FILMHUIS MECHELEN PRESENTEERT: CINEMA CANVAS live!

canvas_cinema mechelen

Zin in een uniek zomers filmavondje?

Cinema Canvas staat garant voor kwaliteitsfilms op televisie, en houdt in juli met hun live zomershow halt bij Filmhuis Mechelen, dat op zijn beurt al meer dan veertig jaar lang paraat staat voor kwaliteitscinema in de Dijlestad.
Drie dagen lang trakteren zij in het unieke decor van de nostalgische autogarage Wagenoord de Mechelse filmliefhebbers op een avondvullend live evenement.

 

Op het programma staan niet alleen drie absolute topfilms uit de meest diverse genres, maar telkens ook een boeiende en vakkundige omkadering, gepresenteerd door gastheer Michaël Pas.

Hij ontvangt aan zijn tafel elke avond professionals en filmkenners voor een stevig gesprek over de film: topacteur Matteo Simoni, regisseur-auteur Marc Didden, filmprogrammatrice Lisa Colpaert, filmprofessor Wouter Hessels en ‘Clan’- en ‘Tabula Rasa’-bedenkster Malin-Sarah Gozin.

En wie Filmhuis Mechelen kent, weet dat ook de nababbel gegarandeerd zéér de moeite zal zijn, met aangepaste hapjes en drankjes.

WOENSDAG 18 JULI: ‘LE FILS’
Gasten: Matteo Simoni en Wouter Hessels.

DONDERDAG 19 JULI: ‘A HARD DAY’S NIGHT’ 
Gasten: Lisa Colpaert en Marc Didden

VRIJDAG 20 JULI: ‘PAN’S LABYRINTH’ 
Gasten: Malin-Sarah Gozin en Lisa Colpaert.

Waar?
WAGENOORD, Maurits Sabbestraat 123 in Mechelen (de voormalige Festraets-garage)

CinemaCanvasHoe laat?
Deuren om 19u00
Start voorbeschouwing om 20u30
Start film om 21u30

Inkomprijs?
5 euro.

Kom je met de wagen?
Parkeer je wagen op een van deze parkings:
> Racing Mechelen (overkant Total tankstation)
> MaxiZoo (overkant Mc Donalds)

Kom je met de fiets?
> Veel beter! Parkeer je fiets op de parking tussen het Total tankstation & Wagenoord.

Honger?
> Reserveer een tafel bij De Wilde eetbar om voor de film gezellig te tafelen! De eetbar is open van 18:00-22:00. 015/48 02 25
> Ga voor snacks tijdens of voor de film (borrelbordje, crackers & dips, ijs of Yuka chips)

Betaalmogelijkheden?
> Enkel cash! Geld afhalen kan bij AXA bank om de hoek – Maurits Sabbestraat 52

Een organisatie met de steun van Stad Mechelen en mmMechelen Feest

Zomer_Is_Van_Mechelenmechelen_Stad_partnerlogo_black

 

CINEMA CANVAS live: PAN’S LABYRINTH (Guillermo del Toro)

Guillpans-labyrinthermo del Toro kent u ongetwijfeld van zijn Oscarwinnende ‘The Shape of Water’, maar wij gaan even terug naar 2006, toen hij uitpakte met het fantasymeesterwerkje ‘Pan’s Labyrinth’.

Het verhaal speelt zich af in 1944, in de nasleep van de Spaanse burgeroorlog: de jonge Ofelia gaat met haar zwangere moeder bij haar stiefvader Vidal wonen, een uitermate wrede kapitein uit het leger van dictator Franco.

In hun nieuwe woonplaats in het afgelegen noorden van Spanje zoekt het fantasierijke meisje een vlucht uit die afgrijselijke werkelijkheid door rond te dwalen in een uitgebreid labyrinth.

CinemaCanvasOp een dag ontmoet ze in dat labyrinth een mysterieuze faun die haar drie opdrachten geeft: als ze erin slaagt die tot een goed einde te brengen, zal ze toegang krijgen tot een koninkrijk waar ze tot prinses gekroond zal worden…

Guillermo del Toro maakte met ‘Pan’s Labyrinth’ een Continue reading “CINEMA CANVAS live: PAN’S LABYRINTH (Guillermo del Toro)” »

CINEMA CANVAS live: A HARD DAY’S NIGHT (Richard Lester)

HARD_DAYS_NIGHTVijf films draaiden The Beatles in hun carrière, en wij tonen u de eerste en meteen ook hun allerbeste: het geweldige ‘A Hard Day’s Night’.

Zoek vooral niet naar een plot, want die is er niet: dit is gewoon negentig minuten fun, fun, fun over de avonturen van een groepje uit Liverpool (u raadt het nooit, maar het gaat om The Beatles!) dat van hun thuisstad naar Londen trekt om daar voor de televisie te gaan optreden, en dat ondertussen uit de klauwen van doldraaiende fans en lastige paparrazzi probeert te blijven.

Regisseur Richard Lester zorgde voor een film die bijna 55 jaar na de release nog altijd een enorme frisheid en een ongebreidelde energie uitstraalt.

CinemaCanvasSommige scènes lijken geïnspireerd door de in die tijd zeer hippe Franse nouvelle vague, maar het straffe is dat ‘A Hard Day’s Night’ vóór Godards ‘Bande à part’ uitkwam.

De wild allerlei absurde richtingen uitstuivende humor is dan Continue reading “CINEMA CANVAS live: A HARD DAY’S NIGHT (Richard Lester)” »

CINEMA CANVAS live: LE FILS (Jean-Pierre & Luc Dardenne)

LE_FILS_DARDENNE

Als opener van ons Cinema Canvas-drieluik kunnen we u ‘Le Fils’ presenteren, het indrukwekkende sociale drama van de gebroeders Dardenne uit 2002.

Olivier (indrukwekkende rol van Olivier Gourmet) is een uiterst toegewijde leraar in een school voor houtbewerking. Hij vindt veel voldoening in het begeleiden van de sociaal gehandicapte jongeren, maar tegelijk is het duidelijk dat er iets wringt bij deze altijd wat trieste, in zichzelf gekeerde man.

Op een dag meldt een nieuwe student zich aan in het atelier: de zestienjarige Francis, die pas uit de gevangenis is vrijgelaten.

Het contact tussen de stugge leraar en de leerling wil aanvakelijk niet echt vlotten. Sterker nog: de leraar gedraagt zich ronduit bizar tegenover zijn pupil, door hem tot thuis

CinemaCanvaste volgen en te bespioneren. Waarom Olivier zich zo gedraagt is niet meteen duidelijk, maar ontrafelt zich stapje voor stapje…

‘Le Fils’ houdt het midden tussen een razend spannende Continue reading “CINEMA CANVAS live: LE FILS (Jean-Pierre & Luc Dardenne)” »

Doe mee aan de Filmhuisenquête (en win gratis tickets)!

filmhuisMet 12.000 (hopelijk min of meer tevreden) toeschouwers deed het Filmhuis het in 2017 uitstekend, maar zoals Mark Uytterhoeven lang geleden al wist: alles kan beter.

Daarom luisteren graag naar uw mening over onze werking en programmatie: misschien bent u de afgelopen jaren om de één of andere reden afgehaakt, of ziet u dingen die anders en/of beter kunnen?

Mogelijk hebt u tips voor ons programmatieteam, of suggesties om de ticketverkoop vlugger te laten verlopen?

Of vindt u alles fantastisch, en wil u zelf op de één of andere manier meehelpen om dat zo te houden?

Laat ons uw – positieve én negatieve – meningen weten via de Filmhuisenquête: alles invullen kost u maar enkele minuten.

U helpt er ons niet alleen mee een beter zicht te krijgen op onze werking, indien u onderaan de enquête uw naam en e-mailadres invult kunt u ook nog eens gratis tickets winnen.

Kortom: als we ze zelf niet opgesteld hadden, we zouden deze enquête al aan het invullen zijn!

Meedoen? Het formulier vindt u HIER.
Alvast bedankt voor uw medewerking!

Dinsdag 12/6/2018: THREE BILLBOARDS OUTSIDE EBBING, MISSOURI + Filmhuis-slotfeest met RIGUELLE & HAUTEKIET

three-billboards-outside-ebbing-missouri.20171219043826

Vertoningen:
DINSDAG 12 JUNI om 18u10!
DINSDAG 12 JUNI
om 20u30

Deze vertoning wordt gevolgd door het traditionele Filmhuis-slotfeest van ons seizoen, met als vanouds hapjes, drank & muziek.

Spelen dit jaar ten dans:
RIGUELLE & HAUTEKIET!

 

—-

Mildred Hayes is een huisvrouw uit Ebbing, Missouri bij wie de woede intern ettert: zeven maand geleden is haar dochter op gruwelijke wijze verkracht en vermoord, en al die tijd later heeft de lamlendige politie van het plaatsje nog steeds geen degelijk spoor, laat staan dat er al een verdachte gearresteerd zou zijn.

Wanneer Mildred ziet dat de plaatselijke flikken wel tijd hebben om zwarten te mishandelen, gaat ze tot de actie over. Op drie grote billboards klaagt ze de

onkunde van de politie in het algemeen (en van sherriff Willoughby in het bijzonder) aan: een rechtstreekse provocatie die een enorm domino-effect van gebeurtenissen in het
Continue reading “Dinsdag 12/6/2018: THREE BILLBOARDS OUTSIDE EBBING, MISSOURI + Filmhuis-slotfeest met RIGUELLE & HAUTEKIET” »

TOM OF FINLAND (Dome Karukoski)

Tom-of-Finland-e1505321741292

Touko Laaksonen is tijdens WOII een soldaat in het Finse leger. Hoewel hij gezien wordt als een uitstekend militair, hakken zijn oorlogservaringen er psychologische stevig in bij Laaksonen.

Bovendien is hij ook nog eens homo: geen pretje in het oerconservatieve naoorlogse Finland, waar op homoseksualiteit gevangenisstraffen staan, en waar alle ontmoetingen dus in het diepste geheim moeten gebeuren.
Zelfs zijn liefhebbende zus Kaija – met wie hij samen op een reclamebureau werkt – veroordeelt homo’s…

Wanneer hij openlijk homo-erotische tekeningen begint te produceren, kan dat dan ook uiteraard alleen onder een schuilnaam: Tom. Maar schuilnaam of niet, zijn werk vol stoere, besnorde, in leder gehulde en van wel héél stevige fallussen voorziene boys is

compleet onverkoopbaar en onvertoonbaar in Finland: ‘Je beseft dat je een atoombom
in handen hebt?,’ waarschuwt een vriend hem.

En dus is de logische stap te vertrekken naar oorden waar het klimaat iets liberaler is: eerst naar Berlijn, en daarna naar Californië, op dat moment zowat het beloofde land Continue reading “TOM OF FINLAND (Dome Karukoski)” »

LADY BIRD (Greta Gerwig)

Lady_Bird

Het is 2002, en Christine McPherson slijt – zéér tegen haar zin – haar dagen op een oerconservatieve katholieke meisjesschool in Sacramento, Californië.

De opstandige en kunstzinnige Christine heeft niet alleen genoeg van haar school, maar ook van haar suffe thuisstad waar nooit iets gebeurt, van haar passief-agressieve en alomtegenwoordige moeder, ja zelfs van haar eigen naam.

Voortaan wenst ze dan ook aangesproken te worden als Lady Bird, zo laat ze iedereen weten. En ze wil in New York gaan studeren, een stad waar volgens haar gesofisticeerde mensen wonen, en waar men nog om Cultuur geeft.

Omgekeerd wordt haar (overwerkte) moeder stilaan compleet horendul van het gedrag van haar puberende dochter. Niet alleen slaagt ze er maar niet in écht contact te krijgen met Lady Bird, bovendien lijkt ze maar niet lijkt te willen begrijpen dat de familie geen geld heeft om haar aan de Oostkust te laten studeren.

Cultactrice Greta Gerwig (’20th Century Women’, ‘To Rome With Love’…) levert met Continue reading “LADY BIRD (Greta Gerwig)” »

EVERYBODY KNOWS (TODOS LO SABEN) (Asghar Farhadi)

todos_lo_saben

Pas nog in première als de openingsfilm van het festival van Cannes, en nu al in het Filmhuis: ‘Everybody Knows’ (of gewoon in het Spaans: ‘Todos Lo Saben’) van Asghar Farhadi.

Voor de Iraanse regisseur is ‘Everybody Knows’ na zijn twee Oscars voor ‘A Separation’ en ‘The Salesman’ een misschien verrassende maar zeer boeiende nieuwe stap: een Spaanstalige thriller, gemaakt met de hulp van een topteam (cameraman José Luis Alcaine is zowat de rechterhand van Almodovar, componist Alberto Iglesias is één van de meest gevraagde vaklui…) en twee absolute steracteurs: Javier Bardem en Penelope Cruz.

Cruz speelt Laura, een Spaanse vrouw die in Argentinië woont en voor het huwelijk van haar zus met haar kinderen naar haar dorp in Spanje terugkeert.

Zo ongeveer iedereen in dat hele dorp is op de één of andere manier met elkaar verbonden, en dus óók aanwezig op het grootse huwelijk: Paco bijvoorbeeld, de eigenaar van een grote wijngaard. Die is net als Laura gelukkig getrouwd, maar iedereen Continue reading “EVERYBODY KNOWS (TODOS LO SABEN) (Asghar Farhadi)” »

BITTER FLOWERS (Olivier Meys)

BitterFlowers

De jonge Chinese Lina vormt een gelukkig koppel met haar man Xiaodong, met wie ze een zoontje heeft.

Erg breed hebben ze het niet, maar de ambitieuze Lina ziet brood in een job als nanny in Europa: andere vrouwen uit haar omgeving zijn ook al vertrokken en verdienen er naar Chinese normen goed geld.

Haar man vindt het idee om zijn vrouw op haar eentje naar Europa te zien gaan eigenlijk maar niks, maar de koppige Lina zet door en laat haar familie en China achter om vanuit Parijs het gezin van een betere toekomst te voorzien.

Eenmaal in Frankrijk aangekomen blijkt echter dat de realiteit er niet makkelijk uitziet voor een clandestiene immigrante die geen connecties heeft en die amper een woord Frans begrijpt.

Haar situatie wordt al snel penibel, maar gelukkig vindt ze onderdak (én steun) bij een stel Chinese prostituées die samenhokken bij een huisjesmelker – iets wat ze angstvallig
stilhoudt voor het thuisfront.

Maar om voor datzelfde thuisfront de schijn te kunnen blijven ophouden moet ze een Continue reading “BITTER FLOWERS (Olivier Meys)” »