DOLOR Y GLORIA (Pedro Almodovar)

Dolor_Y_Gloria_2

De gevierde filmmaker Salvador Mallo (rol van Antonio Banderas) is over zijn hoogtepunt heen. Fysiek verkeert hij niet in de beste toestand, en creatief zit hij helemaal vast.

Tijdens het filmen van zijn nieuwste project mediteert Mallo dan ook volop over de keuzes die hij in zijn leven heeft gemaakt, over zijn eigen sterfelijkheid, over de vrouwen in zijn leven, over zijn kindertijd in de sixties, over de leegheid die hij voelt…
Kortom: over de glorie die hij beleefde, én over de pijn van het zijn. Dolor y gloria.

‘Dolor y Gloria’ is een wonderlijk, amper vermomd autobiografisch portret van Pedro Almodovar (Banderas kreeg zelfs het enige echte Pedro-kapsel aangemeten!), al klopt de plot over de uitgebluste regisseur duidelijk 

niet: op een leeftijd waarop anderen allang met creatief pensioen zijn, pakt Almodovar nog maar eens uit met een très grand cru, een soort filmische best of van alles wat hij in zijn rijkgevulde carrière gemaakt heeft, gecombineerd met persoonlijke mijmeringen en Continue reading “DOLOR Y GLORIA (Pedro Almodovar)” »

DON’T WORRY, HE WON’T GET FAR ON FOOT (Gus Van Sant)

dontworry

Wie films wil maken, kan beter maar veel, zéér véél geduld hebben.
Regisseur Gus Van Sant (‘Elephant’, ‘Drugstore Cowboy’, ‘Good Will Hunting’…) ondervond dat bijvoorbeeld met ‘Don’t Worry, He Won’t Get Far On Foot’, een verhaal waarmee Robin Williams in de jaren ’90 van de vorige eeuw bij hem kwam aankloppen.

Williams had de rechten gekocht van de gelijknamige autobiografie van de verlamde, controversiële cartoonist John Callahan, en wou graag dat Van Sant (met wie hij ook al de kaskrakende Oscarwinnaar ‘Good Will Hunting’ had gemaakt) die biografie zou verfilmen, met hem in de hoofdrol.
Helaas: het project sleepte eindeloos zonder resultaat aan, en leek het definitief dood en begraven toen eerst Callahan (in 2010) en vervolgens Williams (in 2014) het tijdige voor

desleutel

het eeuwige verwisselden.

Maar zie: na bijna twintig jaar wachten is de film nu toch gemaakt, zij het nu met de immer uitmuntende Joaquin Phoenix in de hoofdrol. Phoenix speelt hier met veel verve Callahan, die al op

Continue reading “DON’T WORRY, HE WON’T GET FAR ON FOOT (Gus Van Sant)” »

ONLY YOU (Harry Wootliff)

only_you

Aan films over de liefde is er nooit een gebrek geweest, maar helaas vervalt de overgrote meerderheid daarvan steeds weer in kleffe clichés, in schimmelverwekkende zeemzoeterigheid óf in extreem verregaande voorspelbaarheid.

Gelukkig duikt er héél af en toe een uitzondering op die er zowel filmisch als inhoudelijk uit springt: ‘Only You’ bijvoorbeeld, een frisse, intelligente en zéér knap geschreven en geacteerde film over échte mensen van van vlees en bloed.

Het verhaal draait rond Jake en Elena, twee mensen die elkaar op nieuwjaarsnacht per toeval ontmoeten. Wat begint als een one night stand, groeit – vooral onder impuls van de jongere, stapelverliefde Jake – al snel uit tot een volwaardige relatie. Jake is ook de

eerste die over kinderen begint, maar helaas beginnen daar ook de problemen, want Elena blijkt niet zwanger te raken. Mogelijk biedt IVF een oplossing, maar een lange tocht langs kille klinieken en steriele dokterskabinetten blijkt nu niet iets dat het vuur en de

Continue reading “ONLY YOU (Harry Wootliff)” »

DIRTY GOD (Sacha Polak)

Dirty_God_6
Jade is een jonge single mom die samen met haar dochtertje bij haar moeder in een arbeiderswijk in Londen woont.

Het voornaamste pretje in haar bestaan zijn haar wekelijkse weekenduitstapjes, wanneer ze samen met haar vriendinnen clubs bezoekt en het bruisende nachtleven induikt.

Tot ze op een dag het slachtoffer wordt van een laffe zuuraanval door haar op wraak beluste ex: haar gezicht, borst en armen worden verminkt door vreselijke brandwonden, die haar niet alleen met fysieke maar ook met geestelijke littekens achterlaten.

Maar Jade stelt alles in het werk om de aanvaller haar leven niet te laten verwoesten: ze besluit haar bestaan zo goed en zo kwaad als het kan weer op te pikken, probeert

zichzelf heruit te vinden en de band met haar dochtertje nauw te houden.

De Nederlandse regisseuse Sacha Polak zet met ‘Dirty God’ een ijzersterk portret van een gekwetste maar sterke en complexe vrouw neer: ondanks het onderwerp is dit geen Continue reading “DIRTY GOD (Sacha Polak)” »

VISAGES VILLAGES (Agnès Varda & JR)

Visages-Villages-poster-620x827Eerder dit jaar overleed Agnès Varda, één van Frankrijks meest originele cineasten van haar generatie, iets wat ze tot op hoge leeftijd bleef bewijzen.

Bijvoorbeeld met dit wonderlijke pareltje ‘Visages Villages’, door The Huffington Post zéér treffend omschreven als ‘un petit bonbon savoureux.’

Het idee achter de film was ongewoon maar simpel: de hoogbejaarde Franse filmveterane Agnès Varda (toen 89, maar nog beschikkend over de energie en het enthousiasme van een tiener) die samen met de hipsterfotograaf/street artist JR in een busje door landelijk Frankrijk trekt, waar JR in kleine dorpjes zijn projecten opzet (foto’s maken van de bewoners, die foto’s tot gigantische grootte opblazen en ze vervolgens op gevels plakken) terwijl Varda filmt hoe de bewoners daarop reageren.

Het resultaat is een wonderlijke dwarsdoorsnede van het ietwat vergeten en

achtergestelde Frankrijk dat je buiten de grote steden aantreft, met alle verhalen die daarbij horen: nu eens pakkend (de stokoude mijnwerkersdochter die bij een oude foto vertelt hoe haar moeder het kolenstof van de rug van haar vader moest schrobben is

Continue reading “VISAGES VILLAGES (Agnès Varda & JR)” »

DOEL (Frederik Sølberg)

DOEL_1_40

Al talloze keren is het polderdorpje Doel definitief dood verklaard, maar dat is dan buiten de laatste 24 bewoners gerekend, die al jarenlang ‘Asterix vs. de Romeinen’-gewijs moedig blijven standhouden tegen de alsmaar oprukkende Antwerpse haven.

De Deense filmmaker Frederik Sølberg had al meerdere verlaten dorpen bezocht, maar de maffe surrealistische situatie in Doel maakte dat hij er meteen een documentaire wou over maken.

Want de laatste bewoners vechten niet alleen om hun thuis hun thuis te laten zijn, ze worden ook geconfronteerd met bussen vol ramptoeristen die zich in de vakantie aan hun mismeesterde spookdorp komen vergapen, en met technoravers die er de ideale plaats ontdekt hebben om te fuiven, en met straatracers en vandalen die er ongestoord hun

gang kunnen gaan, en met politici die over hun arme hoofden heen telkens weer met nieuwe beloftes en plannen komen aanzetten.

En dat allemaal ook nog eens met een – gezellig! – kerncentrale op de achtergrond!

Verwacht u niet aan een klassieke documentaire, vol talking heads, voice overs en meninkjes van specialisten: Sølberg kwam vijf jaar lang naar het dorp, en vatte de Continue reading “DOEL (Frederik Sølberg)” »

Green Screen: THE BIGGEST LITTLE FARM (John Chester)

BIGGEST-Little-Farm_2
2011: John en Molly Chester zijn documentairemakers die door hun huisbaas gedwongen worden te kiezen tussen hun hond of hun appartement.

De gedwongen verhuis die daarop volgt (want jawel: ze kiezen voor hun hond!) is de trigger voor een totale ommekeer in hun leven.

Want als ze dan toch ergens opnieuw moeten starten, kunnen ze dan niet evengoed kiezen voor hun ultieme droom?

Die droom is een eigen boerderij te hebben waar alle fauna en flora in harmonie met elkaar leeft, zonder pesticiden, chemicaliën en wreedheid tegen dieren.

Een locatie vinden is geen probleem, want in Moorpark in Ventura Country, Californië is de ruimte die ze nodig  hebben om hun droom waar te maken beschikbaar. Alleen: John & Molly kennen eigenlijk zo goed als niks van landbouw, en bovendien is de grond in Moorpark dor, schraal en uitgeleefd.

Maar met het advies van de hippie-achtige biolandbouw-expert Alan York besluiten ze

VELT_logonatuurpunthet er toch op te wagen, én hun avonturen te filmen: als de boerderij mislukt, hebben ze dan toch een documentaire.

Geregeld botst de droom van John & Molly keihard op de realiteit: water is (te) schaars, Continue reading “Green Screen: THE BIGGEST LITTLE FARM (John Chester)” »

In première in het Filmhuis: SINNER (Emilie Verhamme)

SINNER_POSTER--1

Filmhuis Mechelen heeft altijd al veel oog gehad voor de films van jong talent, en die goede traditie zetten we uiteraard ook dit seizoen verder.
Zo presenteren we u bijvoorbeeld graag – en in première! – ‘Sinner’, de veelbelovende langspeler van Emilie Verhamme.
Verhamme scoorde met haar stijlvolle kortfilms ‘Tsjernobyl Hearts’ en ‘Cockaigne’ al hoog op de festivals van Cannes en Gent, en zet zichzelf nu helemaal op de kaart met deze ‘Sinner’.
De ondertitel van deze tragikomedie - ‘Love is a bitch’ – geeft haarfijn aan welke richting de film uitgaat: de onnavolgbare en immer geestige Maaike Cafmeyer speelt Marie Killer, een vrouw die al meer dan tien jaar een passionele relatie heeft met Nathan Trentelo (een verrassende Dimitri Verhulst), de man van haar leven – of dat denkt ze toch.

Dat Verhamme voor ‘Sinner’ zowel een kwartet Vlaamse topactrices (behalve Cafmeyer spelen ook Hilde Heijnen, Marijke Pinoy en Charlotte Timmers mee) als Dimitri Verhulst wist te strikken is absoluut geen toeval, want met deze film toont ze zich één Continue reading “In première in het Filmhuis: SINNER (Emilie Verhamme)” »

Classics Restored: THE WIZARD OF OZ (Victor Fleming)

WIZARD-1Yés: Cinea brengt dit seizoen een reeks piekfijn digitaal gerestaureerde filmklassiekers in roulatie, en het Filmhuis speelt daar uiteraard zéér graag op in.

Vanaf nu krijgt u bij ons dus opnieuw maandelijks de kans de grote filmische meesterwerken te komen (her)ontdekken, daar waar ze thuishoren: in een cinemazaal, op het grote witte doek (en niét op een tv – laat staan op een smartphonescherm, godbetert!)

Deze fijne reeks Classics Restored wordt geopend met ‘The Wizard of Oz': ondertussen tachtig (!!) jaar oud, maar nog steeds tintelend fris en magisch mooi.

Het verhaal draait rond de jonge Dorothy, die samen met haar trouwe hond Toto in een heftige tornado terechtkomt, waardoor ze vanop de boerderij van haar oom en tante naar het magische land van Oz geslingerd wordt.

Om terug te kunnen keren naar huis is Kansas, kan ze niet zonder de hulp van de

tovenaar van Oz nodig. Op weg naar die alwetende man ontmoet ze drie nieuwe vrienden die haar op de tocht naar de tovenaar zullen vergezellen, want allemaal hopen ze dat de die hen zal kunnen helpen: de ene is een vogelverschrikker zonder hersens, de Continue reading “Classics Restored: THE WIZARD OF OZ (Victor Fleming)” »

TEL AVIV ON FIRE (Sameh Zoabi)

Tel_Aviv_on_FireEen komedie maken over het al decennialang dooretterende en nog altijd zéér explosieve Joods-Palestijnse conflict?

Het lijkt een bijzonder slecht idee, maar zie: Sameh Zoabi heeft het gedaan, en het is nog een uiterst geslaagde en bijzonder grappige film geworden ook.

Alles draait rond Salam, een schlemielige dertiger die in Jeruzalem woont maar elke dag naar Palestijns gebied moet: daar is hij via-via aan een job als “taaladviseur” geraakt, op de set van de Palestijnse soapserie ‘Tel Aviv On Fire’.
Die plaatselijke ‘Thuis’ is niet alleen razend populair in Palestina, maar staat ook in Israël in de top van de kijkcijfers.

Wanneer ze aan het Israëlische checkpoint dat hij dagelijks moet passeren ontdekken

dat hij aan de serie meewerkt, ziet de Israëlische commandant Assi zijn kans schoon om indruk te maken op zijn vrouw, die een enorme fan is van de soap: Assi neemt het paspoort van Salam in beslag, en zet hem onder druk om enkele door hem bedachte Continue reading “TEL AVIV ON FIRE (Sameh Zoabi)” »