14/3/2006: MANDERLAY

ManderleyEnkele jaren geleden kondigde Lars Von Trier aan dat hij een filmtrilogie aan de USA zou wijden:‘Dogville’ was daarvan het eerste deel, nu heeft hij met ‘Manderlay’ een tweede deel klaar.

Dit keer belandt hoofdpersonage Grace (niet meer vertolkt door Nicole Kidman, maar door Bryce Dallas Howard) in de zuiderse katoenplantage Manderlay, waar ze verontwaardigd vaststelt dat de zwarte medemens er nog leeft alsof de slavernij nooit afgeschaft is. Grace probeert er orde op zaken te stellen door er democratie te installeren.

Als intelligent mens kunt u hier vast een parabel voor het Amerika van George Bush in ontdekken, want ook dat land denkt dat het in Irak democratie manu militari kan opleggen.

Als wij u dan ook nog vertellen dat Danny Glover en Willem Dafoe meespelen, dat de decors – net zoals in ‘Dogville’ – vervangen zijn door geschilderde lijnen en dat de camera weer vervaarlijk in het rond zwiert, weten de Von Trier-fans weer hoe laat het is: tijd om nog eens naar de Begijnenstraat af te zakken.

28/2/2006: LE GRAND VOYAGE

father_and_son_in_desert‘Ik wou vertellen over een vader en een zoon die onder één dak leven en niet dezelfde taal spreken.
Daarom sloot ik ze in één plek op, waardoor ze wel tot communicatie verplicht worden: in een auto, op pelgrimstocht naar Mekka.
Maar Mekka is maar een aanleiding voor mijn verhaal: wat er tijdens de reis in de auto gebeurt, dàt is de kern.’

Voilà, beter dan regisseur Ismael Ferroukhi zelf dat deed konden we zijn ‘Grand Voyage’ niet samenvatten.

Voor zijn oude Marokkaanse vader is Réda niet meer dan een ongelovige nietsnut, voor de jonge, in Frankrijk opgegroeide Réda is zijn vader iemand die in een andere, vervlogen tijd leeft.
Maar toch kan Réda de laatste wens van zijn vader niet afwijzen: een pelgrimage – met de auto – naar Mekka, duizenden kilometers dwars door Europa, via Turkije, Syrië en Jordanië naar Saoedi-Arabië.

Een mooie, subtiele roadmovie over twee mensen die langzaam naar elkaar toe groeien.

21/2/2006: LES VACANCES DE MR. HULOT

on-a-sauve-les-vacances-de-m-hulot,M24151Chers amis, vindt u ook niet dat het alweer veel te lang geleden is dat votre Maison du Ciné nog eens één van die onnavolgbare komedies van Jacques Tati vertoond heeft?

Et voilà: wij hebben voor u ‘Les Vacances de Monsieur Hulot’ klaarstaan, de film waarin Tati’s alter ego Mr. Hulot het idee krijgt zijn vakantie aan zee door te brengen.

Uiteraard begint de brave man paniek te zaaien van zodra hij zijn deur verlaat, bijvoorbeeld door zijn uiterst eigenzinnige rijstijl. En eens op zijn vakantiebestemming aangekomen betert het er natuurlijk niet op, want Hulot slaagt erin het gezapige leventje van de hotelgasten brutaal te verstoren met zijn goedbedoelde maar steevast catastrofaal uitpakkende acties.

‘Les Vacances’ was destijds een wereldhit, en heeft ook ruim vijftig jaar na datum nog niks van zijn komische kracht verloren. Allemaal samen: hahahaha!

LES VACANCES DE MR. HULOT
Regie: Jacques Tati
F 1953

 

31/1/2006: A HISTORY OF VIOLENCE

A History of Violence‘Scanners’, ‘Videodrome’, ‘Dead Ringers’, ‘The Fly’, ‘Crash’, ‘Naked Lunch’, ‘Spider’…: de Canadees David Cronenberg heeft in de loop der jaren een indrukwekkende filmografie opgebouwd, en met ‘A History of Violence’ heeft hij daar opnieuw een uitermate verontrustend meesterwerk aan toegevoegd.

Cronenberg neemt ons mee naar een banaal eethuis ergens in Amerika: als op een dag een stel desperado’s binnenstappen en met geweld dreigen, legt uitbater Tom (een doorbrave huisvader met twee kinderen) de brutale gangsters neer.

Voor de gemeenschap is hij daardoor meteen een held, maar Tom ontdekt dat hij stiekem van het doden genoot, en dat geweld uit wettige zelfverdediging even (of zelfs nog méér) beangstigend is als zinloos geweld.

‘A History Of Violence’ is een uitmuntende psychologische studie over de oorsprong en de gevolgen van geweld, gedragen door als altijd uitstekende regie van Cronenberg, en door een uitmuntende cast bestaande uit Viggo Mortensen, William Hurt, Ed Harris en Maria Bello.

De film is gebaseerd op de gelijknamige graphic novel van Vince Locke en John Wagner.

De muziek is van Howard Shore, het camerawerk van Peter Suschitzky, zowat de vaste DOP van Cronenberg.

A HISTORY OF VIOLENCE
Regie: David Cronenberg
CDN-USA 2005, 96 min.

De recensie van Mark Kermode (BBC):

24/1/2006: CACHE

cache_haneke1Een tv-presentator krijgt ongevraagd videotapes met bijbehorende morbide tekeningen in de bus.

Uit de tapes blijkt dat de maker(s) heel veel over hem weten, maar blijkbaar is het toch niet de bedoeling hem geld af te persen, wel om hem en zijn gezin geestelijk te terroriseren…

Voer voor een lekkere thriller?

Misschien, maar dan kent u duidelijk Michael Haneke (‘Benny’s Video’, ‘Funny Games’, ‘La Pianiste’…) niet: die maakt namelijk geen lekkere films, maar verontrustende, destabiliserende en afstandelijk-koele cinema, en ‘Caché’ is daar geen uitzondering op.

Voor Haneke is de plot niet meer dan een beginpunt voor een ijzersterke filmische reflectie over de impact van beelden, en over de macht die in de handen van de beeldenmakers ligt.

Met Daniel Auteuil, Juliette Binoche en Annie Girardot.
De fotografie is van Hanekes vaste cameraman Christian Berger.

CACHÉ
Regie: Michael Haneke
F-A 2005, 117 min.

Bekijk de recensie van Mark Kermode (BBC/BFI):

17/1/2006: HAWAII, OSLO

binary-96509-79609Een film uit het Hoge Noorden?
Amai mijn Noren!

In ‘Hawaii, Oslo’, zijn tweede film, vertelt de Noor Erik Poppe ons het verhaal van Vidar, een psychiatrische verpleger die last heeft van voorspellende dromen: hij ziet het lot van iedereen die zijn pad kruist.

Zijn belangrijkste visioen krijgt hij over de twintiger Leon: iemand met allerlei psychoses, die op zijn verjaardag herenigd hoopt te worden met zijn jeugdliefde…

Poppe heeft van ‘Hawaii, Oslo’ een innemende filmmozaïek gemaakt, vol met stadsvertellingen over mensen, toeval en fatum.

Een aanrader voor de fans van het werk van Tom Tykwer en/of ‘Der Himmel Uber Berlin’.

10/1/2006: THE BIG RED ONE

the-big-red-one-11‘Ik hààt het woord ‘held’. En als iemand iets heroïsch doet, doet hij dat toevallig, temidden een gigantische chaos‘: een uitspraak van Hollywood-outsider Sam Fuller die de oorlog aan den lijve meemaakte, en die visie op de oorlog wou verfilmen in ‘The Big Red One’.

Fuller heeft tientallen jaren moeten vechten om geld te vinden voor zijn magistrale epos, en toen het eindelijk zover was, kortte de studio zijn meesterwerk dramatisch in: gelukkig is er nu, acht jaar na zijn 

overlijden, een volledig gereconstrueerde versie van dit briljante oorlogsdrama, die door het Belgisch Filmmuseum op een nieuwe kopie is uitgebracht.

In het spoor van de Sergeant (Lee Marvin!) volgen we de opmars van befaamde ‘Big Red Continue reading “10/1/2006: THE BIG RED ONE” »

3/1/2006: TICKETS

tickets150061181420Drie regisseurs uit compleet verschillende werelden die samen één film maken: het kan, zo bewezen de Iraniër Abbas Kiarostami, de Italiaan Ermanno Olmi en de Brit Ken Loach met ‘Tickets’.

Elk ontfermden ze zich over één treincompartiment, waarin algauw een eigen sfeer groeit.

In het ene coupé zit een verliefde universiteitsprofessor samen met soldaten die een moeder afsnauwen.
In een andere eist een bazig wijf zich een plaats in een eerste klasse-coupé op terwijl ze daar helemaal geen ticket voor heeft.
En in het derde compartiment zitten Celtic-supporters op weg naar een Champions League-match te verbroederen met een Albanese Beckham-fan.

U mag proberen te raden wie van de drie welke scènes gefilmd heeft, maar ook als u er grandioos naastzit, kunt u vast genieten van deze boeiende menselijke microcosmos.

Gratis inkom voor wie in Celtic-outfit (of in kilt) komt!

27/12/2005: L’ENFANT

webfile20796_galleryphoto_paysage_stdSeraing: zijn gesloten fabrieken! Zijn uitzichtloosheid! Zijn marginaliteit!

Sonia is nog een tiener, maar al moeder van de kleine Jimmy.

Ze hoopt dat de geboorte van het kind haar vriendje Bruno tot wat meer verantwoordelijkheidszin zal aansporen, maar Bruno blijft een kleine sjacheraar die vooral met zichzelf bezig is en die overal snel geld wil uitslaan.

Net zoals ‘Rosetta’, ‘La Promesse‘ en ‘Le Fils’ maakten de Dardenne Bros. ook ‘L’enfant’ weer een bijzonder pakkende tranche de vie uit de verpauperde vierde wereld van Wallonië.

De film wordt vooral gedragen door de ijzersterke vertolkingen van Jérémie Renier en de debuterende Deborah François.

Bekroond met de Gouden Palm in Cannes!

20/12/2005: CRASH

18442715.jpg-r_640_600-b_1_D6D6D6-f_jpg-q_x-xxyxx

Paul Haggis (de man die het alom bejubelde en bekroonde scenario voor ‘Million Dollar Baby’ schreef) kan blijkbaar méér dan alleen maar alom bejubelde en bekroonde scenario’s schrijven: met het trefzeker geregisseerde ‘Crash’ bewijst hij dat hij ook uiterst indringende en genuanceerde films kan maken.

Haggis volgt – net zoals Robert Altman dat in ‘Short Cuts’ deed – verschillende hoofdpersonages in Los Angeles, die allemaal op de één of andere manier te maken met racisme hebben: we volgen boefjes, flikken, de procureur en slotenmakers, en zien ondertussen hoe mensen met de meest uiteenlopende achtergronden met vallen en opstaan probeert samen te leven in één opgefokte, vereenzaamde metropool.

Met o.a. Matt Dillon, Jennifer Esposito, Don Cheadle en Sandra Bullock.