CINEMA CORONA #09: SLACKER (Richard Linklater)

Quarantainedag 9!slacker

Vandaag in de aanbieding: ‘SLACKER’, de originele en grappige debuutfilm van Richard Linklater, die later o.a. het geweldige ‘Boyhood’ zou regisseren.

In ‘Slacker’ volgt hij een dag lang het leven van een bende outsiders in wat weleens de weirdo-hoofdstad van Amerika genoemd wordt: Austin, Texas.

Het concept is simpel: de camera volgt de personages voor enkele minuten, en trekt dan weer verder in het spoor van andere personages, allemaal met hun eigen rare trekken: nu eens botsen we op een believer van de meest gekke samenzweringstheorieën, dan ontmoeten we een oude anarchist die nog in de Spaanse burgeroorlog tegen Franco gevochten heeft, iemand die een uitstrijkje van Madonna probeert te verpatsen, een televisieverzamelaar of iets té ernstige studenten die in een discussie over de maatschappelijke impact van de Smurfen en Scoobie Doo verwikkeld zijn.

Richard Linklater speelt ook zelf in zijn film mee: u herkent hem als de eindeloos doorratelende taxipassagier in de openingsscène.

‘Slacker’ kwam uit in 1990, vatte precies de geest van de Generation X-jaren samen en zorgde dan ook meteen voor een verrassend undergroundsucces: de film werd gedraaid op een minibudget van 23.000 dollar, en leverde uiteindelijk ruim meer dan een miljoen dollar op.

Dertig jaar na datum is deze frisse film nog altijd één van dé ijkpunten van de Amerikaanse indiecinema: het ultieme bewijs dat je geen Hollywoodmachine, een monsterbudget of een sterrencast moet hebben om excellente cinema te maken.

Enjoy – en blijf in uw kot!

Regisseur Richard Linklater vertelt hoe hij er destijds zonder budget en promotiemachine in slaagde de film toch uit te brengen:

CINEMA CORONA #08: Art & Film : MICHAEL BORREMANS: A KNIFE IN THE EYE

Borremans_Knife_In_the_EyeVandaag presenteren we u in samenwerking met Academie Mechelen een Art & Film-documentaire over de man die door velen als onze beste levende schilder wordt gezien: Michaël Borremans.

In 2009 ging Canvas op bezoek in het atelier van Borremans, en dat leverde een uitermate boeiend beeld van zijn werkmethode én van de mens Michaël Borremans op.

Een docu van Guido de Bruyn, met als interviewer Jef Lambrecht, en met een bijrol voor Jan Hoet.

Enjoy – en blijf in uw kot!

CINEMA CORONA #07: STAGECOACH (John Ford)

Stagecoach_1939_poster
Quarantainedag 7!

Vanavond in onze CINEMA CORONA een film die in de verste verte NIETS met virussen, social distancing of quarantaine te maken heeft: ‘STAGECOACH’, één van de vele briljante westerns van de zéér grote John Ford.

Het verhaal gaat over acht passagiers die met de postkoets van Tonto naar Lorsdburg meerijden. Probleem: de Apache-indianen onder leiding van Geronimo zijn op het oorlogspad, en de koets moet door het indianengebied.

Bovendien bestaan de passagiers uit een wel heel bonte bende outcasts, met onder andere een dokter met een drankprobleem, een bankier die er met het geld van zijn klanten vandoor is, een dame van lichte zeden, een beroepsgokker én een ontsnapte gevangene die wraak wil nemen…

Die laatste – ‘The Ringo Kid’ – wordt briljant vertolkt door Fords favoriete acteur, John Wayne.

Hoe goed deze film is? Toen Orson Welles gevraagd werd waar hij leren filmen had, was zijn antwoord simpel: ‘Ik heb veertig keer ‘Stagecoach’ bekeken.’

Enjoy – en blijf in uw kot!

Regisseur John Badham legt uit waarom u vooral moet kijken:

Voor wie meer achtergrond wil over westerns, John Ford en ‘Stagecoach’, is deze prima les filmgeschiedenis beschikbaar:

CINEMA CORONA #06: PORTRAIT D’UNE JEUNE FILLE DE LA FIN DES ANNEES 60 A BRUXELLES (Chantal Akerman)

portrait-chantal-akermanQuarantainedag 6!

Vandaag in onze CINEMA CORONA: een alom schandalig over het hoofd gezien meesterwerkje van Chantal Akerman uit 1993, het ontroerende, pakkende maar vaak ook grappige ‘PORTRAIT D’UNE JEUNE FILLE DE LA FIN DES ANNEES 60 A BRUXELLES’.

Akerman maakte deze semi-autobiografische prent over haar jeugd in Brussel op vraag van Arte, waardoor de verspreiding nogal beperkt bleef, wat zéér onterecht is, want een mooiere film zal u deze maand waarschijnlijk niet zien.
Circé Lethem zet een ronduit fantastische hoofdrol neer, en ‘La Bamba’ en ‘This Is A Man’s World’ van James Brown zullen na het zien van deze film nog lang in uw hoofd blijven nazinderen.

Geen Nederlandse ondertitels, maar geloof ons, deze film is zéér de moeite!

We hebben de keuze uit een versie met Engelse ondertitels, of eentje zonder. Hier die met Engelse titels, die zonder vindt u onderaan:

Als bonus bieden we u van Akerman graag ook nog ‘J’AI FAIM, J’AI FROID’ aan, een parel van een kortfilm uit 1984 die eigenlijk naadloos bij ‘Portrait d’Une Jeune Fille’ aansluit – met dat verschil dat hij over twéé jonge vrouwen gaat.

Met een hoofdrol voor de jonge Maria de Medeiros, die vele jaren later zou schitteren in Tarantino‘s ‘Pulp Fiction’.

Een versie zonder ondertitels (en u moet op YouTube aangeven dat u 16+ bent):

CINEMA CORONA #03: MY BEST FRIEND’S BIRTHDAY (Quentin Tarantino)

Quarantainedag 3!best_friends_birthday

Vanavond in de aanbieding: Quentin Tarantino!

Neen, geen ‘Jackie Brown’, ‘Reservoir Dogs’ of ‘Once Upon a Time in Hollywood’, wél een jeugdwerk van QT uit 1987, ‘MY BEST FRIEND’S BIRTHDAY’.

In ‘MY BEST FRIEND’S BIRTHDAY’ ziet u hoe destijds de carrière van een toekomstig topregisseur begon: zonder budget, zonder professionele acteurs en zonder filmervaring.

Boeiend om te zien hoe toén al alle elementen van zijn latere successen aanwezig waren: een hippe soundtrack, knetterende dialogen, talloze referenties naar de popcultuur en obscure films, Tarantino’s fascinatie voor kung fu…

Dat Tarantino zelf één van de hoofdrollen speelt draagt alleen maar bij tot de pret.

Enjoy – en blijf in uw kot!

CINEMA CORONA #02: RABBITS (David Lynch)

rabbitsVandaag in onze CINEMA CORONA‘RABBITS’ van David Lynch is misschien wel zijn meest obscure en zijn meest bizarre werk (en dat laatste wil toch wat zeggen).

De ingrediënten?
Drie konijnen in een woonkamer, een eerie soundtrack van – uiteraard – Angelo Badalamenti en een op hol geslagen lachband.

Waar het over gaat?
Al sla je ons dood: geen idee!

De moeite?
Zeer!

Met Naomi Watts, Scott Coffey en Laura Elena Harring.
Muziek: Angelo Badalamenti.

 

 

CINEMA CORONA #01: PARIS JE T’AIME – TUILERIES (Coen Bros.)

Quarantainedag 1!

Vandaag hebben we in onze CINEMA CORONA een kortfilm van de onnavolgbare Coen Brothers voor u in de aanbieding: ‘PARIS JE T’AIME – TUILERIES’.

Met in de hoofdrol Steve Buscemi.

Het camerawerk is van de man die ook voor ‘Amélie Poulain’ achter de camera stond: Bruno Delbonnel.

(u kunt de Engelse ondertiteling inschakelen door op ‘instellingen’ te klikken)

CINEMA CORONA #100 – 5: BEASTIE BOYS: FIGHT FOR YOUR RIGHT REVISITED

Fight_For_Your_Right_Beastie_Boys

25 jaar na hun grote doorbraakhit ‘(You Gotta) Fight For Your Right (To Party)’ zoeken we de Beastie Boys terug op: de buikjes zijn wat ronder geworden, ze zijn nu een back-up band voor Jon Bon Jovi, en de groupies zijn ook iets ouder dan een kwarteeuw geleden, maar verder blijken ze nog altijd hun tijd door te brengen met het houden van parties, het gooien van slagroomtaarten en het schudden met bierblikjes.

Tot de Beastie Boys uit de toekomst tijdens een LSD-trip tot hun eigen verbazing de Beastie Boys uit een nóg verdere toekomst tegen het lijf lopen….

‘FIGHT FOR YOUR RIGHT REVISITED’ is een bijzonder grappige zelfsatire, uitstekend geregisseerd door Beastie Boy Adam Yauch en volgepropt met geweldige cameo’s van de grootste sterren (Susan Sarandon! Steve Buscemi! Stanley Tucci! Ted Danson! Laura Dern! Chloe Sevigny! Orlando Bloom!)

De Beastie Boys worden zeer vakkundig vertolkt door Elijah Wood, Danny McBride en Seth Rogen, én door Will Ferrell, John C. Reilly en Jack Black.

BEASTIE BOYS: FIGHT FOR YOUR RIGHT REVISITED
Regie: Adam Yauch
USA 2011, 30 min.

De links naar de andere muziekfilms van ons online slotfeest vindt u HIER!

CINEMA CORONA #100 – 4: THE VELVET UNDERGROUND & NICO: A SYMPHONY OF SOUND

Velvet_UndergroundHoewel The Velvet Underground misschien wel de meest invloedrijke groep uit de rockgeschiedenis is, bestaan er (net zoals van The Stooges) amper bewegende beelden van.

Dat alleen al maakt van ‘A SYMPHONY OF SOUND’ een essentieel uur film, ook al is dit in wezen niet meer dan een repetitie, gefilmd in de legendarische Factory van Andy Warhol.

Diezelfde Warhol is officieel ook de – nouja – ‘regisseur’, al lijkt het eerder alsof Warhols – nouja – ‘cameraman’ Paul Morissey net een nieuwe camera heeft gekregen en een uur lang willekeurig alle knopjes (en dan vooral de zoom) aan het uittesten is: dit is Warhols  anti-cinema op zijn extreemst.

Het doet er weinig toe, want de groep vindt hier zo ongeveer live voor de camera het begrip ‘cool’ uit: de zonnebrillen, het leer, het zwart-wit, de noise en de feedback, de zelfverzekerde attitude van Reed & Cale, gecombineerd met de onaardse, ijselijke Teutoonse schoonheid van Nico en het androgyne van drumster Moe Tucker zorgen voor een geheel dat de wereld toen nog nooit gezien had, én voor een klank die evenmin ooit al gehoord was: de muziek is één lange, geïmproviseerde en zeer hypnotiserende drone, die (opgelet! Spoiler alert!) afgebroken wordt wanneer de politie binnenvalt na een klacht over burengerucht.

THE VELVET UNDERGROUND & NICO: A SYMPHONY OF SOUND
Regie: Andy Warhol
USA 1966, 64 min.

De links naar de andere muziekfilms van ons online slotfeest vindt u HIER!

CINEMA CORONA #100 – 3: LADIES AND GENTLEMEN, MR. LEONARD COHEN

Ladies_and_Gentlemen_Mr_Leonard_CohenFilmisch portret uit 1965 waarin de terugkeer van de jonge Leonard Cohen naar zijn thuisstad Montreal gevolgd werd.

Cohen is op dat moment nog niet de gevierde singer-songwriter die hij nadien zou worden, maar wél een jonge en bijzonder succesvolle auteur die een grote literaire toekomst voorspeld wordt.

Met fascinerende live-beelden van een lezing (die soms meer weg heeft van kurkdroge stand up-comedy), en met al even fascinerende home movie-beelden uit de kindertijd van Cohen.

LADIES AND GENTLEMAN, MR. LEONARD COHEN
Regie: Donald Brittain & Don Owen
CDN 1965, 44 min.

De links naar de andere muziekfilms van ons online slotfeest vindt u HIER!