WHATEVER WORKS (Woody Allen)

Whatever Works Movie by Woody AllenIn ‘Whatever Works’ maken we kennis met Boris Yellnikoff, een onverbeterlijke oude, bittere en nihilistische knorpot die voorbestemd lijkt om al mensenhatend zijn graf in te gaan – zelfs de kijker van de film ontsnapt niet aan zijn snerende rants en woede-uitbarstingen.

Tot het van huis weggelopen blondje Melody zijn pad kruist.

De frisse, opgewekte jonge vrouw is in zowat alles het complete tegengestelde van Boris, maar het komt zowaar tot een relatie tussen de twee. Hey: whatever works, nietwaar?

Na zijn zeer geslaagde omzwervingen in Londen (‘Match Point’) en Barcelona (‘Vicky Cristina Barcelona’) filmde Woody Allen nog eens in zijn geliefde thuisstad New York.
Allen schreef het scenario van ‘Whatever Works’ al in 1976, voor de betreurde komiek

Zero Mostel: dertig jaar na diens dood werd het nu eindelijk verfilmd met Larry Clark (de schrijver van ‘Seinfeld’ en het briljante ‘Curb Your Enthusiasm’) in de hoofdrol.

Clark is perfect gecast als de immer doorrazende Boris Yellnikoff, die de ene cynische oneliner na de andere de wereld inschreeuwt: ‘Wat bedoel je, kinderen op zomerkamp sturen? Stuur ze liever naar een concentratiekamp, dan leren ze meteen tot wat de mensheid in staat is!’
Evan Rachel Wood van haar kant is al even sterk als het nimfje dat de onverbeterlijke Continue reading “WHATEVER WORKS (Woody Allen)” »

LOS ABRAZOS ROTOS (Pedro Almodovar)

broken-embraces-los-abrazos-rotos-0Mateo Blanco is een schrijver die bij zijn fans bekend is onder zijn nom de plume Harry Caine, en die al veertien jaar letterlijk en figuurlijk in het donker leeft: de destijds beroemde schrijver-regisseur raakte betrokken in een auto-ongeval, waarbij hij niet alleen zijn zicht, maar ook zijn liefde en muze Lena verloor.

Een slag die hij veertien jaar later nog altijd niet te boven gekomen is. Bovendien worden allerlei oude wonden nog eens extra opengereten door een bezoek van de zoon van de rijke zakenman Ernesto Martel. Die hem komt vertellen dat zijn vader gestorven is…

In ‘Los Abrazos Rotos’ combineert Filmhuisfavoriet Pedro Almodovar een melodrama met een komedie, een thriller en een film noir: bij een minder getalenteerd regisseur zou zo’n combinatie waarschijnlijk een belachelijk zootje opleveren, maar bij Almodovar is het resultaat een wervelend amour fou-verhaal dat de kijker constant op het verkeerde been zet.

Met in de excellente hoofdrollen Lluis Homar als de schrijver en – hoe kan het ook anders bij Almodovar? - Penélope Cruz als de muze.
De fraaie soundtrack is geschreven door Alberto Iglesias, ondertussen al jarenlang Almodovars huiscomponist (en de man die ook de score van ‘Che’ voor zijn rekening Continue reading “LOS ABRAZOS ROTOS (Pedro Almodovar)” »

17/11/2009: THE BIRDS

birds23Kort samengevat: wie na ‘Full House: Dial CCM For Murder’ méér Hitchcock wil, wordt door het Filmhuis op zijn wenken bediend: ‘The Birds’ is één van dé onbetwiste meesterwerken van de Master of Suspense, over vogels die aan de Calfornische kust om een onbekende reden opeens mensen beginnen aan te vallen.

Goed om weten: Briljante regie, briljante montage, een stel uitmuntende acteurs (een perfect gecaste Tippi Hedren als de archetypische Hitchcok-blondine), een door merg en been krassende geluidsband van Bernard Herrmann: ziedaar het op papier simpele recept voor één van Hitchcocks allerbeste films.

‘The Birds’ was overigens gebaseerd op een verhaal van Daphne Du Maurier, en werd door Hitchcock uiteraard nog wat extra gekruid met zijn zwarte, sardonische humor en Continue reading “17/11/2009: THE BIRDS” »

14/11/2009: FULL HOUSE – DIAL CCM FOR MURDER

DialCCMforMurder_DEF_BZin in een avondje spanning en suspense? Dan moet u op zaterdag 14 november naar het Cultuurcentrum afzakken voor ‘Full House: Dial CCM For Murder’.

Dit avondvullende programma is geïnspireerd door ‘Double Take’, een documentaire speelfilm van Johan Grimonprez waarin de macht van film en tv wordt blootgelegd tegen de achtergrond van de Koude Oorlog, én waarin Alfred Hitchcock geconfronteerd wordt met zijn dubbelganger.

Naast deze ‘Double Take’ wordt op deze avond ook volop werk van de Meester zelve vertoond: u kunt niet alleen genieten van ‘The Wrong Man’, zijn uitmuntende prent over Continue reading “14/11/2009: FULL HOUSE – DIAL CCM FOR MURDER” »

10/11/2009: KATANGA BUSINESS

022062010160721000000toutpuissantKort samengevat: Valt Congo nog te redden?

Documentairemaker Thierry Michel stelde zich die vraag al in diverse films, en om een nieuw stukje van het antwoord te ontdekken, trok hij dit keer naar de Katanga-provincie.

Daar zit de bodem vol kobalt, koper, uranium, zink en ijzer, en daar zou dus de relance kunnen beginnen… 

Goed om weten: Thierry Michel draaide al diverse uitstekende documentaires in Congo – herinner u ‘Mobutu, Roi du Zaire’ en het fantastische ‘Congo River’ – en trok dit keer

rond in Katanga: al sinds de afscheidingspogingen in de jaren zestig eigenlijk een soort staat binnen de Congolese/Zaïrese staat (of wat daar nog van overblijft), en dankzij de vele ertsen onder de grond potentieel het rijkste gebied van Afrika.

De ontginning van die rijke bodem is ondertussen al lang niet meer in handen van de Continue reading “10/11/2009: KATANGA BUSINESS” »

RICKY (François Ozon)

ricky_artificial_eye_dvd_01-05-29_cap07Kort samengevat: Wanneer Katie en Paco (allebei working class-mensen die zo uit een film van de gebroeders Dardenne hadden kunnen komen) elkaar ontmoeten, groeit er wonderlijk liefdesverhaal tussen de twee.

Hun buitengewone relatie leidt tot de geboorte van een al even buitengewone baby: Ricky.

De kleine is bijvoorbeeld buitengewoon omdat hij met vleugeltjes geboren is…

Goed om weten: de Franse regisseur François Ozon is aan een op zijn zachtst gezegd zéér opmerkelijke carrière bezig: nu eens maakt hij een een inktzwarte komedie (‘Sitcom’), dan weer aan een ijzersterke thriller (‘Les Amants Criminels’), een luchtige musical (‘8 Femmes), een aangrijpend drama (‘Le Temps Qui Reste’) of een Lynchiaans mystery (‘Swimming Pool’).

En  voor zijn jongste begeeft hij zich wéér op een compleet ander, volstrekt uniek pad: ‘Ricky’ is een soort kruising tussen een sprookje van Disney, de Spielberg-touch én het sociaal-realisme van pakweg Ken Loach of de gebroeders Dardenne.

En nog iets: Sergi Lopez, die ook al in ‘Partir’ de hoofdrol speelt, neemt hier de rol van papa Paco voor zijn rekening.

RICKY
Regie: François Ozon
F 2009, 90 min.

Deze film werd in Filmhuis Mechelen vertoond op:
DINSDAG 3 NOVEMBER 2009 om 20.30 u.

27/10/2009: PARTIR

19112459.jpg-r_640_600-b_1_D6D6D6-f_jpg-q_x-xxyxxKort samengevat: Suzanne is een sympathieke mevrouw die alles lijkt te hebben: een rijke man, leuke kinderen en een fraaie villa.

Tot op een dag een Spaanse klusjesman binnenwaait, de coup de foudre toeslaat en ze haar nette, makkelijke leventje inruilt voor onzeker bestaan met haar nieuwe vriend.

Goed om weten: een verhaal over passie en overspel, gekruid met enige suspense: daar zijn wij altijd wel voor te vinden, zeker als het verhaal zoals in ‘Partir’ zwierig

geregisseerd wordt door Catherine Corsini, en de hoofdrollen gespeeld worden door goed volk als Sergi Lopez (de klusjesman) en Kristin Scott-Thomas (als de vrouw des huizes), die in deze film werkelijk uitmuntend staat te acteren.

En nog iets: hadden we al gezegd dat Kristin Scott-Thomas in deze film werkelijk uit-mun-tend staat te acteren?

PARTIR
Regie: Catherine Corsini
F 2009,  85 min.
Dinsdag 27 oktober, 20.30 u.

20/10/2009: SYNECDOCHE, NEW YORK

synecdoche_new_york20Kort samengevat: de New Yorkse theaterregiseur Caden Cotard wordt door zijn vrouw en dochter verlaten (ze gaan bij een lesbische vriendin in Berlijn wonen!), en tot overmaat van ramp loopt hij ook nog eens een hersentrauma op.

Dat brengt de arme man op een idee voor zijn ‘meesterwerk’: hij gaat zijn héle leven vertellen in een theaterstuk dat parallel met de realiteit loopt.

Zijn trouw gezelschap steunt hem in dit plan, alleen worden de acteurs ouder, worden kinderen volwassenen en moet hij fysiek en geestelijk uitgeput de regie van het stuk (en dus van zijn eigen leven) afstaan.
En dan zwijgen we nog over de crisis die buiten de theaterzaal ongenadig verder woedt…

Goed om weten: Nadat hij de scenario’s schreef voor de meest originele films van de laatste jaren (‘Being John Malkovich’, ‘Adaptation’, ‘Eternal Sunshine of the Spotless Mind’ en ‘Confessions of a Dangerous Mind’) brengt Charlie Kaufman nu eindelijk ook

Continue reading “20/10/2009: SYNECDOCHE, NEW YORK” »

13/10/2009: LONDON RIVER

destinos-cruzados_2010Kort samengevat: op 7 juli 2005 laten vier terroristen vier bommen afgaan op Londense bussen en metrostellen.

Resultaat: 56 mensen komen om, honderden anderen raken gewond.

Meteen nadat ze het nieuws vernomen heeft, belt Elisabeth naar haar in Londen wonende dochter – ze raakt niet verder dan een antwoordapparaat.
Ze vertrekt meteen naar Londen, en kruist tijdens haar zoektocht het pad van Ousmane, een Afrikaanse man die even hard naar zijn zoon Ali zoekt.     

Goed om weten: met quasi onbekende acteurs  (of had u misschien al van Brenda Blethyn of de geweldige Sotigui Kouyaté – een Malinees van 73 – gehoord?) is regisseur Rachib Bouchareb erin geslaagd een uitermate pakkend, menselijk verhaal Continue reading “13/10/2009: LONDON RIVER” »

6/10/2009: CHE, PART II: GUERILLA

che-part-2Kort samengevat: Nadat hij erin geslaagd is de revolutie te laten lukken op Cuba, probeert Che Guevara ze in 1967 te exporteren naar Bolivia: weer een lange tocht, weer een gevecht, maar dit keer eindigt zijn strijd in een bittere nederlaag, die hij met de dood moet bekopen.  

Goed om weten: ook voor dit tweede deel van zijn Che-biografie baseerde regisseur Steven Soderbergh zich op de dagboeknotities van El Comandante zelf.

Het verschil met deel 1 zit ‘m in de toon: Che heeft zware astma-aanvallen, de guerilero’s zitten door hun voedselvoorraden heen, het moreel van zijn mannen zakt met de minuut en verder zit ook de rest van wat maar enigszins kan tegenzitten ook Continue reading “6/10/2009: CHE, PART II: GUERILLA” »