BLUE JASMINE (Woody Allen)

Jasmine heeft als echtgenote van de stinkend rijke New Yorkse zakenman Hal alles wat haar hartje kan begeren: champagne, juwelen, pilateslessen, een peperduur optrekje in hartje Manhattan….

Tot Hals vele stinkende zaakjes aan het licht komen, en hij in de boeien wordt geslagen.

Het paar komt in het oog van een enorme storm te staan, en raakt in één klap al hun luxe kwijt: Jasmine moet noodgedwongen Manhattan verlaten, en in San Francisco in de flat van haar zus Ginger intrekken.

‘Blue Jasmine’ is een bitterzoete komedie over een vrouw op de rand van een

zenuwinzinking, met een ronduit briljante Cate Blanchett in de hoofdrol, en zéér gesmaakte, ijzersterke bijrollen van Alec Baldwin (als de schurk-echtgenoot van Jasmine), Sally Hawkins (als zus Ginger) en de vuilgebekte comedian Andrew ‘Dice’ Clay (als de ex van Ginger).

Woody Allen heeft de laatste jaren al een rijtje bijzondere films afegeleverd (‘Midnight in Paris’, ‘Vicky Cristina Barcelona’, ‘Match Point’…), en met ‘Blue Jasmine’ heeft hij die Continue reading “BLUE JASMINE (Woody Allen)” »

24/9/2013: THE SOUND OF BELGIUM + BELGIAN POPCORN + DJ GIBBE POPCORN!

Op dinsdag 24 september begint het Filmhuisseizoen 2013-2014: yep, weer een heel jaar lang elke dinsdagavond kwaliteitsfilms, van comedy tot film noir, van thriller tot documentaire, en van kortfilm tot drama: als het goéd is, tonen wij het!

We openen met ‘The Sound of Belgium’, de alom bejubelde muziekfilm van Jozef Devillé, gebouwd rond de muziek die eind jaren tachtig in de Belgische discotheken ontstond: de new beat.
Het genre veroverde niet alleen stormenderhand de Belgische dancewereld, maar werd meteen dé hit in de internationale dance – om vervolgens bijna even snel weer te verdwijnen.

‘The Sound of Belgium’ vertelt niet alleen het verhaal van die korte maar krachtige fase in de Belgische dansmuziek, maar bouwt er meteen een complete alternatieve inlandse muziekgeschiedenis omheen: te beginnen in de dancings en baancafés met Decap-orgels, om vervolgens via de popcorn en Electronic Body Music bij de hedendaagse Continue reading “24/9/2013: THE SOUND OF BELGIUM + BELGIAN POPCORN + DJ GIBBE POPCORN!” »

DOGTOWN & Z-BOYS (Stacy Peralta)

In het opwindende ‘Dogtown en Z-Boys’ reconstrueert Stacy Peralta de geschiedenis van het legendarische Zephyr Skating Team, een trosje piepjonge outsiders dat in de jaren ‘70 al skatend de mean streets van Zuid-Californië (dat ook bekend staat als Dogtown) gevaarlijk maakte.

Hun spectaculaire en agressieve stijl zorgde ervoor dat skaten naar een totaal ander niveau getild zou worden, en maakte van het hele team in een paar jaar tijd echte sterren.

Aangezien hij zélf lid was van de Z-Boys, kon Peralta alle leden en sleutelfiguren uit de

scene interviewen: o.a. legendarische Z-Boy-skaters als Jay Adams, bad ass Tony Alva en Peggy Oki (het enige meisje in het Zephyr Team).

Daarnaast verleenden ook surfboard designer Jeff Ho en fans als Tony Hawk, Ian MacKaye (Fugazi) en Henry Rollins (Black Flag) hun medewerking aan de film.

De enige die ontbreekt is ex-Z-Boy Chris Cahill, die al jaren spoorloos van de aardbol  Continue reading “DOGTOWN & Z-BOYS (Stacy Peralta)” »

18/8/2013: DE BRASSERS

Eind jaren ’70: het braaf-katholieke Limburgse Hamont wordt ruw opgeschrikt door een stel punks dat zichzelf De Brassers noemt, en dat de donkerste, meest nihilistische muziek maakt die ooit in dit land op plaat is gezet.

De groep zorgt voor een ware schok in de streek, zéker wanneer de groepsnaam in grote witte letters op de plaatselijke kerkmuur gekalkt wordt (om daar vervolgens zowat 30 jaar op te blijven staan).

De plaatselijke goegemeente spreekt meteen schande van deze outcasts, en schooldirecties waarschuwen hun leerlingen streng uit de buurt van deze Gevaarlijke Elementen te blijven – wat uiteraard hun aantrekkingskracht alleen maar groter maakt…

Van de rockpers krijgt de groep wel respect –de legendarische BBC-dj John Peel draait hun muziek, de VPRO zendt een cameraploeg, en hun ‘En Toen Was Er Niets Meer’ groeit uit tot een echte cold wave-klassieker – maar trouw aan hun groepsnaam gaan De Continue reading “18/8/2013: DE BRASSERS” »

JAWS (Steven Spielberg)

Het MEC zorgt de hele zomer voor een fijne beach, wij zorgen op 11 augustus voor de bijpassende beachfilm: het nog steeds bloedstollende ‘Jaws’, in 1975 de definitieve doorbraak van Steven Spielberg, en de eerste film ooit die meer dan 100 miljoen dollar aan de box office opleverde.

Sheriff Martin Brody (Roy Scheider) sluit het strand van Amity Island om de badgasten te beschermen tegen de aanvalle van een witte haai.

Het gemeentebestuur vreest echter de “summer dollars” van de toeristen mis te lopen, en besluit daarom het strand tòch open te houden.

Twee dagen later worden twee zwemmers aangevallen en gedood door de haai. De sheriff, zeebioloog Matt Hooper (Richard Dreyfuss) en de zuipende visser Quint (Robert Shaw) besluiten een poging te wagen de haai te vangen…

Zoals in ongeveer alle grote griezelfilms is de horror in ‘Jaws’ vooral gebaseerd op een Continue reading “JAWS (Steven Spielberg)” »

10/8/2013: EXTRA! WORKSHOP VEEJAYING & MAPPING

WAT?
Zin om zelf je visuele ideeën te ontwerpen, te produceren én live te projecteren op een zelfgebouwde installatie?
Het kan dankzij het RAW videolab, dat deze zomer zijn tenten opslaat in het MEC!

Aitor Biedma aka Blubvideo toont je in 7 dagen hoe je je fantasie tot leven kan wekken. Hij leert je* werken met verschillende software en maakt je wegwijs in de technische kant Continue reading “10/8/2013: EXTRA! WORKSHOP VEEJAYING & MAPPING” »

4/8/2013: THE SOUND OF BELGIUM

Eind jaren tachtig stak in de Belgische discotheken een nieuwe genre dansmuziek de kop op: new beat veroverde niet alleen stormenderhand de Belgische dancewereld, maar werd meteen dé hit in de internationale dance – om vervolgens bijna even snel weer te verdwijnen.

‘The Sound of Belgium’ vertelt niet alleen het verhaal van die korte maar krachtige fase in de Belgische dansmuziek, maar bouwt er meteen een complete alternatieve inlandse muziekgeschiedenis omheen, gaande van de dancings met Decap-orgels via de popcorn en Electronic Body Music tot de hedendaagse house en techno.

Regisseur Jozef Devillé verzamelde niet alleen een berg boeiend archiefmateriaal, hij kreeg ook een bont gezelschap getuigen voor zijn camera: o.a. Rocco Granata, Lou Deprijck, Dan Lacksman (van Telex) maar ook Renaat Vandepapeliere (R&S), Nikkie Van Lierop, CJ Bolland, Joey Beltram, Ken Ishii én de Decap-familie.

Kortom: essentieel kijk- én dansvoer, mét achteraf een stomende dj-set van Sam OstynMove your ass and feel the beat, folks.

THE SOUND OF BELGIUM (+ exclusieve dj-set van Sam Ostyn!)
Regie: Jozef Devillé
B 2013 , min.
zondag 4 augustus, 20.30 u
Inkom: 5 euro (apero inbegrepen)

Check de link:
http://www.tsob.be

BUENA VISTA SOCIAL CLUB (Wim Wenders)

Het verhaal van de Buena Vista Social Club is even onwaarschijnlijk als hartverwarmend: een stel magistraal musicerende krasse knarren die decennialang in thuisland Cuba voor de spreekwoordelijke twee man en een paardekop speelden, die vervolgens opgepikt en samengebracht werden door Ry Cooder en die daarna als hoogbejaarden alsnog (en volstrekt terecht) tot absolute muzikale wereldsterren uitgroeiden.

Wim Wenders legde het verhaal op film vast, en hoefde in se niet veel te doen, behalve meestermuzikanten als Compay Segundo, Ibrahim Ferrer of Ruben Gonzalez een instrument in de handen te drukken en daar vervolgens zijn camera op te richten.

Menselijke warmte en verbluffende topmuziek onder de Cubaanse zon: kan niet fout gaan, die combinatie.

BUENA VISTA SOCIAL CLUB
Regie: Wim Wenders
D 1999, 104 min.

Deze film werd in Filmhuis Mechelen vertoond op:
ZONDAG 28 JULI 2013 
om 20u30

Vertoning in het MEC aan de Oscar Van Kesbeeckstraat, aansluitend op de salsa-dag.

C’EST ARRIVÉ PRES DE CHEZ VOUS (Rémy Belvaux, André Bonzel & Benoit Poelvoorde)

De nationale feestdag: daar hoort uiteraard een nationale klassieker bij, en dus brengen wij u een feestelijke reprise van ‘C’est arrivé près de chez vous’, met kilometers voorsprong de zwartste komedie die ooit in dit land gemaakt is.

Voor wie het niet zou weten: ‘C’est arrivé’ is een Jambers-achtige fake documentaire waarin een cameraploeg het dagelijks bestaan van de seriemoordenaar Ben volgt (overigens op magistrale wijze vertolkt door Benoit Poelvoorde).

De ploeg volgt hoe Ben voor zijn job postbodes, vrouwen, kinderen, migranten en bejaarden neerknalt, en zich na zijn werkuren op de poëzie stort.
En bovendien is Ben ook nog zo iemand die over élk onderwerp een duidelijke mening heeft, iets waar de reportagemakers uiteraard graag op inspelen.

‘C’est arrivé’ werd destijds zonder budget en in zwart-wit gedraaid, maar dat verhoogde in dit geval alleen maar de sinistere kwaliteit van de film.
De troosteloze Waalse decors, het wonderlijke naturel van de acteurs (allemaal vrienden  Continue reading “C’EST ARRIVÉ PRES DE CHEZ VOUS (Rémy Belvaux, André Bonzel & Benoit Poelvoorde)” »

SEARCHING FOR SUGAR MAN (Malik Bendjelloul)

Begin jaren ’70 maakte de singer-songwriter Sixto Rodriguez twee platen die wel prima kritieken kregen, maar die helaas voor geen meter verkochten.

Tenzij dan – zonder dat hij het zelf wist – in Zuid-Afrika, dat toen nog gebukt ging onder de Apartheidsregime en de daaruit volgende internationale boycot.
Rodriguez’ muziek werd er razend populair, terwijl hijzelf er tot een mythe én inspiratiebron uitgroeide.

In de jaren negentig besluiten twee Zuid-Afrikaanse fans op zoek te gaan naar die mysterieuze man, van wie niemand weet of hij nog leeft, en van wie zelfs gefluisterd wordt dat hij zelfmoord gepleegd zou hebben.

Tot hun verbazing blijkt Rodriguez nog gewoon in Detroit te wonen, waar hij na het mislukken van zijn muziekcarrière de meest uiteenlopende bezigheden heeft  gehad, van
sloper tot filosofiestudent….

Regisseur Malik Bendjelloul verfilmde de bizarre Zuid-Afrikaanse successtory van Sixto Continue reading “SEARCHING FOR SUGAR MAN (Malik Bendjelloul)” »