THE LIGHTHOUSE (Robert Eggers)

the_lighhouseKijkwijzer:

Kijkwijzer_16_Geweld_Taal

 

 

 

New England, 1890.
Twee torenwachters moeten op een afgelegen en mistig eiland een maand lang samen de wacht houden op een vuurtoren.

De twee mannen (fantastisch vertolkt door Robert Pattinson en Willem Dafoe) zitten er niet alleen totaal geïsoleerd van de rest van de wereld, de weersomstandigheden op het eiland worden ook alsmaar meer onheilspellend, ja zelfs apocalyptisch.
Die externe dreiging zorgt er – samen met de inname van flink wat alcohol – mee voor dat de interne spanning tussen de twee achterdochtige keikoppen tot stormachtige en zéér angstwekkende hoogten oploopt…

Regisseur Robert Eggers brak door met de cult-horror van ‘The Witch’, en bevestigt

met het fantastische, bevreemdende ‘The Lighthouse’ zijn immense talent: dit is het soort nagelbijtende thriller dat zelfs de meest geharde stalen zenuwen op de proef stelt.

De film kreeg een Oscarnominatie voor Beste Cinematografie (van Jarin Blaschke), en die was méér dan terecht: het aparte, bijna vierkante beeldkader geeft de film een  Continue reading “THE LIGHTHOUSE (Robert Eggers)” »

Openluchtvertoning: NICK CAVE: 20.000 DAYS ON EARTH (Jane Pollard & Iain Forsyth)

20000_Days_on_Earth
Toen de Australische zanger & auteur Nick Cave 20.000 dagen op deze aardbol rondliep, kreeg het regieduo Jane Pollard & Iain Forsyth de kans hem ter gelegenheid van die verjaardag 24 uur lang volgen.

Het resultaat was het geweldige ‘20.000 Days On Earth’, een fascinerende kruising tussen een rockumentary, een fictief drama en een duik in het verleden: we zien Cave niet alleen in zijn archief snuisteren, we volgen hem ook bij een bezoek aan zijn psychotherapeut, bij een concert, bij zijn kinderen en bij ontmoetingen met tal van oude vrienden, gaande van acteur Ray Winstone en ex-Bad Seed Blixa Bargeld tot Kylie Minogue en violist-compaan Warren Ellis.

De_Zomer_Is_Van_Mechelen

Regisseursduo Pollard en Forsyth mengen op originele (en vaak grappige) wijze fictie met feiten, mijden slim de gevreesde rockdocu-clichés en geven ons ondertussen een unieke inkijk in het creatieve proces van de Bad Seeds-voorman – en dat allemaal tegen de achtergrond van zijn woonplaats Brighton.

Kortom (en zoals àlles wat Nick Cave doet): fantastico!

NICK CAVE: 20.000 DAYS ON EARTH
Regie: Jane Pollard & Iain Forsyth
AUS 2014, 97 min.


OPENLUCHTVERTONINGEN op:
MAANDAG 14 SEPTEMBER 2020
 na zonsondergang (+/- 20u15)
MAANDAG 14 SEPTEMBER 2020 om 22u00 

Lokatie: binnentuin van Het Predikheren, Goswin de Stassartstraat 88.

Een gratis openluchtvertoning in het kader van de Predikheerlijke Zomer!

Wij vertoonden deze film origineel op 6 JANUARI 2015

Openluchtvertoning: EEFJE DE VISSER: BITTERZOET (Jaan Stevens & Michiel Venmans)

BITTERZOET_POSTER

Begin dit jaar verscheen ‘Bitterzoet’, het met juichende recensies overladen vierde album van het Nederlandse toptalent Eefje de Visser.

Maar de coronacrisis was ook voor toptalenten ongenadig: door Het Virus viel de hele tour voor de plaat – die haar onder andere naar Werchter zou brengen – in het water.

Gelukkig bedenken creatieve artiesten altijd creatieve oplossingen: Eefje en haar Belgisch-Nederlandse band filmden tijdens de gedwongen coronastop als alternatief een

De_Zomer_Is_Van_Mechelenunieke concertfilm bij elkaar: ‘Bitterzoet’.

‘Bitterzoet’ is meer dan enkel de registratie van een livesessie, want de opnames vonden plaats in de Robot Studios, een Gentse loft waarin Eefje werkt, slaapt en leeft met haar man en muzikale wederhelft Pieterjan.

Alles ademt dan ook volledig de eigenheid en de esthetiek van de groep, wat van ‘Bitterzoet’ een tijdloze en erg persoonlijke film maakt.

EEFJE DE VISSER: BITTERZOET
Regie: Jaan Stevens & Michiel Venmans
NL-B 2020, 88 min.

Deze film werd vertoond door Filmhuis Mechelen op:
ZONDAG 13 SEPTEMBER 2020
om 20u15
ZONDAG 13 SEPTEMBER 2020
om 22u00

Gratis openluchtvertoningen in het kader van de Predikheerlijke Zomer!

Lokatie: binnentuin van Het Predikheren, Goswin de Stassartstraat 88.

Heropening Filmhuis – koop uw seizoenkaart en tickets online!

Hallo Filmhuizers,

Door de coronacrisis hebben we noodgedwongen onze langste pauze ooit moeten nemen, maar hey: dat gaf ons de tijd om te werken aan de beste comeback ooit!

Onze vaste vertoningen starten opnieuw dinsdag 15 september!

Dit is het programma van de openingsweek:the_lighhouse
Di 15/9, 18u30: ‘A WHITE, WHITE DAY’
Di 15/9, 20u30: ‘DARK WATERS’

Ma 21/9: 18u30: ‘THE LIGHTHOUSE’
Ma 21/9: 20u30: ‘THE LIGHTHOUSE’

Di 22/9: 18u30: ‘THE LIGHTHOUSE’
Di 22/9, 20u30: ‘A WHITE, WHITE DAY’

Komen er ook aan:
- ‘MONOS’ (vanaf 28/9)
‘LA VIE MODERNE’ (op 28/9)ete-85-poster
– ‘ETE 85′ (vanaf 29/9)
- ‘THE PAINTED BIRD’
(vanaf 6/10)
- ‘ÖNDÖG’
(vanaf 13/10)
- ‘LA ODISEA’
(vanaf 13/10)
Green Screen: ‘HONEYLAND’ (op 2/11)
- ‘EMA’ (vanaf 3/11)
- ‘BEANPOLE’
(vanaf 3/11)

 

OPGELET! 
Omwille van de coronacrisis verandert dit seizoen één en ander.

De belangrijkste wijzigingen:
– de capaciteit van de zaal wordt beperkt; tussen elke toeschouwersbubbel hanteren we de geldende afstandsregels.

- Om alles zo coronaproof mogelijk te laten verlopen, raden we zeer sterk aan zowel uw Filmhuis-seizoenkaart als uw tickets online te kopen.
Klik HIER om naar onze TICKETSHOP te gaan!
TIP: koop in de ticketshop eerst uw seizoenkaart, zo geniet u van een korting van 2 euro per vertoning.
Kies daarna de juiste voorstelling/datum/uur!

– U kunt individueel tickets kopen, of per “bubbel” van maximaal vijf personen.

– door de beperkte zaalcapaciteit hebben we onze prijzen lichtjes moeten aanpassen: bezoekers met een Filmhuis-seizoenskaart betalen voortaan 5 euro, niet-leden betalen 7 euro. 
Ter compensatie laten we de prijs van een seizoenskaart dalen naar 5 euro.

– De bar is open, maar ook daar hanteren we de geldende veiligheids- en afstandsregels. Dit betekent o.a. geen bediening aan de toog, u wordt aan tafel bediend!

– het Filmhuis wordt gerund door vrijwilligers, niet door mensen die in hun vrije tijd graag politieagent spelen. Gelieve u dus spontaan aan de bekende coronaregels te houden.

– Zet u en geniet van onze films, want dat die allemaal zéér de moeite zijn is niét veranderd in coronatijden.

Tot vanavond!

Film in de vitrine: VLAGGENTAAL (Ludo Mich)

Ludo_Mich_retoucheTwee maand geleden stond in gr’Ambacht een filmprojectie, een expo en een performance van de Antwerpse artiest Ludo Mich gepland, in combinatie met de muziek van André Goudbeek.

Helaas moest dat event door de coronacrisis noodgedwongen geschrapt worden.

Normale bioscoopvertoningen zijn nog altijd onmogelijk, maar wat natuurlijk wél kan is in de vitrine van gr’Ambacht een film met een performance van Ludo Mich projecteren: ‘VLAGGENTAAL’.

Vlaggentaal is een communicatiesysteem dat in de negentiende eeuw wijdverspreid was in de zeevaart, omdat andere communicatie tussen twee schepen toen zo goed als onmogelijk was.

VlaggentaalDe performance van Ludo Mich werd opgenomen in een leeg theater, wat alles uiterst relevant maakt in een tijd dat we niet gewoon naar het Filmhuis of theatervoorstellingen kunnen gaan.

‘VLAGGENTAAL’ zal drie weken lang te zien zijn in de vitrine van gr’Ambacht, Keizerstraat 42 in Mechelen.

Te zien tot en met zondag 5 juli, elke donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag, telkens van 16 tot 22 uur.

Een organisatie van gr’Ambacht i.s.m. Filmhuis Mechelen.

Van Ludo Mich kunt u in onze CINEMA CORONA overigens nog altijd ‘ARTHUR IS FANTASTIC’ bekijken.

LUDWIG VAN (Mauricio Kagel)

ludwig van

Naar aanleiding van de tweehonderdste verjaardag van Beethovens geboorte maakte de Argentijns-Duitse componist en regisseur Mauricio Kagel ‘Ludwig Van’, een film waarin hij – met de hulp van Joseph Beuys! – de manier waarop Beethovens muziek gebruikt (en misbruikt) wordt kritisch, provocerend en ironisch onder de loep neemt.

Samen met de componist bezoeken we het Bonn van de late jaren ’60, waar Ludwig van

LOGO-Lunalianiet alleen halt houdt in een platenzaak, maar ook deelneemt aan een toeristische rondleiding in zijn eigen geboortehuis.

Voor de al even provocatieve soundtrack gebruikte Kagel een geheel van Beethoven-motieven en -flarden, dat klinkt ‘zoals Beethoven zijn muziek hoorde toen hij bijna doof was’.

LUDWIG VAN
Regie: Mauricio Kagel
D-ARG 1970, 91 min., z/w

De in Filmhuis Mechelen geplande vertoning van deze film werd vanwege de corona-pandemie geannuleerd.

Een organisatie i.s.m. Festival van Vlaanderen – Mechelen.

In het kader van LUNALIA, dit jaar in het teken van Beethoven.

A CLOCKWORK ORANGE (Stanley Kubrick)

Clockwork_orange

De controversiële klassieker van Stanley Kubrick, gebaseerd op de al even controversiële klassieke roman van Anthony Burgess.

Centraal staat de uiterst gewelddadige jonge delinquent (en Beethoven-fan) Alex,
die door de overheid aan een wetenschappelijk experiment wordt
onderworpen dat hem tot een brave modelburger moet omvormen.

Met een iconische hoofdrol van Malcolm McDowell.

LOGO-Lunalia

A CLOCKWORK ORANGE
Regie: Stanley Kubrick
UK 1971, 136 min.

De in Filmhuis Mechelen geplande vertoning van deze film werd vanwege de corona-pandemie geannuleerd.

Bekijk de recensie van Mark Kermode (BBC/BFI):

Een organisatie i.s.m. Festival van Vlaanderen – Mechelen.
Vertoning in het kader van LUNALIA.

INTELLIGENT TREES (Julia Dordel & Guido Tölke)

Intelligent-TreesDe Duitse boswachter Peter Wohlleben en de Canadese wetenschapster Suzanne Simard (Univ. Of British Columbia) leggen in deze docu de communicatie en de (letterlijke) connecties tussen de bomen bloot.

Want onder de schijnbaar niet-communicatieve bomen die we boven de grond zien, loopt net onder de grond een soort ‘internet van het bos’: het Wood Wide Web, een miljoenen kilometers lang
schimmelnetwerk.

LOGO-Lunalia
INTELLIGENT TREES
Regie: Julia Dordel & Guido Tölke
D 2017, 80 min.

 

De in Filmhuis Mechelen geplande vertoning van deze film werd vanwege de corona-pandemie geannuleerd.

Een organisatie het kader van het LUNALIA-festival.

WIR IRREN (Ana Torfs + Ictus Ensemble)

WIR_IRREN_5APRIOR10

In 1998 maakte kunstenares Ana Torfs haar voorlopig enige langspeelfilm ‘Zyklus von Kleinigkeiten’, gebaseerd op de conversatieschriften van Ludwig van Beethoven.

Ter gelegenheid van de digitalisatie van deze film door de Brusselse Cinematek bereiden het Ictus Ensemble en Ana Torfs een concert-performance voor die gebracht wordt als prelude tot de film.
Uitgangspunt is daarbij de allerlaatste compositie van Ludwig van Beethoven, de raadselcanon ‘Wir irren allesamt, nur jeder irret anders’. We vergissen ons allen, maar iedereen vergist zich anders.

Het zal resulteren in een vrolijke happening tussen vrienden in de geest van de 19de eeuwse Schubertiaden. Inclusief filmvertoning.

Voor de gelegenheid wordt het Ictus Ensemble even The Puzzle Canon League of Musicians.

LOGO-Lunalia

 
Een organisatie i.s.m. Festival van Vlaanderen – Mechelen.

In het kader van LUNALIA, dit jaar in het teken van Beethoven.
De geplande vertoning van deze film werd vanwege de corona-pandemie geannuleerd.

SYSTEM CRASHER (Nora Fingscheidt)

System-Crasher-voorlopig-1-768x1080Kijkwijzer:

Kijkwijzer_12_Geweld_Angst_Taal

 

 

 


Benni is een lief negenjarig meisje dat door een kindertrauma geregeld door extreem diepe dalen gaat: op die momenten lijkt ze met haar onhandelbaar, psychotisch en agressief gedrag vooral een onoplosbaar probleem voor haar omgeving.

Na een tijdje kan haar alleenstaande, uitgeputte moeder de zorg voor Benni niet meer aan, maar ook bij de sociale diensten en pleeggezinnen waar ze daarna terechtkomt houden haar begeleiders en pleegouders het niet vol: het kind wordt gezien als een ‘system crasher’, een probleemgeval dat nergens binnen het hele opvangsysteem past.
Niet bij haar moeder, niet in een instelling, niet in een psychiatrische inrichting en niet in

een pleeggezin. En medicatie lijkt ook al niet te werken. Wat nu gedaan met deze tikkende tijdbom?

Een allerlaatste reddingsboei wordt toegeworpen Micha, een jonge anti-agressiecoach die zo zijn eigen, behoorlijk onorthodoxe manier van aanpakken heeft – maar het is dat of niks. Micha trekt met Benni een paar weken het bos in, ver weg van alle andere mensen  Continue reading “SYSTEM CRASHER (Nora Fingscheidt)” »