BURN AFTER READING (Joel & Ethan Coen)

burn_after_readingTwee niet al te snuggere fitness-instructeurs (vertolkt door een zéér geestige Brad Pitt en de altijd geweldige Frances McDormand) komen bij toeval in het bezit van een computerschijfje dat propvol CIA-geheimen lijkt te staan.

Een vondst waarmee het dynamische duo dé financiële slag van hun leven denkt te kunnen slaan.

En hey, zaken zijn zaken: als de Amerikanen niet willen dokken voor de geheimen, dan gaan we het maar bij de Russen aanbieden!

Ziedaar het startpunt van ‘Burn After Reading’, een volkomen briljante en met volstrekt krankzinnige plotwendingen volgestouwde komedie van de Coen Brothers.
Het in al zijn absurditeit fantastische scenario wordt perfect vertolkt door alléén maar

uitstekende acteurs: in absolute topvorm: behalve de al eerder genoemde Brad Pitt en
Frances McDormand zorgen John Malkovich (als een afgeserveerde CIA-agent), Tilda Swinton (zijn ijskoude, bospoepende echtgenote), George Clooney (een seksmaniak die alles neukt wat los en vast zit) en JK Simmons (geweldig als een CIA-chef die óók niet weet in welke clusterfuck hij nu weer terechtgekomen is) anderhalf uur lang voor het Continue reading “BURN AFTER READING (Joel & Ethan Coen)” »

17/3/2009: SAVAGE GRACE

savagegrace460Kort samengevat: in vijf sleutelmomenten toont regisseur Tom Kalin ons het (waargebeurde) verhaal van de opkomst en ondergang familie Baekeland: vader en moeder Brooks en Barbara zijn succesvol, mooi en stinkend rijk, maar zijn constant verveeld en hebben een compleet liefdeloze relatie.

Zoon Tony is dan weer verslaafd, en worstelt bovendien met zijn homoseksualiteit.

Wanneer Barbara door Brooks in de steek gelaten wordt, richt ze haar possesieve liefde helemaal op haar zoon…

Goed om weten: Julianne Moore (die al schitterde in films als ‘Magnolia’, ‘Far From Heaven’ en ‘The Big Lebowski’) bewijst in ‘Savage Grace’ nog maar eens één van de
allerbeste actrices van haar generatie te zijn: ze is verbluffend als de charismatische, Continue reading “17/3/2009: SAVAGE GRACE” »

10/3/2009: LE SILENCE DE LORNA

silence-de-lorna-pic-1Kort samengevat: De jonge Albanese immigrante Lorna wil samen met haar geliefde Sokol een snackbar overnemen.
Om die deal rond te kunnen krijgen stapt ze in een complot met de zware jongen Fabio, die een schijnhuwelijk met de Belg Claudy opzet.

Het plan is die Claudy meteen na het huwelijk te vermoorden – en daar moet Lorna uiteraard over zwijgen.   

Goed om weten: Voor ‘Le Silence de Lorna’ wijken de gebroeders Dardenne niet af van hun vertrouwde recept: sociale cinema, verfilmd zonder muziek en in een rauwe, zo realistisch mogelijke stijl.
Net als bij hun vorige prenten valt ook hier weer de prima casting en het uitstekende acteerwerk op.
En hoewel de Dardennes het liefst met volstrekt onbekende acteurs werken, zijn er ook dit Continue reading “10/3/2009: LE SILENCE DE LORNA” »

3/3: NIGHT OF THE LIVING DEAD

nightlivingdeadgirlKort samengevat: Als gevolg van een vreemde atmosferische straling komen de doden op een kerkhof weer tot leven.
Bovendien blijken ze te veranderen in mensenetende monsters.

Enkele mensen zoeken in een verlaten boerderij beschutting tegen deze wezens… 

Goed om weten: George A. Romero maakte ‘Night of the Living Dead’ (overigens zijn langspeelfilmdebuut) voor amper 110.000 dollar, terwijl hij wereldwijd ondertussen ruim méér dan 30 miljoen dollar opgebracht heeft.
De film is nog steeds dé ultieme klassieker in het zombiegenre, en Romero draaide achteraf nog drie vervolgen (‘Dawn of the Dead’, ‘Day of the Dead’ en ‘Land of the Dead’)

En nog iets: ‘Night of the Living Dead’ werd door de Amerikaanse Library of Congress opgenomen in zijn archief, omwille van het ‘historisch, cultureel en esthetisch belang’ van Continue reading “3/3: NIGHT OF THE LIVING DEAD” »

THERE WILL BE BLOOD (Paul Thomas Anderson)

There-Will-Be-Blood-1Na ‘Punch-drunk Love’ (uit 2002) hebben we zes jaar moeten wachten op een nieuwe film van Paul Thomas Anderson (regisseur van ‘Magnolia’ en ‘Boogie Nights’), maar er is ook goed nieuws: dat wachten is de moeite geweest.

‘There Will Be Blood’ is een fenomenaal sterk epos over hebzucht en haat, met een indrukwekkende Daniel Day-Lewis in de rol van de monsterlijke oliebaron Daniel Plainview.

Plainview is een man die op een totaal genadeloze wijze zijn fortuin en zijn macht uitbouwt, maar daarbij langzaam maar zeker iedereen van zich afkeert – tot hij alleen nog zichzelf als tegenstander heeft…

Anderson baseerde zijn film op ‘Oil!’ van Upton Sinclair, en vatte de obsessies en rampen veroorzakende hebzucht van oliebaron Plainview in briljante visioenen. Om die in beeld te brengen deed hij een beroep op meester-cameraman Robert Elswit, die hier Continue reading “THERE WILL BE BLOOD (Paul Thomas Anderson)” »

VICKY CRISTINA BARCELONA (Woody Allen)

vicky_cristina_barcelona_3Woody Allen heeft duidelijk genoeg van Amerika, want nadat hij zijn vorige film in Londen (‘Match Point’) maakte, ging hij nu in Barcelona filmen.

Die Europese uitstap lijkt hem nieuwe en frisse ideeën op te leveren, want ‘Vicky Cristina Barcelona’ is alweer een Woody Allen grand cru.

Het verhaal draait rond de vriendinnen Vicky (Rebecca Hall) en Cristina (Scarlett Johansson), die een zomer lang samen Barcelona bezoeken, en er gefascineerd raken door de flamboyante, gevierde artiest Juan Antonio (Javier Bardem).

De hitsige, ‘vrijdenkende’ Juan Antonio probeert de twee knappe vrouwen tot een triootje te bewegen, of toch minstens één van de twee in zijn bed te krijgen.
Het plannetje in zijn hoofd krijgt echter een totaal andere wending op het moment dat zijn ex-vrouw, de Spaanse furie Maria Elena (Penelope Cruz), opeens weer in beeld verschijnt…

De acteurs zijn allemaal in absolute topvorm, Allen serveerde hen een quasi-perfect scenario propvol messcherpe en zeer rake observaties over menselijke relaties, en het prachtige, warme camerawerk van Javier Aguirresarobe (‘Hable Con Ella’, ‘Mar Adentro’) zorgt voor de rest: dit is één van de beste films uit Allens carrière, zeg dat wij Continue reading “VICKY CRISTINA BARCELONA (Woody Allen)” »

10/2/2009: WALTZ WITH BASHIR

WaltzWithBashir_6Kort samengevat: Een documentaire in de vorm van een animatiefilm, waarin de Israelische ex-soldaat Ari Folman zijn verdrongen herinneringen aan de invasie van West-Beiroet reconstrueert.
Goed om weten: De titel verwijst naar de Libanese president Bashir Gemayel, die in 1982 vermoord werd.
Na de moord drongen wraaklustige Falangisten de Palestijnse vluchtelingenkampen van Sabra en Chatilla binnen, en richten er een gruwelijke slachtpartij aan onder de burgerbevolking – allemaal onder het goedkeurende oog van het Israelische leger.

Eén van de soldaten toen was de jonge Ari Folman, die een kwarteeuw na de feiten uit zijn herinneringen een indrukwekkend anti-oorlogsstatement gedistilleerd heeft.
‘Waltz with Bashir’ zit propvol verwijzingen naar graphic novels én naar films die eerder  Continue reading “10/2/2009: WALTZ WITH BASHIR” »

3/2/2009: VERTIGO

vertigo_386421Kort samengevat: Agent John ‘Scottie’ Ferguson gaat met vervroegd pensioen omwille van zijn hoogtevrees.

Maar op vraag van een oude vriend neemt hij toch nog een opdracht aan: het schaduwen van diens vrouw Madeleine.
Die lijkt geobsedeerd door haar verleden, terwijl Scottie dan weer helemaal door Madeleine geobsedeerd raakt…

Goed om weten: Samen met ‘Psycho’ en ‘The Birds’ hét absolute meesterwerk in de toch al niet misse carrière van de grote Alfred Hitchcock.

Jimmy Stewart en Kim Novak zorgen in de hoofdrollen voor perfecte vertolkingen, de muziek is van Bernard Herrmann.
Voor het camerawerk zorgde Robert Burks, de favoriete DOP van Hitchcock. En let ook Continue reading “3/2/2009: VERTIGO” »

BIENVENUE CHEZ LES CH’TIS (Dany Boon)

bienvenue-chez-les-chtisJulie – een dame uit de betere middenklasse – heeft een aangenaam leven in de Provence, maar toch voelt ze zich depressief.

Om haar op te beuren probeert haar echtgenoot Philippe op slinkse wijze een overplaatsing naar de zonovergoten Riviera te versieren, maar helaas valt dat idee helemaal in duigen wanneer zijn plannetje vroegtijdig uitlekt bij de bedrijfsleiding.

Erger nog: als straf wordt hij naar een onooglijke negorij in het kille, lelijke en rauwe Noorden van Frankrijk overgeplaatst, waar iedereen werkloos is, waar het altijd regent en waar ze goedkope pils zuipen. Het Charleroi van Frankrijk, zeg maar.
De streek ook waar tot overmaat van ramp iedereen ch’ti spreekt, een taaltje dat volgens de ‘echte’ Fransen evenveel met Frans vandoen heeft als Hongaars, Pools of Fins.

‘Bienvenue chez les Ch’tis’ maakt op uiterst amusante wijze komaf met de wijdverbreide vooroordelen die in Frankrijk tegenover de Noorderlingen heersen.
Dany Boon (die zelf in het Noorden van Frankrijk opgegroeid is, en die tot zijn twaalfde alleen maar Ch’ti  – het plaatselijke dialect – sprak) beperkte zich niet alleen tot het  Continue reading “BIENVENUE CHEZ LES CH’TIS (Dany Boon)” »

20/1/2009: ENTRE LES MURS

620x1_119_vignette_photo4Kort samengevat: de idealistische leraar François bereidt zichzelf voor op een nieuw schooljaar op een school in een probleembuurt, waar allerlei culturen en denkwijzen met elkaar botsen.

Het gedrag van de scholieren is vaak amusant en inspirerend, maar even vaak compleet demotiverend voor de onderbetaalde leraar.

Goed om weten:  De film is gebaseerd op het boek van de ex-leraar François Bégaudau, die op vraag van Laurent Cantet in deze film nog één keer leraar wilde spelen.

En ook voor de rollen van de leerlingen ging Cantet ronselen bij echte leerlingen: het geeft deze in bijna documentaire stijl gefilmde prent een onwaarschijnlijk naturel. En ondanks alle Continue reading “20/1/2009: ENTRE LES MURS” »