Filmhuis Mechelen en de nieuwe stadscinema: een open brief aan het stadsbestuur

fFlmhuislogo (1)14 juni 2015

Met verbazing nam het Filmhuis gisteren via de media kennis van de beslissing van het Mechelse schepencollege om te kiezen voor een stadscinema in de Oude Stadsfeestzaal.
(zie de artikels in HLN en GVA)

We vinden het vreemd dat we nooit geconsulteerd werden over (laat staan betrokken bij) deze plannen, terwijl wij – als enige – al bijna veertig jaar ononderbroken bezig zijn met het zéér succesvol vertonen van kwaliteitscinema.
We deden dat al die jaren zéér bewust en zéér consequent in het stadscentrum.
We deden dat al die jaren zéér bewust en zéér consequent met een minimumsubsidie, en de meeste jaren zelfs zonder subsidie.

Vorige dinsdag hebben wij ons seizoen afgesloten op een totaal van 7.356 toeschouwers, een absoluut record, voor de zesde keer op rij. En alles wijst erop dat er nog veel meer Mechelse filmliefhebbers zitten te wachten op een kwaliteitsprogrammatie in een aangename stadsbioscoop.

Wij waren (en zijn) dan ook vragende partij om op professionele basis een stadscinema uit te baten.

Geen multiplex-in-de-stad, maar een op kwaliteitsfilm gerichte stadsbioscoop die zowel qua model als qua programmatie uit het vaarwater van Utopolis blijft. Wij willen een aanvulling bieden op het programma van Utopolis, en er geen commerciële concurrent van zijn.
Wij willen een stadscinema zijn die graag samenwerkt en samen organiseert, met andere Mechelse verenigingen en scholen.
Die oog heeft voor kwaliteitsvolle kinderfilms, kortfilms, klassiekers en documentaires.
Een cinema met extra aandacht voor jong plaatselijk filmtalent.
Een cinema die zorg draagt voor de juiste omkadering bij de films: inleidingen door regisseurs en acteurs, begeleidende lessenreeksen, een fijn optreden achteraf.
Wij hoopten op een stadscinema waarvan de roots ook écht in deze stad liggen: voor en door Mechelaars, professioneel gerund, maar met heel veel oog voor vrijwilligerswerk – dat is de manier waarop het hele netwerk van de filmhuizen in Nederland functioneert, en de Roma in Borgerhout bewijst dat zoiets ook in België kan.

Sterker nog: wij wéten dat het kan, want we doen het al jaren, op vrijwillige basis, en met zoveel succes dat we geregeld toeschouwers moeten weigeren wegens een te volle zaal,

Wij zijn blij dat na veertig jaar Filmhuis Mechelen de plaatselijke politiek opeens het belang van een stadsbioscoop ontdekt lijkt te hebben.

Wij stellen ons echter de vraag of een beschermd monument als de Stadsfeestzaal de meest geschikte en (vooral) de meest goedkope locatie is om die stadsbioscoop in te huisvesten.

We hopen dan ook de Mechelse politici zich grondig informeren over onze werking en over onze plannen.
We hadden bij het stadsbestuur een gedetailleerd plan ingediend om het huidig Auditorium van het Cultuurcentrum om te vormen tot een echte stadscinema, mét voldoende ruimte voor activiteiten van andere verenigingen en eigen producties van het Cultuurcentrum.

Dat plan krijgt de volledige steun van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF), en besprekingen met Mechelse partners als de Thomas More-hogeschool of Kidscam openden grote mogelijkheden voor zéér vruchtbare samenwerkingen, zowel op het vlak van audiovisueel onderwijs als van een kwaliteitsvolle kinderprogrammatie.

Het is uitermate betreurenswaardig dat dit plan nu de facto getorpedeerd wordt, zonder dat het zelfs maar deftig overwogen is.

Het is nog méér betreurenswaardig dat de investering van 70.000 euro aan professionele projectieapparatuur die wij als kleine vzw uit eigen middelen en crowdfunding betaald hadden (een privé-investering in een stadsgebouw, nota bene!) nu in één klap waardeloos dreigt te gaan worden.

We zullen het voorstel dat wij aan de stad overhandigd hebben online zetten, en nodigen de Mechelaar en alle geïnteresseerde film- en cultuurliefhebbers uit ons plan te bekijken. We blijven erbij dat het niet alleen een beter en goedkoper plan is, maar ook helemaal in Mechelen verankerd, en bovendien inhoudelijk coherent en sterk onderbouwd.

Hoewel we ervan overtuigd zijn dat onze voorstellen voor het Auditorium goedkoper zijn dan de ombouw van de Stadsfeestzaal, zullen we de concessievoorwaarden bekijken.

In afwachting hopen we dat:
1) We betrokken worden bij de toekomstige evoluties omtrent een stadsbioscoop.

2) De bioscoopconcessie voor de Stadsfeestzaal niet op maat van één specifieke kandidaat wordt uitgeschreven.

3) Andere kandidaten ruim de tijd krijgen het concessievoorstel te bekijken en te beoordelen. Blijkbaar is de stad al maandenlang in onderhandeling met één specifieke kandidaat, die dus duidelijk een voorsprong heeft.
Dit is niet wat wij verstaan onder eerlijke concurrentie of een open communicatie vanuit de stad.

4) Er in de concessievoorwaarden niet alleen gekeken zal worden naar respect voor het gebouw (dat is overigens wettelijk verplicht, want het gaat om een beschermd monument) en naar een financieel plan.
We rekenen erop dat bij de beoordeling minstens evenveel rekening zal worden gehouden met de sociale en culturele (meer)waarde en met de Mechelse verankering van het ingediende project.

Het Filmhuis-team

FILMHUIS-ZOMERVAKANTIE: WIJ ZIJN TERUG IN SEPTEMBER!

goodfilmsOns seizoen 2014-15 werd op 9 juni op spetterende wijze afgesloten met een vertoning van ‘Whiplash’, een schitterende drumimprovisatie van Kris Duerinckx & Dré Pallemaerts en een geweldig Slotfeest!

Een passend slot van – alwéér – een absoluut recordseizoen voor het Filmhuis: maar liefst 7.359 toeschouwers kwamen het afgelopen seizoen bij ons  kwaliteitsfilms uit de vier windstreken bekijken, en bijna 650 trouwe bezoekers schaften zich de Filmhuis-seizoenkaart aan.

De Filmhuisvrijwilligers (jawel: wij zién er misschien wel uit als filmprofessionals, maar wij zijn uiteraard gewoon vrijwilligers) nemen nu even een welverdiende zomerpauze.

Vanaf september zijn wij terug met de wekelijkse Filmhuis-programmatie!

Herbeleef in de tussentijd hier de hoogtepunten van ons afgelopen seizoen, of geef onze onvolprezen Facebookpagina snel even een welverdiende like!

Op de hoogte blijven van alle Filmhuisvoorstellingen? Gewoon inschrijven op onze nieuwsbrief (formulier links hiernaast), en wij zorgen voor de rest.

09/06/2015: WHIPLASH + FILMHUIS-SLOTFEEST 2014-15!

whiplash.jpg.CROP.promovar-mediumlargeDe jonge, zeer getalenteerde en nog meer ambitieuze drummer Andrew Nieman (rol van Miles Teller) trekt naar een conservatorium, en wordt daar opgemerkt door Terrence Fletcher (magistraal-maniakaal vertolkt door een onheilspellende J.K. Simmons).

Fletcher is een extreem perfectionistische muziekleraar die voor letterlijk niéts terugdeinst om het absolute maximum uit zijn leerlingen te halen – ook niet voor de meest dubieuze psychologische methodes.

Deze ronduit magistrale prent van Damien Chazelle werd terecht bekroond met drie Oscars en een Golden Globe, en is dus meteen ook de ideale slotfilm van ons seizoen 2014-2015.

Naar goede gewoonte zorgen we voor en na deze slotfilm van ons seizoen voor enkele extra’s: vooraf zorgen absolute topdrummers Kris Duerinckx (Nanook Kwartet) en Dré Pallemaerts (Bert Joris Quartet, Philip Catherine, Frank Vaganée Trio etc.) voor een live- Continue reading “09/06/2015: WHIPLASH + FILMHUIS-SLOTFEEST 2014-15!” »

‘Taxi Teheran': een fotoverslag!

Raf Degeest maakte een fotoverslag van onze voorstelling van ‘Taxi Teheran’, gevolgd door een optreden van aKt, een groep gespecialiseerd in muziek uit het Midden-Oosten.

TAXI TEHERAN (Jafar Panahi)

75De Iraanse cineast Jafar Panahi heeft huisarrest en mag al lang geen films meer maken van de plaatselijke autoriteiten, maar altijd opnieuw slaagt hij erin het regime van de ayatollahs te slim en te snel af te zijn.

Zijn vorige (‘This Is Not A Film’) smokkelde hij het land uit door een USB-stick met de film erop in een taart te verbergen, en ‘Taxi Teheran’, zijn nieuwste, filmde hij helemaal met een piepklein cameraatje vanop het dashboard van een taxi – met hemzelf als chauffeur (en dus als hoofdrolspeler).

En het meest verbazende: ondanks het extreem strakke harnas waarin Panahi

noodgedwongen moet werken, maakt hij keer op keer ijzersterke films. ‘Taxi Teheran’ geeft door de steeds wisselende passagiers een unieke, zeer grappige, interessante, spannende én ontroerende dwarsdoorsnede van het leven in (en de bewoners van) Teheran.

Om het nog mooier en subtieler te maken wordt het niet echt duidelijk of de passagiers  Continue reading “TAXI TEHERAN (Jafar Panahi)” »

STILL ALICE (Richard Glatzer & Wash Westmoreland)

2-still-alice-2014Ijzersterk drama over Alice Howland, een professor Taalkunde die op jonge leeftijd getroffen wordt door Alzheimer – met alle gevolgen van dien voor haar taal, haar carrière, haar echtgenoot, haar kinderen, haar leven…
Of zoals Alice het zelf verwoordt: ‘I’m mastering the art of losing.’

De hoofdrol wordt magistraal vertolkt door Julianne Moore, terecht bekroond met een Oscar, een Golden Globe én een BAFTA!

In de bijrollen ziet u o.a. de ook al sterk acterende Alec Baldwin en Kristen Stewart.
De sobere maar rake fotografie van Denis Lenoir vertolkt perfect hoe Alice langzaam haar greep op de realiteit verliest.

En over verlies gesproken: co-regisseur Richard Glatzer overleed niet lang na de Continue reading “STILL ALICE (Richard Glatzer & Wash Westmoreland)” »

Sam Louwyck presenteert ‘Le Meraviglie': een fotoverslag!

Na onze vertoning van ‘Le Meraviglie’ ontvingen we hoofdrolspeler Sam Louwyck voor een interview over de film.

Een fotoverslag van Raf Degeest:

LE MERAVIGLIE (Alice Rohrwacher)

le-meraviglieGelsomina (fantastische rol van Maria Alexandra Lungu) is twaalf, maar houdt zowat op haar eentje een hele outsider-familie recht.

Dat gezin bestaat uit haar drie jongere zussen, haar moeder Angelica en haar buitenlandse vader, Wolfgang (gespeeld door Sam Louwyck).

En Gelsomina regelt niet alleen het leven in het gezin, ze blijkt ook nog eens een unieke gave te hebben: ze is veruit de beste imker van heinde en verre.

Alles verandert echter wanneer het gezin besluit mee te doen aan een tv-programma met een feërieke presentatrice (rol van Monica Bellucci)…

Dit uiterst fraaie, landelijke en dromerige familieportret werd geregisseerd door Alice Continue reading “LE MERAVIGLIE (Alice Rohrwacher)” »

BIG EYES (Tim Burton)

BIG EYESSucculent verfilmde biopic van Tim Burton over Walter en Margaret Keane: Walter maakte in de jaren zestig naam als schilder van magere weeskinderen met hele grote ogen.

Alleen: het was eigenlijk zijn echtgenote Margaret die alle schilderijtjes maakte, terwijl meester-manipulator Walter ze als zijn eigen werk verkocht, en zo met de pluimen (en het geld) ging lopen…

Na hun scheiding moest Margaret dan ook een jarenlange juridische strijd vechten om eindelijk de erkenning krijgen waar ze recht op had.

Het heerlijke scenario voor ‘Big Eyes’ werd geschreven door Scott Alexander en Larry Karaszewski, het duo dat ook al achter Tim Burtons meesterwerk ‘Ed Wood’ zat: ook
hier weer straalt Burtons warmte en sympathie voor de outsider-kunstenaars er vanaf.

De werkjes van Keane werden door de kunstkritiek als kitsch neergesabeld, maar net zoals bij Wood gaat ook van haar werk een bizarre, blijvende aantrekkingskracht uit, die Continue reading “BIG EYES (Tim Burton)” »

A MOST VIOLENT YEAR (J.C. Chandor)

mostviolentyearSupertalent J.C. Chandor leverde met zijn ‘Margin Call’ al een uiterst stevig visitekaartje af, maar met zijn ijzersterk, duister misdaaddrama ‘A Most Violent Year’ doet hij zowaar nog beter.

In dit naar meesterwerken als ‘The Godfather’ en ‘The French Connection’ neigende magnum opus volgt hij de immigrant Abel Morales, die in 1981 zijn wankelende zaak én zijn familie overeind probeert te houden.

Geen makkelijke opdracht, want 1981 zal de geschiedenis ingaan als het meest gewelddadige jaar uit de geschiedenis van New York: corruptie viert hoogtij, de maffia

floreert, criminaliteit is alomtegenwoordige en burgerwachten nemen de taken van de machteloos toekijkende politie over…

Verwacht echter geen knallende schietpartijen of maffia-clichés: ‘A Most Violent Year’ moet het vooral hebben van het adembenemende scenario, de knetterende dialogen en het indrukwekkend acterende duo Jessica Chastain-Oscar Isaac (met een prestatie Continue reading “A MOST VIOLENT YEAR (J.C. Chandor)” »