ASH IS PUREST WHITE (Jia Zhang-Ke)

ash_is_purestAok

In een mijnstad in China raakt de jonge danseres Qiao verliefd op de knappe Bin, een gangster wiens voornaamste bezigheden bestaan uit mahjong spelen en drinken.

Bin werkt voor een corrupte projectontwikkelaar met een bizarre obsessie voor ballroom dancing.

Maar wanneer die vermoord wordt, promoveert Bin opeens de facto tot leider van de gangsters – een positie waar hij nog niet klaar voor is.

Wanneer een rivaliserende bende hem wil aanpakken, aarzelt Qiao niet om een pistool te gebruiken om Bin te verdedigen. Een drieste actie die haar een celstraf van vijf jaar oplevert, en die het koppel uit elkaar rukt…

Net als in zijn vorige films (‘Still Life’, ‘Mountains May Depart’, ‘A Touch of Sin’…) schildert Jia Zhang-ke geen al te fraai beeld van de situatie in het nieuwe,

hyperkapitalistische China: gangsters en corrupte zakenlui komen uit alle spleten en kieren gekropen, terwijl de gewone Chinees heeft de allergrootste moeite om de snelle veranderingen in het land bij te houden.

Absolute ster van ‘Ash Is Purest White’ is Zhang-ke’s muze Zhao Tao, die met haar Continue reading “ASH IS PUREST WHITE (Jia Zhang-Ke)” »

COLETTE (Wash Westmoreland)

Colette_1v0KUUAAH9SM

Parijs, ergens rond de eeuwwisseling: door haar huwelijk met de beroemde libertijnse schrijver Henry “Willy” Gauthier-Villars komt de jonge Sidonie -Gabrielle Colette – een meisje van de boerenbuiten – opeens in de Parijse haute bourgeoisie terecht.

Een wereld vol wuivende jurken, intello’s en artistieke praatjesmakers die haar al snel begint te vervelen, maar tegen die verveling heeft de financieel berooide Willy een prima remedie: wat als ze het nu eens als zijn ghostwriter zou proberen?

Colette tovert in geen tijd een stapel geestige, sexy novelles over het boerenmeisje Claudine uit haar pen: een serie boeken die meteen tot een absolute bestsellerreeks uitgroeit, en die van Willy en Colette hét glamourkoppel van Parijs maken.

Probleem één: officieel is Willy de ‘auteur’ van de boeken, en dus gaat hij volledig met de literaire lofbetuigingen voor het werk van zijn Colette aan de haal.
Probleem twee: als praktiserende libertijn is Willy nu niet bepaald de meest trouwe Continue reading “COLETTE (Wash Westmoreland)” »

ROMA (Alfonso Cuaron)

48396294_233370307558735_8981481239680647168_n

In zijn wonderlijk mooie ‘Roma’ schetst regisseur Alfonso Cuaron (‘Y Tu Mama Tambien‘, ‘Children of Men’) ons het leven van Cleo, die aan de kost komt als de inwonende dienstmeid bij een familie uit de middenklasse in Roma, een buurt in Mexico-stad.

De vier kinderen zijn erg aan hun nanny gehecht, want vader Antonio – een arts – blinkt vooral uit door afwezigheid, en moeder Sofia bemoeit zich ook al niet teveel met de opvoeding van haar kroost.
Maar ondertussen heeft Cleo (een schitterende vertolking van Yalitza Aparicio) natuurlijk ook haar eigen besognes….

‘Roma’ is helemaal gebaseerd op Cuarons herinneringen aan de dienstmeid uit zijn eigen jeugd: behalve een pakkend eerbetoon aan haar is deze film tegelijk ook een magistraal

portret van de dagelijkse strijd om het overleven in het Mexico van begin jaren ’70.

De film was geproduceerd door Netflix, maar u bent knettergek als u deze prent op een computerschermpje bekijkt: dit is behalve een meeslepend verhaal ook een absoluut
Continue reading “ROMA (Alfonso Cuaron)” »

KICHKA: LIFE IS A CARTOON (Delfina Jalowik)

kichka_cartoon

‘Kichka: Life is a Cartoon’ is een film over de relatie tussen een zoon en zijn vader: respectievelijk Michel en Henri Kichka, een slachtoffer en getuige van de Holocaust.

Hun verhaal illustreert dat zo’n trauma de psychologie van een hele familie bepaalt, maar ondanks het donkere onderwerp is de film toch opgebouwd rond thema’s als affectie en hoop.

Henri Kichka is geboren in Brussel in 1926. In 1942 wordt hij samen met zijn ouders en twee zussen door de Gestapo aangehouden. Gedurende drie jaar is hij opgesloten in verschillende concentratiekampen, tot hij in 1945 uit Buchenwald bevrijd wordt. Zijn moeder en zussen zijn vermoord, zijn vader liet het leven op weg naar Buchenwald….

Open-website-Kazerne_Dossin_Logo

Na de oorlog keert Henri Kichka terug naar Brussel, waar hij huwt en vier kinderen krijgt: Hannah, Michel, Iréne and Charly.

Zijn zoon Michel Kichka wordt in 1954 geboren in Seraing. Nadat hij op 20-jarige leeftijd naar Israel is geëmigreerd, start hij Continue reading “KICHKA: LIFE IS A CARTOON (Delfina Jalowik)” »

In première in het Filmhuis: WE DOEN HET GEWOON ZELF (Evert Winkelmans)

45313841_318689398944485_2839917738590208000_nOp maandag 25 (!) februari 2019 in première in Filmhuis Mechelen: ‘WE DOEN HET GEWOON ZELF’, een gloednieuwe documentaire van Evert Winkelmans waarin het unieke reddingsverhaal van KV Mechelen helemaal uitgespit wordt.

Na de eighties-glorieperiode onder voorzitter John Cordier was de club langzaamaan terug afgegleden naar de grijze middenmoot-status.

Wanneer de steenrijke koekjesfabrikant Willy Van den Wijngaert de macht in handen krijgt, beginnen de supporters opnieuw te dromen van de eerdere successen. En al zeker wanneer hij hun oude topcoach Aad De Mos opnieuw binnenhaalt….

Helaas: Van den Wijngaert is behalve steenrijk ook lichtjes naïef, iets wat de talrijke haaien uit de voetbalwereld meteen doorhebben.

Tal van schimmige figuren hebben grof geld geroken, en solferen Willy (en de club) op met een lange reeks middelmatige, veel te dure transfers, exuberante lonen en groteske onkostenvergoedingen. Zelfs een Afrikaanse ‘ziener’ komt als Willy’s persoonlijke adviseur zijn graantje meepikken…

12938304_1697510163841780_2917519672625337510_n

Erger nog: de financiële toestand loopt zodanig uit de hand dat die ook voor Van den Wijngaert niet meer te betalen valt.

Wanneer hij terugtreedt als voorzitter, is de conclusie dan ook snoeihard: dit is het definitieve einde voor de geelrode traditieclub, want de financiële put is ondertussen zo Continue reading “In première in het Filmhuis: WE DOEN HET GEWOON ZELF (Evert Winkelmans)” »

ROSIE & MOUSSA (Dorothée Van Den Berghe)

rosie

Rosie verhuist met haar moeder naar de andere kant van Brussel.

In het nieuwe appartementsgebouw leert ze flink wat nieuwe mensen kennen: buurjongen Moussa is er één van.

Met hem gaat ze samen op avontuur, in de appartementsoren en in de stad.

Bovendien belooft Moussa haar te helpen, want Rosie wil niks liever dan haar gescheiden levende ouders weer bij elkaar brengen: haar papa zit in de gevangenis, en haar mama wil niet meer met hem praten. En tot overmaat van ramp wordt mama ook nog eens verliefd op een andere man…

‘Rosie & Moussa’ is een excellente familiefilm van Dorothée Van Den Berghe (‘My Queen Karo’), die zich voor het script baseerde op de bekroonde succesboeken van

CBE_OpenSchool
auteur Michael De Cock en illustratrice Judith Vanistendael.

In de ‘volwassen’ hoofdrollen ziet u Ruth Beeckmans en Titus De Voogdt, terwijl
Continue reading “ROSIE & MOUSSA (Dorothée Van Den Berghe)” »

CAPHARNAÜM (Nadine Labaki)

Capharnaum-P
Zain is een Libanees straatkind, weggelopen van zijn ouders die hem verwaarloosden.

Op zijn eentje probeert hij van dag tot dag te overleven in de sloppenwijken: met de hulp van de Ethiopische vluchtelinge Rahil lukt dat aanvankelijk nog min of meer, maar wanneer de jonge moeder op een dag niet meer terugkeert, zit hij – zelf amper de luiers ontgroeid – opeens met haar baby opgescheept.
Een compleet uitzichtloze situatie voor een kind zonder familie, vrienden of inkomen…

Tot hem een oplossing te binnen schiet: naar de rechtbank stappen en klacht indienen tegen zijn ouders omdat zij hem op deze genadeloze, harteloze wereld hebben gezet.

Regisseuse Nadine Labaki maakte ‘Capharnaüm’ volledig met niet-professionele

acteurs, die ze spontaan liet reageren op de situaties, waarna ze haar scenario aan hun reacties aanpaste.

Het resultaat is een hartverscheurend avonturenverhaal-uit-de-goot, én een onthutsende
wake up-call om eindelijk de algemene onverschilligheid tegenover extreme armoede af Continue reading “CAPHARNAÜM (Nadine Labaki)” »

GRÄNS (Ali Abassi)

grans-r

Beste Filmhuizers,

eigenlijk kunnen we u over ‘Gräns’ geen beter advies geven dan datgene wat de recensent van de Globe & Mail gaf: ‘Lees geen woord van wat hieronder staat, ga gewoon kijken!’

Voilà, meer dan genoeg verklapt, tot in het Filmhuis, dus!
(Voor zij die ondanks onze goede raad toch iets over de film willen weten voor ze gaan kijken: onder de trailer staat een synopsis)

Tina is niet wat je noemt een doorsnee vrouw: niet alleen mist ze een chromosoom waardoor ze nou niet bepaald moeders mooiste is, ze is ook geboren met een extreem ontwikkeld reukvermogen.

Van die afwijking heeft ze echter een troef gemaakt door bij de Zweedse douane te gaan Continue reading “GRÄNS (Ali Abassi)” »

NIET SCHIETEN (Stijn Coninx)

niet-schieten

Met ‘Niet Schieten’ verfilmde Stijn Coninx de hallucinante biografie van David Van de Steen, die als kind één van de aanslagen van de Bende van Nijvel overleefde, maar wel zijn beide ouders en zijn zus verloor.

Het is 9 november 1985 wanneer de Bende de Delhaize van Aalst binnenvalt. Recht over de supermarkt wonen Albert en Metje, grootouders van de familie, die de aanslag voor hun ogen zien gebeuren.

Na het vermoorden van zijn ouders wordt de jonge, zwaargewonde wees opgevangen door zijn opa en oma, die als slachtoffers in een ware Kafkaïaanse nachtmerrie terechtkomen:  Albert is – net als alle andere nabestaanden – wanhopig op zoek naar Continue reading “NIET SCHIETEN (Stijn Coninx)” »

Art & Film: HARRY GRUYAERT, PHOTOGRAPHER (Gerrit Messiaen)

harry_gruyaert-photographer.075 is meesterfotograaf Harry Gruyaert intussen, maar aan stoppen met fotograferen denkt hij nog lang niet, wel integendeel.

Want als uit het uitmuntende filmisch portret ‘Harry Gruyaert, Photographer’ één zaak blijkt, is het wel dat Gruyaert al zijn hele leven compleet bezeten is door de fotografie.

Nochtans was dat net wat zijn strenggelovige vader probeerde te verhinderen: ook al werkte vader Gruyaert bij Agfa-Gevaert, dat zijn zoon de in zijn ogen “zondige” fotografie in wilde ging hem te ver.

En dus trok zoon Harry al op jonge leeftijd zijn conclusies: hij moest zo snel mogelijk weg uit het grijze, bekrompen gezin, en bij uitbreiding weg uit het al even grijze, bekrompen Vlaanderen. Als 18-jarige trekt hij naar Parijs, waar hij het bruisende leven en – vooral – de kleurenfotografie ontdekt.

Het wordt het startpunt van een briljante carrière die nu al bijna zestig jaar duurt: zijn werk belandt in het MoMA, hij converseert met Cartier-Bresson, komt bij het topagentschap Magnum terecht en wordt bekroond met de Kodak Prize.

Regisseur Gerrit Messiaen slaagde erin zowel Gruyaerts prachtige werk als zijn Continue reading “Art & Film: HARRY GRUYAERT, PHOTOGRAPHER (Gerrit Messiaen)” »