BEANPOLE – vertoning verplaatst, datum te bepalen

Beanpole

UPDATE: door de coronapandemie is deze vertoningen afgelast.

Vertoning in het kader van het Holebifilmfestival!

—–

Net na de tweede wereldoorlog proberen twee jonge vrouwen in het platgegooide Leningrad temidden van het puin hun leven herop te bouwen.

De boomlange Ija –  die omwille van haar opvallende gestalte door iedereen ‘Bonenstaak’ genoemd wordt – is verpleegster, en zorgt ondertussen voor Pashka, het zoontje van haar vriendin Masja, die aan het front bevallen was en nu teruggekeerd is van de strijd.

Maar de ongeziene horror van het slagveld gooi je mentaal niet zomaar af: Masja kampt nog elke dag met posttraumatische stress. Bovendien wordt ook Ija in het militair hospitaal waar ze werkt dag na dag geconfronteerd met de gruwelijke gevolgen van het slagveld.

Toch gloort er tussen de ellende van alledag hier en daar ook een hele kleine sprankel levensvreugde en hoop: de knappe Masja heeft een jonge, welgestelde bewonderaar die haar met attenties overlaadt, terwijl Ija rustgevende troost vindt in het verzorgen van haar patiënten.
En ze hebben elkaar – eeuwig verbonden door het simpele feit dat ze de oorlogswaanzin samen overleefd hebben…

Nope, met de naoorlogse trauma’s in ‘Beanpole’ heeft de jonge maar extreem getalenteerde Russische regisseur Kantemir Balagov niet bepaald het vrolijkste of meest aansprekende onderwerp gekozen, maar hij brandt wel volstrekt unieke, betoverende beelden op uw netvlies die làng nadat u de filmzaal weer uitbent zullen blijven hangen – check gewoon de trailer, en u weet genoeg:

Visueel verwijst ‘Beanpole’ vaak naar de klassieke schilderkunst (je kan tal van de verbluffende filmstills zo afprinten en in een museum naast de grote meesters hangen, van Rubens tot Rembrandt), terwijl het scenario dan weer losjes gebaseerd is op ‘The Unwomanly Face of War’, de mondelinge geschiedenis van de Sovjetvrouwen in de tweede wereldoorlog van Nobelprijswinnares Svetlana Alexievich.

Hun vaak onthutsende bestaan wordt hier op indrukwekkende wijze tot leven gebracht door het duo Viktoria Miroshnichenko (in de onvergetelijke rol van Iya) en Vasilisa Perelygina (amper 23, ook heel sterk als Masja).
Het fenomenale camerawerk is dan weer van de al even piepjonge (en al even overgetalenteerde) Ksenia Sereda.
Allemaal namen van debutanten die u nu vast nog niks zeggen, maar die óns nu al naar hun verdere carrière doen uitkijken

Deprimerend én teder, hondsbrutaal én adembenemend mooi: ‘Beanpole’ is het allemaal tegelijk.

Op het Festival van Cannes bekroond voor de Beste Regie tijdens  ‘Un Certain Regard’.

BEANPOLE
Regie: Kantemir Balagov
RUS 2019, 130 min.

In het kader van het Holebifilmfestival!

UPDATE: door de coronapandemie is deze vertoningen afgelast.