DOOF KIND (Alex de Ronde)

doof_kind

Tobias de Ronde is een doodgewone Nederlandse jongen: hij ziet er vlot en trendy uit, heeft gestudeerd, vertelt graag grappen, heeft een leuke Deense vriendin en aan het aantal bandjes aan zijn pols te zien, weten we dat hij al naar vele festivals is geweest.

Alleen: hij is al sinds zijn geboorte doof, en niet zo’n klein beetje.

Zijn vader Alex – tegelijk ook de regisseur van deze prachtdocumentaire – vertelt hoe hij bij wijze van alternatieve gehoortest ooit achter de rug van de kleine Tobias twee deksels keihard tegen elkaar mepte: de peuter gaf geen krimp. doof, dus.

Maar waar de horende wereld doofheid onwillekeurig altijd als een handicap of als een beetje zielig ziet, is daar bij Tobias of zijn familieleden niks van te merken is, wel integendeel: hij en zijn horende broer Joachim zijn twee handen op één buik, het hele

gezin communiceert vlotjes in gebarentaal, en voor Tobias is Deaf Power zijn levensmotto. Of met de iets minder militante woorden van zijn moeder: doof is ook leuk.

Terwijl we hem in zijn dagelijkse bezigheden volgen, blijkt dat doofheid voor Tobias totaal geen handicap is, maar vooral een eigen, aparte en unieke internationale cultuur, die hij Continue reading “DOOF KIND (Alex de Ronde)” »

THE RIDER (Chloé Zhao)

The Rider B1 affiche BE_preview

Prachtige, pràchtige cowboyfilm: het wondermooie ‘The Rider’ van de Chinees-Amerikaanse regisseuse Chloé Zhao.

Het verhaal draait rond Brady Blackburn, een uiterst talentvolle jonge rodeorijder en paardencoach die tijdens een wedstrijd hard van zijn paard geworpen wordt.

Wanneer Brady in de kliniek ontwaakt, heeft hij niet alleen ernstige breinschade, maar ook een metalen plaat in zijn hoofd. De conclusie van de dokters is dan ook duidelijk: geen rodeo’s meer voor Brady.
En veel erger nog: zelfs geen paardrijden meer.

Van het ene op het andere moment ziet Brady zijn hele levensdoel – zijn énige levensdoel – in rook opgaan, want veel alternatieve jobopties heeft hij niet.

Thuis is de situatie ook al niet florissant: zijn geliefde zus Lilly is ernstig autistisch, en zijn vader Tim is evenmin door het leven verwend. En dan is er nog zijn beste makker Lane Scott: die had zo mogelijk nog meer rodeotalent dan hijzelf, maar raakte compleet  Continue reading “THE RIDER (Chloé Zhao)” »

DER HAUPTMANN (Robert Schwentke)

hauptmann

Duitsland 1945: het is duidelijk dat de nazi’s de oorlog gaan verliezen, en overal te lande begin her en der groepjes Duitse militairen te deserteren en te plunderen.

In die opborrelende chaos ontsnapt soldaat Willi Herold ternauwernood aan enkele van die losgeslagen collega’s die hem willen afknallen.

Wanneer hij even later in een wagen een achtergelaten officierenuniform ontdekt, besluit hij dan ook een alles of niets-poging te wagen: van het ene moment op het andere is hij nu opeens kapitein Herold.

Omdat zijn fraude niet meteen ontdekt wordt, en de macht en status van het officierschap hem zéér bevallen, doet hij er nog een schepje bovenop: hij lult zich zelfverzekerd uit elke netelige vraag, en stelt zich voor als een man met een speciale opdracht van de Führer zelf.

Bovendien verzamelt hij als Hauptmann al snel een bende diehard-volgelingen rond zich, die bereid zijn de akelige realiteit van het nazisme tot op het allerlaatste moment en tot in
Continue reading “DER HAUPTMANN (Robert Schwentke)” »

THE DEATH OF STALIN (Armando Iannucci )

original
Zin in een crimineel grappige politieke satire?

Kom dan vooral kijken naar ‘The Death of Stalin’, dat behalve een briljante komedie ook een genadeloze dissectie van de manier waarop dictaturen functioneren.

De Sovjet-Unie, 1953. Het gruwelijke schrikbewind van de communistische dictator Josef Stalin heeft al vele miljoenen doden gemaakt, wanneer op een ochtend het lichaam van de tiran levenloos in zijn datcha wordt aangetroffen.
Iets wat meteen het angstzweet doet uitbreken bij de leden van het Centraal Comité van de partij, bestaande uit een bonte mengeling van de allerergste apparatsjiks, hielenlikkers, cynici, (terecht) bange wezels en psychopaten.

Tot die laatste soort behoort Beria, de Chef Slachter van Stalin die met zijn Geheime Politie al jarenlang de allervuilste martelwerkjes voor zijn baas opknapt. Buitenlandminister Molotov is dan weer de ultieme apparatsjik, die erop staat dat

iedereen tot op de millimeter trouw de enige ware Stalinistische partijlijn volgt, hoe absurd, moorddadig en inconsequent die lijn ook moge zijn.
Er is Nikita Chroetsjov, een compleet cynische en illusieloze realpolitiker die voornamelijk de ergste ellende voor zichzelf en zijn naasten probeert te beperken.
En er is Georgy Malenkov, een tot vér boven zijn competentie opgeklommen gatlikker Continue reading “THE DEATH OF STALIN (Armando Iannucci )” »

Art & Film: JULIAN SCHNABEL: A PRIVATE PORTRAIT (Pappi Corsicato)

JulianSchnabelSchilderen, films regisseren, fotograferen, art director spelen voor de Red Hot Chili Peppers, beeldhouwen, surfen, meubels maken, zijn eigen palazzo in New York neerpoten…: Julian Schnabel werd nooit gehinderd door een tekort aan ambitie, en nog veel minder door een tekort aan zelfvertrouwen.

In zijn zeer amusante portret van Schnabel probeert de half-Italiaanse regisseur Pappi Corsicato het spoor van deze cocky kernfiguur uit de hedendaagse kunstwereld te volgen.

Te beginnen bij zijn eerste stapjes als schilder in Texas, via zijn opkomst eind jaren ’70 tot zijn definitieve doorbraak tot superster van de New Yorkse art scene van de jaren ’80, waar hij met zijn uitermate fysieke neo-expressionistische schilderijen de conceptuele

kunst uit de seventies weer naar het achterplan verwees.

Het immense succes van Schnabel zorgde ervoor dat hij uitgroeide tot een larger than life-personage, dat samen met zijn vele Bekende Vrienden (gaande van Al Pacino, Laurie Anderson en Jeff Koons tot Willem Dafoe en de onvermijdelijke Bono) graag Continue reading “Art & Film: JULIAN SCHNABEL: A PRIVATE PORTRAIT (Pappi Corsicato)” »

LEAN ON PETE (Andrew Haigh)

LeanOnPete_NL

De 15-jarige Charley woont in de buurt van Portland, in het noordwesten van Amerika: behalve lopen valt er voor Charley niet veel te beleven, en thuis is het ook niet echt een warm nest.

Zijn alleenstaande vader geeft wel veel om zijn zoon, maar gedraagt zich drievierde van de tijd nog als een onvolwassen puber – tot zijn voornaamste bezigheden behoren vooral achter de vrouwen aanzitten en biertjes drinken.

Wanneer Charley wat klusjes mag opknappen voor de naburige manège-eigenaar Del, sluit hij al snel vriendschap met Lean On Pete, een paard dat – met behulp van

de nodige ‘preparatie’ van de cynische Del – nog net goed genoeg is om wat snelle dollars te verdienen in paardenraces in lokale tweederangscircuits.

En dus trekt Charley samen met Del en Bonnie (de door het leven geharde jockey van Dels paarden) tijdens de zomer als hulpje mee langs de races. Bonnie waarschuwt Charley zich niet te veel aan zijn favoriete paard te hechten, want paardenracen is harde Continue reading “LEAN ON PETE (Andrew Haigh)” »

UNE SAISON EN FRANCE (Mahamat Saleh Haroun)

Une_saison_NLAbbas (vertolkt door Eriq Ebouaney) is samen met zijn twee kinderen het brute geweld in de straatarme Centraal-Afrikaanse republiek ontvlucht en heeft zichzelf een nieuw leven opgebouwd in Frankrijk.

‘s Nachts wordt hij soms nog gekweld door heftige angstdromen over de dood van zijn in de oorlog omgekomen vrouw, maar verder lijkt alles op het eerste zicht wel OK te gaan: hij heeft een baantje op de veiling, zijn kinderen doen het goed en er broeit een prille relatie met de ook op de markt werkende Carole (rol van Sandrine Bonnaire).

Maar boven zijn bestaan hangt constant ook een enorme dreigende wolk: hij wacht nog op zijn definitieve verblijfsvergunning, en het is hoogst onzeker of hij die zal krijgen.

Bovendien is hij met de vlucht ook zijn sociale status kwijtgeraakt: in Afrika was hij een gerespecteerde prof Frans, in Parijs is één van de vele anonieme vluchtelingen.

AfrikaFilmfestivalEn als hij zijn vergunning niet krijgt, dreigt hij samen met zijn kinderen zelfs in de illegaliteit gedwongen te worden…

‘Une Saison En France’ is een subtiele, pakkende en humane prent, waarmee regisseur Mahamat-Saleh Haroun  Continue reading “UNE SAISON EN FRANCE (Mahamat Saleh Haroun)” »

MAMAN COLONELLE (Dieudo Hamadi)

maman_colonelposter-1Bij de politie van Bukavu is kolonel Honorine Munyole verantwoordelijk voor de kinderbescherming en de strijd tegen seksueel geweld.

Geen makkelijke taak in het door oorlog en chaos geplaagde Congo, en al zeker niet voor een weduwe die naast haar zware job ook nog eens zeven kinderen moet opvoeden.

Wanneer ze overgeplaatst wordt naar Kisangani, wordt ze geconfronteerd met nog flink wat extra problemen: het kantoor en de woning die ze ter beschikking krijgt blijken in een uiterst lamentabele staat te zijn.

Maar daar laat de uiterst krachtige en strijdvaardige ‘Maman Colonelle’ zich niet door afschrikken, laat staan door tegenhouden. Met een onwaarschijnlijke drive en werkkracht stort ze zich op haar missie om de allerzwaksten te beschermen, eigenlijk alleen

AfrikaFilmfestivalgewapend met haar uniform, haar politiebaret en haar zwarte handtas.

De Congolese regisseur Dieudo Hamadi maakte eerder al het ijzersterke ‘Examen d’Etat‘, en volgt die nu op met deze Continue reading “MAMAN COLONELLE (Dieudo Hamadi)” »

MANCHESTER BY THE SEA (Kenneth Lonergan)

manchester_by_the_sea_ver2_xlg

Lee Chandler (een fantastische vertolking van Casey Affleck) is een klusjesman-conciërge die op zijn eentje in een troosteloos appartementje ergens in Boston hokt.

Chandler is geen aangename man: een mistroostig, onverschillig type dat niet veel contact met anderen heeft, tenzij dan met zijn vuisten – één foute blik kan voor hem al volstaan om in de kroeg een knokpartij te beginnen.

Niets lijkt hem te interesseren, en nog minder lijkt hem te raken, zelfs niet de dood van zijn oudere broer aan een hartziekte.
Het plotse overlijden zorgt er bovendien voor dat Chandler zeer tegen zijn zin opeens de zorg voor zijn zwaar puberende tienerneefje in de schoot geworpen krijgt.

Maar omdat de tiener geen alternatief heeft, haalt Chandlers plichtsbesef de bovenhand.

Een beslissing met gevolgen, want door zijn nieuwe stiefvaderrol wordt hij gedwongen weer deel te gaan uitmaken van het ‘normale’ leven, én om de trauma’s uit zijn eigen  Continue reading “MANCHESTER BY THE SEA (Kenneth Lonergan)” »

LEUVEN ’68 (Johan Van Schaeren)

Leuven68

Met de documentaire ‘Leuven ’68’ blikken we terug op de studentenrevolte die exact vijftig jaar geleden uitbrak.

Alhoewel die ‘vijftig jaar geleden’ eigenlijk niet klopt: de Parijse meirevolte van 1968 mag dan wel het internationale ijkpunt zijn, maar in Leuven begon de opstand van de babyboomer-generatie eigenlijk al twee jaar eerder.
Aanzet was de vraag van de Vlaamse studenten om de toen nog tweetalige Katholieke Leuvense universiteit te splitsen.

Een eis die door de Belgische bisschoppen hautain van tafel geveegd werd met een autoritair ‘mandement’, waarin ze lieten weten dat hun Katholieke Universiteit

tweetalig was en zou blijven. En wie dat niet aanstond, moest maar opkrassen, zo lieten ze tussen de regels door fijntjes verstaan…

Genoeg om de lont in het Leuvense kruitvat te steken: op – vaak zeer gewelddadige – massabetogingen waren slogans als ‘Leuven Vlaams’  en ‘Walen buiten’ niet van de
Continue reading “LEUVEN ’68 (Johan Van Schaeren)” »