EMPERORS OF NOTHING (Cédric Gerbehaye)

Emperors_of_Nothing_-Poster_1
Vertoning:
MAANDAG 10 JUNI om 19u00

TICKETS voor deze vertoning HIER!

 

 

 

—–

In ‘EMPERORS OF NOTHING’ geeft Cédric Gerbehaye ons een unieke inkijk in de beruchte gevangenis van Vorst.

Gerbehaye – een bekroond documentairefotograaf voor onder andere National Geopgraphic – woonde jarenlang tussen de gevangenissen van Vorst, Sint-Gillis en Berkendael, en besloot in 2014 het leven van zijn ‘buren’ te beginnen documenteren.

Toen hij in 2016 van het ministerie van Justitie en de gevangenisdirectie de unieke toestemming kreeg om onbeperkt in de gevangenis te filmen, begint het verhaal van deze uitzonderlijke documentaire: we hebben op dat moment net de grote staking van het gevangenispersoneel achter de rug, en België is voor de zoveelste keer veroordeeld door het Europees Hof van de Rechten van de Mens, vanwege de onmenselijke toestanden in onze gevangenissen.

Gerbehaye blijft er zes jaar lang filmen, tot november 2022, wanneer Vorst gesloten wordt en alle bewoners naar de nieuwe megagevangenis in Haren verhuizen.

Tijdens de zes jaar van zijn film toont Gerbehaye ons de hoop op verandering, de stagnatie en de verwachting, en laat hij ons het leven “achter de tralies” zien aan de hand van persoonlijke, openhartige opnames van gevangenen en bewakers.

‘EMPERORS OF NOTHING’ is een subtiele en humane film geworden, die er dankzij Continue reading “EMPERORS OF NOTHING (Cédric Gerbehaye)” »

Het Filmhuis-slotfeest 2023-24: STOP MAKING SENSE!

Poster_Stop_Making_Sense
Vertoningen:
MAANDAG 17 JUNI om 18u30
- DINSDAG 18 JUNI om 20u30

ONLINE-TICKETS weldra beschikbaar

 

—-

Concertfilms zijn doorgaans behoorlijk voorspelbare werkjes: band komt op, band speelt al zijn hits, band gaat weer weg – wat shots van een uit zijn dak gaand publiek ertussen, en eventueel een interview met de groep over hoe geweldig ze wel waren, en hop: klaar is Kees!

Gelukkig bestaat er ook een rijtje fabelachtige uitzonderingen, films die ook niet-fans van de band of de muzikant anderhalf uur aan de stoel gekluisterd kunnen houden: ‘Gimme Shelter’, bijvoorbeeld, de beruchte docu over het Rolling Stones-concert in Altamont die ongewild uitpakte als een horrorfilm.
Of ‘The Last Waltz’ en ‘No Direction Home’, de briljante eresaluten van Martin Scorsese aan respectievelijk The Band en Bob Dylan.

En er is natuurlijk het unieke ‘STOP MAKING SENSE’, de legendarische concertfilm van Talking Heads die exact 40 jaar geleden cinema’s overal ter wereld inpalmde (yep, wij speelden hem toen ook al), en die nu in een piekfijn gerestaureerde versie in zijn volle glorie te (her)bekijken en te (her)beluisteren is.

Gewapend met alleen een cassetterecorder, een te groot kostuum en een staande lampadaire slagen voorman David Byrne en de Talking Heads erin uit het niets een ronduit fabelachtige show op te bouwen.

Het geheel is zorgvuldig en tot in de puntjes geregisseerd door de toen nog relatief onbekende Jonathan Demme, die nadien onder andere nog klassiekers als ‘The Silence of the Lambs’ en ‘Philadelphia’ zou maken.

Vaste Talking Heads Tina Weymouth (bas), Chris Frantz (drums) en Jerry Harrison (toetsen) worden voor de gelegenheid aangevuld met meester-keyboardspeler Bernie Worrell, percussionist Steve Scales, gitarist Alex Weir en zangeressen Lynn Mabry en Ednah Holt: samen brengen ze de zaal stapje voor stapje tot een kolkend kookpunt

Swingend, grappig, verrassend, origineel: ‘STOP MAKING SENSE’ is muzikaal en filmisch een onmiskenbare klassieker die na veertig jaar nog niks aan kracht ingeboet heeft.

Om maar te zeggen: geen betere film om een Filmhuisseizoen mee af te sluiten.

En voor één keer màg – neen: zàl – er tijdens de film in het gangpad gedanst worden!

STOP MAKING SENSE
Regie: Jonathan Demme
USA 1984, 88 min.

Vertoningen:
MAANDAG 17 JUNI om 18u30
- DINSDAG 18 JUNI om 20u30

Na de vertoning van 18 JUNI volgt het FILMHUIS-SLOTFEEST 2023-24, met even traditioneel een gratis drankje, een hapje en veel muziek: burning down the house!

ONLINE-TICKETS weldra beschikbaar

Tot na onze zomerpauze!

HABEMUS PAPAM (Nanni Moretti)

Habemus_PapamVertoning:
MAANDAG 17 JUNI om 20u30

TICKETS voor deze vertoning HIER!

 

Voor de belangstellenden vanaf 20u15 ingeleid door Leo De Weerdt sJ

—-

Wanneer de paus overlijdt, worden alle kardinalen naar het Vaticaan gesommeerd om in een gesloten conclaaf – waar niemand buiten mag tot de beslissing gevallen is – een nieuwe kerkelijk leider te verkiezen.

Onder journalisten en gelovigen circuleren namen van ‘favorieten’ en ‘topkandidaten’, maar achter de gesloten conclaafdeuren zien we het er helemaal anders aan toegaan: de ene kardinaal twijfelt aan zijn keuze, de andere spiekt bij zijn buurman, en eigenlijk wil niemand de baan – en de loden verantwoordelijkheid die erbij hoort – op zich nemen.
Sterker nog: sommige kandidaten bidden tot God om het hen niét te laten worden.

Het leidt ertoe dat er tegen alle verwachtingen in een volstrekte outsider als winnaar uit de bus komt: de bejaarde Franse kardinaal Melville (absoluut briljant vertolkt door Michel Piccoli).

Maar terwijl aan de vele duizenden ongeduldig wachtende gelovigen op het Sint-Pietersplein al het ‘Habemus Papam’ wordt medegedeeld, valt de gloednieuwe Paus ten prooi aan een allesverlammende paniekaanval: de man verschanst zich ‘Ik kan het niet! Ik kan het niet’ roepend in zijn Vaticaanse vertrek, en weigert op het balkon te verschijnen.
Wat zijn collega-kardinalen meteen voor een onmogelijke vraag plaatst: wat moeten ze de buitenwereld nu gaan melden?

In allerijl wordt er een bekende psychotherapeut (vertolkt door regisseur Nanni Moretti zelf) bijgehaald.

Construct_Europe

De (ongelovige) psychoanalyticus begint onmiddellijk te graven in diepste krochten van de psyche om de nieuwe Paus over zijn vele twijfels heen te helpen, maar zijn methode lijkt alleen maar een averechts effect te hebben: de totaal ontredderde verkozene slaagt erin stiekem te ontsnappen uit het Vaticaan….

Toen de als links bekend staande Nanni Moretti aankondigde een komedie over de paus te gaan maken, verwachtte iedereen dat hij met twee voeten vooruit het instituut Kerk zou gaan tackelen.

Maar de eigenzinnige Moretti zou Moretti niet zijn als hij niet iedereen op een originele  Continue reading “HABEMUS PAPAM (Nanni Moretti)” »

MECHELEN GANDHI – BUS 552

Mechelen Gandhi Bus 552_juist
Vertoning:
DINSDAG 18 JUNI om 19u00

TICKETS voor deze vertoning HIER!
(gratis drankje inbegrepen!)

 

 

 

 

—–

‘MECHELEN GANDHI – BUS 552′ is een gloednieuwe documentaire die de kijker laat kennismaken met de identiteit van een bijzondere Mechelse wijk: de Mahatma Gandhiwijk (in de volksmond ook bekend als ‘de Magandhi’), gelegen aan de rand van de stad, tussen de Tervuursesteenweg en de Jubellaan.

In deze film ontdekken we deze buurt door de ogen van haar bewoners.

MECHELEN GANDHI – BUS 552
B 2024, 30 min.

Deze vertoning wordt gevolgd door een panelgesprek.

Vertoning:
DINSDAG 18 JUNI om 19u00

TICKETS voor deze vertoning HIER!
(gratis drankje inbegrepen!)

In samenwerking met CAW Boom Mechelen Lier,  J@M, Stad Mechelen, Zorgbedrijf Rivierenland, Overkop en KC Vision

CONSTRUCT EUROPE: HUMOR & RELIGIE

Construct_Europe
In het kader van het stadsfestival CONSTRUCT EUROPE organiseert het Filmhuis in samenwerking met CCV en de Mechelse Parochies een reeks vertoningen rond HUMOR & RELIGIE.

Europa is immers niet alleen een lappendeken van landen, talen en volkeren, ook alle grote wereldreligies en het atheïsme/vrijzinnigheid leven en bestaan hier naast en door elkaar – jodendom, christendom, islam, hindoeïsme en boeddhisme worden elk op hun eigen specifieke manier beleden in Europa.

Nogal wat Europeanen categoriseren religie onder ‘serieuze zaken’, en denken dat religie en humor niet samengaan.

Maar in de Bijbel staat: ‘God heeft gemaakt dat ik lachen kon, en iedereen die het hoort zal meelachen’ (Genesis 21,6).

Elke vertoning zal ingeleid worden door Leo De Weerdt s.J., en gevolgd worden door een nagesprek met diezelfde Leo De Weerdt en één of meerdere gastsprekers van een religieuze of vrijzinnige levensbeschouwing.

Bovendien bieden we alle toeschouwers een gratis drankje aan.

Habemus_PapamHABEMUS PAPAM (Nanni Moretti)
Vertoning:
MAANDAG 17 JUNI om 20u30

In ‘HABEMUS PAPAM’ speelt Michel Piccoli op briljante wijze een kardinaal die net tot de nieuwe paus is verkozen.
Alleen slaat op het moment dat hij de verantwoordelijkheid beseft de twijfel toe: moet hij dit wel doen? En wil hij dit wel doen?
Terwijl buiten duizenden gelovigen op de nieuwe kerkvader staan te wachten, worden achter de schermen van het Vaticaan alle zeilen bijgezet.
Er wordt zelfs inderhaast een psychoanalyticus bijgehaald (rol van Nanni Moretti zelf), maar ook dat heeft weinig resultaat…

Gevolgd door een afsluitend nagesprek.

Continue reading “CONSTRUCT EUROPE: HUMOR & RELIGIE” »

C’È ANCORA DOMANI (Paola Cortellesi)


RomCe-Ancora-Domani-postere, 1946.

De oorlog is net voorbij, en in die sowieso al moeilijke omstandigheden leidt Delia het bestaan van een onderdrukte huisvrouw.

Haar tirannieke echtgenoot Ivano brengt met zijn werk nog een klein beetje geld binnen, maar laat geen mogelijkheid onbelet om haar goed in te peperen wie de kostwinner is.

Bovendien heeft hij geregeld last van losse handjes, én gebruikt hij Delia als goedkope verpleegster voor zijn oude en ziekelijke vader.

Wanneer hun dochter Marcella aankondigt dat ze gaat trouwen met een jongen uit de middenklasse, is Delia in de wolken: ze ziet het als Marcella’s kans om niet in hetzelfde

armzalige soort bestaan als het hare terecht te komen.
Maar wanneer ze een mysterieuze brief ontvangt, begint het bij Delia te dagen dat het misschien ook voor haarzelf nog niet te laat is om naar een beter leven te streven….

De debuterende Paola Cortellesi mengt in haar ‘C’È ANCORA DOMANI’ een schaamteloos ouderwets melodrama met een fikse geut humor en een zalige soundtrack.

De film is meteen een indrukwekkend visitekaartje voor Cortellesi, want niet alleen wist ze als regisseuse de quasi-onmogelijke balans tussen een zwaar onderwerp en vrolijke komedie te vinden, ze schreef ook het scenario én vertolkt met veel verve zelf de hoofdrol, met een vette knipoog naar de grote Italiaanse na-oorlogse filmsterren als Sophia Loren en Anna Magnani.

In Italië raakte deze kleine maar pakkende, humane en vaak grappige film een bijzonder gevoelige snaar: met ruim 5 miljoen (!) toeschouwers zorgde deze arthouseproductie er voor een ware stormloop op de cinema’s, en trok zowaar

Continue reading “C’È ANCORA DOMANI (Paola Cortellesi)” »

THE HOLDOVERS / WINTER BREAK (Alexander Payne)

 

The_Holdovers_2023lUSA, 1970.

Paul Hunham is een norse geschiedenisleraar aan de universiteit van New England. Tijdens de kerstvakantie wordt hij tegen zijn zin gedwongen op de campus te blijven met de ‘holdovers’, die enkele studenten die niet naar huis kunnen.

Paul zat er in zijn jonge jaren ooit zelf, maar is nu als leraar zo mogelijk nog minder populair dan toen hij leerling was. Zijn enige levensvreugde lijkt hij te halen uit het verzinnen van compleet uitzinnige beledigingen voor zijn studenten.

In de verlaten school zit hij de hele vakantie opgescheept met Angus en Mary.
Angus is een slimme maar getroebleerde leerling die van zijn moeder en haar nieuwe

liefde net voor de vakantie te horen kreeg dat hij de kerst niet samen met hen kon doorbrengen.
En Mary is de kok van de school: haar zoon is net voordien in Vietnam gesneuveld, en dit is haar eerste kerst na dat drama…

Regisseur Alexander Payne verzamelde in zijn lange carrière al zeven Oscarnominaties en twee Oscars, maar vriend en vijand zijn het erover eens: hoe straf films als ‘Nebraska’ of ‘Sideways’ ook waren, zijn jongste ‘The Holdovers’ (in België uitgebracht als ‘Winter Break’) is zijn beste, grappigste en meest ontroerende film.

De sfeer van de vroege seventies wordt perfect weergegeven, niet alleen in de decors,

Continue reading “THE HOLDOVERS / WINTER BREAK (Alexander Payne)” »

KOENRAAD TINEL: een fotoverslag

Op maandag 6 mei 2024 ontvingen we in het Filmhuis beeldend artiest Koenraad Tinel, rond wiens leven en werk we twee kortfilms vertoonden: ‘QUATRE-MAINS’ van Lander Haverals en Simon Demeulemeester, en ‘PARADE’ van Sam Debaecke en DOP Thomas Vercauteren.

Die twee laatsten waren ook aanwezig om hun kortfilm te presenteren.

De Q&A achteraf werd geleid door Herman Van Ingelgem (Academie Mechelen)

Hieronder een fotoverslag van Fred Vercauteren:

Thomas_Vercauteren_Sam_Debaecke_Koenraad_Tinel_Herman_Van Ingelgem_2024050619-X100F8609

V.l.n.r. Thomas Vercauteren, Sam Debaecke, Koenraad Tinel, Herman Van Ingelgem

Koenraad_Tinel__2024050619-X100F8650Koenraad_Tinel_2024050619-X100F8665Sam_Debaecke_Koenraad_Tinel_2024050618-X100F8596

Thomas_Vercauteren_Sam_Debaecke_Koenraad_Tinel_Herman_Van Ingelghem_2024050619-X100F8645

Sam_Debaecke_2024050618-X100F8602

 

Thomas_Vercauteren_Sam_Debaecke_2024050619-X100F8629Sam_Debaecke_Koenraad_Tinel_2024050619-X100F8649

 

 

 

Art & Film: KOENRAAD TINEL: PARADE + QUATRE-MAINS

Koenraad_Tinel_Thomas_VercauterenVertoning:
MAANDAG 6 MEI om 19u30
quatre_mains_Poster__1

 

In aanwezigheid van Koenraad Tinel en regisseur Sam Debaecke

 

 

 

 

 

 

Een Art & Film-vertoning
in samenwerking met Academie Mechelen.

—-
Zowel het levens- als het artistieke verhaal van kunstenaar Koenraad Tinel (Gent, °1934) zijn op zijn zachtst opmerkelijk te noemen.

Tinel werd geboren in een artistieke familie (vader is beeldhouwer, moeder pianiste), maar dan wel één die gepassioneerd achter de ideeën van Adolf Hitler en zijn Derde Rijk aanliep. Aan de kleine Koenraad wordt geleerd dat Joden vieze, vuile beesten zijn.

Na de geallieerde landing in Normandië vlucht de collaborerende familie richting Duitsland – en na het oprukken van de Russen weer de andere kant uit.
Zijn kinderogen worden daarbij rechtstreeks geconfronteerd met de absolute horror en de totale destructie van oorlog, beelden die onuitwisbaar in zijn geheugen gebrand worden.

Tinel weet zich uit het nazistische gedachtengoed te ontworstelen, en bouwde een intense vriendschap op met Simon Gronowski, een Joodse jongen die als enige van zijn familie de Holocaust wist te overleven.
Maar de pijn voor wat zijn familie deed is bij Tinel – ook nu hij de 90 gepasseerd is – nog altijd niet verdwenen.

Al even fascinerend is het artistiek universum waaraan hij al sinds de jaren ’60 bouwt: met een niet aflatende ijver stort hij zich op het smeden, tekenen en beeldhouwen, wat Continue reading “Art & Film: KOENRAAD TINEL: PARADE + QUATRE-MAINS” »

DE BEENTJES VAN SINT-HILDEGARD (Johan Nijenhuis)

De_Beentjes_van_Sint-HildegardEnkele jaren geleden besloot de Nederlandse cabaretier Herman Finkers zich voor het eerst aan een film te wagen, en dat bleek een prima idee: ‘DE BEENTJES VAN SINT-HILDEGARD’ is heerlijk verfrissende, droogkomische en vaak herkenbare film over de vraag hoeveel liefde te véél liefde is.

Finkers speelt de rol van Jan, een dierenarts die al 35 jaar getrouwd is met Gedda, een docente aan de universiteit.

Op zich gaat het huwelijk goed, alleen: Gedda houdt veel van Jan dat die het er uiterst benauwd van krijgt, want haar zorgzaamheid gaat zo ver dat zijn leven wel een vorm van begeleid wonen lijkt.
Als hij er nog maar aan dénkt een glas te pakken, reikt zij het hem al aan, en verder bepaalt ze (o.a.) zijn kleding, zijn vriendschappen, hun vakanties en àl hun andere bezigheden…

En de toestand lijkt wel erfelijk, want dochter Liesbeth zit met haar jaloerse vriend in dezelfde situatie als haar vader.

Ten einde raad besluit Jan Gedda te verlaten om op pelgrimstocht te gaan naar ‘de beentjes van Sint-Hildegard’, de relieken van Hildegard van Bingen, al eeuwenlang
bewaard en vereerd in de abdij in Bad Eibingen aan de Rijn…

‘DE BEENTJES VAN SINT-HILDEGARD’ is een zalige, bijzonder grappige film over de vraag hoeveel liefde te véél liefde is. Het frisse en verrassende scenario is helemaal op het Continue reading “DE BEENTJES VAN SINT-HILDEGARD (Johan Nijenhuis)” »