21/11/2006: CAPOTE

E2QBWINEVUcapote_trailerZin in een pracht van een biopic?
Dan hebben we voor u ‘Capote’ klaarliggen, waarin regisseur Bennett Miller een fascinerend filmisch portret van de grote Truman Capote schildert.

Eind 1959 raakt de schrijver geboeid door een krantenbericht over een viervoudige moord in Kansas: Capote (de man die de wereld ‘The Grass Harp’ en ‘Breakfast at Tiffany’s’ schonk) besluit met zijn vriendin Harper Lee naar de plaats van de moorden af te reizen, en er niet alleen de inwoners, maar ook de speurders en de daders te interviewen.

Uit deze ontmoetingen en gesprekken zou Capote (vertolkt door Philip Seymour Hoffmann, die voor zijn rol terecht met een Oscar bekroond werd) uiteindelijk ‘In Cold  Continue reading “21/11/2006: CAPOTE” »

14/11/2006: L’IVRESSE DU POUVOIR

comedy-of-power-l-ivresse-du-pouvoir-3Druk, druk, druk: u kent vast het gevoel.

Zo ook de directeur van een grote onderneming. Wanneer hij zijn Parijse kantoor verlaat, regelt terwijl hij de lift instapt nog gauw enkele dringende zaken en denkt dan van zijn welverdiende weekendrust te kunnen gaan profiteren.

Ware het niet dat hij bij de uitgang opgepakt wordt door de politie: de keiharde, ongenaakbare onderzoeksrechter Jeanne Charmant-Killman (een alweer sublieme Isabelle Huppert) is een onderzoek naar fraude en afpersing gestart, en aarzelt niet er met de grove borstel doorheen te gaan.

Algauw blijkt ze echter op de beperkingen van haar macht te botsen, niet alleen omdat het milieu tegenwerkt, maar ook omdat haar oversten stokken in de wielen steken én omdat de intriges almaar ingewikkelder worden.

‘L’Ivresse du Pouvoir’ is een haarscherpe analyse van de macht (en de wellust die daarmee gepaard gaat), en een film waarmee regisseur Claude Chabrol bewijst dat hij samen met François Ozon en Alain Resnais één van de grootste nog levende Franse regisseurs is.

L’IVRESSE DU POUVOIR
Regie: Claude Chabrol
dinsdag 14 november, 20u30

7/11/2006: FACTOTUM

628x471De Noor Bent Hamer is zeker niet de eerste die een poging onderneemt om leven en werk van de Amerikaanse cultschrijver Charles Bukowski te verfilmen: onder andere Barbet Schroeder ging hem voor met ‘Barfly’.

En ‘Crazy Love’ van Dominique Deruddere kon zelfs rekenen op de goedkeuring van Buk zelf.

Hamer heeft een meer sobere, koele en afstandelijke stijl dan die twee, maar uit ‘Factotum’ blijkt dat die prima past bij Bukowski’s universum.
Een universum dat zich situeert aan de achterkant van the American dream, een universum waarin verhalen van alledaagse waanzin en zuip- en knokpartijen afgewisseld worden met humor en eenzaamheid, en waarin vlagen van zelfdestructie bestreden worden met tederheid en poëzie.

Met een ijzersterke Matt Dillon in de rol van Bukowski’s alter ego Henry Chinaski, en met even sterke bijrollen van Lily Taylor en Marisa Tomei.

31/10/2006: GRIZZLY MAN

grizzlyman2005720pblura13 jaar lang leefde Timothy Treadwell tussen de grizzlyberen in Alakska – tot die beren hem en zijn vriendin Amie Huguenard oppeuzelden.

Uit de beelden die Treadwell tijdens de laatste vijf jaar van zijn leven tussen de grizzly’s schoot (in totaal meer dan 100 uur film) en uit vele interviews distilleerde Werner Herzog één van de meest fascinerende documentaires van het afgelopen decennium: ‘Grizzly Man’.

Treadwell blijkt immers niet alleen een berenvriend en milieuactivist te zijn, want gaandeweg leren we dat hij behalve een mislukte acteur (bijna had hij in ‘Cheers’ 
Continue reading “31/10/2006: GRIZZLY MAN” »

VOLVER (Pedro Almodovar)

volver-2006-23-gErvaren Filmhuisgangers weten: geen Filmhuisseizoen zonder een film van Pedro Almodovar op ons programma!

Wij vinden Don Pedro immers de belangrijkste, meest vernieuwende en gewoonweg béste Spaanse regisseur sinds Luis Bunuel, en ten bewijze hebben wij zijn nieuwste meesterstukje geprogrammeerd: ‘Volver’.

‘Volver’ is een echte vrouwenfilm, opgebouwd rond de zussen Raimunda en Sole, die vanuit het hectische Madrid naar hun geboortestreek terugkeren om er hun stokoude

tante te bezoeken. Daar gebeuren echter bizarre dingen, waar volgens de geruchten in het dorp hun overleden (maar teruggekeerde) moeder de aanstookster van is.

‘Volver’ is een Almodovar grand cru: een simpel maar uiterst zorgvuldig verteld verhaal dat het leven van drie generaties vrouwen omspant, vol melodrama en zwarte humor, en Continue reading “VOLVER (Pedro Almodovar)” »

10/10/2006: UN SOIR, UN TRAIN

un_soir_un_train_1967_portrait_w858Dit jaar plaatst het Festival van Vlaanderen / Mechelen componist Frédéric Devreese in de schijnwerpers.

In het kader van deze hommage vertonen het Filmhuis en het Festival ‘Un Soir, Un Train’, één van de vele films van André Delvaux waar Devreese de score voor componeerde.

In ‘Un Soir, Un Train’ – gebaseerd op ‘De Trein der Traagheid’ van Johan Daisne – speelt Yves Montand de rol van Mathias, een Belgische prof die met de Franse Anne (gespeeld door Anouk Aimée) samenwoont.

Wanneer de twee op een avond de trein nemen en Mathias tijdens de rit in slaap valt, verdwijnt Anne. Op het moment dat de trein ergens te velde stopt, besluit Mathias met de Continue reading “10/10/2006: UN SOIR, UN TRAIN” »

BROKEBACK MOUNTAIN (Ang Lee)

Brokeback-Mountain-ImageYi-haaw! Een western in het Filmhuis: dat moet lang geleden zijn.
En een door een Chinees gemaakte homowestern kunnen we ons zelfs helemaal niet herinneren.

Maar met het terecht alom bejubelde ‘Brokeback Mountain’ van Ang Lee (‘The Wedding Banquet’, ‘Eat Man Drink Woman’, ‘Crouching Tiger’…) brengen we daar met plezier verandering in.

Lee baseerde zich voor ‘Brokeback Mountain’ op het gelijknamige kortverhaal van Annie Proulx: rodeocowboy Jack Twist (rol van Jake Gyllenhaal) en hulpje Ennis del Mar (Heath Ledger) worden aangeworven als schapenherders op Brokeback Mountain.

De twee zijn onbekenden voor elkaar, maar algauw groeit de vriendschap – zo’n intense vriendschap zelfs dat er seks van komt. Als hun job erop zit gaan de heren echter elk  Continue reading “BROKEBACK MOUNTAIN (Ang Lee)” »

4/4/2006: ME AND YOU AND EVERYONE WE KNOW

me-and-you-and-everyone-we-know-avi_001884676Een artieste die videoinstallaties maakt en bijverdient als taxichauffeuse, een schoenverkoper die zijn eigen hand in de fik steekt om indruk te maken op zijn zoons, de zesjarige Robby die in de chatroom graag over zijn pooping back and forth-fantasie praat en een eenzame goudvis die op het dak van een auto achtergelaten wordt: met deze (en nog veel meer andere) prettig en minder prettig gestoorde personages brouwde Miranda July een vrolijke, lichtjes surrealistische en sprookjesachtige mozaïekfilm over de kracht van liefde.

July (die zelf overigens de hoofdrol speelt) won met ‘Me and You’ meteen de Caméra d’Or op het jongste Filmfestival van Cannes.

28/3/2006: THE CONSTANT GARDENER

the_constant_gardener03Dat Fernando Meirelles na zijn uiterst succesvolle ‘Cidade de Deus’ besloot een John le Carré-roman te verfilmen was misschien verrassend, maar het uiteindelijke resultaat mag er meer dan zijn: ‘The Constant Gardener’ is een sterke complotthriller, én een even sterk psychodrama. 

Alles draait rond een Britse diplomaat (Ralph Fiennes) die naar Kenia trekt om er de moord op zijn vrouw (Rachel Weisz) te onderzoeken, omdat de plaatselijke autoriteiten er niet al te veel aandacht aan haar dood spenderen – zij doen het af als een ongeval, of een uit de hand gelopen relatiedrama.

Tot zijn verbazing ontdekt de diplomaat echter dat zijn echtgenote er blijkbaar in een strijd met farmareuzen gewikkeld was, waardoor hij – met de verbetenheid van iemand die niks meer te verliezen heeft – zélf in hun dubieuze praktijken begint te graven.
Vervolg in Filmhuis.

21/3/2006: BOMBON EL PERRO

18828943.jpg-r_640_600-b_1_D6D6D6-f_jpg-q_x-xxyxxMag het voor u op een dinsdagavond al eens doggy style? Ziet u af en toe graag een lekker dier op het Filmhuisscherm?
Dan is ‘Bombon El Perro’ iets voor u!

De naïeve, werkloze mecanicien Juan Villegas denkt dat het geluk hem toelacht wanneer hij de trotse eigenaar wordt van Bombon: de hond geeft hem weer zin in het leven, zeker als hij door de hondentrainer Walter Donado geïntroduceerd wordt in de wondere wereld der hondenshows.

Scenarist-regisseur Carlos Sorin (die van ‘Historias Minimas’) plaatste zijn film in het desolate, arme Patagonië, en maakte er een onweerstaanbaar bitterzoet feelgood-melodrama van waarin de acteurs eigenlijk gewoon zichzelf spelen: Juan Villegas heet in het echte leven ook Juan Villegas, Walter Donado is echt een hondentrainer en Bombon is echt een prijsbeest.