Vrijdag 21/6/2019: Letter From Masanjia

Poster MechelenVertoning:
VRIJDAG 21 JUNI om 19u30

Dit is een externe vertoning, niet georganiseerd door Filmhuis Mechelen.

Engels ondertiteld, en voorafgegaan door een presentatie.

Tickets kosten 5 euro en zijn op voorhand te bestellen via delafili@gmail.com, of tot een halfuur op voorhand aan de kassa van het cultuurcentrum. Enkel contant betalen mogelijk.

—–

Wanneer Julie Keith, een moeder uit Oregon (V.S.), in de supermarkt een Halloween-speelgoedgrafsteen koopt, blijkt daar een SOS-brief van een Chinese politieke gevangene in te zitten.
Haar merkwaardige vondst blijkt de aanzet te zijn tot een lange reeks gebeurtenissen die

uiteindelijk zullen leiden tot ingrijpende hervormingen in het Chinese systeem van ‘heropvoedingskampen’.

Voor de schrijver van de SOS-brief is het ook de start van zijn gevaarlijke missie om de  Continue reading “Vrijdag 21/6/2019: Letter From Masanjia” »

DINSDAG 18/6/2019: GLORIA BELL + Filmhuis-SLOTFEEST 2018-19 met dj S.C.O.!

Gloria_Bell
Vertoningen:
DINSDAG 18 JUNI om 18u30.
DINSDAG 18 JUNI om 20u30
(+ Filmhuis-SLOTFEEST 2018-19
met dj S.C.0.!)

—-

Damn, alwéér een Filmhuisseizoen voorbij!

Maar we eindigen 2018-19 uiteraard wél in stijl, met een heerlijke slotfilm die de ideale aanloop vormt tot ons traditionele after film-slotfeest: ‘Gloria Bell’ van de Chileense topregisseur Sebastian Lelio (‘Una Mujer Fantastica’), en met een – alwéér – grootse Julianne Moore in de hoofdrol.

Gloria Bell is een gescheiden vrouw van ergens in de vijftig: nuchter bekeken staat ze eigenlijk niet meer zo héél ver van haar pensioen, maar aan dat gruwelijke schrikbeeld (Oud! Rimpels! Steunkousen! Over kwaaltjes zeurende leeftijdsgenoten! Dood!) wil ze niet eens dénken.
In haar hoofd is ze nog altijd een vitale dertiger met een hele toekomst voor zich, en

aangezien haar kinderen volwassen en het huis uit zijn, hoeft ze naar niemand om te kijken in haar zoektocht naar geluk en liefde. En dus stort ze zich elke week op dansfeestjes, waar ze de charmante Arnold (de altijd prima John Turturro) ontmoet: ook in de vijftig, ook gescheiden, en ook op zoek naar die extra sprankel in zijn leven…

Lelio levert met ‘Gloria Bell’ een perfect geschilderd (en mogelijk pijnlijk herkenbaar) portret van de middenklasseblues anno 2019 af: het verhaal van een fifty something wiens levensdromen en ambities ergens onderweg ooit verzwolgen zijn door een
Continue reading “DINSDAG 18/6/2019: GLORIA BELL + Filmhuis-SLOTFEEST 2018-19 met dj S.C.O.!” »

In première in het Filmhuis: OUTSPOKEN (Lisanne Corijn)

Poster Outspoken2Filmhuis Mechelen presenteert de première van ‘Outspoken’, een ‘Vranckx & De Nomaden’-documentaire die Lisanne Corijn en Bram Van Roy maakten voor het ‘No Man’s Land’-project van Esperas.

Doel van ‘No Man’s Land’ is ervoor te zorgen dat vrouwen en moeders die voor vrede vechten in de kijker worden gezet, bijvoorbeeld door er een documentaire aan te wijden.

Neem nu de vrouwen van Nicaragua, een land dat sinds april 2018 in onrust leeft: protesten worden er gewelddadig neergeslagen, mensen worden vermoord, opgepakt, vermist.

Maar toch blijft de bevolking vechten voor hun rechten. Niet meer op de straat – want dat is verboden terrein – maar op hun eigen manier.

En het zijn deze keer geen mannen, maar krachtige vrouwen die hun verhaal doen: over de huidige situatie en hoe het leven nu verder moet.
Over vluchten, vechten en het opnieuw opbouwen van het land.
Over zichzelf en de toekomst van hun kinderen.

‘Outspoken’ toont een land dat verlicht wordt door schone schijn, maar waar tegelijk een Continue reading “In première in het Filmhuis: OUTSPOKEN (Lisanne Corijn)” »

LA TERRA DELL’ABBASTANZA (Damiano & Fabio D’Innocenzo)

abbastanza

Al sinds hun kindertijd zijn Manolo en Mirko de beste vrienden. De twee zonen van alleenstaande ouders (Manolo woont bij zijn vader, Mirko heeft alleen zijn moeder) groeiden op in een wat troosteloze buitenwijk van Rome en volgen allebei een horeca-opleiding, maar wat ze écht met hun leven willen doen is ook henzelf nog niet duidelijk.

Tot een onverwacht drama die toekomst voor hen dreigt te gaan bepalen: wanneer ze bij een nachtelijke autorit per ongeluk een voetganger omverrijden, besluiten de twee in een fractie van een seconde (en in paniek) niet te stoppen, maar door te rijden naar Manolo thuis.
Diens vader is in alle staten over het vluchtmisdrijf, maar wanneer hij en de twee jonge

mannen een paar dagen later vernemen wié ze omvergereden hebben, krijgt de hele zaak opeens een andere totaal andere wending, want nu blijkt ook opeens de lokale mafia betrokken partij…

‘La Terra Dell’Abbastanza’ is het uitmuntende regiedebuut van de Italiaanse tweelingbroers Damiano en Fabio D’Innocenzo: niet alleen zit hun scenario uitstekend  Continue reading “LA TERRA DELL’ABBASTANZA (Damiano & Fabio D’Innocenzo)” »

Green Screen: SCHAPENHELD (Ton Van Zantvoort)

schapenheld.20190228024725Al meer dan tien jaar trekt schaapherder Stijn Hilgers met zijn kudde schapen over de Brabantse heidegronden.

Samen met zijn vrouw en twee kinderen leidt hij een romantisch, duurzaam bestaan, midden in de natuur.
Maar leven als een traditionele herder in een moderne maatschappij blijkt verre van simpel.

Niet alleen dijt de bewoonde wereld steeds verder uit met nieuwbouwwijken en industrieterreinen, er is bovendien ook nog zoiets als de harde economische realiteit: zelfs een schaapherder valt tegenwoordig in het vakje “ondernemer”, moet “marktdenken” en moet “zijn promotie verzorgen”. En bovendien moet hij ook aan steeds meer wetten en pietluttige regeltjes voldoen – die vaak haaks staan op de vrijheid

en het eenvoudige, ontspannen bestaan waarnaar hij op zoek was toen hij als schaapherder begon…

natuurpuntKan de koppige, eigenwijze romanticus zijn persoonlijke strijd tegen de moderniteit winnen, of dwingt de wereld hem zich aan te passen?

‘Schapenheld’ is niet alleen een heerlijk portret van een rebelse en door de omstandigheden alsmaar norser wordende loner, het is  Continue reading “Green Screen: SCHAPENHELD (Ton Van Zantvoort)” »

THE FAVOURITE (Yorgos Lanthimos)

The-Favourite-poster

U hebt er even op moeten wachten – niet onze schuld, folks! – maar is-ie dan eindelijk: ‘The Favourite’, zonder discussie de beste film die u dit jaar gezien zal hebben.

Waarom?
Omdat wij dat zeggen, en omdat wij altijd gelijk hebben als het over film gaat, natuurlijk!

Maar ook omdat Olivia Colman een nu al klassieke vertolking afleverde in de rol van Queen Anne, een koningin die – zoals dat bij machthebbers gaat – omringd wordt door een uitermate bonte bende vleiers, intriganten, lakeien, gatlikkers, opportunisten, mouwvegers en héél veel fake vrienden en vriendinnen.

En omdat Emma Stone en Rachel Weisz allebei ronduit briljant zijn in de rol van de tweedames die een meedogenloze strijd om de gunst van de koningin leveren, en die Continue reading “THE FAVOURITE (Yorgos Lanthimos)” »

MITTEN (Olivia Rochette & Gerard-Jan Claes) + HET GERUCHT: ROSAS DANST ROSAS (Stefaan Decostere)

Poster_Mitten

In ‘Mitten’ volgt het regisseursduo Olivia Rochette & Gerard-Jan Claes de laatste repetitieweken van ‘Mitten wir im Leben sind’, een voorstelling van Belgiës absolute topchoreografe, Anne Teresa De Keersmaeker.

De voorstelling is gebaseerd op zes cellosuites van Johann Sebastian Bach, die live gespeeld worden door cellist Jean-Guihen Queyras, en die tot dans omgezet worden door De Keersmaekers gezelschap Rosas.

De film geeft een uiterst fascinerende inkijk in de minutieuze, intensieve werkwijze en de  werkkracht van De Keersmaeker, die constant elk detail blijft herwerken en bijschaven.

Als bonus bieden we u ‘Het Gerucht: Rosas danst Rosas’ aan, een korte documentaire van Stefaan Decostere over de voorstelling waarmee Anne Teresa De Keersmaeker in 1983 internationaal doorbrak (en die ondertussen een ijkpunt is geworden in de Continue reading “MITTEN (Olivia Rochette & Gerard-Jan Claes) + HET GERUCHT: ROSAS DANST ROSAS (Stefaan Decostere)” »

LE JEUNE AHMED (Jean-Pierre & Luc Dardenne)

jeune-ahmedAl voor de achtste keer geselecteerd voor de competitie in Cannes, en – één dag voor we hun nieuwe flm vertonen wordt de prijs uitgereikt – mogelijk al voor de derde keer winnaar van de Gouden Palm: de gebroeders Dardenne.

Met ‘Le Jeune Ahmed’ verfilmden ze een idee waar ze al lang mee rondliepen, maar dat door de aanslagen in Brussel van 2016 uitgesteld werd. Centraal staat – zoals zo vaak bij de Dardennes – een kind: Ahmed is een dertienjarige jongen uit de omgeving van Luik, die door zijn imam de absolute idealen van de koran ingelepeld krijgt.

Door de extremistische interpretatie van zijn gelooft groeit in het hoofd van de jongen een even extreem plan: zijn leraar vermoorden. Wanneer de liefde van zijn leven dat plan ontdekt, probeert ze hem op andere gedachten te brengen…

Zoals altijd bij de gebroeders Dardenne is ‘Le Jeune Ahmed’ op locatie in Wallonië verfilmd, onder meer in Seraing en op een pedagogische boerderij in Borlez.
En ook nu weer werkten ze voornamelijk met niet-professionele acteurs: afwachten of de Continue reading “LE JEUNE AHMED (Jean-Pierre & Luc Dardenne)” »

POPE FRANCIS: A MAN OF HIS WORD (Wim Wenders)

Graphic_2018-05-24_pope-francis

Wim Wenders was in de jaren zeventig en tachtig één van dé cruciale figuren van de Duitse cinema (‘Alice in den Städten’, ‘Der Himmel über Berlin’, ‘Paris, Texas’…), maar heeft zich in het tweede deel van zijn carrière helemaal omgeschoold tot documentairemaker.

Zijn docu’s over de ‘Buena Vista Social Club’, meesterfotograaf Sebastiao Salgado (‘The Salt of the Earth’) en choreografe Pina Bausch leverden hem zelfs drie

Oscarnominaties op, én enkele jaren geleden een uitnodiging van het Vaticaan om ook een documentaire over de Paus te maken.

Misschien een combinatie die de meesten vooraf niet verwacht zouden hebben, maar omdat hij én carte blanche kreeg én toegang tot de archieven én vier interviews met de  Continue reading “POPE FRANCIS: A MAN OF HIS WORD (Wim Wenders)” »

MID90S (Jonah Hill)

51JDDQBsY1L

Los Angeles, ergens halverwege de jaren ’90.

Stevie is een jonge tiener die zich niet goed in zijn vel voelt: thuis wordt hij in het beste geval aan zijn lot overgelaten door zijn alleenstaande moeder, en in het slechtste geval bedreigd door zijn agressieve oudere broer.
En op school laten zijn rijkere klasgenoten hem links liggen.

Tot hij zielsverwanten vindt bij een groepje skateboarders, die het mannetje onder hun hoede nemen. Ondanks zijn uiterst minimale skate-ervaring probeert hij de waaghalzerij van de oudere skaters over te nemen (soms met uiterst pijnlijke gevolgen), en adopteert hij algauw hun wij-tegen-de-rest-van-de-wereld-mentaliteit…

‘MID90S’ is een uiterst simpel maar bijzonder fris en fraai coming of age-verhaal, geschreven en geregisseerd door acteur Jonah Hill. Nu eens schurkt de film tegen

Larry Clarks ‘Kids’ aan (maar dan minder nihilistisch), dan weer worden we herinnerd aan ‘Boyhood’.

De piepjonge hoofdrolspeler Sunny Suljic is een geweldige ontdekking, de sfeerschepping van zowel het puberleed als het skatersmilieu in de nineties zit helemaal juist, en de soundtrack (van Trent Reznor en Atticus Ross, en aangevuld met een Continue reading “MID90S (Jonah Hill)” »