DER GOLDENE HANDSCHUH (Fatih Akin)

Der_Goldene_HandschuhOK, we gaan niet rond de pot draaien: ‘Der Goldene Handschuh’ is een extreme film over een extreem misselijkmakend personage – de Fransen hebben hier de term grand guignol voor uitgevonden – maar als uw maag sterk genoeg is, en als u de ontbrekende schakel tussen het verkillende ‘Henry, Portrait of a Serial Killer’ en het hilarische ‘C’est Arrivé Près de Chez Vous’ wil zien: dit is ‘m!

Dit (helaas) waargebeurde verhaal speelt zich af in de hoerenbuurt van Hamburg begin jaren ’70, thuis bij ene Fritz ‘Fiete’ Honka: alcoholist, agressieve maniak en eigenaar van een zwaar misvormd gezicht.

Fiete hokt in een troosteloos Hamburgs zolderappartement waar al jarenlang niet gepoetst is (de muffe stank komt bijna uit het scherm de zaal in gedreven), en zijn leven bestaat

hoofdzakelijk uit zuipen, de buren uitschelden en wat rondscharrelen.

En – misschien wel zijn belangrijkste dagtaak – de lijken van zijn slachtoffers verborgen proberen te houden. Echt niet zo simpel als u denkt, want probeert ú maar eens een mens in zes te zagen!

Fietes stamcafé is Der Goldene Handschuh, een drankhol waar hij niet eens echt opvalt tussen de andere, al even miserabele clientèle: werklozen, sjacheraars, uitgerangeerde  Continue reading “DER GOLDENE HANDSCHUH (Fatih Akin)” »

MOTHER (Kristof Bilsen)

Mother_staand

In zijn excellente ‘Mother’ neemt documentairemaker Kristof Bilsen ons mee in de voetsporen van Pomm, een Thaïse vrouw die instaat voor de verzorging van Europese Alzheimerpatiënten.

Die patiënten worden naar Thailand gestuurd omdat ze er door de lage loonkost één op één permanent verzorgd kunnen worden – iets wat in Europa uiteraard alleen voor de extreem rijken is weggelegd.

Pomm is op een tedere, bijna ontroerende wijze begaan met haar werk en haar patiënten, maar tegelijk toont Bilsen ook de keerzijde van haar bestaan: terwijl Pomm zich dag in dag uit bekommert om Maya, de moeder van een Zwitserse familie, vervreemden haar eigen kinderen stilaan van haar, omdat ze eindeloze uren moet kloppen om een leefbaar loon te verdienen…

‘Mother’ is een uiterst mooie, subtiele en bijzonder veelgelaagde documentaire die niet alleen over Alzheimer gaat, maar die zich ook vragen stelt over zorg, over de impact van ziekte op families, over de arm-rijkverhoudingen, over verlies, over opofferingen, over Continue reading “MOTHER (Kristof Bilsen)” »

LES HIRONDELLES DE KABOUL (Zabou Breitmann & Elea Gobbé-Mévellec)

les-hirondelles-lr-1Kaboel, zomer 1998: na een bloedige burgeroorlog ligt de stad helemaal in puin. De streng-islamitische Taliban hebben na hun overwinning meteen de sharia ingevoerd: geen pretje voor de mannen, maar al helemaal rampzalig voor de vrouwen, die zo ongeveer élk denkbaar recht verliezen.

Temidden van de puinhopen volgen we twee koppels: aan de ene kant zijn er Mohsen en Zunaira, een jong, hoog opgeleid stel dat zielsveel van elkaar houdt, en dat ondanks al de ellende en het gruwelijk geweld om hen heen in de toekomst wil blijven geloven.

En aan de andere kant is er de oudere gevangenisbewaker Atiq, die helemaal vervreemd is van zijn doodzieke vrouw, en die een volstrekt kleur- en vreugdeloos bestaan leidt.

amnesty-internationalOp een dag raken de levens van die twee koppels onlosmakelijk met elkaar verbonden…
Zabou Breitmann en Elea Gobbé-Mévellec vatten het (over)leven onder de dictatuur van de Taliban – en dan vooral de Continue reading “LES HIRONDELLES DE KABOUL (Zabou Breitmann & Elea Gobbé-Mévellec)” »

A RAINY DAY IN NEW YORK (Woody Allen)

rainy_day_in_new-york
Rijkeluiszoon Gatsby Welles en plattelandsmeisje Ashleigh zijn allebei studenten aan het sjieke Yardley, een universiteit voor de begoede klasse, veilig afgeschermd buiten het stadsgewoel.

Wanneer Ashleigh (een heerlijk naïeve rol van Elle Fanning) de kans krijgt om in New York voor het studentenblad de bekende maar getormenteerde regisseur Roland Pollard te interviewen, besluit het jonge koppeltje daar een romantisch weekendje in de stad aan te breien.

Gatsby kent New York als zijn broekzak, en wil zijn vriendin al zijn favoriete plekken laten zien.
Helaas helpen de druilerige weersvoorspellingen niet echt mee, en bovendien neemt het interview van Ashleigh met de depri regisseur een totaal onvoorziene wending aan, die

alle goed uitgekiende plannen van Gatsby (bijna letterlijk) in het water dreigen te laten vallen…

Voor de Woody Allen-haters hebben we maar één advies: blijf vooral weg, want alle tics van de man zitten alweer royaal in deze film verwerkt, en de perfect gecaste golden boy Timothée Chalamet lijkt voor zijn (overigens alweer uitstekende) vertolking alle oude  Continue reading “A RAINY DAY IN NEW YORK (Woody Allen)” »

Classics Restored: JOUR DE FÊTE (Jacques Tati)

Jour_de-fete_9
Hebt u soms ook het gevoel dat u niet meer helemaal mee kunt met al de Whatsappende, zich op elektrische trotinetten voortbewegende en naar Billie Eilish luisterende jongelui rondom u?

Niks nieuws onder de zon, folks, want Jacques Tati maakte in 1949 al een wonderlijke en met heerlijke gags volgestouwde komedie over de niet altijd gesmeerd lopende komst van de modernen tijd naar een klein Frans boerendorpje: hoog tijd om in het Filmhuis zijn ‘Jour de Fête’ te komen (her)ontdekken dus, in piekfijn gerestaureerde versie!

‘Jour de Fête’ draait rond ene François, de slungelige, altijd goedgeluimde postbode van een slaperig Frans plattelandsdorpje. De bewoners leven er een heel jaar toe naar hun

groot dorpsfeest, zo ongeveer het enige wat er in de omgeving te beleven is.

Eén van de attracties op het feest is toevallig een filmvertoning over de Amerikaanse posterijen: volgens de film is dat veruit het snelste, het meest efficiënte en meest moderne postsysteem van de hele wereld.

Maar dat is dan buiten François gerekend, die na het zien van de documentaire
Continue reading “Classics Restored: JOUR DE FÊTE (Jacques Tati)” »

Familiefilm: PACHAMAMA (Juan Antin)

Pachamama-Ook dit seizoen presenteren we u opnieuw een fijne reeks gezellige kinderfilmontbijten voor het hele gezin: de films worden vakkundig geselecteerd door de mensen van REKKER, het lekkere ontbijt vooraf wordt als vanouds geserveerd door de Oxfam Wereldwinkel Mechelen.

De eerste ontbijtfilm dit seizoen is ‘Pachamama': in het hartje van het Andesgebergte woont de 10-jarige Tepulpaï.

Voor zo’n kleine jongen heeft Tepulpaï al grote dromen, ook al vinden de dorpelingen hem nog te kinderachtig.

Wanneer het gouden Pachamamabeeldje gestolen wordt door de Inca’s, is Tepulpaï vastbesloten om de heilige schat terug te brengen, ook al haalt hij zich daarmee de woede van de Grote Inca op de hals.

REKKER

Samen met zijn vriendinnetje Naïra en haar koddige lama gaat hij op pad, met een condor als gids.

‘Pachamama’ is een prachtige, kleurrijke en bijzonder amusante animatiefilm van Juan Antin over een eeuwenoude beschaving, Continue reading “Familiefilm: PACHAMAMA (Juan Antin)” »

Jeugdfilm: BINTI (Frederike Migom)

Binti_2

Speciaal voor jonge cinefielen starten we dit seizoen met een reeks jeugdfilmparels: stuk voor stuk films-die-je-gezien-moét-hebben, telkens vertoond op vrijdagavond.

Dé ideale manier om het weekend fijn in te zetten, dus!

We openen deze serie jeugdfilms met ‘Binti’, het alom bejubelde debuut van Frederike Migom.

De 12-jarige Binti (zeer fijne hoofdrol van Bebel Tshiani Baloji) droomt ervan om een bekende vlogger te worden, net zoals haar idool Tatyana. Maar op een dag moet ze met haar papa Jovial vluchten voor de politie, die hen het land wil uitzetten.

REKKERSchuilend in een boomhut ontmoet ze Elias, en de twee worden vrienden. Terwijl Binti Elias al vloggend helpt met zijn ‘Red de Okapi’-club, rijpt er bij haar een perfect plan: haar papa moet trouwen met de mama van Elias, zodat ze in het land kunnen blijven.

‘Binti’ is spannend en entertainend tegelijk, met prima vertolkingen  Continue reading “Jeugdfilm: BINTI (Frederike Migom)” »

SO LONG MY SON (Wang Xiaoshuai)

so_long_my_son

Net zoals die twee andere recente meesterwerkjes ‘Cold War’ en ‘Werk Ohne Autor’ is het al even geweldige en even meeslepende ‘So Long My Son’ een uiterst persoonlijk verhaal dat zich uitstrekt over vele decennia, en dat zich afspeelt tegen de achtergrond van grote politieke veranderingen.

De film begint dertig jaar geleden, en draait rond Yaojun en Yingmin, die al sinds hun kindertijd de beste vrienden zijn. Ondertussen zijn ze allebei al wat ouder, maar ook daar blijft hun leven parallel lopen: ze zijn allebei getrouwd, hebben allebei een zoontje en ook die zijn maatjes.

Het noodlot slaat echter toe wanneer de twee jongetjes op een dag samen gaan zwemmen: het zoontje van Yaojun verdrinkt, en die tragedie weegt vooral op de zoon

van Yingmin, omdat hij zijn vriend uitgedaagd had…

Het onherroepelijke gevolg is dat de bevriende koppels uit elkaar groeien. Elk op hun manier proberen ze met het drama om te gaan, en hun verdere leven vorm te geven. Yaojun en zijn vrouw besluiten weg trekken, en vinden troost in de adoptie van een
Continue reading “SO LONG MY SON (Wang Xiaoshuai)” »

Art & Film: MARCEL DUCHAMP: THE ART OF THE POSSIBLE (Matthew Taylor)

Marcel_Duchamp_Art_Possile

‘Is dàt nu ook al kunst?’

Mogelijk kwam de vraag al eens bij u op tijdens een bezoek aan een moderne kunstgalerie of museum. En het was eigenlijk ook diezelfde vraag die Marcel Duchamp (1887-1968) er in 1917 toe leidde een met ‘R. Mutt’ gesigneerd urinoir te exposeren op een kunsttentoonstelling.

Die tegelijk radicale, provocerende, grappige, ondermijnende, anarchistische, banale én geniale daad zou de loop van de kunst (en de kijk op kunst) definitief veranderen, alleen al omdat iedereen zich erdoor ging afvragen wàt nu eigenlijk kunst was, en wie dat dan wel bepaalde;

En of u hem nu een oplichter dan wel een briljante geest vindt: de invloed van Duchamp

ACADEMIE_logo_blauw_langop de moderne kunst is tot op vandaag, een volle eeuw later, onmiskenbaar allesbepalend.

Met ‘Marcel Duchamp: The Art of the Possible’ maakte regisseur Matthew Taylor géén banale biopic, maar  Continue reading “Art & Film: MARCEL DUCHAMP: THE ART OF THE POSSIBLE (Matthew Taylor)” »

QUEEN OF HEARTS (May el-Toukhy)

Queen_of_HeartsGJ1Anne is een vrouw van middelbare leeftijd die haar zaakjes goed voor mekaar lijkt te hebben: ze heeft een prima baan als topadvocate, is getrouwd met een fijne, knappe man, heeft twee leuke dochters en een mooi huis.

Het leven van het modelgezinnetje wordt echter verstoord wanneer Gustav bij hen intrekt, de ietwat losgeslagen tienerzoon die haar man Peter uit een eerder huwelijk heeft.

Terwijl Peter het moeilijk heeft met de komst van zijn zoon, bouwt Anne al snel een goede band op met de niet in de pas lopende jongen. Een nauwe band die zelfs uitgroeit  tot méér, wanneer Anne de tiener verleidt: een daad met bijzonder grote en soms  onverwachte gevolgen voor haar tot dan toe rustig voortkabbelend bestaan…

Laat u vooral niet misleiden door de basisplot die weggelopen lijkt uit de eerste de beste pornofilm (‘Stiefmoeder doet het met stiefzoon!’): dit is integendeel net een uiterst

subtiele psychologische film, die dankzij een bijna thriller-achtige opbouw naar een zenuwslopend spannende ontknoping leidt. ‘Fatal Attraction’ in een fraaie Scandinavische villa, lijkt dat u wat? We dachten het wel!

In de hoofdrol de altijd weer fantastische Trine Dyrholm (‘Festen’, ‘Kollektivet’…), die Continue reading “QUEEN OF HEARTS (May el-Toukhy)” »