C’È ANCORA DOMANI (Paola Cortellesi)


EXTRA VERTONING!Ce-Ancora-Domani-poster
MAANDAG 13 MEI
om 20u30

TICKETS voor deze vertoning HIER!

 

 

TIP: koop eerst HIER onze seizoenskaart (geldig tot 31/8/2024) en bespaar zo 2 euro per vertoning!

—-

Rome, 1946.

De oorlog is net voorbij, en in die sowieso al moeilijke omstandigheden leidt Delia het bestaan van een onderdrukte huisvrouw.

Haar tirannieke echtgenoot Ivano brengt met zijn werk nog een klein beetje geld binnen, maar laat geen mogelijkheid onbelet om haar goed in te peperen wie de kostwinner is.

Bovendien heeft hij geregeld last van losse handjes, én gebruikt hij Delia als goedkope verpleegster voor zijn oude en ziekelijke vader.

Wanneer hun dochter Marcella aankondigt dat ze gaat trouwen met een jongen uit de middenklasse, is Delia in de wolken: ze ziet het als Marcella’s kans om niet in hetzelfde

armzalige soort bestaan als het hare terecht te komen.
Maar wanneer ze een mysterieuze brief ontvangt, begint het bij Delia te dagen dat het misschien ook voor haarzelf nog niet te laat is om naar een beter leven te streven….

De debuterende Paola Cortellesi mengt in haar ‘C’È ANCORA DOMANI’ een schaamteloos ouderwets melodrama met een fikse geut humor en een zalige soundtrack.

De film is meteen een indrukwekkend visitekaartje voor Cortellesi, want niet alleen wist ze als regisseuse de quasi-onmogelijke balans tussen een zwaar onderwerp en vrolijke komedie te vinden, ze schreef ook het scenario én vertolkt met veel verve zelf de hoofdrol, met een vette knipoog naar de grote Italiaanse na-oorlogse filmsterren als Sophia Loren en Anna Magnani.

In Italië raakte deze kleine maar pakkende, humane en vaak grappige film een bijzonder gevoelige snaar: met ruim 5 miljoen (!) toeschouwers zorgde deze arthouseproductie er voor een ware stormloop op de cinema’s, en trok zowaar meer bezoekers dan

blockbusters als ‘Barbie’ én ‘Oppenheimer’.

Ook buiten Italië is de film aan triomftocht begonnen, en maakte hij veel indruk op het publiek. In die mate dat nu zelfs – en we verzinnen niks – Lady Gaga geïnteresseerd is in een remake.

Onze goede raad: niks tegen Lady Gaga, folks, maar als het over deze film gaat, accepteer dan alléén het geweldige origineel!

C’E ANCORA DOMANI
Regie: Paola Cortellesi
IT 2023, 107 min.

EXTRA VERTONING!
MAANDAG 13 MEI om 20u30

TICKETS voor deze vertoning HIER!

TIP: koop eerst HIER onze seizoenskaart (geldig tot 31/8/2024) en bespaar zo 2 euro per vertoning!

De pers over ‘C’E ANCORA DOMANI':

‘Cortellesi vertelt kalm een indringend verhaal dat steeds aangrijpender wordt. In Italië kon je al niet om haar heen, nu is het tijd dat de rest van Europa haar leert kennen.’ (★★★★1/2) - Film Vandaag
https://www.filmvandaag.nl/nieuws/19533-recensie-ce-ancora-domani

‘Inventieve scènes en een ontroerende climax’ (★★★★) – NRC

‘Wil jij je laten verrassen door een in potentie moderne Italiaanse klassieker? Doe jezelf een lol en ga dan C’è Ancora Domani kijken. Deze authentieke film verdient volle zalen.’ (★★★★1/2) - De Protagonisten
https://www.deprotagonisten.nl/recensies/ce-ancora-domani/

‘Een stevig en krachtig verhaal met een bitterzoete mix van een lach en een traan’ – Screenworld

‘A film that speaks to the very core of a nation, bringing together generations of Italians — and Italian women, in particular — and effortlessly blending neorealism with comedy. It’s a film that shouldn’t work on paper, and yet, somehow, it does.’ (★★★★) – Loud and Clear Reviews
https://loudandclearreviews.com/theres-still-tomorrow-ce-ancora-domani-review/

‘A successful fresco on the condition of women in 1940s Italy, with an excellent balance of drama and humour’ – Cineuropa
https://cineuropa.org/en/newsdetail/451579/

‘Origineel en onderhoudend’ – The Hollywood Reporter

‘Een ouderwets melodrama dat overtuigt tot in de kleinste details’ – Cinematographe.it

‘Paola Cortellesi’s ambitious, big-hearted directorial debut is showcasing a central character who might once have been played by Anna Magnani or Sophia Loren.
The more over-blown romantic moments are undercut by a dry humour, and there is also something Scorsese-like in the use of an eclectic soundtrack that ranges across heart tugging ballads  to hip hop and rap.’
– Screen Daily