA PAZZA GIOIA (Paolo Virzi)

Npazza-gioia-paolo-virzi-valeria-bruni-tedeschi-e-micaela-ramazzottia het magistrale ‘Il Capitale Umano’ (vorig seizoen nog bij ons te zien) pakt regisseur Paolo Virzi nu uit met ‘La Pazza Gioia’: een soort ‘Thelma & Louise’, maar dan in het zonnige Toscane, en met twee psychiatrische patiëntes aan het stuur van de auto.

Alles begint wanneer Beatrice (gespeeld door Valeria Bruni-Tedeschi) en Donatella (rol van Micaela Ramazzotti) ontsnappen uit de Villa Biondi, een alternatieve psychiatrische instelling in de heuvels van Toscane.

Beatrice is een immer vrolijk doorratelende mythomane, die ervan overtuigd is dat ze een rijke gravin is, en die bijgevolg dus ook graag op grote voet leeft. Donatella is zowat haar

tegenpool: teruggetrokken, stil en geknakt door een verschrikkelijk verleden.

Samen cruisen ze door Toscane, uiteraard onder aanvoering van de extreem flamboyante Beatrice, die hen met de meest krankzinnige leugens overal binnen (en Continue reading “LA PAZZA GIOIA (Paolo Virzi)” »

THE INVISIBLE CITY / KAKUMA (Lieven Corthouts)

06-03-2016-kakuma__the_invisible_city_-_nyakongMidden in de Keniase Turkana-woestijn ligt Kakuma: een tentenkolonie die twintig jaar geleden ontstond als vluchtelingenkamp, en die nu met meer dan 200.000 inwoners de snelst groeiende stad in de Hoorn van Afrika is.

Dagelijks arriveren hier nog nieuwe kinderen zonder ouders of begeleiding: vaak zijn ze vanuit conflictgebieden naar hier gestuurd, omdat ze in het kamp toch een zekere vorm van bescherming genieten, en om van hieruit een nieuw leven op te bouwen.

Maar kan dat wel in een stad die ‘Nergens’ – want dat is de letterlijke vertaling van ‘Kakuma’ – heet?

unnamed

Lieven Corthouts verbleef vier jaar lang in het kamp, en legde het dagelijkse leven, de angsten en de dromen van de kinderen en jongeren van Kakuma op beeld vast.

Een intiem portret van Afrikaanse jongeren op zoek naar hoop en Continue reading “THE INVISIBLE CITY / KAKUMA (Lieven Corthouts)” »

HIGH-RISE (Ben Wheatley)

landscape-1458210506-tom-hiddleston-high-riseDe jonge, wat zelfingenomen dokter Laing (uitmuntend vertolkt door Tom Hiddleston) wordt helemaal meegezogen in de lifestyle van de nieuwe, aparte, retrofuturistische appartementstoren waarin hij zijn intrek genomen heeft.

De appartementen worden er duurder en meer exclusiever naarmate je op een hogere verdieping woont, gaande van de sociale appartementen voor het plebs op de onderste verdiepingen tot de wufte decadentie voor de happy few in het penthouse – een dakterras waarop zowaar een prachtige Engelse tuin aangelegd is.

De bewoners vormen een bevreemdende mini-samenleving waarin iedereen alles van elkaar lijkt te weten, en waar tegelijk een apocalyptisch pandemonium heerst: niet alleen

zijn er constant problemen met de elektriciteitsvoorziening en stapelt het vuilnis zich op in de lobby, er wordt ook gefluisterd dat in de toren een bordeel actief is – al is er ook in de
andere appartementen geen gebrek aan seks en wilde feestjes.
Bovendien vindt één van de rijkste bewoners het wel OK om er in haar appartement een Continue reading “HIGH-RISE (Ben Wheatley)” »

7/11/2016: ZOT GEWELD/DWAZE MAAGD: 3 X DANS

heroinetournage_mw_3772

‘Heroine’ (Alexis Destoop / Arco Renz)

Vertoning: om 20u30


EXTRA! Deze vertoning wordt om 18u30 voorafgegaan door een Artist Talk van David Claerbout (Kortrijk, 1969), één van de belangrijkste artiesten van zijn generatie.

Exclusief voor de Academie Mechelen laat Claerbout ons in die lezing meekijken in de geheime keuken van de kunstenaar.

Claerbout combineert het statische beeld van de fotografie met het bewegende filmbeeld, waardoor er een verassende verplaatsing in de tijd optreedt. Door middel van digitale manipulatie reanimeert hij oude foto’s en weet hij beweging en leven te brengen in beelden van een voorbije tijd. Het effect is bedrieglijk en intrigerend.

Om 20u30 wordt deze lezing gevolgd door drie korte en halflange dansfilms in het kader van het festival Zot Geweld/Dwaze Maagd, met werk van Anne-Teresa De Keersmaeker, Thierry De Mey, Alexis Destoop en Arco Renz.

‘Tippeke’ (een samenwerking tussen Anne-Teresa De Keersmaeker en Thierry De Mey) is een prachtige choreografie, gebaseerd op een kinderrijmpje dat De Keersmaeker dagelijks aan haar zoontje vertelde.

In ‘Prélude à la Mer’ (eveneens een samenwerking De Keersmaeker-De Mey) vormden dan

weer de muziek van Claude Debussy en een tekst van Stéphane Mallarmé de basis: een faun zich afvraagt of de nimfen die aan zijn avances ontsnapten méér waren dan een Continue reading “7/11/2016: ZOT GEWELD/DWAZE MAAGD: 3 X DANS” »

BIKES VS CARS (Fredrik Gertten)

f54907

Iedereen beseft allang dat we iets aan de klimaatverandering moeten doen, maar dat besef alléén blijkt in de praktijk toch niet voldoende om tot een echte verandering te komen: zo worden er tegenwoordig bijvoorbeeld meer auto’s dan ooit verkocht.

Er rijden er ondertussen al meer dan een miljard rond, en tegen 2020 zitten we waarschijnlijk zelfs over de twéé miljard auto’s – en dat terwijl fietsen al een groot deel van het klimaatprobleem op een simpele wijze zou kunnen oplossen…

In zijn ‘Bikes vs. Cars’ gaat de Zweedse regisseur Fredrik Gertten overal ter wereld kijken hoe fietsers die situatie proberen te veranderen.

Van de inspirerende fietsster Aline Cavalcante in Sao Paulo (een stad waar om de vier dagen een fietser doodgereden wordt…) tot de Urban Repair Squad in Toronto, een groepering die ‘s nachts stiekem weer de fietspaden gaat schilderen die de fietshatende burgemeester Rob Ford er liet weghalen (!) omdat er volgens hem een “oorlog tegen de Continue reading “BIKES VS CARS (Fredrik Gertten)” »

Familiefilm: DE BOXTROLLEN (Graham Annable & Anthony Stacchi)

n-1-20Na het succes van de KIDSCAM-filmontbijten vorig seizoen gaan we dit seizoen uiteraard door met deze formule, zij het dat we verhuizen naar het Cultuurcentrum.

We openen de reeks met een Halloweenspecial, bedoeld voor de leeftijdscategorie 6+: ‘De Boxtrollen’ is een spannend stop-motion spektakel gebaseerd op de bestseller ‘Here Be Monsters’ van Alan Snow.

De Boxtrollen zijn monsters die onder de charmante straten van Cheesebridge wonen. ’s Nachts kruipen ze uit het riool om kinderen te ontvoeren en heerlijke kaasjes te stelen.

Tenminste….  dat is de legende die de inwoners van de stad geloven.

De waarheid is echter anders, want de Boxtrollen zijn lieve rare snuiters en samen zorgen ze voor het weesjongetje Eitjes.

Wanneer ze worden bedreigd door een schurkachtige verdelger moet Eitjes hulp zoeken in de stad boven de grond om zijn unieke familie te redden. Hij ontmoet een avontuurlijk Continue reading “Familiefilm: DE BOXTROLLEN (Graham Annable & Anthony Stacchi)” »

THE BEATLES: EIGHT DAYS A WEEK – THE TOURING YEARS (Ron Howard)

maxresdefault-1De enige echte Beatles live in het Filmhuis? Daar zullen we eens voor zorgen, zie!

En wel dankzij de succulente documentaire die Amerikaanse veteraan Ron Howard maakte over de (in retrospect verbazend korte) periode dat John, Paul, George en Ringo de wereld rondtrokken om voor hun hordes fans te gaan spelen: van 1962 in de piepkleine Cavern Club in Liverpool tot 29 augustus 1966, toen ze voor 50.000 uitzinnige fans in Candlestick Park in San Francisco hun laatste grote optreden gaven – waarna ze zich tot hun eveneens revolutionaire studiowerk zouden beperken.

We zien en horen niet alleen tal van nieuw gerestaureerde live-fragmenten, maar krijgen ook excellent interviewmateriaal met iedereen die er toe deed: bandleden én fans die de Beatlemania vanop de eerste rij meemaakten.

Het geluidsmateriaal in de film is van een nieuwe mastering voorzien: u hoort de live-Beatles dus gegarandeerd beter dan de toenmalige fans, die door hun eigen gekrijs de Continue reading “THE BEATLES: EIGHT DAYS A WEEK – THE TOURING YEARS (Ron Howard)” »

STRIKE A POSE (Ester Gould & Reijer Zwaan)

strike-a-pose

Madonna én The Beatles samen op één avond live?
In het Filmhuis kàn het!

We openen de feestelijkheden om 18u30 met Madonna in ‘Strike A Pose’.

In 1990 stond de zangeres en popicoon op het absolute hoogtepunt van haar succes, dat bekroond moet worden met ‘Blond Ambition’, een gigantische concerttoernee die haar naar elke uithoek van de wereld zal brengen. Voor die concerten huurt ze een stel topdansers in, wiens leven door de toernee definitief veranderd zal worden…

Niet alleen worden Luis, Oliver, Salim, José, Kevin, Carlton en Gabriel van de ene op de andere dag zélf sterren als ‘De Dansers Van Madonna’, nà de toer komt de

rollercoaster van aandacht, geld en succes bijna even bruusk weer tot stilstand – met alle gevolgen vandien.

En hoewel de krankzinnig succesvolle toerdocumentaire ‘Truth or Dare’ moederkloek Madonna en haar dansers tot wereldwijde iconen van seksuele bevrijding bombardeerden (6 van de 7 dansers waren homo), werd achteraf duidelijk dat sommigen  Continue reading “STRIKE A POSE (Ester Gould & Reijer Zwaan)” »

TANNA (Bentley Dean & Martin Butler)

tanna

Zouden er nog onbedorven, paradijselijke plekjes op de wereld bestaan?

Wie de prachtige openingssènes van ‘Tanna’ bekijkt – genoemd naar het vulkaaneiland in de Stille Oceaan – zou zweren van wel.

Maar in die adembenemend mooie regenwoudomgeving leven de stamleden van de Yakel volgens een eeuwenoud, onwrikbaar systeem van strenge wetten, tradities en riten.

Zo moeten meisjes van zodra ze volwassen zijn gedwongen uitgehuwelijkt worden aan leden van andere stammen, bij wijze van vriendschapsgebaar.
De ontluikende liefde tussen de jonge Wawa en Dain – de kleinzoon van het stamhoofd – is dan ook taboe, maar de aantrekkingskracht tussen de twee blijkt sterker dan de

unnamedwetten en verboden: het kan dan ook niet anders of de eeuwenoude tradities stevenen op een regelrechte clash met de moderne gewoonten af…

Het Australische regisseursduo Bentley Dean en Martin Butler ging op Vanuatu maandenlang bij de Yakel leven. Daar lieten ze de Continue reading “TANNA (Bentley Dean & Martin Butler)” »

LA FILLE INCONNUE (Luc & Jean-Pierre Dardenne)

L282755-jpg-r_640_360-f_jpg-q_x-xxyxxuik: de jonge, minutueuze huisdokter Jenny (rol van Adèle Haenel) weigert na haar vaste consultatie-uren nog een jong Afrikaans meisje binnen te laten in haar kabinet.

Een dag later krijgt ze echter van de politie te horen dat datzelfde meisje dood is teruggevonden. Wat er met het meisje precies gebeurd is, is onduidelijk. Sterker nog: ook de identiteit van het meisje is onbekend. Waarop de door een schuldgevoel verteerde Jenny besluit zelf op onderzoek uit te gaan naar de anonieme Afrikaanse dode.

In ‘La Fille Inconnue’ voegen de gebroeders Dardenne een nieuw element toe aan de sociaal geëngageerde cinema die we van hen kennen: dit is in essentie een krimi, maar
Continue reading “LA FILLE INCONNUE (Luc & Jean-Pierre Dardenne)” »