FACADES (Kaat Beels & Nathalie Basteyns)

Afacadeslex (sterke rol van Natali Broods) is een succesvolle vrouw wiens leven op 40-jarige leeftijd opeens een knak krijgt: haar vader vertoont de symptomen van Alzheimer, en wordt door haar moeder zonder boe of ba in de steek gelaten.

Om hem te verzorgen trekt ze bij hem in.
Maar door bij hem te zijn, begint ze zich vragen te stellen over haar eigen relatie met de Nederlandse professor Claus, van wie ze al jarenlang de buitenechtelijke avontuurtjes tolereert.

Is ze wel écht de gelukkige vrouw die ze speelt, of is het beter – zoals haar ouders – de façades te laten vallen?

Na het succes van hun tv-series ‘Clan’, ‘Beau Séjour’ en ‘Tabula Rasa’ pakt het regisseursduo Kaat Beels & Nathalie Basteyns nu uit met een sterk familiedrama, gedragen door een uitmuntende cast: Natali Broods torst met haar vertolking zowat op

haar eentje de film, maar de andere rollen zijn er niet minder uitstekend ingevuld, met Johan Leysen en Frieda Pittoors als het uit elkaar vallende ouderpaar, en – verrassend, toch – de Nederlandse cabaretier Theo Maassen als Alex’ ontrouwe Continue reading “FACADES (Kaat Beels & Nathalie Basteyns)” »

A MAN OF INTEGRITY (Mohammad Rasoulof)

lerd.20171207045158De Iraanse cineast Mohammad Rasoulof werd wegens ‘filmen zonder vergunning’ door het plaatselijke regime al eens tot zes jaar cel veroordeeld, maar door dat soort kleine details laat de man zich absoluut niet afstoppen: zijn nieuwe ‘A Man of Integrity’ draaide hij volledig illegaal in het noorden van het land, en smokkelde hij vervolgens op een usb-stick het land uit.

Of het resultaat dat enorme risico waard was?
Het leverde hemzelf (behalve waarschijnlijk een nieuwe gevangenisstraf) alvast de terechte overwinning van de ‘Certain Regard’-competitie in Cannes op, en ons een uitstekende film die er bijna twee uur lang moeiteloos de spanning inhoudt.

Het verhaal draait rond Reza, die samen met zijn vrouw Hadis op het Iraanse platteland een goudviskwekerij uitbaat.
De gestudeerde Reza heeft lak aan de ons-kent-ons-mentaliteit van de plaatselijke machthebbers, maar zijn koppige einzelgänger-houding breekt hem al snel zuur op: op een dag drijven zijn duizenden goudvissen na sabotage dood in de kweekvijver.

Weinig subtiel wordt hem daarna door the powers that be duidelijk gemaakt dat er in Iran maar twee mogelijke wegen zijn: meegaan in de allesoverheersende corruptie in
het land, of integer ten onder gaan aan diezelfde corruptie. De keuze is aan hem…

Met ‘A Man of Integrity’ houdt Mohammed Rasoulof zichzelf en alle andere inwoners van Continue reading “A MAN OF INTEGRITY (Mohammad Rasoulof)” »

THE FLORIDA PROJECT (Sean Baker)

florida-projectIn de schaduw van Disney World in het altijd zonovergoten Florida leeft de zesjarige Moonee met haar volgetatoeëerde, kettingrokende, alleenstaande en werkloze moeder Halley.

Net zoals zovele andere door de crisis getroffen Amerikanen leven ze permanent in een motel: vrolijk fluokleurig geschilderd maar aftands, en zo goed en zo kwaad als het kan gerund door de goedaardige Bobby (de immer geweldige Willem Dafoe), die letterlijk élke dag weer één of ander probleem met zijn bewoners moet oplossen.

In de zomervakantie blijft Moonee met haar al even arme vriendjes Scootey en Jancey noodgedwongen in de buurt van het hotel rondhangen: geld om op reis te gaan of om Disney World binnen te komen is er niet, en dus moeten de kinderen voor hun eigen
vermaak zorgen.

En of ze dat vinden: auto’s onderspuwen, ijsjes aftroggelen van toeristen (‘Ik moet dat van de dokter eten voor mijn astma’), stiekem naar de tieten van zonnebadende

motelgangsters gluren of vuurtje-stook doen in één van de vele huizen die sinds de woningcrisis leegstaan, elke dag beleeft deze Kapoentjesclub onder leiding van de streetwise Moonee nieuwe avonturen.

Moonees moeder Halley probeert ondertussen op al even inventieve wijze dag na dag de eindjes aan elkaar te knopen: nu eens lukt dat door louche parfum te verkopen aan Continue reading “THE FLORIDA PROJECT (Sean Baker)” »

LE PETIT PRINCE (Mark Osborne)

petitpHeerlijke animatiefilm van Mark Osborne voor jong én oud, gebaseerd op de klassieke roman van Antoine de Saint-Exupéry.

Alles draait rond een negenjarig meisje, wiens levensplan al compleet uitgetekend is door haar moeder: de hele zomer doet ze niks anders dan studeren, tot ze contact krijgt met een oude buurman.

Die man, een piloot, vertelt haar over een magische ontmoeting met een kleine, wijze prins, lang geleden, die een wereld van kansen, avonturen en liefde voor hem opende.

Door haar vriendschap met de oude man gaat ook voor het meisje een nieuwe wereld en een nieuw besef open.

LE PETIT PRINCE
Regie: Mark Osborne
F 2015, 105 min.

Deze film werd in Filmhuis Mechelen vertoond op:
MAANDAG 5 FEBRUARI 2018
om 20u30
logo_ccv_kleur

Ingeleid door auteur Kolet Janssen.

Een organisatie i.s.m. CCV/IJD

BOVENNATUURLIJK NV (Thomas Vanbrabant )

BovennatuurlijkNV‘Bovennatuurlijk NV’ is een nieuwe kortfilm van Thomas Vanbrabant over superhelden die zich aanbieden om mee te spelen in reclamespotjes.

Want waarom zou je als superheld gratis de wereld redden als je er evengoed pakken geld mee kan verdienen?

Met Joris De Bruyne, Wim Wets, Mattias Goovaerts en Zander Van Campen.

DOP en montage: Kris Van de Sande

BOVENNATUURLIJK NV
Regie: Thomas Vanbrabant
B 2017, 15 min.

Deze film werd in Filmhuis Mechelen vertoond op:
MAANDAG 5 FEBRUARI 2018
om 19u20.

Vertoning in aanwezigheid van regisseur Thomas Vanbrabant!

THELMA (Joachim Trier)

Thelma

Thelma is een schuwe jonge vrouw die voor het eerst uit het streng-christelijke ouderlijke nest losgelaten wordt om aan de universiteit van Oslo te gaan studeren.

Daar voelt ze zich aanvankelijk eenzaam en ongemakkelijk, zeker als haar studiegenoten wat lacherig doen over haar geloof en haar naïviteit.

En als ze dan eindelijk tóch wat vrienden maakt, hebben haar overbeschermende ouders dat via haar Facebookactiviteiten meteen in de mot: die nieuwe vrienden drinken toch niet, mogen ze hopen? En ze brengen haar toch niet aan de drugs of erger?

Het ‘probleem’ is echter van een heel andere aard dan de ouders denken: Thelma ontwikkelt gevoelens voor haar knappe medestudente Anja (Kaya Wilkins). En met die lesbische gevoelens is de strenggelovige Thelma ook zelf niet in het reine…

Met ‘Thelma’ heeft het Noorse supertalent Joachim Trier een uiterst knappe genremengeling gemaakt: een ingenieuze mix van een coming of age-film, een erotische Continue reading “THELMA (Joachim Trier)” »

RABOT (Christina Vandekerckhove)

1 RABOT_POSTER_light

Meer dan veertig jaar lang torenden drie sociale woonblokken hoog boven de Gentse Rabotwijk uit.

Toen documentairemaakster Christina Vandekerckhove hoorde dat deze beruchte Rabottorens tegen de vlakte zouden gaan, besloot ze zich er twee jaar lang te nestelen en een documentaire te maken over de laatste bewoners: een bonte verzameling zogenaamde ‘sociale gevallen’, van ex-daklozen en ex-gedetineerden tot verslaafden, verarmde en vereenzaamde gepensioneerden, psychiatrische patiënten en van overal ter wereld aangespoelde vluchtelingen – allemaal samengepropt in het afgeleefde decor.

‘Als je teveel vogels in een volière steekt, pikken ze elkaar dood,’ zegt een man in de film, en in de Rabotvolière is dat duidelijk niet anders.

Dit zijn mensen die zelf zo erg door het leven getekend zijn dat ze compleet onverschillig zijn geworden voor de ellende van hun naasten: wanneer een dronken man hopeloos wankelend en vallend de voordeur probeert te bereiken, kijken zijn buren onbewogen toe – ieder voor zich, en God tegen ons allen.

Gelukkig is er tussen alle grote ellende ook veel plaats voor klein geluk, humor en hilarische (vaak politiek zéér incorrecte) uitspraken van de bewoners die geen blad voor Continue reading “RABOT (Christina Vandekerckhove)” »

Familiefilm: Het KIDSCAM FILMONTBIJT: de winterspecial!

TheSilenceBeneathTheBark01_1024x1024Op deze zondagochtend trekken we de wijde wereld in met een mannetje dat zo in onze broekzak zou passen, met enkele geheimzinnige boomwezens, met een creatieve spin, met een familie zeehonden én met een stel pinguïns.

Kortom: een uur lang spannende avonturen, met een passende dosis winterse sneeuwpret en -pracht!

Op het programma staan onder andere de volgende kortfilms:

‘GOSSAMER’ (Natalia Chernysheva, Rus)

‘LE PETIT BONHOMME DE POCHE’  (Ana Chubinidze, FR)

‘THE SLED’ (Olesya Shchukina, Rus)

‘THE SILENCE BENEATH THE BARK’ (Joanna Lurie, FR)

Check van die laatste film deze prachtige teaser:

Deze films werden in Filmhuis Mechelen vertoond op:
ZONDAG 28 JANUARI 2018
Ontbijt vanaf 10u00
Film om 11u00

Richtleeftijd: vanaf 6 jaar
(er is geen gesproken tekst, er zijn dus ook geen ondertitels)

Een organisatie i.s.m. Logo_KIDSCAM
- KIDSCAM
– Cultuurcentrum Mechelen
- Oxfam Wereldwinkel Mechelen, die het lekkere ontbijt serveren.

THE SQUARE (Ruben Östlund)

the-square_ps_1_jpg_sd-lowMet zijn vorige, ijzersterke ‘Turist’ overtuigde de Zweed Ruben Östlund de kenners (u, dus!) al van zijn grote talent, en met ‘The Square’ is nu ook de rest van de wereld overstag gegaan: Gouden Palm in Cannes, jubelende recensies alom én een felbegeerde plaats op de Filmhuisaffiche – driedubbele bingo!

‘The Square’ begint als een messcherpe satire op de elitaire kunstwereld, waarin artistieke praatjesmakers vooral graag moeilijke woorden en idiote theorieën gebruiken om te verhullen dat ze eigenlijk volstrekt niks te vertellen hebben.

Museumdirecteur Christian (Claes Bang) is één van hen: een in het juiste artistieke pak gestoken gladjanus die op persconferenties graag uitpakt met artistieke visieteksten, cityprojecten en de juiste hippe artiesten. Politici schurken zich graag tegen hem aan

(zolang de kunsttoeristen maar toestromen), en de museumsponsors zijn eveneens tevreden – een stevig met wijn overgoten receptie met de juiste hapjes overtuigt gegarandeerd de twijfelaars.

Christians inhoudsloos gezwam wordt bijna per ongeluk ontmaskerd wanneer journaliste-kunstgroupie (een fantastische Elisabeth Moss) hem vraagt wat hij nu Continue reading “THE SQUARE (Ruben Östlund)” »

LUMIERE! L’AVENTURE COMMENCE (Auguste & Louis Lumière / Thierry Frémaux)

lumiereDe cinema, hoe is die ook alweer begonnen?

Wie het antwoord op die vraag wil kennen, moet naar het ronduit geweldige ‘Lumière! L’aventure commence’ van Thierry Frémaux.

Frémaux is in het dagelijkse leven directeur van het Festival van Cannes, maar heeft ondertussen ook deze compilatie van de filmpjes van de gebroeders Lumière samengesteld.
En eigenlijk zou Frémaux nu zichzelf daarvoor met een Gouden Palm moeten bekronen, want het resultaat is boeiend, grappig én ronduit prachtig.

Het concept is nochtans simpel: uit de bijna 1500 filmpjes die Auguste en Louis Lumière vanaf 1895 met hun pas uitgevonden cinematograaf maakten, heeft Frémaux
er 108 gekozen en na elkaar gezet, en vervolgens van vakkundige commentaar voorzien.

Deze heerlijke filmpjes van 50 seconden (destijds de maximale lengte van een filmrol) bieden niet alleen een uniek beeld van het perfecte cinema-oog van de gebroeders Lumière, maar laten ook het dagelijkse bestaan op wonderlijke wijze weer tot leven Continue reading “LUMIERE! L’AVENTURE COMMENCE (Auguste & Louis Lumière / Thierry Frémaux)” »