MOTHER + debat met Kristof Bilsen & Dirk De Wachter

Mother_staand
In zijn excellente docu ‘Mother’ neemt regisseur Kristof Bilsen ons mee in de voetsporen van Pomm, een Thaïse vrouw die instaat voor de verzorging van Europese Alzheimerpatiënten.

Die patiënten worden naar Thailand gestuurd omdat ze er door de lage loonkost één op één permanent verzorgd kunnen worden – iets wat in Europa uiteraard alleen voor de extreem rijken is weggelegd.

Pomm is op een tedere, bijna ontroerende wijze begaan met haar werk en haar patiënten, maar tegelijk toont Bilsen ook de keerzijde van haar bestaan: terwijl Pomm zich dag in dag uit bekommert om Maya, de moeder van een Zwitserse familie, vervreemden haar eigen kinderen stilaan van haar, omdat ze eindeloze uren moet kloppen om een leefbaar loon te verdienen…

‘Mother’ is een uiterst mooie, subtiele en bijzonder veelgelaagde documentaire die niet alleen over Alzheimer gaat, maar die zich ook vragen stelt over zorg, over de impact van ziekte op families, over de arm-rijkverhoudingen, over verlies, over opofferingen, over Continue reading “MOTHER + debat met Kristof Bilsen & Dirk De Wachter” »

LUDO IS FANTASTIC (Willie Stewart)

ludo_is_fantastic

De Ierse muzikant en regisseur Willie Stewart volgde vijf jaar lang de Antwerpse undergroundartiest Ludo Mich, doorspitte archieven, en interviewde familie en vrienden.

Dat werk mondde uit in ‘LUDO IS FANTASTIC’: een impressionistisch portret van een renaissanceman die schildert, die de kunsthappening in België introduceerde, die al sinds de vroege jaren ’60 met noise en elektronica bezig is, die films maakte, die gedichten op loonzakjes van arbeiders schreef, die niet vies is van performance art, die met holografie bezig was en die zijn onnavolgbare lach tot kunstwerk verhief.

En iemand die zichzelf ooit verhuurde om bij u thuis de vuilbak buiten te komen zetten, de krant te komen voorlezen en (naargelang de prijs) uw feestjes te doen lukken of mislukken.

Mich (°1945) is ondertussen 74, maar nog zéér alive en kicking: ‘Ludo Is Fantastic’ is een Continue reading “LUDO IS FANTASTIC (Willie Stewart)” »

CORONA-UPDATE 11/3/2020: alle Filmhuisvertoningen tot nader order afgelast.

StayTheFuckHomeHallo Filmhuizers,

Mogelijk hebt u dit nieuwtje al ergens horen waaien: we zitten midden in een corona-pandemie.

Alle experten zijn het erover eens: om de verspreiding van het virus af te remmen, is het uitermate belangrijk dat iedereen die niet noodzakelijk uit huis moet zijn zoveel mogelijk gewoon thuis blijft, en dat iedereen evenementen met veel publiek mijdt.

We volgen dan ook de raad van specialisten als prof. Van Ranst en prof. Goossens, en hopen van u hetzelfde: daarom vragen we u voor het eerst in onze geschiedenis vooral niét naar de cinema te gaan.

Wijzelf organiseren tot nader order sowieso geen vertoningen: Filmhuis Mechelen heeft besloten al onze voorstellingen van de komende weken af te gelasten. 

De films die we geprogrammeerd hadden, blijven allemaal op ons programma staan, maar worden verschoven naar een later te bepalen datum.

En u kent ons: ook in moeilijke omstandigheden proberen we er altijd een creatieve mouw aan te passen. Zo bieden we u in CINEMA CORONA elke dag online een gratis film van een topregisseur aan (of een topfilm van een onbekende regisseur, dat kan ook). Enjoy!

Hou verder deze site en onze Facebookpagina in het oog voor updates over de nieuwe vertoningsdata en -uren, of schrijf u in op onze nieuwsbrief.

En ter vermaak presenteren we u graag De Kortste (en tevens De Grappigste én De Meest Actuele) Horrorfilm Ter Wereld:

MARTIN EDEN (Pietro Marcello)

Martin EdenKijkwijzer:

Kijkwijzer_12_Drugs

 

 

Napels, ergens in de twintigste eeuw: Martin Eden droomt ervan carrière te maken als schrijver, maar dat is helaas een droom die door zijn bescheiden sociale afkomst praktisch zo goed als onhaalbaar lijkt.

Martin verdient de kost als zeeman, maar wanneer hij bij een vechtpartij de jonge Arturo uit een benarde situatie redt, krijgt zijn leven opeens een verrassend positieve wending: niet alleen introduceert Arturo hem bij zijn rijke familie, Martin wordt ook hopeloos verliefd op Elena, de verfijnde, bloedmooie zus van Arturo.

Tegelijk komt Martin ook in contact met de intellectueel Russ Brissenden, met wie hij zich

helemaal in het linkse milieu stort. Maar die socialistische oproerkraaierij clasht dan weer keihard met het bourgeois-milieu van zijn geliefde Elena…

Met ‘Martin Eden’ verfilmde Pietro Marcello misschien wel het meest persoonlijke (en meest autobiografische) werk van Jack London, al gaf hij aan die verfilming wel een  Continue reading “MARTIN EDEN (Pietro Marcello)” »

Art & Film: BODY OF TRUTH (Evelyn Schels)

Body_of_Truth
De ene kunstenaar gebruikt verf, de andere kerft een beeld uit een blok hout of tovert met pellicule.

Maar voor haar ‘Body of Truth’ verzamelde regisseur Evelyn Schels vier vrouwen die het meest persoonlijke, directe en intieme materiaal gebruiken dat er is: het eigen lichaam.

Maar dat is niet enige wat Marina Abramovic, Sigalit Landau, Katharina Sieverding en Shirin Neshat verbindt: alle vier zijn ze getekend door (politieke en/of persoonlijke) drama’s, gaande van de oorlog in Joegoslavië (Abramovic) tot het fascisme (Sieverding),

ACADEMIE_logo_blauw_langen van de onderdrukking binnen een islamtische theocratie (Neshat) tot de dagelijkse angst en terreur (Landau).

Schels toont ons hoe hun ervaringen met oorlog, geweld en Continue reading “Art & Film: BODY OF TRUTH (Evelyn Schels)” »

1917 (Sam Mendes)

1917_posterKijkwijzer:

Kijkwijzer_12_Geweld_Angst_Taal

 

 

—–
6 april 1917: Blake en Schofield, twee jonge Britse korporaals, krijgen de opdracht aan een ander Brits bataljon te gaan melden dat ze in een vijandelijke val dreigen te  lopen.

Probleem 1: als ze de boodschap niet op tijd overbrengen, zullen duizenden Britse soldaten sneuvelen.
Probleem 2:  om dat ander bataljon te bereiken, moeten ze door vijandelijk gebied zien te geraken.

Blake aanvaardt de missie onmiddellijk, want zijn broer zit in het bataljon dat bedreigd wordt. Schofield daarentegen heeft de twijfels die ieder zinnig mens zou hebben, want de kans dat ze dit overleven is uiterst klein…

Regisseur Sam Mendes (‘American Beauty’) en zijn meester-cameraman Roger Deakins (bekend van zijn vele briljante samenwerkingen met o.a. de Coen Brothers)
gaan niét voor rauw pseudo-documentair oorlogsrealisme, maar kiezen voor ronduit

virtuoze pure cinema: dat de hele film in één lang shot lijkt te zijn gefilmd is niet alleen een technisch en filmisch hoogstandje, maar zuigt de kijker ook mee in het zog van de twee protagonisten en hun waanzinnige opdracht.

De manier waarop Mendes de absurde, nihilistische, soms bijna surrealistische Continue reading “1917 (Sam Mendes)” »

Familiefilm: SOLAN & LUDWIG: REIS NAAR DE MAAN (Rasmus Sivertsen)

solan-ludwig-reis-naar-de-maan-poster-lrKijkwijzer:

Kijkwijzer_AL

 

 

 

—–
De Amerikanen en de Russen schieten al meer dan 50 jaar raketten met astronauten de ruimte in, maar de Noren is dat nog nooit gelukt.

Aan dat probleem gaan Solan & Ludwig iets doen, want hun vriend en uitvinder Reodor heeft zowaar een raket gebouwd waarmee ze vanuit hun dorpje Flåklypa op ruimtemissie kunnen, recht naar de maan!

Of dat is toch de bedoeling, want wie de snoezige egel Solan en de brutale kwekeend Ludwig kent, weet dat alles wat bij hen enigszins kàn misgaan ook zàl misgaan.

REKKERZo hebben ze er bijvoorbeeld geen rekening mee gehouden dat er enkele geheime passagiers stiekem aan boord geslopen zijn, of dat al die rare knopjes op de bedieningspanelen niet altijd functioneren zoals zij denken dat ze functioneren.

Kortom: onze helden zullen alles uit de kast moeten halen om hun Continue reading “Familiefilm: SOLAN & LUDWIG: REIS NAAR DE MAAN (Rasmus Sivertsen)” »

Jeugdfilm: ISLE OF DOGS (Wes Anderson)

isle_of_dogs_v
Speciaal voor jonge cinefielen programmeren we dit seizoen een reeks jeugdfilmparels: stuk voor stuk films-die-je-gezien-moét-hebben, telkens vertoond op vrijdagavond.
Dé ideale manier om het weekend fijn in te zetten, dus!
Vandaag staat ‘Isle of Dogs’ op het programma, de heerlijke stop-motionfilm regisseur Wes Anderson (‘Moonrise Kingdom’, ‘Grand Budapest Hotel’….).

Wanneer in de niet zo verre toekomst in Japanse stad Megasaki de hondengriep uitbreekt, besluit de hatelijke burgemeester Kenji Kobayashi alle honden te verbannen

REKKERnaar Trash Island. Volgens de burgemeester bestaat immers het risico dat het virus overslaat op de mens.

Eén van de gedeporteerden is Spots, het huisdier van Atari Kobayashi, het 12-jarige neefje van de burgemeester. Om zijn

Continue reading “Jeugdfilm: ISLE OF DOGS (Wes Anderson)” »

YULI (Iciar Bollain)

yuli_posterKijkwijzer:

Kijkwijzer_9_Angst_Taal


 

 

——

Cuba, jaren ’80. Het land is zo goed als failliet, en veel ontsnappingsroutes uit de armoede zijn er niet.

In de hoop op een beter bestaan stuurt Pedro Acosta stuurt zijn zoon Carlos – een rebels schoffie dat meer tijd op straat dan in de schoolbanken doorbrengt  – naar het strenge internaat van de Nationale Balletacademie. Tegen diens zin, want de kleine Carlos

is zoals elke eighties-tiener meer geïnteresseerd in de moonwalk van Michael Jackson dan in het Zwanenmeer.

Maar stilaan groeit zijn belangstelling toch, en al snel blijkt zijn danstalent Cuba vér te overstijgen: op zijn 25ste breekt hij wereldwijd door bij het Royal Ballet in Londen, waar

Continue reading “YULI (Iciar Bollain)” »

THE FAREWELL (Lulu Wang)

farewell Kijkwijzer:

Kijkwijzer_12_Taal_Drugs

 

 

 

 

—–
De dertigjarige Billi woont al sinds haar kindertijd in Amerika: ze is weliswaar de dochter van Chinese immigranten, maar door haar Amerikaanse opvoeding voelt ze zich amper nog Chinees.

Wanneer ze hoort dat haar geliefde grootmoeder Nai Nai terminaal is, wil de jonge vrouw haar meteen in China gaan opzoeken. Probleem: de familie houdt voor de mater familias stil dat ze stervende is, want volgens de Chinese denkwijze is het beter dat zij de akelige

wetenschap over het naderende einde met zich meedragen dan dat de onwetend-zieke oma dat moet doen.
Dat Nai Nai daarvoor dag na dag belogen moet worden, is iets dat ze er dan maar bijnemen –  en dat stuit de ‘Amerikaanse’ Billi dan weer tegen de borst.

Om de hele familie de kans te geven definitief afscheid te nemen van Nai Nai (maar zonder dat ze zelf weet dat het over haar afscheid gaat), bedenkt de familie een  Continue reading “THE FAREWELL (Lulu Wang)” »