28/11/2004 FILMONTBIJT: MALUNDE

malunde_1f196Aan tafel!
En wel voor ons derde Filmontbijt, dit keer ten voordele van Mucef, een ontwikkelingsproject in Zuid-Afrika.

En daar past uiteraard alleen een Zuid-Afrikaanse film bij: ‘Malunde’, dit jaar nog de openingsfilm op het Afrika Filmfestival in Leuven.

Hoofdpersonage is de elfjarige Wonderboy, één van de vele straatkinderen die allerlei kunst- en vliegwerk moet uithalen om te overleven.
Op een dag is Wonderboy getuige van een misdaad terwijl hij aan een kruispunt autoruiten staat te wassen: om aan de criminelen te ontsnappen verstopt Wonderboy zich in de auto van zijn klant.
Alleen blijkt die klant een ex-agent van het oude apartheidsleger te zijn, waardoor ‘Malunde’ op een ongewone, meeslepende roadmovie doorheen het nieuwe Zuid-Afrika uitdraait…

Voor de film krijgt u een echt zondags ontbijt geserveerd, met (versgebakken!) croissants, fruitsap, koffie en/of thee. Net zoals de vorige keren hebben we weer voor een speelse kinderopvang gezorgd, zodat ook mama’s en papa’s van dit filmontbijt kunnen genieten.

Vanaf 9 uur (deuren + ontbijt) / 10 uur (film)

MALUNDE
Regie: Stefanie Sycholt
ZAF 2001, 119 min.

23/11/2004: AMERICAN SPLENDOR

215px-American_Splendor_film
Vindt u uw bestaan bij momenten ook zo onwaarschijnlijk saai?
Troost u, er bestaan mensen wiens leven ooit nog véél saaier was, en die het toch nog ver geschopt hebben.

Neem nu het geval Harvey Pekar, een fucking boring archivaris uit het fucking boring Cleveland, Ohio, met een nog veel meer fucking boring leven, waaruit maar één iets hem een uitweg biedt: zijn passie voor politiek uiterst incorrecte strips.

Over het levensverhaal van deze undergroundheld uit de stripwereld, maakten Shari Springer en Robert Pulcini het alom bekroonde en bejubelde ‘American Splendor’, een afwisselend hilarische en indroevige film die het

midden houdt tussen biopic, documentaire en tekenfilm.
Wie het werk van Pekar kent, mag dit niet missen. En wie het nog niet kent, moét het  Continue reading “23/11/2004: AMERICAN SPLENDOR” »

LA MALA EDUCACION (Pedro Almodovar)

Bad_EducationAmayos, amigos!

Inderdaad: onze kennis van het Spaans beperkt zich écht tot het Jommekesniveau, maar dat neemt niet weg dat wij altijd op de eerste rij staan telkens Pedro Almodovar een nieuwe film uitbrengt.

En wie ‘La Mala Educacion’ ziet zal begrijpen waarom: Almodovar is de enige echt waardige opvolger van de grote Luis Bunuel.

In ‘La Mala Educacion’ rekent Almodovar niet alleen fijntjes af met zijn katholieke opvoeding (het thema van de pastoors die in kostscholen niet met hun tengels van de jongetjes konden afblijven zorgde in Spanje voor de te verwachten controverse), hij doet

dat ook met stijl, visie en originaliteit: het in passie, seks en moord gedrenkte verhaal speelt zich nu eens af tijdens de dictatuur van generaal Franco in de jaren ’60, dan weer
net na de herinvoering van de democratie in ’77 of tijdens de creatieve explosie van de  Continue reading “LA MALA EDUCACION (Pedro Almodovar)” »

2/11/2004: OSAMA

a_osamaInmiddels, aan de andere kant van de planeet: diepe ellende, en zéker voor de vrouwen die onder de terreur van de Taliban en andere godsdienstwaanzinnigen moeten overleven.

Precies over die vrouwen draaide de Afghaanse cineast Siddiq Barmak zijn ‘Osama': een grootmoeder en een moeder – allebei weduwen – proberen samen met hun 12-jarige (klein)dochter te overleven in het Taliban-Afghanistan, een helse taak in een maatschappij die vrouwen als derderangswezens beschouwt.

Oma bekijkt de tragische situatie van het trio nog het meest lucide: ‘Er is geen verschil tussen mannen en vrouwen: ze zijn allebei ongelukkig,’ zegt ze. En bovendien stelt ze voor het meisje als een jongetje te verkleden en voortaan Osama te noemen, waardoor ze een min of meer draaglijke jeugd kan hebben en naar school kan gaan.

Alleen: op zulke verkleedpartij staat de doodstraf…

‘Osama’bewijst dat de Afghanen – ondanks een jarenlang streng cinemaverbod onder de Taliban – nog lang niet vergeten zijn hoe ze een goede film moeten maken.
Dat er nog veel mogen volgen.

 

26/10/2004: FAHRENHEIT 9/11

trailer-photoEind dit jaar hebben de Amerikanen de keuze tussen George ‘Dubbleyou’ Bush en John ‘The Chin’ Kerry, en laat ons hopen dat het (in Gods- of in andermans naam) alstublieft die laatste wordt, want Joost mag weten wat ons de komende jaren nog allemaal te wachten staat met Dubya aan het commando van ‘s werelds grootste militaire macht.

Wat de man de afgelopen jaren zoal uitvrat kunt u zien in ‘Fahrenheit 9/11′, een filmisch pamflet van Michael Moore die George Bush aanpakt op de manier waarop hijzelf met anderen omgaat: brutaal, dom, achterlijk, oneerlijk, plat, stupide, populistisch, opruiend, pamflettair, idioot, ongenuanceerd, demagogisch, vulgair en infantiel.

And now watch this drive!

19/10/2004: MEMORIES OF MURDER

sp-01Het was u misschien niet bekend, maar ook Korea heeft zijn seriemoordenaars.

De eerste – nooit opgeloste zaak – dook op in 1986, en vermoordde op vijf jaar tijd tien vrouwen in een straal van een paar kilometer.

De plaatselijke topregisseur Bong Joon-Ho baseerde zijn ‘Memories of Murder’ op dit geval: het resultaat was niet alleen een onverbiddellijke hit in zijn thuisland, maar ook niets dan lof van buitenlandse critici.

En terecht, want ‘Memories of Murder’ is veel méér dan alleen maar de zoveelste serial

killer-film: Bong combineert het thriller- en politie-aspect immers slim met humor en een sociale schets van het toenmalige, zeer militaristische Zuid-Korea. Niet elke politieinspecteur gebruikt even zachtzinnige technieken, of is geïnteresseerd in de schuld Continue reading “19/10/2004: MEMORIES OF MURDER” »

12/10/2004: LIFE IS A MIRACLE

Life-is-a-miracleZoals de Amerikanen nog steeds niet klaar zijn met Vietnam, zo is Emir Kusturica (‘Underground’, ‘Black Cat White Cat’…) nog steeds niet klaar met de oorlog in Joegoslavië.

Ook ‘s mans nieuwste, ‘Life is a Miracle’, begint als een woeste, compleet groteske en burleske situatieschets van de oorlogssfeer in Bosnië.

Kusturica gaat daarbij zelfs zo ver over the top gedreven dat het bijna ondraaglijk wordt, maar net als u van de hallucinante, luidruchtige waanzin wilt beginnen weg te rennen, ontspint zich de miraculeuze échte film: een onmogelijk Romeo & Julia-liefdesverhaal tussen de Servische ingenieur Luka en het moslimmeisje Sabaha.

In ‘Life is a Miracle’ toont Kusturica andermaal zijn unieke filmtalent, iemand die tegelijk karikaturaal, buitennissig, simpel én ontroerend kan zijn: de Fellini van de Balkan, zeggen wij.

Komt dat zien!

LIFE IS A MIRACLE (ZIVOT JE CUDO)
Regie: Emir Kusturica
Servië-F 2004, 155 min.

BIG FISH (Tim Burton)

big-fish-movie-picture-7Hallo, bent u daar nog?

Wij zijn na een deugddoende zomervakantie helemaal terug, en om dat te bewijzen openen we het Filmhuisseizoen maar meteen met wat voor ons nu al de Film Van Het Jaar is: ‘Big Fish’ van Tim Burton.

Yep: na (o.a.) ‘Edward Scissorhands’, ‘Mars Attacks!’ en ‘Ed Wood’ heeft Burton alwéér een meesterwerk aan zijn stilaan indrukwekkend oeuvre toegevoegd.

In ‘Big Fish’ draait alles om de moeilijke relatie tussen de onverbeterlijke fantast Edward Bloom sr. (Albert Finney) en zijn zoon Edward jr. (Ewan McGregor), die aan het sterfbed van zijn vader nu eindelijk eens diens échte levensverhaal wil horen.

Maar zoals dat met onverbeterlijke fantasten gaat: zelfs tot in de dood blijven ze fantaseren, over reuzen, over rare circussen, over sprookjesdorpen, over zijn grote liefde, en over grote vissen…

Burton baseerde het grappige, intelligente én ontroerende ‘Big Fish’-scenario op de Continue reading “BIG FISH (Tim Burton)” »