FILMHUIS PRESENTEERT: ZOMERVOORSTELLINGEN IN HET M.E.C.!

Het alweer zeer succesvolle Filmhuisseizoen 2012-13 (met meer dan 5.300 toeschouwers!) zit erop, maar we kunnen met veel plezier aankondigen dat het Filmhuis ook de hele zomer lang actief zal zijn. En meer bepaald in het M.E.C., het grote Mechelse culturele pop-up-evenement.

Waar?  U vindt het M.E.C. in de oude Opel-garage aan de Oscar Vankesbeeckstraat 17.

Wanneer? Elke zondagavond van 14 juli t.e.m. 25 augustus  vertonen wij er een film, telkens om 20.30 u.

Inkom? Algemene inkom: 5 euro (apero inbegrepen!)

Op het programma?

zo 14/07/13: Searching For Sugar Man (Malik Bendjelloul)

 

 

 

zo 21/07/13: ‘C’est arrivé près de chez vous’ (Rémy Belvaux, André Bonzel & Benoît Poelvoorde) (KNT)

 

 

 

zo 28/07/13: ‘Buena Vista Social Club’ (Wim Wenders)

 

 

 

zo 04/08/13: ‘The Sound Of Belgium’ (Jozef Devillé)

 

 

 

zo 11/08/13: ‘Jaws’ (Steven Spielberg)

 

 

 

zo 18/08/13: ‘De Brassers’(Jan Weynants)
(voorstelling in aanwezigheid van de regisseur)

 

 

 

zo 25/08/13: ‘Dogtown & Z-Boys’ (Stacy Peralta)

 

 

 

EXTRA: van 10 t.e.m. 16/8: Workshop Veejaying & Mapping!

 

 

 

 

 

En op deze foto alvast een fijne MEC-teaser uit de Knack.

11/6: POPULAIRE + FILMHUIS-SLOTFEEST 2012-2013!

‘Mad Men’ meets ‘Amélie Poulain’: dat is zo ongeveer de pitch van ‘Populaire’, het heerlijke regiedebuut van Régis Roinsard, en tevens de slotfilm van ons  seizoen 2012-2013.

In ‘Populaire’ draait alles rond Rose Pamphyle, een kruideniersdochter die iets anders en meer spannend wil dan het saaie huisvrouwenleventje dat haar vader voor haar uitgestippeld heeft.

Secretaresse worden: dàt lijkt haar wel wat, maar helaas blijkt ze in dat vak waardeloos. Haar baas ontdekt echter wel een ander talent in Rose: ze kan verschrikkelijk snel typen. En dus besluit hij haar te gaan trainen voor wedstrijden sneltypen.

‘Populaire’ is een kleurrijke, wonderlijk in beeld gezette fiftieskomedie, gedragen door  excellent acteerwerk van o.a. Deborah François (zie ‘L’Enfant’ en ‘La Tourneuse Des Continue reading “11/6: POPULAIRE + FILMHUIS-SLOTFEEST 2012-2013!” »

LES CHEVAUX DE DIEU (Nabil Ayouch)

In zijn excellente broederdrama ‘Les Chevaux de Dieu’ laat de Marokkaanse regisseur Nabil Ayouch van binnenuit zien hoe een kansarme omgeving als vanzelf een broeihaard voor extremisme kan worden.

De broers Hamid en Yachine groeien als straatjongens op in Sidi Moumen, de ruige achterbuurt van Casablanca.

Armoede, drugs en geweld behoren er tot de orde van de dag, en in hun familie moeten ze niet op steun rekenen: hun broer is autistisch, hun moeder zwijgt over hun misstappen en pa kijkt liever tv, terwijl ondertussen op straat Al Qaeda steunen als ‘een religieuze plicht’ wordt gezien.

Sterker nog: als Hamid na een gevangenisstraf terugkeert, blijkt hij helemaal “bekeerd” te zijn, en weet hij ook zijn jongere, minder assertieve broertje Yachine voor De Zaak te winnen.
En nóg sterker: hij weet hem zelfs te overhalen zich in een bomgordel te hullen en zich Continue reading “LES CHEVAUX DE DIEU (Nabil Ayouch)” »

THE GRANDMASTER (Wong Kar-Wai)

We hebben er even op moeten wachten – ‘My Blueberry Nights’ dateert alweer uit 2007 – maar de oude Filmhuisfavoriet Wong Kar-Wai heeft eindelijk nog eens een nieuwe film uit.

Goed nieuws, dus, en om het nog beter te maken: het is een Wong Kar-Wai grand cru.

Verrassend genoeg stortte Wong zich dit keer op het martial arts-genre: ‘The Grandmaster’ is gebaseerd op het leven van Ip Man, de kung fu-grootmeester die Bruce Lee tot een absolute wereldster zou opleiden.

Verwacht echter geen platte knokfilm: Wong zou Wong niet zijn als hij van de vechtscènes geen unieke, gestileerde balletten had gemaakt, verpakt in een extreem

stijlvolle film die ook niet-liefhebbers van het genre moeiteloos tot het eindshot kan betoveren.

In de cast alleen maar het kruim van de Chinese cinema, met in de hoofdrollen Zhang Ziyi (‘Crouching Tiger, Hidden Dragon’, ‘Hero’, ‘House Of Flying Daggers’…), de Hong Continue reading “THE GRANDMASTER (Wong Kar-Wai)” »

21/5/2013: KORT & GOED: DE FILMHUIS-KORTFILMAVOND

Het Filmhuis heeft altijd al oog gehad voor werk van jonge talenten, en die traditie zetten we ook dit seizoen met plezier verder op onze Kortfilmavond.

U krijgt niet alleen een uitgekiende selectie van de allerbeste inlandse kortfilms te zien, maar ook werk van jong Mechels talent.

In die laatste categorie zit bijvoorbeeld Shamisa Debroey, die onlangs in het Cultuurcentrum haar illustratiewerk tentoonstelde, en die nu bij ons haar korte animatiefilmpjes komt voorstellen.

Verder o.a. op het programma:

‘ROBYN O.’, een ijzersterk puberdrama van Cecilia Verheyden, bekroond als beste kortfilm op het Crystal Palace International Film Festival in Londen

‘MONT BLANC’ van Bruggeling Gilles Coulier, over een vader en zoon die hun scheeflopende relatie trachten recht te trekken door een reis naar de Alpen.  Coulier werkt Continue reading “21/5/2013: KORT & GOED: DE FILMHUIS-KORTFILMAVOND” »

LA CINQUIEME SAISON (Peter Brosens & Jessica Woodworth)

Na een Mongools en een Peruaans gedeelte (respectievelijk ‘Khadak’ uit 2006 en ‘Altiplano’ uit 2009, allebei eerder te zien in het Filmhuis) besloot het regisseursduo Peter Brosens en Jessica Woodworth hun adembenemende filmische trilogie af te sluiten in hun eigen achtertuin: de landelijke Condroz.

Het dorpje viert het einde van de winter door een stapel dennen in de fik te steken, maar op dat feest blijkt al meteen dat er iets niet klopt: de stapel brandt niet als vanouds…

Waarna al snel nog veel meer alarmerends volgt: bijen sterven uit, de melkproductie van de koeien valt stil, en zelfs de hanen gaan in staking – de ecologische apocalyps is begonnen, zo lijkt het wel.

En daar moet uiteraard een schuldige voor gezocht worden: zondebok van dienst voor de dorpsbewoners is Pol, een outsider die toevallig met zijn gehandicapte zoon in het dorp arriveerde op het moment dat de ellende begon.

Net als zijn twee voorgangers is ook ‘La Cinquieme Saison’ weer een echte filmische Continue reading “LA CINQUIEME SAISON (Peter Brosens & Jessica Woodworth)” »

THE MASTER (Paul Thomas Anderson)

Met het geweldige trio ‘Boogie Nights’, ‘Magnolia’ en ‘There Will Be Blood’ scoorde Paul Thomas Anderson een echte hattrick, en dus tonen wij u ook heel graag zijn al even magistrale, epische vierde: ‘The Master’.

Centrale figuur is Freddie Quell (een grootse Joaquin Phoenix), een soldaat die na WOII compleet getraumatiseerd zijn leven weer probeert op te bouwen.

Quell zoekt daarbij steun bij ene Lancaster Dodd (Philip Seymour Hoffman), een sekteleider die zichzelf The Master laat noemen en met zijn dubieuze filosofie beweert de oplossing voor allerlei problemen te hebben – de overeenkomsten met Scientology zijn uiteraard puur toeval.

‘The Master’ is niet alleen briljant geacteerd, het geheel is ook geweldig in beeld gebracht door Mihai Malaimare, en van een superbe soundtrack voorzien door Radiohead-gitarist Jonny Greenwood (de man die ook al bij ‘There Will Be Blood’ voor Continue reading “THE MASTER (Paul Thomas Anderson)” »

GROENTEN UIT BALEN (Frank Van Mechelen)


De vooravond van 1 mei: een beter moment is er volgens ons niet te vinden om ‘Groenten uit Balen’ te vertonen, een film gebaseerd op de wekenlange staking in de Veille Montagne-fabriek in 1971.

Het verhaal draait rond het arbeidersgezin van Jan en Clara, wiens eenvoudige leven plots heel wat gecompliceerder wordt wanneer in de zinkfabriek waar Jan werkt een wilde staking uitbreekt: Jan besluit mee te staken, maar omdat hij niet gesyndiceerd is, raakt zijn gezin in financiële problemen.

En dus moet iedereen zien te overleven op het pensioen van de inwonende  mopperkont Opa en op het loontje van dochter Germaine.
Dat diezelfde Germaine net dàn in verwachting raakt komt dus wel zéér ongelegen.

De dader blijkt ene Luc, een Maoïstische universiteitsstudent die de stakers kwam Continue reading “GROENTEN UIT BALEN (Frank Van Mechelen)” »

DJANGO UNCHAINED (Quentin Tarantino)

Ach ja, de jodenvervolging had hij al gehad in ‘Inglourious Basterds’, een postmoderne film over de slavernij kon er dus ook nog wel bij voor Quentin Tarantino, uiteraard nooit verlegen om flink wat controverse.

Het resultaat heet ‘Django Unchained’, en bouwt voort op het verhaal van Sergio Corbucci’s spaghettiwestern ‘Django’, een cultklassieker uit 1966: de zwarte slaaf Django wordt vrijgekocht door de blanke dokter Schultz.

Samen proberen ze Django’s vrouw te bevrijden uit de klauwen van slavendrijver Calvin Candie en zijn demonische “huisneger” Stephen, die niks liever doet dan zelf de zweep
er flink over te leggen.

Kortom: alle ingrediënten voor een Tarantino grand cru zijn weer aanwezig, gaande van de pikzwarte, politiek incorrecte humor en de onnavolgbare QT-dialogen tot de stilaan Continue reading “DJANGO UNCHAINED (Quentin Tarantino)” »