SNOWDEN (Oliver Stone)

snowden-movie-5‘Is het verhaal dat in deze film verteld wordt nu echt wààr?,’ zo vroeg een journalist onlangs na een screening van ‘Snowden’ aan regisseur Oliver Stone.

‘Laten we het antwoord daarop aan de NSA vragen,’ repliceerde die fijntjes.

Yep, Oliver Stones films drijven wel vaker op paranoïa en wilde samenzweringstheorieën, maar in het geval van ‘Snowden’ bleek dat paranoïa soms gewoon terecht is: de Amerikaanse overheid verzamelde jarenlang zo ongeveer élke activiteit van iedereen op het internet, die van hun eigen bevolking incluis, én ze deden dat zonder dat zelfs het Amerikaanse Congres op de hoogte was.

De praktijk lekte pas uit toen NSA-medewerker Edward Snowden met een grote hoeveelheid geheime documenten over de massaspionage naar de pers stapte.

De gevolgen lieten uiteraard niet op zich wachten: de Amerikaanse justitie vaardigde
onmiddellijk een arrestatiebevel uit tegen Snowden, die naar Rusland vluchtte en daar tot Continue reading “SNOWDEN (Oliver Stone)” »

Familiefilm: REIS NAAR HET NOORDEN (Rémy Chayé)

reis-naar-het-noorden-1-624x254Sint Petersburg, 1892.

Sasha droomt ervan om in de voetsporen te treden van haar opa, een poolreiziger die nooit terugkeerde van zijn laatste expeditie.

Dat is niet naar de zin van haar rijke ouders, die al een huwelijk voor haar hebben gepland.

Sasha vlucht de stad uit, monstert aan op een schip en begint aan een lange reis… naar
het noorden.

REIS NAAR HET NOORDEN (Nederlands gesproken versie)
Regie: Rémy Chayé
FR 2015, 78 min

Richtleeftijd: 6+

Deze film werd in Filmhuis Mechelen vertoond op:
ZONDAG 18 DECEMBER 2016

Ontbijt om 10u00
Film
om 11u00

Een organisatie i.s.m.
– KIDSCAM
– Cultuurcentrum Mechelen

- Oxfam Wereldwinkel Mechelen, die voor het lekkere ontbijt zorgen

I, DANIEL BLAKE (Ken Loach)

2717Daniel Blake is een weduwnaar van 59: 40 van die 59 jaar heeft hij als timmerman gewerkt, maar na een hartaanval is hij door zijn arts arbeidsongeschikt verklaard.

Toch wordt hij door de werkloosheidsdienst aangespoord om actief te blijven solliciteren – regels zijn regels, nietwaar?

Zijn buurvrouw Katie zit al in een even Kafkaeske situatie: zij werd door de sociale dienst gedwongen uit haar biotoop Londen te verhuizen naar Newcastle, waar ze zich als alleenstaande moeder compleet verloren voelt met haar twee tienerkinderen.

En terwijl ze zich allebei – en met elkaars hulp – staande proberen te houden, maalt de gekmakende administratieve mallemolen van sociale diensten onstopbaar verder…
Tot Daniel de bureaucratie en de vernederingen beu is, en weigert de onzin nog langer te
Continue reading “I, DANIEL BLAKE (Ken Loach)” »

IXCANUL (Jayro Bustamante)

ixcanul-1Het 17-jarige Mayameisje Maria woont met haar ouders op een koffieplantage vlakbij een vulkaan.

Ze is voorbestemd om te huwen met de ploegbaas Ignacio: door dat huwelijk zou het (levensnoodzakelijke) verblijf van haar familie op de plantage verzekerd worden, ware het niet dat de puber droomt van een leven ‘aan de andere kant van de vulkaan.’

Wanneer Pepe haar belooft haar mee te nemen naar de Verenigde Staten, ziet ze dan ook haar kans schoon…

Hoewel hij zelf geen Maya is, groeide regisseur Jayro Bustamante wel op in het gebied waar hij zijn film situeerde: hij is dus uiterst vertrouwd met de levenswijze én de

unnamedproblemen van de Maya’s, die nog steeds als de paria’s van de Guatemalteekse maatschappij behandeld worden.

Dankzij prachtig gecomponeerde beelden en een uitmuntende, ingetogen acteerprestatie van de jonge Mercedes Conroy als Continue reading “IXCANUL (Jayro Bustamante)” »

HELL OR HIGH WATER (David MacKenzie)

hell2

Texas, ergens op de dorre boerenbuiten: de broers Toby en Tanner Howard zijn twee outlaws die in een race tegen de klok een aantal filialen van dezelfde bank willen overvallen.

De ene wil met de buit zijn al eeuwen niet betaalde alimentatie aflossen (zodat hij eindelijk zijn twee tienerzonen weer onder ogen kan komen), de andere wil met het geld voorkomen dat de bank die ze gaan overvallen de ouderlijke boerderij in beslag neemt.

De twee worden achterna gezeten door Marcus Hamilton, een racistische Texas Ranger die tegen zijn pensioen aanhinkt, maar die daarom niet minder vasthoudend achter de overvallers aanzit.

Regisseur David Mackenzie maakte van ‘Hell or High Water’ een briljante moderne, sociale western, waarin de cowboys voor één keer niet tegen de indianen ten strijde
trekken, maar tegen de banken en hun (financiële) killers in stropdassen.

Zo ongeveer élk detail aan deze film – een neefje van moderne klassiekers als ‘No Continue reading “HELL OR HIGH WATER (David MacKenzie)” »

WIM (Lut Vandekeybus)

wim-lut-vandekeybusPrecies 30 jaar geleden richtte danser, performer, choreograaf en regisseur Wim Vandekeybus zijn compagnie Ultima Vez op: naar aanleiding van die verjaardag komt in december ‘The Rage of Staging’ uit, een boek waarin het indrukwekkende oeuvre van Vandekeybus in woord en beeld  gebundeld werd.

Aan dat boek verleenden o.a. David Byrne, Peter Verhelst en Mauro Pawlowski hun medewerking, allemaal al jarenlang compagnons de route van Vandekeybus.

Maar dat is niet alles, want die 30 jaar Wim Vandekeybus / Ultima Vez is voor ons ook de ideale aanleiding om de reeks dansfilms in het kader van ‘Zot Geweld / Dwaze Maagd’ af te sluiten met ‘WIM’, het begeesterde filmisch portret dat Lut Vandekeybus van haar broer schilderde.

Wim Vandekeybus (wiens film ‘Galloping Mind’ afgelopen seizoen nog in het Filmhuis vertoond werd) groeide op in een grote familie. Na zijn debuut bij Jan Fabre richtte hij niet alleen het dansgezelschap Ultima Vez – zijn eigen creatieve familie – maar werd hij Continue reading “WIM (Lut Vandekeybus)” »

Familiefilm: AY RAMON! (Stijn Coninx)

ay-ramonZoals elk jaar reist Sinterklaas per stoomboot vanuit Spanje naar Antwerpen (uiteraard om van daaruit dan door te varen naar de échte Sintstad: Mechelen).

Maar omdat het paard van de Sint altijd zeeziek wordt op de boot, reist het samen met zijn verzorger Ramon Iglesias over land naar België.

Helaas worden Ramon en het paard onderweg gevangen genomen door Tikkelotje, de eigenares van een onsuccesvol theatertje. Zij wil dat de zeer muzikale Ramon daar optreedt om volk te lokken.

Professor Van den Uytleg, Conchita en Zwarte Piet proberen Ramon te bevrijden, maar

ze worden één voor één allemaal zélf in de val gelokt door Tikkelotje. En dus zit er voor de goede Sint niks anders op dan zelf zijn paard te gaan zoeken en zijn vrienden te gaan bevrijden…

‘Ay Ramon!’ is de eerste Vlaamse Sinterklaasfilm, geregisseerd door Stijn Coninx naar Continue reading “Familiefilm: AY RAMON! (Stijn Coninx)” »

VIVA! (Paddy Breathnach)

d3810e81-c366-4a2f-b1ab-a4f2a03676ef-bestsizeavailableJesus is de kapper van een stel drag queens die in een club in Havana optreden voor een publiek van ranzige toeristen en plaatselijke zuiplappen.

Zijn droom is ooit zélf te kunnen optreden, maar wanneer hij eindelijk zijn kans krijgt op het podium, wordt hij aangevallen door een man uit het publiek. Een man die zijn vader Angel blijkt te zijn, een verbitterde ex-bokser die al vijftien jaar uit zijn leven verdwenen was…

‘‘Billy Elliott’ in Havana,’ zo omschreef een criticus treffend het travestiedrama ‘Viva!’, door de Ierse regisseur Paddy Breathnach verfilmd in de slums van Havana.

Zijn film wordt niet alleen gedragen door het – ondanks de armoedige omstandigheden – prachtige sfeerbeeld van de achterbuurten van Havana, maar vooral door de

elektriserende performance van de debuterende hoofdrolspeler Hector Medina, die zowel op als naast het podium op een ongedwongen manier dwingend de aandacht opeist.

Medina’s showpiece numbers als drag queen zijn de onbetwiste hoogtepunten van een Continue reading “VIVA! (Paddy Breathnach)” »

SPOTLIGHT (Tom McCarthy)

spotlight-7591Boston, 2001: Marty Baron, de nieuwe hoofdredacteur van The Boston Globe, vraagt zich af of er ooit een follow-up-artikel gemaakt is over een oud verhaal over een pedofiele priester.

Wanneer dat niet het geval blijkt, geeft hij Spotlight – een team van vier onderzoeksjournalisten binnen de krant – de opdracht de zaak tot op de bodem uit te spitten.

Wat ze blootleggen is een gigantische doofpotoperatie, waaruit niet alleen blijkt dat het kerkestablishment hun imago belangrijker achtte dan het welzijn van de kinderen, maar dat hun invloed zo groot was dat ook de politie, de rechterlijke macht en de politiek jarenlang wegkeken…

‘Spotlight’ is een op ware feiten gebaseerd, razend spannend en ijzersterk drama dat geen wilde achtervolgingen of schietpartijen nodig heeft om je twee uur lang aan je stoel gekluisterd te houden: alles draait hier om het magistrale scenario en de ronduit Continue reading “SPOTLIGHT (Tom McCarthy)” »

ETERNITE (Tran Anh Hung)

eternite_photo-15Niet voor iedereen, maar misschien wel voor u. Als het u lukt in de juiste zone te raken, dan zal u een – we zweren het – magnifieke film te zien krijgen.’

Met die woorden vatte de recensent van Humo onlangs het prachtige ‘Eternité’ van de Frans-Vietnamese grootmeester Tran Anh Hung (‘L’odeur de la papaye verte’, ‘Cyclo’, ‘Norwegian Wood’) perfect samen.

Want inderdaad: als u wilde actie, krankzinnige plottwists, flitsende montages en knallende explosies verwacht, blijf dan vooral thuis, want dan is deze film gegarandeerd niks voor u.
Maar als u daarentegen nog eens een film wil zien die in deze hysterische Twitterende Trump-tijd (Sneller! Korter! Dommer! Brutaler!) voor subtiliteit, voor understatement en – vooral – pure schoonheid durft te gaan, ja, dàn mag u ‘Eternité’ onder geen enkel beding missen.

De film vertelt de kroniek van een bourgeoisfamilie die bijna honderd jaar en vijf generaties beslaat.

De vertelling begint rond de eeuwwisseling, wanneer de mooie Valentine zich verloofd met Jules: het begin van een gelukkig en kinderrijk huwelijk, tot de onverwachte dood van Jules Valentine een dramatische klap bezorgt. Maar hoe dramatisch ook, het leven gaat onherroepelijk door voor Valentine en haar kinderen…

En terwijl Valentine de tijd en het leven ziet verstrijken, volgen we met haar de nieuwe geboortes, de nieuwe sterfgevallen en de nieuwe huwelijken, in goede en in kwade dagen: dat elke nieuwe generatie opnieuw verliefd wordt, dat elke generatie onvermijdelijk opnieuw met pijn, verlies en de dood moet leren omgaan, dat elke nieuwe  Continue reading “ETERNITE (Tran Anh Hung)” »