THE FRENCH DISPATCH (Wes Anderson)

French_Dispatch_poster

U hebt er even op moeten wachten, maar hier is-tie-dan eindelijk, folks: ‘THE FRENCH DISPATCH’ van de onnavolgbare Wes Anderson!

Met ‘The French Dispatch’ maakte Anderson tegelijk een ode aan de journalistiek én een liefdesverklaring aan de cinema: de film speelt zich af op de redactie van The French Dispatch, een blad voor Amerikaans expats in Frankrijk, gevestigd in het stadje Ennui-sur-Blasé (iemand die dat soort naam bedenkt als de lokatie van zijn film kan voor ons maar weinig fout meer doen).

De film speelt zich niet alleen af bij een magazine, hij is ook helemaal opgebouwd volgens de structuur van een blad: nu eens bevinden we ons in een essay over de studentenopstand van Parijs, dan weer zitten we in een overlijdensbericht, in een artikel over een compleet foutgelopen ontvoering of in een reisreportage.

Dat levert een heerlijke doolhof aan kriskras door elkaar lopende en dan weer bij elkaar komende verhaallijnen op, allemaal volgepropt met tientallen grappige, ratelende personages, vertolkt door een zowaar NOG indrukwekkender rijtje acteurs en actrices dan

hij al voor zijn vorige films wist te strikken.
Namen, vraagt u?
Hierzie: Timothée Chalamet! Tilda Swinton (alweer heerlijk in een rol als kunstcritica)! Mathieu Amalric! Bill Murray (als de hoofdredacteur van het blad)! Cécile de France! Jeffrey Wright! Benicio del Toro! Denis Ménochet! Saoirse Ronan! Owen Wilson!
Zowaar zelfs Henry Winkler (yep, The Fonz uit ‘Happy Days’) duikt opeens in de film op.
O, en dan vergeten we nog Frances McDormand, Léa Seydoux en Christoph Waltz.
En Adrien Brody. En Willem Dafoe. En Anjelica Huston. En Edward Norton. En… En…

Los van de zalige verhaalstructuur is ‘The French Dispatch’ dan ook nog eens een esthetisch festijn, gemaakt met de visuele flair waar Wes Anderson terecht zijn naam en faam aan te danken heeft: strakke, symmetrische composities, een uitgekiend kleurenpalet en perfect gecaste gebouwen, allemaal in beeld gebracht met een camera die geen millimeter teveel of te weinig beweegt.

U begrijpt: dit is het soort film dat u gerust twee of zelfs drie keer kunt komen bekijken, want de kijker komt ogen en oren te kort om alle verhaallijnen, verwijzingen, grappen en filmische vondsten in één keer op te pikken.
Allez, les amis, doe uzelf een plezier, en spoedt u allen naar Ennui-sur-Blasé!

THE FRENCH DISPATCH
Regie: Wes Anderson
USA 2021, 107 min.

Filmhuis Mechelen vertoonde deze film op:
- VRIJDAG FEBRUARI 2022 om 20u40
- MAANDAG FEBRUARI 2022 om 18u30
DINSDAG 1 MAART 2022 om 20u30

In de pers:
“Dit is een regisseur op het toppunt van zijn kunnen, jonglerend met stijlen en zich bedienend van een schier eindeloze schare aan top­acteurs.” (★★★★★) – De Standaard

“Niemand Wes Andersont zoals Wes Anderson. In een ongezien tempo dendert hij van het ene kijkdoosdecor naar het andere. Wat een luxe, wat een rijkdom, wat een Wes.” (★★★★) - De Morgen
https://www.demorgen.be/tv-cultuur/niemand-wes-andersont-zoals-wes-anderson-een-kijkbeurt-volstaat-niet-om-alles-in-je-op-te-nemen~b715264d/

“Niemand die met zo veel branie en flair Wes Anderson-pastiches brengt als Wes Anderson, en dat is met The French Dispatch niet anders.” - Focus Knack

“The French Dispatch is ongekend vaardig geflambeerd.”  – Cinemagazine

“Een heerlijke overdaad aan grappen en vondsten, in tekst en design. Veel Andersonner wordt het niet.” – De Filmkrant

”The French Dispatch’ is een liefdesverklaring aan cinema waar de passie voor het medium van afspat. Het bevat alles wat film tot zo’n fantastische kunstvorm maakt: complexe verhaallijnen, een geheel eigen visuele stijl en een constant spel met licht, kleur, beweging en geluid.’ (★★★★★) – Filmtotaal
https://www.filmtotaal.nl/recensie/15338