10/6: MARINA + FILMHUIS-SLOTFEEST 2013-14!

UPDATE! EXTRA! 
Deze voorstelling zal ingeleid worden door meesterverteller Jan De Smet (De Nieuwe Snaar) én door hoofdrolspeler Matteo Simoni!
+
Voorpret (vanaf 20u) met de Filmhuis-singalong met Italiaanse evergreens en fifties-meezingers!

U kent ons: de slotvoorstelling van ons seizoen is altijd een met een feest opgeluisterd specialleke, en dit jaar trekken we daarvoor – via de Limburgse mijnen en met behulp van een accordeon – richting Italië.

Inderdaad: we sluiten ons seizoen af met de biopic van Stijn Coninx over het leven van Rocco Granata, hier vaardig vertolkt door Matteo Simoni, en met bijrollen voor (o.a.) Evelien Bosmans, Warre Borgmans, Luigi Lo Cascio en Rocco Granata zelf.

De film geeft een goed tijdsbeeld van het leven in de Limburgse mijncité, eind jaren ’50, een leven waaruit de jonge immigrantenzoon Rocco zich weet te ontworstelen dankzij één welgemikte wereldhit & evergreen: ‘Marina’ – overigens oorspronkelijk maar de B-kant van Continue reading “10/6: MARINA + FILMHUIS-SLOTFEEST 2013-14!” »

12 YEARS A SLAVE (Steve McQueen)

De Britse regisseur Steve McQueen gaat de zware onderwerpen niet bepaald uit de weg: na uithongering (‘Hunger’) en seksverslaving (‘Shame’) heeft hij nu een film gemaakt over de meest duistere bladzijde uit de Amerikaanse geschiedenis: de slavernij.

We schrijven 1853: Solomon Northup (gespeeld door een sterke Chiwetel Ejiofor) werkt als violist in New York, waar de slavernij verboden is. Hij krijgt van twee mannen echter een financieel interessant aanbod om in Washington te gaan spelen: de deal wordt bezegeld met flink wat drank, en wanneer hij de volgende ochtend wakker wordt, blijkt hij geketend in een duistere kelder te zitten.

Wat volgt is een onwaarschijnlijke, akelige odyssee, waarin hij als slaaf op de katoenplantage van de religieuze gek belandt: Master Epps, gespeeld door een verkillende Michael Fassbender.

In dit helse oord in Louisiana is de ontmenselijking totaal: slaven zijn er niet meer of minder dan gebruiksartikelen.

De grote kracht van McQueen is dat hij er geen suikeren of tranentrekkend drama à la Spielberg van gemaakt heeft, en zich evenmin liet inspireren door de uitzinnige exploitation à la Tarantino: ’12 Years A Slave’ ketent je als kijker vast aan Solomon Northup, en drukt je vervolgens met de neus keihard op de ontnuchterende, uiterst Continue reading “12 YEARS A SLAVE (Steve McQueen)” »

27/5/2014: ZOOL.: BALLROOM BLITZ + THE BAND WAGON

Vaste Filmhuisgangers zullen het zich vast nog herinneren: een paar jaar geleden kwam ZOOL. (naast Aroma di Amore het tweede muzikale project van Gerry Vergult) bij ons langs om een live-soundtrack verzorgen bij ‘The General’, het komische meesterwerk van Buster Keaton.

Voor zijn gloednieuwe, derde album ‘Ballroom Blitz’ (Vynilla Records/Kinky Star) haalde ZOOL. de inspiratie uit dansfilms: de muziek wordt dan ook gebracht tegen de achtergrond van een compilatie van allerlei wonderlijke dansfragmenten uit de filmgeschiedenis, en de avond wordt vervolledigd door het werkelijk fan-tas-tische ‘The Band Wagon’: van meesterregisseur Vincente Minnelli, en met Fred Astaire en Cyd Charisse op hun swingende hoogtepunt.
Ten bewijze: de briljante ‘The Girl Hunt’-scene uit de film:

Meer nog dan ‘Singin’ In The Rain’ is ‘The Band Wagon’ waarschijnlijk hét hoogtepunt uit
de musicalgeschiedenis: één lange aaneenschakeling van de meest verbluffende dansscènes, gecombineerd met een korf vol prima gags en filmische hoogstandjes in Continue reading “27/5/2014: ZOOL.: BALLROOM BLITZ + THE BAND WAGON” »

VIVA LA LIBERTA! (Roberto Ando)

Op 25 mei trekken we met zijn allen naar de stembus, het ideale moment dus om ‘Viva La Libertà!’ van Roberto Ando op u los te laten.

Deze Italiaanse politieke komedie draait rond de tweelingbroers Enrico en Giovanni Oliveri: de eerste is de depressieve voorzitter van een  grote linkse Italiaanse oppositiepartij, de tweede een labiele professor die stilletjes de kamerzetel van zijn broer overneemt wanneer die – compleet opgebrand en depri – met de noorderzon verdwijnt.

Niemand merkt dat de identieke tweelingbroer de rol van Enrico overgenomen heeft, en bovendien slaagt Giovanni erin zijn partijgenoten zeer te amuseren met zelfgeschreven haiku’s (hé, zou Herman Van Rompuy een inspiratiebron geweest zijn?), én dat hij het kiespubliek aan zich weet te binden met zijn ronduit fenomenale toespraken.

Tot even later de échte Enrico weer boven water komt…

‘Viva La Libertà!’ is een luchtige maar intelligente komedie over het soms gekmakende politieke spel, en over het verschil tussen idealen en de realiteit. De film maakt vooral indruk door de geweldige dubbelrol van rasacteur Toni Servillo, eerder dit jaar ook al de Continue reading “VIVA LA LIBERTA! (Roberto Ando)” »

PHILOMENA (Stephen Frears)

De Britse topkomiek Steve Coogan wou na een leven grappig zijn eindelijk eens even niét de lolbroek uithangen, en bedacht daarvoor een interessant plan: wat als hij nu eens de rechten kocht op een non-fictieverhaal waar géén komedie van te maken viel, vervolgens een topregisseur zou inhuren en daarna zichzelf één van de hoofdrollen zou geven?

Zo gezegd, zo gedaan:  Coogan kocht de rechten op ‘The Lost Child of Philomena Lee’, het verhaal van een vrouw die in het oerkatholieke Ierland van de jaren zestig ongewenst zwanger werd, en vervolgens door de nonnen gedwongen werd haar kind te verkopen aan een Amerikaanse familie.

Vervolgens trok Coogan naar ervaren rot Stephen Frears, de regisseur van meesterwerkjes als ‘The Grifters’, ‘Dangerous Liaisons’ en ‘Sammy and Rosie Get Laid’. En ten slotte gaf hij zichzelf de rol van onderzoeksjournalist Martin Sixsmith, die vijftig jaar Continue reading “PHILOMENA (Stephen Frears)” »

THE GRAND BUDAPEST HOTEL (Wes Anderson)

Dat Wes Anderson (‘The Darjeeling Limited’, ‘Moonrise Kingdom’,  ‘The Royal Tenenbaums’…) één van de beste en meest originele regisseurs van zijn generatie is, wisten we al lang.

Maar met zijn nieuwste (en zijn voorlopig beste) treedt hij wat ons betreft definitief toe tot het rijtje waartoe bijvoorbeeld ook Scorsese, David Lynch, Almodovar, de Coen Bros. of François Ozon behoren: unieke filmmakers die van elke release een evenement maken om lang op voorhand naar uit te kijken.

Dit keer volgen we de avonturen van Gustave H en Zero Moustafa: respectievelijk de conciërge en de lobby boy van het legendarische Grand Budapest Hotel tijdens de jaren ‘30, een oord gevuld met de meest wonderlijke gasten.

Et voilà: meer “plot” heeft Wes Anderson eigenlijk niet nodig om een fenomenale film te maken.

Elk frame is werkelijk perféct gecomponeerd, de fantasie spàt van het scherm en de
ronduit fenomenale ensemblecast (Ralph Fiennes! Jude Law! Willem Dafoe! Mathieu Amalric! Edward Norton! F. Murray Abraham! Adrien Brody! Harvey Keitel! Jeff Goldblum! Tilda Swinton!) speelt de pannen van het dak.

En dan zwijgen we nog over het scenario, dat stijvol swingt tussen uitermate komisch en Continue reading “THE GRAND BUDAPEST HOTEL (Wes Anderson)” »

IDA (Pawel Pawlikowski)

Anna is een jonge Poolse vrouw die op het punt staat non te worden: sinds ze in de oorlog wees is geworden, heeft ze immers geen familie meer.
En waar anderen het kloosterleven monotoon en saai vinden, vindt zij er net bescherming, geborgenheid en zekerheid in.

Tot Anna te horen krijgt dat er toch nog één familielid in leven blijkt: een zekere tante Wanda, die haar een jarenlang stilgehouden familiegeheim onthult. Het geheim blijkt zo ingrijpend dat Anna’s toekomst opeens bijzonder onzeker wordt.

De in Polen geboren maar in Engeland werkende regisseur Pawel Pawlikowski heeft met ‘Ida’ een film gemaakt die op élk denkbaar vlak tegen de heersende modes en trends ingaat, maar het resultaat is ronduit indrukwekkend: een ijzingwekkend mooie prent, waarin elk beeld zo perfect gekadreerd en belicht is dat het een schilderijtje zou Continue reading “IDA (Pawel Pawlikowski)” »

AMERICAN HUSTLE (David O. Russell)

‘Some of this actually happened,’ zo lezen we op de openingscredits van ‘American Hustle’.

Yep, hoe onwaarschijnlijk u het ook zal vinden: de film is wel degelijk gebaseerd op een échte FBI-undercoveroperatie die eind jaren zeventig compléét uit de hand liep.

Centraal personage in deze uitzinnige en groteske satire is ene Richie Di Maso (rol van Bradley Cooper), een agent die denkt de slag van zijn leven te slaan wanneer hij het gewiekste oplichtersduo Irving Rosenfeld (Christian Bale!) en Sydney Prosser (Amy Adams) undercover voor hem kan laten werken.

Hun motto? Geef de mensen de keus tussen een interessante leugen en een vervelende waarheid, en ze kiezen voor de leugen.
Hun methode? Een superrijke nep-oliesjeik opvoeren die zogezegd zijn geld in casino’s wil investeren.
Hun doel? De burgemeester van New Jersey in de val laten lopen.

‘American Hustle’ is de perfecte kruising tussen de wilde seventieskitsch van ‘Boogie Nights’, een maffiafilm van Scorsese, en een ouderwetse screwball comedy.

Let ook op de sublieme seventiessoundtrack, op de uitzinnige kledij en kapsels, en op
de geweldige cast: Robert de Niro als maffiabaas! Jeremy Renner als de Continue reading “AMERICAN HUSTLE (David O. Russell)” »

NEBRASKA (Alexander Payne)

De hoogebejaarde Woody Grant (magistraal vertolkt door de 77-jarige Bruce Dern) woont in Montana, maar wil naar Nebraska.

Niet zomaar: hij is ervan overtuigd dat hij met een loterij een miljoen dollar gewonnen heeft, en wil het prijzengeld zelf gaan ophalen.

Zijn vrouw en twee zonen proberen hem aan het verstand te brengen dat hij opgelicht wordt, maar Woody is vastbesloten: hij wil en zal naar Nebraska gaan. En dus begint hij samen met zijn jongste zoon aan de lange trip…

Deze nieuwe prent van Alexander Payne (‘About Schmidt’, ‘Sideways’…) doet door het onderwerp, de melancholie en de spaarzaamheid van het verhaal een beetje denken aan ‘The Straight Story’ van David Lynch, maar is veel méér dan een herhalingsoefening.

De fotografie bijvoorbeeld is volstrekt uniek, met passerende Amerikaanse landschappen Continue reading “NEBRASKA (Alexander Payne)” »

PRISONERS (Denis Villeneuve)

De Québec-Canadees Denis Villeneuve maakte enkele jaren geleden diepe indruk in het Filmhuis met zijn in het Midden-Oosten gesitueerde familiedrama ‘Incendies’.

Dat onmiskenbare talent was blijkbaar ook de Amerikaanse studio’s niet ontgaan: Villeneuve kreeg voor het eerst de kans een film met een groot budget te draaien, en die kans heeft hij meteen met beide handen gegrepen, want zijn ‘Prisoners’ is een bloedstollende, gitzwarte thriller die de kijker van heet eerste tot het laatste beeld in een wurggreep houdt.

En het is een film die dankzij de acteerprestaties van Hugh Jackman, Maria Bello en Jake Gyllenhaal, het magistrale camerawerk van Roger Deakins (de vaste sideman
van de Coen Brothers) en de al even meesterlijke soundtrack van de Ijslander Johan Johansson vér boven het gemiddelde wordt getild.

De plot draait rond de ontvoering van twee meisjes. Het enige spoor leidt de politie naar een zwakbegaafde man in een camper, maar die enige verdachte wordt door gebrek aan Continue reading “PRISONERS (Denis Villeneuve)” »