LA DEA FORTUNA (Ferzan Özpetek)

Na een relatie vaLa_Dea_Fortunan meer dan vijftien jaar praten Alessandro en Arturo over uit elkaar gaan: de passie is weg, de sleur is in de plaats gekomen.

Net op dat moment staat Alessandro’s beste vriendin Annamaria voor de deur. Omdat ze voor enkele dringende onderzoeken een paar dagen naar het ziekenhuis moet, vraagt ze het koppel of ze op haar dochter en zoontje willen passen.

De komst van de twee kinderen zet hun dagelijkse ritme compleet op de kop, maar de liefde en verantwoordelijkheid voor de twee zorgt ook voor een onverwachte wending in hun leven…

holebiDe van oorsprong Turkse regisseur Ferzan Özpetek verhuisde in de jaren zeventig naar Italië, waar hij in de loop der jaren diverse bioscoopsuccessen scoorde met esthetisch prachtige, sensuele films als ‘Hamam, Il Bagno Turco’ en ‘Harem Suaré’…

Ook in ‘LA DEA FORTUNA’ is elk beeld weer perfect uitgekiend – en Continue reading “LA DEA FORTUNA (Ferzan Özpetek)” »

Ciné-concert: WE STOOD LIKE KINGS plays ‘AWAY’

Om naar uit te kijken: op MAANDAG 14 NOVEMBER houdt de Europese toernee van de Brusselse postrockgroep WE STOOD LIKE KINGS halt in het Filmhuis voor de presentatie van hun gloednieuwe live-soundtrack.

(c) Olivier Charlet

(c) Olivier Charlet

Start concert: 20u30

—-

Away-posterNa eerdere passages met hun live-soundtracks bij de klassiekers ‘KOYAANISQATSI’, ‘USSR 1926′ en ‘BERLIN, DIE SINFONIE DER GROSSTADT’ koos het vierkoppige We Stood Like Kings dit keer voor een film uit een totaal ander genre om van een soundtrack te voorzien: de prachtige animatiefilm ‘AWAY’ van de Letse regisseur Gints Zilbalodis.

‘AWAY’ is één van de meest opvallende animatiedebuten van de laatste jaren, en al helemaal als men weet dat Zilbalodis de film compleet op zijn eentje gemaakt heeft.
De stille, in een minimalistische stijl getekende film draait rond een jongen die vanaf een droomachtig eiland de weg naar huis probeert terug te vinden, terwijl hij

achternagezeten wordt een groot, monsterachtig personage.

Maar eigenlijk is die plot niet zo belangrijk: ‘AWAY’ is vooral een heerlijke meditatieve mijmering over vriendschap, eenzaamheid en Het Leven.

De machtige postrock-soundtrack van We Stood Like Kings past perfect bij de riskante trip van de jongen, en bij zijn emotionele ups en downs tijdens zijn reis: nu Continue reading “Ciné-concert: WE STOOD LIKE KINGS plays ‘AWAY’” »

DECISION TO LEAVE (Park Chan-Wook)

decision-to-leaveNa een lange stilte is de Zuid-Koreaanse regisseur Park Chan-wook (‘Oldboy’, ‘The Handmaiden’) eindelijk terug met een nieuwe film: ‘DECISION TO LEAVE’, een ijzersterke, sensuele en adembenemend knap verfilmde detective met een geweldige plot.

Het verhaal draait rond de ijverige detective Hae-Joon, die de verdachte dood van een man onderzoekt.
Het slachtoffer is van een berg gevallen, maar de weduwe van de man lijkt niet héél erg rouwig om de dood van haar man. Voor Hae-Joon is ze dan ook verdachte nummer één, maar de vrouw heeft een honderd procent waterdicht alibi, waardoor zijn onderzoek al snel

compleet knel zit.
Bovendien begint hij tijdens zijn onderzoek gevoelens voor de knappe jonge weduwe te ontwikkelen…

Wat uiteraard meteen dé vraag opwerpt: is de dame écht onschuldig, of is ze een sluwe en ongrijpbare femme fatale die ook hem naar de vernietiging zal leiden?

In ‘DECISION TO LEAVE’ combineert Park Chan-wook op een volstrekt unieke wijze nagelbijtende spanning met zoete romantiek én flink wat (soms absurde) humor, zonder  Continue reading “DECISION TO LEAVE (Park Chan-Wook)” »

Te gast: PIM NIESTEN, co-regisseur van ‘ONZE NATUUR’

Pim_Niesten
Op MAANDAG 7 NOVEMBER hebben we Pim Niesten te gast, Mechelaar en co-regisseur van ‘ONZE NATUUR’.

Tijdens een uitgebreide Q&A zal hij uitleg geven over zijn job als natuurfilmer, het totstandkomen van de film en het enorme succes ervan (de 100.000 toeschouwers zijn ondertussen al lang gepasseerd!)

Om de mensen die naar de eerdere vertoningen kwamen ook de kans te geven om over deze unieke natuurdocu na te praten, organiseren we dit gesprek in onze bar, om 20u00, na de maandagvertoning van de film.

Inkom gratis!

Check zeker ook eens zijn website HIER!

Green Screen: ONZE NATUUR

Poster_Onze_Natuur

België: zijn lintbebouwing, zijn autostrades, zijn betonboeren, zijn tangents, zijn baanwinkels, zijn lintbebouwing, zijn mega-varkensstallen, zijn Plopsaquas, zijn verkavelingen, zijn hopeloze ruimtelijke wanorde.

Blijft er eigenlijk ook nog wat natuur over voor ons?

Welzeker!
En om dat te bewijzen is over onze natuur nu een documentaire over gemaakt, die men – onder het motto ‘de dingen niet moeilijker maken dan ze zijn’ – gewoonweg ‘ONZE NATUUR’ genoemd heeft.

Voor die docu waren twee filmploegen 2,5 jaar lang op pad om de mooiste natuurbeelden,

de meest uiteenlopende diersoorten en de fraaiste natuurgebieden in ons land vast te leggen.

Met de commentaarstem van Matteo Simoni er bovenop resulteert dat in een heerlijke natuurfilm voor de hele familie, propvol spectaculair mooie shots en het hele alfabet van Continue reading “Green Screen: ONZE NATUUR” »

COMPETENCIA OFICIAL (Mariano Cohn & Gaston Duprat)

 

poster-Competencia_OficialDe miljardair Humbero Suarez is net 80 geworden.
Met zijn levenseinde zo stilaan in zicht heeft hij besloten een film te gaan produceren, zodat zijn nalatenschap toch iets méér zal bevatten dan geld en aandelen alléén.
Geld is alvast geen probleem voor het prestigteproject van de belachelijk rijke ondernemer, integendeel: the sky is the limit, en alleen het beste van het beste is goed genoeg!

En dus wordt niet alleen een Gouden Palm-winnares Lola Cuevas ingehuurd als regisseuse, maar wordt het script gebaseerd op een tekst van een Nobelprijswinnaar, én worden twee levende legendes gecast voor de hoofdrollen, Felix Rivero en Ivan Torres – de ene een Hollywoodster, de andere een held van het Radicaal Theater.

Helaas brengen de twee niet alleen hun talent, maar vooral ook hun gigantische ego mee naar de set, terwijl de regisseuse dan weer denkt dat de nulmeridiaan door hààr reet loopt.

Haar steeds maar meer bizar wordende eisen en excentrieke ‘creatieve ideeën’ drijven de twee acteurs – die sowieso al niks dan misprijzen voor elkaar hebben – tot wanhoop. Een gigantische filmische flop lijkt dan ook in de maak…

‘COMPETENCIA OFICIAL’
is een heerlijke, bijtende satire op de zefingenomenheid van de film- (en bij uitbreiding de cultuur)wereld, en de soms bizarre verhouding tussen sterren, publiek, pers en regisseurs.

Penelope Cruz, Antonio Banderas
en Oscar Martinez mogen zich helemaal uitleven, en zetten met duivels plezier het filmwereldje (en de gebakken luchtblazers die Continue reading “COMPETENCIA OFICIAL (Mariano Cohn & Gaston Duprat)” »

TORI & LOKITA (Jean-Pierre & Luc Dardenne)

 

tori_lokitaTori en Lokita zijn twee Afrikaanse jongeren die alleen naar België zijn gereisd in de hoop op een beter leven.
Hoewel ze geen familie van elkaar zijn, doen ze zich voor als broer en zus – een verbond dat hen puur praktisch van pas kan komen, maar dat ook gestoeld is op echte vriendschap tussen de iets oudere Lokita en haar jonge ‘broertje’ Tori.

Een verblijfsvergunning en de nodige papieren krijgen blijkt echter aartsmoeilijk, en wie

hier illegaal is, kan ook alleen op de illegale arbeidsmarkt aan de slag. En kan zich verder best maar zo onzichtbaar mogelijk maken.

Een smoezelige pizzabakker heeft wel wat klusjes voor de twee, al hebben die klussen niet noodzakelijk altijd iets met pizza’s te maken. En met de verloning – wat cash geld en wat overschotjes uit de keuken – valt niet veel te sparen…

Met ‘TORI & LOKITA’ grijpen de broers Dardenne terug naar hun traditie om onervaren acteurs in de hoofdrollen te casten, en die keuze wérkt hier wonderwel: de jonge Pablo Schils en Joely Mbundu vormen – ondanks de harde en kille realiteit waarin ze zich Continue reading “TORI & LOKITA (Jean-Pierre & Luc Dardenne)” »

LAS BESTIAS (Rodrigo Sorogoyen)

 

las-bestas-posterAntoine en Olga zijn een Frans koppel dat genoeg heeft van de moderne jachtige maatschappij: allebei willen ze in meer harmonie met de natuur gaan leven. Die rust en natuur vinden ze in een klein Spaans bergdorpje, ergens in Galicië, waar ze zich als bioboeren gaan vestigen.

Maar hoe idyllisch de omgeving en hun plan ook, het contact met de buren, de beenharde broers Xan en Lorenzo, verloopt niet zo natuurlijk harmonisch.

En die ongemakkelijke relatie loopt verder uit de hand wanneer er plannen voor een groot windturbineproject in het dorpje op tafel komen te liggen: de verarmde Xan en Lorenzo willen maar al te graag op de lucratieve deal ingaan, terwijl Antoine en Olga net naar het dorpje zijn verhuisd om van de natuur te genieten, niet om tussen de windturbines te leven.
Stukje bij beetje loopt de bittere split tussen de autochtone bewoners en ‘de Fransozen’ verder en verder uit de hand…

Met ‘LAS BESTIAS’ heeft Rodrigo Sorogoyen een fantastische, extreem beklemmende en wurgend spannende thriller gemaakt waarin niks of niemand clichématig zwart-wit is: idealistische bioboeren die uiteraard vóór groene energie zijn (tot er tien windturbines

achter hun pesticidevrij veld dreigen op te doemen) of conservatieve autochtone keikoppen die nooit iets van die groene nieuwlichterij moesten weten (tot blijkt dat ze een aardige cent aan de green deal rond zo’n turbine kunnen verdienen), yep, niémand van ons is honderd procent heilig of honderd procent slecht – en nergens komt dat beter tot uiting dan in een gruwelijk uit de hand lopende burenruzie.

De film werd vaagweg geïnspireerd door het gelijkaardige, waargebeurde verhaal van de Nederlander Martin Verfondern, die met zijn echtgenote naar Galicië verhuisde om er Continue reading “LAS BESTIAS (Rodrigo Sorogoyen)” »

NOWHERE SPECIAL (Uberto Pasolini)

JNowhere_special_pohn is een 35-jarige alleenstaande glazenwasser in Noord-Ierland die de zorg heeft over Michael, zijn zoontje van vier.

Met zijn karige inkomen probeert John zijn zoon de best mogelijke jeugd te geven, maar de toekomst van het kind oogt uiterst onzeker: John heeft immers te horen gekregen dat hij niet lang meer te leven heeft.
Terwijl hij de kleine omzichtig probeert te beschermen tegen de harde, dreigende realiteit gaat hij zelf op zoek naar pleegouders die zijn oogappel in een ander, warm nest kunnen opvoeden na zijn dood.

John denkt te weten wat hij van pleegouders verlangt en krijgt hulp van het adoptiebureau, maar de korte bezoeken die vader en zoon aan de kandidaat-pleeggezinnen brengen, leiden alleen maar tot gigantische twijfels bij John en de vol vragen zittende Michael: bij

geen enkel gezin dat ze bezoeken lijken de puzzelstukjes samen te vallen. En bovendien: weet hij wel écht wat het beste is voor zijn zoon?

Toch moet John onherroepelijk tot een beslissing komen, want elke dag uitstel maakt de keuze alleen maar nijpender

Met het op ware feiten gebaseerde ‘NOWHERE SPECIAL’ maakte Uberto Pasolini een film die zeer lang nazindert: het verhaal is innig warm en hartverscheurend tegelijk, en de chemie tussen James Norton (als John) en Daniel Lamont (als zijn vierjarig zoontje Continue reading “NOWHERE SPECIAL (Uberto Pasolini)” »

Green Screen: DUTY OF CARE (Nic Balthazar)

Duty-of-Care_poster

Al enkele decennia trekken wetenschappers aan elke mogelijke alarmbel over de toestand van het milieu en ons klimaat.

Al even lang worden er betogingen georganiseerd, acties opgezet en petities ondertekend dat het een lieve aard heeft, maar driewerf helaas: we lijken met zijn allen tóch regelrecht het klimaat-ravijn in te lopen – we zijn inmiddels al zover dat zelfs de VN een ‘code rood’-waarschuwing voor de mensheid uitschreef.

Maar ondanks de urgentie van de situatie en ronkende intentieverklaringen bleven onze politici de écht essentiële maatregelen schuwen, en mocht de industrie vrolijk zijn vervuilende gangetje blijven gaan.

Daarom probeerde de Nederlandse advocaat Roger Cox in 2015 een nieuw actiemiddel uit: waarom de overheid niet voor de rechtbank brengen?
De overheid (en bij uitbreiding iedereen met een grote verantwoordelijkheid) heeft immers

een ‘duty of care’ – een zorgplicht voor de huidige én de toekomstige bewoners van deze planeet.

Zijn klimaatzaak werd vooraf nog vooral bekeken als een soort mediastunt met geen kans op slagen, maar zie: tot verbazing van de vele sceptici oordeelde de rechter – in de stijl van de beste courtroom drama’s – dat David wel degelijk juridisch gelijk had in zijn zaak tegen Goliath.
De uitspraak zorgde niet alleen voor wereldnieuws, maar gaf Cox ook meteen juridische Continue reading “Green Screen: DUTY OF CARE (Nic Balthazar)” »