BIG EYES (Tim Burton)

BIG EYESSucculent verfilmde biopic van Tim Burton over Walter en Margaret Keane: Walter maakte in de jaren zestig naam als schilder van magere weeskinderen met hele grote ogen.

Alleen: het was eigenlijk zijn echtgenote Margaret die alle schilderijtjes maakte, terwijl meester-manipulator Walter ze als zijn eigen werk verkocht, en zo met de pluimen (en het geld) ging lopen…

Na hun scheiding moest Margaret dan ook een jarenlange juridische strijd vechten om eindelijk de erkenning krijgen waar ze recht op had.

Het heerlijke scenario voor ‘Big Eyes’ werd geschreven door Scott Alexander en Larry Karaszewski, het duo dat ook al achter Tim Burtons meesterwerk ‘Ed Wood’ zat: ook
hier weer straalt Burtons warmte en sympathie voor de outsider-kunstenaars er vanaf.

De werkjes van Keane werden door de kunstkritiek als kitsch neergesabeld, maar net zoals bij Wood gaat ook van haar werk een bizarre, blijvende aantrekkingskracht uit, die Continue reading “BIG EYES (Tim Burton)” »

A MOST VIOLENT YEAR (J.C. Chandor)

mostviolentyearSupertalent J.C. Chandor leverde met zijn ‘Margin Call’ al een uiterst stevig visitekaartje af, maar met zijn ijzersterk, duister misdaaddrama ‘A Most Violent Year’ doet hij zowaar nog beter.

In dit naar meesterwerken als ‘The Godfather’ en ‘The French Connection’ neigende magnum opus volgt hij de immigrant Abel Morales, die in 1981 zijn wankelende zaak én zijn familie overeind probeert te houden.

Geen makkelijke opdracht, want 1981 zal de geschiedenis ingaan als het meest gewelddadige jaar uit de geschiedenis van New York: corruptie viert hoogtij, de maffia

floreert, criminaliteit is alomtegenwoordige en burgerwachten nemen de taken van de machteloos toekijkende politie over…

Verwacht echter geen knallende schietpartijen of maffia-clichés: ‘A Most Violent Year’ moet het vooral hebben van het adembenemende scenario, de knetterende dialogen en het indrukwekkend acterende duo Jessica Chastain-Oscar Isaac (met een prestatie Continue reading “A MOST VIOLENT YEAR (J.C. Chandor)” »

FOXCATCHER (Bennett Miller)

foxcatcherRegisseur Bennett Miller schonk ons eerder al het ijzersterke ‘Capote’, en voegt daar nu  het zowaar nog straffere ‘Foxcatcher’ aan toe.

Net als zijn biopic over Truman Capote is ook dit magistrale, beklemmende ‘Foxcatcher’ gebaseerd op ware gebeurtenissen: Mark en Dave Schultz zijn twee worstelende broers, die onder de hoede genomen worden door de extreem patriottistische multimiljardair John DuPont, de erfgenaam van het gigantische DuPont Chemical-imperium.

DuPont leeft al zijn hele leven in de schaduw van zijn moeder, maar de mentaal labiele man wil het Amerikaanse nationale worstelteam gebruiken als speeltje om eindelijk zélf op de voorgrond te kunnen treden – voor minder dan Amerikaans Olympisch goud doet

DuPont het niet, en om dat te bereiken moeten de twee broers al zijn psychologische grillen volgen.

Voor wie zich laat afschrikken door het onderwerp: ‘Foxcatcher’ is géén worstelfilm, wél een film waarin de duistere onderkant van de Amerikaanse droom haarfijn blootgelegd
wordt, en waarin egocentrisme, megalomanie, nationalisme, psychologische Continue reading “FOXCATCHER (Bennett Miller)” »

Uitreiking Artist Award Afrika Filmfestival 2015

Voor onze vertoning van ‘Timbuktu’ werd de Artist Award 2015 van het Afrika Filmfestival uitgereikt door Guido Convents, voorzitter van het Afrika Filmfestival.

Winnaar dit jaar is Mechelaar David Katshiunga, een jonge artiest uit Congo die sinds zijn zesde in België woont.
IMG_6287(foto © Jolien Doms)

David Katshiunga volgde een opleiding als grafisch vormgever, startte zijn eigen bedrijf en is ondertussen een succesvol schilder.
Eind 2014 had hij zijn eerste solo-expo met ‘Feelings': pakkende schilderijen die de kijker toch het gevoel van hoop geven.

David verwoordt het zo: “Wat mij op de eerste plaats motiveert om te schilderen is mijn verleden: ik ben als jongen van 6 in België aangekomen, een heel gecompliceerd land in vergelijking met waar wij vandaan kwamen. Natuurlijk was ik nog klein, maar ik besefte wel hoe moeilijk het voor mijn moeder was hier alleen zes kinderen te moeten grootbrengen. Ik heb het altijd moeilijk gehad om die tijden te verwoorden of uit te leggen, maar bij het vastleggen van bepaalde emoties en gebeurtenissen op hout voelde ik me wél goed.’
‘Het begon met kleine schetsen, en is uitgegroeid tot wat het nu is. Ik ben blij dat sommige mensen zich kunnen herkennen in de simpele beelden die ik toon. Dat motiveert me om verder te gaan.’

Een artikel in GVA over de uitreiking vindt u hier:
http://www.gva.be/cnt/blkva_01642319/mechelaar-met-congolese-roots-wint-artist-award-2015

De website van David Katshiunga vindt u hier:
http://katshiunga.com

Info over het Ecole Aisso-project in Timboektoe (en hoe het te steunen) vindt u hier:
http://www.aisso.org

Een fotoverslag van de uitreiking van de Artist Award van het Afrika Filmfestival 2015, voor onze vertoning van ‘Timbuktu':
Continue reading “Uitreiking Artist Award Afrika Filmfestival 2015” »

TIMBUKTU (Abderrahmane Sissako)

timbuktuDe stad Timbuktu is in handen van religieuze fundamentalisten.
Niet zo ver daar vandaan leeft Kidame vredig in de duinen, samen met zijn vrouw Satima en zijn dochter Toya, en met Issan, een 12-jarige herder.

In de stad lijden de mensen onder de terreurdaden van de Jihadisten, die vastbesloten zijn om het geloof en het leven van iedereen te controleren: muziek, gelach, sigaretten en zelfs voetbal zijn verboden. De vrouwen zijn schaduwen van zichzelf geworden, maar houden waardig stand. Iedere dag spreekt het tribunaal absurde en tragische veroordelingen uit.

AFRFF-Logo-2015-2Kidame en zijn vrouw zijn gespaard gebleven van de chaos in Timbuktu, maar daar komt op dramatische wijze verandering in wanneer hij per ongeluk een visser doodt…

Timbuktu is een duistere maar prachtige en ijzersterke film, die – gezien de gruwel van Boko Continue reading “TIMBUKTU (Abderrahmane Sissako)” »

LOIN DES HOMMES (David Oelhoffen)

loinAlgerije, 1954: Daru (gespeeld door Viggo Mortensen) probeert in zijn schooltje in een afgelegen gedeelte van het Atlasgebergte de kinderen het belang van een goede opleiding bij te brengen.

Buiten begint echter de Algerijnse opstand tegen de Franse kolonisator te gisten, een burgeroorlog waarbij noch de opstandelingen, noch de Fransen zachtzinnig te werk gaan.

De van alle geweld walgende Daru probeert neutraal te blijven, maar dat zorgt er alleen maar voor dat hij de twéé kampen tegen zich in het harnas jaagt.

Wanneer hij van een gendarme het bevel krijgt de veroordeelde moordenaar Mohamed (vertolkt door Reda Kateb) naar een koloniale rechtbank te brengen, gaan de poppen pas echt goed aan het dansen.

AFRFF-Logo-2015-2Regisseur David Oelhoffen baseerde zijn film op ‘De Gast’ van Albert Camus: het resultaat is een magistrale existentiële western, met machtige landschappen die niet moeten onderdoen voor het mooiste van John Ford, en met uitermate subtiel ingekleurde personages, feilbaar en Continue reading “LOIN DES HOMMES (David Oelhoffen)” »

Adil El Arbi en Bilall Fallah presenteren hun ‘Image': een fotoverslag!

Op zaterdag 11 april organiseerden Renday Vous, H30, Cultuurcentrum en Filmhuis Mechelen een vertoning van ‘Image’ op het Beat Up-festival, in aanwezigheid van regisseurs Adil El Arbi en Bilall Fallah.

Het resultaat: een lekker volle filmzaal en héél veel sfeer!

Jolien Doms maakte volgend fotoverslag van dit unieke filmevenement (klik op de foto’s voor de grotere versie):

IMAGE (Adil El Arbi & Bilall Fallah)

imaIedereen kent Adil El Arbi ondertussen uiteraard als De Slimste Mens Ter Wereld, maar laten we vooral niet vergeten dat de man in de eerste plaats filmregisseur is.

In 2011 maakte hij met zijn maat Bilall Fallah al de bekroonde kortfilm ‘Broeders’, en aan dat succes breit het duo nu een even succesvol vervolg met ‘Image’, hun allereerste langspeelfilm.

Eva (gespeeld door Laura Verlinden) is een jonge, ambitieuze journaliste die voor de grootste zender van het land werkt.

Wanneer ze de opdracht krijgt een reportage te maken over de probleemwijken in

Brussel, leert ze Lahbib (rol van talent Nabil Mallat) kennen, een zware jongen van Marokkaanse afkomst. Lahbib gidst Eva en haar team door de wijk, en geleidelijk aan raakt ze gefascineerd door zijn leefwereld en door hemzelf…

De journaliste vat het plan op van de kleine reportage een diepgravende documentaire te
Continue reading “IMAGE (Adil El Arbi & Bilall Fallah)” »

LA RANCON DE LA GLOIRE (Xavier Beauvois)

ranconIn 1977 bedenken twee sympathieke losers (de Belg Eddy Ricaart en zijn Algerijnse maat Osman Bricha) een plannetje voor de perfecte misdaad: Charlie Chaplin is net overleden, en aangezien de legendarische komiek en filmster op het moment van zijn dood steenrijk was, besluiten ze zijn lijk op te graven en losgeld van de familie te eisen.

Geen overvallen met doden of gewonden, geen wapens, gewoon een schop zal volstaan om hen voor eeuwig uit hun financiële ellende te helpen – of dat is althans de theorie!

Te gek voor woorden, zegt u?
Think again: deze anecdote is zowaar écht gebeurd, en bijna 40 jaar na de feiten heeft de Franse regisseur Xavier Beauvois (van het magistrale ‘Des Hommes et des Dieux’) er een zeer mooie tragikomische film over gemaakt, ‘La Rançon de la Gloire’.

In de hoofdrollen ziet u de perfect gecaste outsiders Benoit Poelvoorde (‘C’est Arrivé Près de Chez Vous’) en Roschdy Zem (‘Indigènes’), die met hun brljante duospel de hele film haarfijn de uiterst moeilijke balans tussen outsiders-drama en Chaplineske Continue reading “LA RANCON DE LA GLOIRE (Xavier Beauvois)” »

TURIST (Ruben Östlund)

turistHet Zweedse koppel Tomas (gespeeld door Johannes Bah Kuhnke) en Ebba (Lisa Loven Kongsli) trekken met hun kinderen naar de Alpen voor een welverdiende skivakantie: Tomas is volgens Ebba veel te veel met zijn werk bezig, en in de Alpen zal hij volgens haar wel gedwongen worden ook eens een week fulltime met zijn gezin bezig te zijn.

Zo gezegd, zo gedaan – tot het gezin op een middag op het adembenemend mooie dakterras van het hotel zit te lunchen, en er net op dat moment op de berg ernaast een “gecontroleerde lawine” in gang wordt gezet. Met allerhande ongecontroleerde gevolgen vandien, ook voor het modelgezinnetje van Tomas en Ebba…

De Zweedse regisseur Ruben Östlund maakte met zijn ‘Play’ al een fel gesmaakte passage in het Filmhuis, en voegt zich met dit nog sterkere ‘Turist’ bij de vaste waarden.

De film balanceert de hele tijd slim tussen een relatiedrama, een overpeinzing over het leven en een zwarte komedie over de moderne bourgeoisie, en doet dat op een uiterst
Continue reading “TURIST (Ruben Östlund)” »