HABEMUS PAPAM (Nanni Moretti)

WaHabemus_Papamnneer de paus overlijdt, worden alle kardinalen naar het Vaticaan gesommeerd om in een gesloten conclaaf – waar niemand buiten mag tot de beslissing gevallen is – een nieuwe kerkelijk leider te verkiezen.

Onder journalisten en gelovigen circuleren namen van ‘favorieten’ en ‘topkandidaten’, maar achter de gesloten conclaafdeuren zien we het er helemaal anders aan toegaan: de ene kardinaal twijfelt aan zijn keuze, de andere spiekt bij zijn buurman, en eigenlijk wil niemand de baan – en de loden verantwoordelijkheid die erbij hoort – op zich nemen.
Sterker nog: sommige kandidaten bidden tot God om het hen niét te laten worden.

Het leidt ertoe dat er tegen alle verwachtingen in een volstrekte outsider als winnaar uit de bus komt: de bejaarde Franse kardinaal Melville (absoluut briljant vertolkt door Michel Piccoli).

Maar terwijl aan de vele duizenden ongeduldig wachtende gelovigen op het Sint-Pietersplein al het ‘Habemus Papam’ wordt medegedeeld, valt de gloednieuwe Paus ten prooi aan een allesverlammende paniekaanval: de man verschanst zich ‘Ik kan het niet! Ik kan het niet’ roepend in zijn Vaticaanse vertrek, en weigert op het balkon te verschijnen.
Wat zijn collega-kardinalen meteen voor een onmogelijke vraag plaatst: wat moeten ze de buitenwereld nu gaan melden?

In allerijl wordt er een bekende psychotherapeut (vertolkt door regisseur Nanni Moretti zelf) bijgehaald.

Construct_Europe

De (ongelovige) psychoanalyticus begint onmiddellijk te graven in diepste krochten van de psyche om de nieuwe Paus over zijn vele twijfels heen te helpen, maar zijn methode lijkt alleen maar een averechts effect te hebben: de totaal ontredderde verkozene slaagt erin stiekem te ontsnappen uit het Vaticaan….

Toen de als links bekend staande Nanni Moretti aankondigde een komedie over de paus te gaan maken, verwachtte iedereen dat hij met twee voeten vooruit het instituut Kerk zou gaan tackelen.

Maar de eigenzinnige Moretti zou Moretti niet zijn als hij niet iedereen op een originele manier op het verkeerde been zou zetten: hij schetst ‘zijn’ Paus als een humaan personage, een zoekende en twijfelende mens die het ook allemaal niet weet.
Ook de kardinalen is niks menselijks vreemd: nu eens gedragen ze zich als een stel overjaarse pubers, dan weer slaat de totale paniek toe, of wordt het publiek een leugentje over de wel érg lange afwezigheid van de nieuwe kerkleider verteld.

Genomineerd voor de Gouden Palm 2011.
Bekroond met de Italiaanse Golden Globe voor Beste Film.

HABEMUS PAPAM

Regie: Nanni Moretti
I 2011, 102 min.

Vertoning:
MAANDAG 17 JUNI om 20u30

Een vertoning in het kader van onze reeks ‘Religie & HuCCV_logo_handtekeningmor’
N.a.v. het stadsfestival CONSTRUCT EUROPE

Georganiseerd i.s.m. CCV en de Mechelse Parochies

Voor de belangstellenden vanaf 20u15 ingeleid door Leo De Weerdt sJ
Gevolgd door een nabespreking.

De pers over ‘HABEMUS PAPAM':
‘‘Habemus Papam’ is een sterke mengeling van komedie en drama, en de vertolking van de twijfelende Melville is een fenomenale prestatie door de inmiddels 84-jarige oude meester Michel Piccoli. Piccoli speelt magistraal.’ (★★★★) – Cinemagazine
https://cinemagazine.nl/habemus-papam-2011-recensie/

‘Prachtige film’ – Ciao Tutti
https://ciaotutti.nl/nieuws-uit-italie/habemus-papam/

‘Misschien niet de kritische Paus-film die je van Nanni Moretti zou verwachten, maar hij laat wel Michel Piccoli als Shakespeariaanse tragische heerser schitteren.’ – De Filmkrant

”Habemus Papam’ is een film die, als je hem nu terugziet, verbluffend de spijker op z’n kop slaat.’ – De Groene Amsterdammer
(OPGELET, dit artikel bevat spoilers!):
https://www.groene.nl/artikel/de-waarzeggende-film-van-nanni-moretti

‘Een paus die geen paus wil zijn is het prikkelende gegeven van Nanni Moretti’s Habemus papam. En Michel Piccoli is een prachtige paus: zijn optreden is een masterclass subtiel acteren.’ - Het Parool

‘Habemus comoedia: we have a comedy. Recommended!’ – NPR
https://www.npr.org/2012/04/06/150144730/to-be-or-not-to-be-the-pope-is-the-question