Met deze kortfilmspecial bouwen we een brug naar de Oekraïnse filmcultuur.
Want ook in de Oekraïne kijken kinderen graag film, en zijn er beeldend kunstenaars die pareltjes maken voor hun publiek. REKKER presenteert een selectie van films uit dit veelbesproken land waar we misschien toch niet zóveel over weten…
We laten jullie proeven van hun liefde voor klei-animatie, voor magie en van de levendige manier waarop ze muziek integreren.
De opbrengst gaat integraal naar de Oekraïnse filmmakers: zo willen we hen een hart onder de riem steken om hun werk verder te zetten. Met dank aan de andere regisseurs Continue reading “Kinderfilmontbijt: THE BRIDGE” »
Aan de hand van drie bijzonder pakkende getuigenissen vertelt ‘TUSSEN ONS’ het verhaal van welke verschrikkelijke ravages een verslaving aanricht binnen een gezin.
We volgen een vader die bang afwacht hoe zijn zoon – nadat hij twee jaar clean is geweest – nu alleen gaat wonen in de grote stad. Zal hij de verleidingen van drank en drugs kunnen weerstaan, of zal hij hervallen?
We horen het verhaal van een klein meisje dat doodsbenauwd was voor haar dronken vader. De man is intussen gestopt met drinken, maar zal hij ooit het vertrouwen van zijn dochters kunnen terugwinnen?
En we luisteren naar hoe een zoon de confrontatie aangaat met zijn moeder, die net voor de zoveelste keer een overdosis medicatie genomen heeft. De zoon is duidelijk: als ze nog een relatie met haar kinderen wil, moet dit stoppen…
Drie ouder-kind-duo’s die verbonden door hun strijd tussen de liefde voor elkaar en de verslaving.
Na een relatie van meer dan vijftien jaar praten Alessandro en Arturo over uit elkaar gaan: de passie is weg, de sleur is in de plaats gekomen.
Net op dat moment staat Alessandro’s beste vriendin Annamaria voor de deur. Omdat ze voor enkele dringende onderzoeken een paar dagen naar het ziekenhuis moet, vraagt ze het koppel of ze op haar dochter en zoontje willen passen.
De komst van de twee kinderen zet hun dagelijkse ritme compleet op de kop, maar de liefde en verantwoordelijkheid voor de twee zorgt ook voor een onverwachte wending in hun leven…
De van oorsprong Turkse regisseur Ferzan Özpetek verhuisde in de jaren zeventig naar Italië, waar hij in de loop der jaren diverse bioscoopsuccessen scoorde met esthetisch prachtige, sensuele films als ‘Hamam, Il Bagno Turco’ en ‘Harem Suaré’…
Om naar uit te kijken: op MAANDAG 14 NOVEMBER houdt de Europese toernee van de Brusselse postrockgroep WE STOOD LIKE KINGS halt in het Filmhuis voor de presentatie van hun gloednieuwe live-soundtrack.
(c) Olivier Charlet
Start concert: 20u30
—-
Na eerdere passages met hun live-soundtracks bij de klassiekers ‘KOYAANISQATSI’, ‘USSR 1926′ en ‘BERLIN, DIE SINFONIE DER GROSSTADT’ koos het vierkoppige We Stood Like Kings dit keer voor een film uit een totaal ander genre om van een soundtrack te voorzien: de prachtige animatiefilm ‘AWAY’ van de Letse regisseur Gints Zilbalodis.
‘AWAY’ is één van de meest opvallende animatiedebuten van de laatste jaren, en al helemaal als men weet dat Zilbalodis de film compleet op zijn eentje gemaakt heeft.
De stille, in een minimalistische stijl getekende film draait rond een jongen die vanaf een droomachtig eiland de weg naar huis probeert terug te vinden, terwijl hij
achternagezeten wordt een groot, monsterachtig personage.
Maar eigenlijk is die plot niet zo belangrijk: ‘AWAY’ is vooral een heerlijke meditatieve mijmering over vriendschap, eenzaamheid en Het Leven.
Na een lange stilte is de Zuid-Koreaanse regisseur Park Chan-wook (‘Oldboy’, ‘The Handmaiden’) eindelijk terug met een nieuwe film: ‘DECISION TO LEAVE’, een ijzersterke, sensuele en adembenemend knap verfilmde detective met een geweldige plot.
Het verhaal draait rond de ijverige detective Hae-Joon, die de verdachte dood van een man onderzoekt.
Het slachtoffer is van een berg gevallen, maar de weduwe van de man lijkt niet héél erg rouwig om de dood van haar man. Voor Hae-Joon is ze dan ook verdachte nummer één, maar de vrouw heeft een honderd procent waterdicht alibi, waardoor zijn onderzoek al snel
compleet knel zit.
Bovendien begint hij tijdens zijn onderzoek gevoelens voor de knappe jonge weduwe te ontwikkelen…
Wat uiteraard meteen dé vraag opwerpt: is de dame écht onschuldig, of is ze een sluwe en ongrijpbare femme fatale die ook hem naar de vernietiging zal leiden?
Op MAANDAG 7 NOVEMBER hebben we Pim Niesten te gast, Mechelaar en co-regisseur van ‘ONZE NATUUR’.
Tijdens een uitgebreide Q&A zal hij uitleg geven over zijn job als natuurfilmer, het totstandkomen van de film en het enorme succes ervan (de 100.000 toeschouwers zijn ondertussen al lang gepasseerd!)
Om de mensen die naar de eerdere vertoningen kwamen ook de kans te geven om over deze unieke natuurdocu na te praten, organiseren we dit gesprek in onze bar, om 20u00, na de maandagvertoning van de film.
België: zijn lintbebouwing, zijn autostrades, zijn betonboeren, zijn tangents, zijn baanwinkels, zijn lintbebouwing, zijn mega-varkensstallen, zijn Plopsaquas, zijn verkavelingen, zijn hopeloze ruimtelijke wanorde.
Blijft er eigenlijk ook nog wat natuur over voor ons?
Welzeker!
En om dat te bewijzen is over onze natuur nu een documentaire over gemaakt, die men – onder het motto ‘de dingen niet moeilijker maken dan ze zijn’ – gewoonweg ‘ONZE NATUUR’ genoemd heeft.
Voor die docu waren twee filmploegen 2,5 jaar lang op pad om de mooiste natuurbeelden,
de meest uiteenlopende diersoorten en de fraaiste natuurgebieden in ons land vast te leggen.
Met de commentaarstem van Matteo Simoni er bovenop resulteert dat in een heerlijke natuurfilm voor de hele familie, propvol spectaculair mooie shots en het hele alfabet van Continue reading “Green Screen: ONZE NATUUR” »
De miljardair Humbero Suarez is net 80 geworden.
Met zijn levenseinde zo stilaan in zicht heeft hij besloten een film te gaan produceren, zodat zijn nalatenschap toch iets méér zal bevatten dan geld en aandelen alléén.
Geld is alvast geen probleem voor het prestigteproject van de belachelijk rijke ondernemer, integendeel: the sky is the limit, en alleen het beste van het beste is goed genoeg!
En dus wordt niet alleen een Gouden Palm-winnares Lola Cuevas ingehuurd als regisseuse, maar wordt het script gebaseerd op een tekst van een Nobelprijswinnaar, én worden twee levende legendes gecast voor de hoofdrollen, Felix Rivero en Ivan Torres – de ene een Hollywoodster, de andere een held van het Radicaal Theater.
Helaas brengen de twee niet alleen hun talent, maar vooral ook hun gigantische ego mee naar de set, terwijl de regisseuse dan weer denkt dat de nulmeridiaan door hààr reet loopt.
Haar steeds maar meer bizar wordende eisen en excentrieke ‘creatieve ideeën’ drijven de twee acteurs – die sowieso al niks dan misprijzen voor elkaar hebben – tot wanhoop. Een gigantische filmische flop lijkt dan ook in de maak…
‘COMPETENCIA OFICIAL’ is een heerlijke, bijtende satire op de zefingenomenheid van de film- (en bij uitbreiding de cultuur)wereld, en de soms bizarre verhouding tussen sterren, publiek, pers en regisseurs.
Penelope Cruz, Antonio Banderas en Oscar Martinez mogen zich helemaal uitleven, en zetten met duivels plezier het filmwereldje (en de gebakken luchtblazers die Continue reading “COMPETENCIA OFICIAL (Mariano Cohn & Gaston Duprat)” »
Tori en Lokita zijn twee Afrikaanse jongeren die alleen naar België zijn gereisd in de hoop op een beter leven.
Hoewel ze geen familie van elkaar zijn, doen ze zich voor als broer en zus – een verbond dat hen puur praktisch van pas kan komen, maar dat ook gestoeld is op echte vriendschap tussen de iets oudere Lokita en haar jonge ‘broertje’ Tori.
Een verblijfsvergunning en de nodige papieren krijgen blijkt echter aartsmoeilijk, en wie
hier illegaal is, kan ook alleen op de illegale arbeidsmarkt aan de slag. En kan zich verder best maar zo onzichtbaar mogelijk maken.
Een smoezelige pizzabakker heeft wel wat klusjes voor de twee, al hebben die klussen niet noodzakelijk altijd iets met pizza’s te maken. En met de verloning – wat cash geld en wat overschotjes uit de keuken – valt niet veel te sparen…
Met ‘TORI & LOKITA’ grijpen de broers Dardenne terug naar hun traditie om onervaren acteurs in de hoofdrollen te casten, en die keuze wérkt hier wonderwel: de jonge Pablo Schils en Joely Mbundu vormen – ondanks de harde en kille realiteit waarin ze zich Continue reading “TORI & LOKITA (Jean-Pierre & Luc Dardenne)” »
Antoine en Olga zijn een Frans koppel dat genoeg heeft van de moderne jachtige maatschappij: allebei willen ze in meer harmonie met de natuur gaan leven. Die rust en natuur vinden ze in een klein Spaans bergdorpje, ergens in Galicië, waar ze zich als bioboeren gaan vestigen.
Maar hoe idyllisch de omgeving en hun plan ook, het contact met de buren, de beenharde broers Xan en Lorenzo, verloopt niet zo natuurlijk harmonisch.
En die ongemakkelijke relatie loopt verder uit de hand wanneer er plannen voor een groot windturbineproject in het dorpje op tafel komen te liggen: de verarmde Xan en Lorenzo willen maar al te graag op de lucratieve deal ingaan, terwijl Antoine en Olga net naar het dorpje zijn verhuisd om van de natuur te genieten, niet om tussen de windturbines te leven.
Stukje bij beetje loopt de bittere split tussen de autochtone bewoners en ‘de Fransozen’ verder en verder uit de hand…
Met ‘LAS BESTIAS’ heeft Rodrigo Sorogoyen een fantastische, extreem beklemmende en wurgend spannende thriller gemaakt waarin niks of niemand clichématig zwart-wit is: idealistische bioboeren die uiteraard vóór groene energie zijn (tot er tien windturbines
achter hun pesticidevrij veld dreigen op te doemen) of conservatieve autochtone keikoppen die nooit iets van die groene nieuwlichterij moesten weten (tot blijkt dat ze een aardige cent aan de green deal rond zo’n turbine kunnen verdienen), yep, niémand van ons is honderd procent heilig of honderd procent slecht – en nergens komt dat beter tot uiting dan in een gruwelijk uit de hand lopende burenruzie.
De film werd vaagweg geïnspireerd door het gelijkaardige, waargebeurde verhaal van de Nederlander Martin Verfondern, die met zijn echtgenote naar Galicië verhuisde om er Continue reading “LAS BESTIAS (Rodrigo Sorogoyen)” »