30/3/2004: LA MEGLIO GIOVENTU (DEEL II)

jasmine-trinca-in-una-scena-de-la-meglio-gioventu-15Het tweede deel van ‘La Meglio Gioventu’ biedt nog 176 minuten méér: bellissima!

Want het moet van ‘Il Postino’ geleden zijn dat de Italiaanse cinema nog zo’n gigantische verrassingshit scoorde als met deze wonderlijke film: jazeker, er wordt in Italië heus nog wel wat anders – en beters – geproduceerd dan die niet eindigende stronzo-stroom uit Berlusconi’s pretfabriek.

‘La Meglio Gioventu’ is een familiekroniek die opgebouwd is rond de broers Matteo en Nicola: de ene een agent, de andere een psychiater.

Aan de hand van hun levens- en familieverhaal vertelt Giordana niet alleen veertig jaar

Continue reading “30/3/2004: LA MEGLIO GIOVENTU (DEEL II)” »

23/3/2004: LA MEGLIO GIOVENTU (DEEL I)

147685-thumb-full-la_meglio_gioventuHet moet van ‘Il Postino’ geleden zijn dat de Italiaanse cinema nog zo’n gigantische verrassingshit scoorde als met het wonderlijke ‘La Meglio Gioventu': jazeker, er wordt in Italië heus nog wel wat anders – en beters – geproduceerd dan die niet eindigende stronzo-stroom uit Berlusconi‘s pretfabriek.

‘La Meglio Gioventu’ is een familiekroniek die opgebouwd is rond de broers Matteo en Nicola: de ene een agent, de andere een psychiater.

Aan de hand van hun levens- en familieverhaal vertelt Giordana niet alleen veertig jaar Italiaanse geschiedenis, maar maakt hij ook de balans van zijn generatie op.
De aanslagen van de Rode Brigades, meer dan dertig jaar popmuziek, het failliet van een aantal sixties-idealen, de grote overstroming van Firenze, de corruptie en het geweld van de maffia, de kleine familiegebeurtenissen en het liefdesleven van  Nicola en

Continue reading “23/3/2004: LA MEGLIO GIOVENTU (DEEL I)” »

16/3/2004: ELEPHANT

elephantNa een reeks middelmatige films en regelrechte miskleunen (die remake van Hitchcocks ‘Psycho': aiaiaiai!) staat Gus Van Sant (herinner u wél zijn ‘Drugstore Cowboy’, ‘Mala Noche’ of ‘My Own Private Idaho’) er dit jaar opeens helemaal terug.

Met twéé bijna gelijktijdig uitgebrachte films zelfs: er was ‘Gerry’, én er was ‘Elephant’, voor ons zonder discussie één van dé films van het afgelopen jaar.

Voor ‘Elephant’ liet Van Sant zich inspireren door een aantal schietincidenten op Amerikaanse scholen, met als driest dieptepunt de waanzinnige slachtpartij op de Columbine High School, die model stond voor de gebeurtenissen in deze film.

Met behulp van een ingenieus in elkaar geweven vertelstructuur (we krijgen de hele opbouw telkens vanuit een ander perspectief en op andere momenten te zien) en een cast van uitstekende jonge amateuracteurs grijpt Van Sant de toeschouwer anderhalf

Continue reading “16/3/2004: ELEPHANT” »

9/3/2004: IN THIS WORLD

4Vol is vol, en wie toevallig in Ethiopië of Afghanistan geboren is heeft brute pech, vindt u?
Benieuwd of u dat na het bekijken van ‘In This World’ ook nog durft te zeggen.

De film volgt twee Afghaanse neven die in een vluchtelingenkamp in Peshawar voldoende geld weten te verzamelen om zich een one way ticket naar Londen te betalen: alles lijkt hen immers beter dan de uitzichtloze ellende waarin ze ginder moeten verblijven.

Vanuit Peshawar volgen we met hun helse odyssee naar het rijke westen, via Iran, Koerdistan, Turkije en een (container)bootreis in naar Italië, en met de hulp van

mensensmokkelaars en allerlei andere schimmige tussenpersonen – u mag één keer raden of hen in het westen een vriendelijk ontvangscomité en een happy end wacht.

Door gebruik te maken van een stel niet-professionele acteurs en een franjeloze stijl gaf regisseur Michael Winterbottom ‘In this World’ een ruwe documentaire-look mee: de enige juiste die bij dit pakkende verhaal paste.

Een voorstelling i.s.m. Amnesty International.

IN THIS WORLD
Regie: Michael Winterbottom
GB 2003, 94 min.