TAKE SHELTER (Jeff Nichols)

take-shelter-grab-the-kidIn Jeff Nichols‘ ijzersterke ‘Take Shelter’ maken we kennis met Curtis LaForche, een man die met zijn vrouw Samantha en dochter Hannah in een afgelegen stadje in Ohio woont.

Wanneer Curtis last krijgt van apocalyptische angstdromen over allesverwoestende tornado’s, probeert hij dat wanhopig stil te houden voor zijn omgeving.
Hij hoopt zijn angst te kunnen onderdrukken door een bunker te bouwen in zijn tuin, maar zijn rare gedrag zorgt echter voor grote verwarring in zijn gezin en omgeving…

Oké, ook wij vinden dat Matthias Schoenaerts in ‘Rundskop’ voor de Beste Mannelijke Vertolking van 2011 zorgde, maar de rol van Michael Shannon in ‘Take Shelter’ komt wel verdomd dicht in de buurt: Shannon speelt hier de brave huisvader bij wie het hevig stormt in het hoofd, en die zich afvraagt of hij schizofreen aan het worden is, dan wel een Continue reading “TAKE SHELTER (Jeff Nichols)” »

15/5/2012: TOT ALTIJD

Tot-altijdKort samengevat: Mario is een grote mond uit Gent, vol met plannen voor een grootse politieke carrière.

Op een dag krijgt hij echter te horen dat hij MS heeft: aanvankelijk bestrijdt Mario zijn ziekte nog met levenlust en humor, maar al even snel laat hij ook merken dat hij eruit wil stappen van zodra zijn bestaan ondraaglijk wordt.

En hij wil daarbij geholpen worden door Thomas, één van zijn beste vrienden, die toevallig ook arts is…

Goed om weten: ‘Tot Altijd’ is gebaseerd op het levens- én stervensverhaal van Mario Verstraete, de MS-patiënt die tien jaar geleden als eerste Belg gebruikmaakte van de toen nieuwe euthanasiewet.
Nic Balthazar verfilmde het verhaal zonder in de op de loer liggende klefheid of slogantaal Continue reading “15/5/2012: TOT ALTIJD” »

SHAME (Steve McQueen)

52618d2Net zoals in zijn uitstekende debuut ‘Hunger’ vormt regisseur Steve McQueen – vooral niet te verwarren met zijn acterende naamgenoot – in zijn al even uitstekende tweede ‘Shame’ team met de geweldige Michael Fassbender.

Fassbender speelt de rol van Brandon, een dertigjarige alleenstaande workaholic uit New-York, wiens leven maar door één obsessie bepaald wordt: seks – altijd en overal.

Tijdens zijn werkuren surft hij stiekem naar pornosites, na het werk bezoekt hij prostituees en darkrooms, en als zijn agenda het toelaat voegt hij daar graag nog wat losse avontuurtjes aan toe.

Brandon slaagt erin zijn maniakale seksverslaving voor de buitenwereld te verhullen, tot op een dag zijn zus Sissy onaangekondigd in New York aankomt, en bij hem intrekt…

Fassbender zet hier een fascinerend, onverzadigbaar, bijna monsterlijk personage neer, dat door McQueen nauwgezet met zijn camera in het oog wordt gehouden, zonder dat de kijker veel uitleg krijgt over hoé die ziekelijk geobsedeerde man zo geworden is – wat de fascinatie uiteraard alleen nog maar kan verhogen.

De excellente Carey Mulligan – die u nog kent als de buurvrouw van Ryan Gosling uit Continue reading “SHAME (Steve McQueen)” »

1/5/2012: BLUE VALENTINE

BlueValentine2Kort samengevat: Cindy (Michelle Williams) en Dean (Ryan Gosling) waren ooit gepassioneerd verliefd, maar na jaren huwelijksleven is de sleur in hun relatie geslopen.

Ze besluiten een hotelkamer te boeken, in de hoop met hun gezamenlijke herinneringen de liefde terug te vinden die ze ooit kenden.

Goed om weten: Yep, ‘Blue Valentine’ is een liefdesdrama, maar dan wel eentje van een totaal andere soort dan diegene die u op zaterdagavond op tv ziet: regisseur Derek Cianfrance gooide namelijk net voor het begin van de opnames zijn scenario in de

vuilnisbak, en vroeg zijn hoofdacteurs het hele verhaal te improviseren – het moet van John Cassavetes geleden zijn dat een regisseur van langspeelfilms dat risico nog durfde te nemen.
Gelukkig voor Cianfrance kon hij wel over de absolute top van het hedendaagse Continue reading “1/5/2012: BLUE VALENTINE” »

24/4/2012: MEDIANERAS

Kort samengevat: 4_Medianeras-de-Gustavo-Taretto-1De jonge dertigers Martin (een webdesigner) enMariana (een architecte) wonen recht tegenover elkaar in Buenos Aires.

Steker nog: ze komen vaak op dezelfde plekken en nemen dezelfde bus, maar elkaar ontmoeten is er in de anonieme en hectische grootstad niet bij.

Vreemd, want het zijn duidelijk twee echte soulmates, die elkaar alleen door toeval nog niét ontmoet hebben…

Goed om weten: ‘Medianeras’ van Gustavo Taretto begon in 2006 eigenlijk als een kortfilm.
Die was zo succesvol was dat Taretto de kans kreeg er een langspeler van te maken, en Continue reading “24/4/2012: MEDIANERAS” »

17/4/2012: HOW I ENDED THIS SUMMER

howiendedthissummerKort samengevat: Meteoroloog Sergei en stagair Pavel zijn de enige twee bewoners van een afgeleefd en geïsoleerd Russisch weerstation op een verlaten eiland in de Noordelijke IJszee.

De geroutineerde Sergei wil eigenlijk liefst zo vlug mogelijk terug naar vrouw een kind, terwijl Pavel op avontuur had gehoopt maar eigenlijk alleen maar dorre verveling kreeg.

Wanneer Sergei uit vissen is, krijgt Pavel een radioboodschap met verschrikkelijk nieuws: zelf wil hij de boodschap niet aan zijn collega overmaken, en dus besluit hij te wachten tot een schip hen van de poolbasis komt oppikken…

Goed om weten: Slapen, walrusvlees eten en naar de heliograaf turen: veel meer valt er in een weerstation boven de poolcirkel niet te beleven, maar toch slaagt regisseur Aleksei Popogrebsky erin in die weinig opwindende omgeving een beklemmende, claustrofobische en spannende atmosfeer te scheppen: zijn ‘How I Ended This Summer’ Continue reading “17/4/2012: HOW I ENDED THIS SUMMER” »

10/4/2012: UNE BOUTEILLE A LA MER

une-bouteille-a-la-mer-de-thierry-binisti-10602697xctxzDe Wereld Morgen wijdde een verslag aan deze Filmhuis-vertoning!
Lees het door HIER te klikken.

—-
Kort samengevat: De jonge Française Tal is met haar familie in Jeruzalem neergestreken, en proeft op haar zeventiende volop van allerhande Eerste Keren: haar eerste grote liefde, haar eerste sigaret, haar eerste piercing.
En haar eerste aanslag.

Een aanslag die voor haar aanleiding is om een brief met vraag om uitleg te schrijven aan een Onbekende Palestijn, verstuurd per fles die ze in zee gooit.

Vreemd genoeg krijgt ze enkele dagen later écht antwoord, van een mysterieuze ‘Gazaman’ – met wie ze al gauw een e-mailrelatie aanknoopt.

Goed om weten: Regisseur Thierry Binisti maakt in ‘Une Bouteille A La Mer’ op indrukwekkende wijze tastbaar hoe het er in Israel en Palestina dag na dag aan beide Continue reading “10/4/2012: UNE BOUTEILLE A LA MER” »

A DANGEROUS METHOD (David Cronenberg)

ADangerousMethod7Trouwe Filmhuisgangers hebben bij ons netjes de loop van David Cronenbergs unieke en indrukwekkende filmcarrière kunnen volgen: van zijn vroeg, vaak in de horror gesitueerde werk als ‘Videodrome’ en ‘Dead Ringers’ via ‘Naked Lunch en ‘M Butterfy’ naar ‘Crash’, ‘A History of Violence’ en ‘Eastern Promises’, zijn films
waren steeds bij ons te ontdekken.

En dus mocht ook ‘A Dangerous Method’, ‘s mans nieuwste, niet ontbreken.

Het verhaal speelt zich af aan de vooravond van WO I, wanneer Dr. Carl Jung de onstabiele maar knappe Sabina Spielrein als patiënt onder zijn hoede neemt: een onmogelijk geval, luidt de algemene analyse, maar daar wil Jung – die zich bekwaamd heeft in de methode van zijn leermeester Sigmund Freud – niet van weten.

Probleem: leerling én leermeester raken allebei al snel verstrikt in het web van Sabina’s bekoring.

Stilistisch kan deze film moeilijk verder verwijderd liggen van Cronenbergs eightiesfilms (hier geen ontploffende hoofden of bruut videogeweld, wel een uitermate verzorgd kostuumdrama), maar vergis u niet: het schouwspel dat de man ons serveert is nog steeds even verontrustend, alleen speelt het zich deze keer in de hoofden van de Continue reading “A DANGEROUS METHOD (David Cronenberg)” »

27/3/2012: AFRIKA FILMFESTIVAL: VIVA RIVA!

viva-riva_05Kort samengevat: Kinshasha zit zonder benzine, en laat dat nu net het goedje zijn waarvan Riva en zijn bende een hele lading heeft kunnen bemachtigen.

Helaas voor hem is hij lang niet de enige die goede zaken denkt te kunnen doen met de brandstof: andere gangsters en zelfs de kerk denken er ook wat te kunnen verdienen.

En dat hij dan ook nog eens verliefd wordt op het bloedmooie liefje van een concurrent maakt het zakendoen er niet makkelijker op.

Goed om weten: ‘Viva Riva!’ is de eerste Congolese speelfilm in jaren (‘La Vie est belle’ van Benoit Lamy uit 1987 moet zowat de laatste zijn geweest) en alleen al daarom niet Continue reading “27/3/2012: AFRIKA FILMFESTIVAL: VIVA RIVA!” »

CARNAGE (Roman Polanski)

carnage-de-roman-polanski-10584752fiectJawel, ze bestaan, regisseurs die genoeg hebben aan één kamer en vier acteurs om een topfilm te maken: Roman Polanski is zo iemand, en het bewijs wordt geleverd in ‘Carnage’, een excellent en uitermate grappig Kammerspiel, toch voor wie van cynische humor houdt.

Alle ellende begint wanneer de buurjongetjes Bruno en Ferdinand (allebei 11) een stevige ruzie krijgen die een beetje uit de hand loopt, en die ermee eindigt dat de ene de andere met een stok twee tanden uit z’n bek slaat.

De ouders van de twee kleine vechtjassen besluiten samen te komen om ‘alles als volwassenen onder elkaar op te lossen’. Zo gezegd, zo gedaan!

Alleen blijkt zoiets in de praktijk toch soms iéts moeilijker te liggen dan vooraf gedacht. Bovendien blijkt onze ‘beschaving’ en ‘redelijkheid’ vaak ook maar een héél dun laagje vernis: één keer aan dat laagje krabben, en je zit weer bij de inwendige Neanderthaler die zijn buurman de schedel probeert in te slaan.

Polanski kon voor deze zalige inktzwarte komedie een beroep kon doen op het puikje van het acteursgild: Jodie Foster speelt de pannen van het dak als de fijnzinnige
Darfoer-experte (die eigenlijk gewoon een verschrikkelijke bitch blijkt te zijn), John C. Reilly doet niet voor haar onder in gevoelloosheid, Kate Winslet kotst zich de longen uit het lijf, en Christoph Waltz is al even klootzakkerig uitstekend als in zijn nazi-rol in Continue reading “CARNAGE (Roman Polanski)” »