SEULES LES BÊTES (Dominik Moll)

Seules_Les_BetesKijkwijzer:

Kijkwijzer_12_Geweld_Angst_Seks_Taal

 

 

 

—-
Lang, héél lang geleden toonde het Filmhuis ‘Harry, un ami qui vous veut du bien': wie er toen bij was, zal zich zeker dit volstrekt briljant Hitchcockiaans werkstukje van de toen totaal onbekende Dominik Moll herinneren, een Fransman die daarna opnieuw in de volstrekte anonimiteit verdween.

Om nu na al die jaren opeens opnieuw boven water te komen met ‘Seules Les Bêtes’, een meesterlijke whodunnit die door de Nederlandstalige pers helaas volstrekt over het hoofd werd gezien – ook bezuiden de taalgrens worden soms films gemaakt, heren recensenten! Maar u kent ons: wij graven graag dit soort pareltjes boven.

‘Seules Les Bêtes’ is een thriller over een verdwenen – vermoorde – vrouw in de koude Franse bergen, maar begint in een stoffig, bloedheet Afrikaans dorp, waar een man op zijn motorfiets door de straat scheurt met een geit op de schouders.
Om te weten wat een man-met-geit in godsnaam met een moord in het verre Frankrijk te

maken heeft, neemt Moll ons mee in een spannende, wild kronkelende en constant verrassende thriller die de kijker twee uur lang op het puntje van zijn stoel weet te houden.

In Frankrijk begint het verhaal bij ene Alice, een sociale werkster die haar echtgenoot bedriegt met Joseph, één van haar cliënten. Wanneer die twee langs de kant van de weg Continue reading “SEULES LES BÊTES (Dominik Moll)” »

THE WILD GOOSE LAKE (Yinan Diao)

Wild_Goose_lake_poster-enKijkwijzer:

Kijkwijzer_16_Geweld

 

 

 

—-
Een Chinese film noir, en nog een goeie ook: komt dat zien!

Hoofdpersonage van het prachtige ‘The Wild Goose Lake’ is ene Zhou, de leider van een beruchte motorbende. Nadat hij een agent heeft gedood, moet hij niet alleen op de vlucht voor de politie, maar ook voor zijn eigen gangstermaatjes.

Om hem terug te vinden, worden alle mogelijke middelen ingezet: zijn ene belagers gebruiken zijn familie als lokaas, de anderen hebben een ‘bathing beauty’ (de lokale codetaal voor hoertje, omdat die hun klanten aan de oevers van het meer bedienen)

ingeschakeld om hem erin te luizen. En zo sluit stilaan maar onherroepelijk het net rond de voortvluchtige gangster zich…

‘The Wild Goose Lake’ is een meeslepende thriller waarvan àlle elementen zo uit het grote Klassieke Noir-handboek lijken te komen: de loner op de vlucht, de femme fatale, de kringelende sigarettenrook…
Maar het is toch vooral visueel en stilistisch dat regisseur Yinan Diao hier het verschil  Continue reading “THE WILD GOOSE LAKE (Yinan Diao)” »

BRING IT TO THE PEOPLE – The film about the Brussels Jazz Orchestra (Guy Fellemans)

Bring_It_To_The_People_BJOKijkwijzer:

Kijkwijzer_AL

 

 

 

Ruim 25 jaar geleden ontstond in The Sounds – een kleine jazzclub in Brussel – het idee voor een orkest dat ondertussen tot de wereldtop behoort: het Brussels Jazz Orchestra.

Onder impuls van oprichters Frank Vaganée, Serge Plume, Marc Godfroid en Bo van der Werf bouwt de band jaar na jaar een alsmaar groeiende reputatie op, die ook voor het bredere én internationale publiek zichtbaar wordt wanneer de soundtrack voor ‘The Artist’ (waarop ze meespelen) met een Oscar bekroond wordt.

Maar die bekroonde soundtrack is maar één van de vele haltes op het constant

kronkelende parcours van het BJO: dankzij samenwerkingen met grote binnen- en buitenlandse jazznamen zoals Bert Joris, Enrico Pieranunzi, Joe Lovano, Kenny Werner, David Linx en Maria Schneider maar ook met verrassende partners als de De Frivole Framboos, DJ Grazzhoppa en rapper Zed weet het orkest steeds weer te  Continue reading “BRING IT TO THE PEOPLE – The film about the Brussels Jazz Orchestra (Guy Fellemans)” »

In avant-première in het Filmhuis: MUIDHOND (Patrice Toye)

Muidhond_3Kijkwijzer:

Kijkwijzer_12_Geweld_Angst

 

 

—-
Jonathan, een zachtaardige jongeman, wordt verdacht van zedenfeiten, maar wordt bij gebrek aan bewijs vrijgelaten uit de gevangenis. Hij keert terug naar zijn moeder die in een huisje bij de duinen woont. Jonathan wil het verleden vergeten en neemt zich stellig voor een ander, beter mens te worden.

Maar ook al houdt hij zich strikt aan de regels, zijn goede intenties worden al snel

op de proef gesteld wanneer een moeder met haar dochtertje naast hen komt wonen. Jonathan doet er alles aan om zijn gevoelens te omzeilen…

Regisseuse Patrice Toye (‘Rosie’) maakte met ‘Muidhond’ een aangrijpend, indringend en gedurfd portret van een jongeman die niet wil zijn wie hij is. Niet alleen slaagde ze erin een extreem delicaat onderwerp op een genuanceerde manier te behandelen, ze levert Continue reading “In avant-première in het Filmhuis: MUIDHOND (Patrice Toye)” »

Art & Film #Extra: THE VILLAGERS (Rinus Van de Velde)

RVDV_2019_A0.indd

Een extra Art & Film-vertoning van ‘THE VILLAGERS’, het eerste filmproject van Rinus Van de Velde.

Alle info over deze film vindt u HIER!

OPGELET:
Deze extra vertoning wordt u – naar aanleiding van de Dag van het Kunstonderwijs – gratis aangeboden door de Academie Mechelen.

De beschikbare tickets worden verdeeld volgens deze drie aloude principes:
1) First come, first served!
2) Op = op!
3) Vol = vol!

Kom dus vroeg, en maak van de gelegenheid gebruik om een bezoekje te brengen aan de talrijke (gratis) activiteiten op de Dag van het Kunstonderwijs in de Academie en het Cultuurcentrum.

Met dank aan Tim Van Laere Gallery.

Vertoning op
ZATERDAG 15 FEBRUARI 2020 om 17u30.

TimVanLaereGalleryACADEMIE_logo_blauw_lang

JOKER (Todd Phillips)

Joker_00_Kijkwijzer:

Kijkwijzer_16_Geweld_Taal

 

 

——

Yep, ‘t is weer Oscartijd, en dan laten wij het Filmhuispubliek exclusief altijd al op voorhand weten wie er gaat winnen.
Dit jaar voorspellen we bijvoorbeeld dat de Oscar voor de Beste Acteur naar Joaquin Phoenix zal gaan, om de nogal voor de hand liggende reden dat hij zich met zijn rol in ‘Joker’ gewoon de beste acteur van het afgelopen jaar toonde.

Phoenix speelt Arthur Fleck, een gesjeesde stand-upcomedian die een luizig appartement deelt met zijn zwaar zieke moeder.
Om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen loopt hij in een clownsoutfit met reclameborden rond – de ultieme job voor losers. En zijn gevoel voor eigenwaarde stijgt

er niet op wanneer hij constant vernederd en belaagd wordt door jongerenbendes en machohufers die in de gure, door de politiek opgegeven buurt de straat beheersen. Tot hij een keer zelf gewelddadig reageert op zijn belagers, en hij ontdekt welke machtige kick hem dat geeft…

Todd Phillips zorgde met ‘Joker’ voor een absolute primeur door godbetert met een superhelden-spinoff de Gouden Leeuw op het chique Festival van Venetië te winnen. Want wie had nu ooit gedacht dat je met een film over de aartsvijand van Batman  Continue reading “JOKER (Todd Phillips)” »

Art & Film: BARBARA RUBIN & THE EXPLODING NY UNDERGROUND (Chuck Smith)

BarbaraRubin_Exploding_New_York_Underground_2

Barbara Rubin: de naam zegt u waarschijnlijk volstrekt niks, maar in de vroege jaren zestig was zij korte tijd de absolute queen bee van de volledig door mannen gedomineerde New Yorkse underground en avant garde-kunst.

Zo was het bijvoorbeeld Rubin die Andy Warhol aan Lou Reed en The Velvet Underground voorstelde, een daad waarmee ze zowel de loop van de moderne kunst als van de rock definitief zou veranderen.

Al in 1963 maakte Rubin ‘Christmas on Earth’ (originele titel: ‘Cocks and Cunts’), een schandaalverwekkende film vol expliciete seks en naaktheid, die diezelfde Warhol en een hele generatie van nieuwlichters die niet vies waren van schandaal en publiciteit ongetwijfeld op ideeën moet hebben gebracht. Voetnoot: ze was toen amper achttien.

Een paar maanden voordien had de rebelse tiener nog het braaf-katholieke België geschandaliseerd op het legendarische Festival van Knokke: daar had ze het in Amerika

ACADEMIE_logo_blauw_lang

verboden ‘Flaming Creatures’ van Jack Smith tot in de projectiecabine weten te smokkelen. De onverwachte schandaalprojectie van die film zorgde niet alleen voor een gevecht in regel met de flikken aan de

Continue reading “Art & Film: BARBARA RUBIN & THE EXPLODING NY UNDERGROUND (Chuck Smith)” »

THE TWO POPES (Fernando Meirelles)

Two_Popes-flatKijkwijzer:

Kijkwijzer_12_Geweld_Angst_Taal

 

 

—-
In 2013 neemt de conservatieve paus Benedictus XVI (een als vanouds heerlijke Anthony Hopkins) een voor de kerk ronduit revolutionaire beslissing: in plaats van gewoon als paus tot zijn laatste ademstoot door te gaan zoals al zijn voorgangers, besluit hij af te treden om op pensioen te gaan.

Hoe het zover is kunnen komen?

In ‘Two Popes’ wordt op uiterst vermakelijke wijze gespeculeerd over een ontmoeting een jaar eerder tussen Benedictus en zijn opvolger Jorge Bergoglio (fantastisch vertolkt door Jonathan Pryce): die Argentijnse kardinaal was zo gefrustreerd over de richting die

de kerk uitging na het losbarsten van allerlei schandalen dat hij zélf zijn pensioen had aangevraagd.

Maar in plaats van dat pensioen toe te staan, sommeert Benedictus zijn zwaarste criticaster naar het Vaticaan om enkele dagen lang over vanalles en nog wat van gedachten te wisselen – van ABBA, The Beatles (‘Hoe? Jij kent ‘Yellow Submarine’ Continue reading “THE TWO POPES (Fernando Meirelles)” »

IL TRADITORE (Marco Bellocchio)

iltraditoreposterKijkwijzer:

Kijkwijzer_16_Geweld_Taal

 

 

—–

Sicilië, begin jaren ’80: de strijd om de macht tussen de verschillende maffiaclans groeit naar een macaber hoogtepunt met tal van bloederige interne afrekeningen en aanslagen.

Tommaso Buscetta, een hooggeplaatst lid van de Cosa Nostra, neemt het zekere voor het onzekere en duikt onder in Brazilië. Intussen worden zijn vertrouwelingen één voor één vermoord.

Wanneer Buscetta opgepakt wordt door de Braziliaanse politie en vervolgens aan Italië uitgeleverd wordt, neemt hij een beslissing die de geschiedenis zal veranderen: hij zal als eerste de omertà doorbreken en de interne werking van de organisatie publiek maken. Voor het gerecht is hij de allereerste pentito (spijtoptant), voor de mafia is hij Il Traditore (de verrader). En uiteraard verklaart elke verrader zichzelf levenslang vogelvrij voor de

mafia, die geen enkel middel zal sparen om hem om het leven te brengen.

De rechter die Bruscetta zover krijgt is de legendarische Giovanni Falcone, die daarvoor later op zijn beurt ook zelf de allerhoogste prijs zal betalen, wanneer de op wraak beluste mafia onder leiding van de psychopaat Toto Riina hem (samen met zijn echtgenote en een stel agenten en lijfwachten) te pakken krijgt in een ronduit

Continue reading “IL TRADITORE (Marco Bellocchio)” »

Jeugdfilm: MIRAI (Mamoru Hosoda)

miraiKijkwijzer:

Kijkwijzer_6_Angst

 

 

 

—–
Speciaal voor jonge cinefielen starten we dit seizoen met een reeks jeugdfilmparels: stuk voor stuk films-die-je-gezien-moét-hebben, telkens vertoond op vrijdagavond.

Dé ideale manier om het weekend fijn in te zetten, dus!

Vandaag op de affiche: ‘MIRAI’, de met een Oscranominatie bekroonde animatiefilm van de befaamde Japanse Studio Chizu, geregisseerd door Mamoru Hosoda.

Wanneer de kleine Kun zijn pasgeboren zusje Mirai ontmoet, is hij in eerste instantie dolblij met haar komst. Maar als de aandacht van zijn ouders steeds meer naar Mirai gaat, voelt Kun zich al snel buitengesloten en boos.

Wanneer hij in de achtertuin een tijdreispoort ontdekt, wordt hij meegenomen op een avontuur door de tijd, waarin hij verschillende familieleden tegenkomt in het verleden én  Continue reading “Jeugdfilm: MIRAI (Mamoru Hosoda)” »