C’EST CA L’AMOUR (Claire Burger)

cestcalamour407f8b

Sinds zijn vrouw Armelle vertrokken is moet Mario voor het eerst het huishouden helemaal zelf beredderen én tegelijk zijn twee dochters opvoeden.

Dat loopt niet van een leien dakje, want Frida (14) worstelt niet alleen met haar seksuele identiteit, ze verwijt hem vooral dat haar moeder vertrokken is.
En de volop met drugs en jongens experimenterende Niki (17) eist dan weer een meer onafhankelijk leven op.

Mario zelf hoopt ondertussen tegen beter weten in nog altijd op een terugkeer van zijn vrouw, want zonder haar is hij duidelijk volledig de weg kwijt. Onder het valse voorwendsel dat hij ‘nieuwe mensen wil leren’ kennen schrijft hij zich in voor een theaterproject – een project dat uiteraard geheel ‘toevallig’ doorgaat op de plaats waar zijn vrouw werkt…

‘C’est ça l’amour’ is een kleine maar zéér fijne film over de dagelijkse strijd van het familieleven, over liefde en over durven loslaten.

Deze subtiele, ontwapenende prent wordt volledig gedragen wordt door een excellente cast: Bouli Lanners is (zoals altijd) geweldig als de bijna wanhopig hard proberende Continue reading “C’EST CA L’AMOUR (Claire Burger)” »

WOENSDAG 24/4/2019: Filmhuis@Arsenaal/Lazarus: RELATOS SALVAJES (WILD TALES)

GRATIS VERTONING (+ Evacuatieoefening) in Arsenaal/Lazarus in de Hanswijkstraat 63
WOENSDAG 24 APRIL om 20u00
Reserveren op onthaal@arsenaallazarus.be

Evacuatieoefening_afficheOmdat ze zich bij ARSENAAL/LAZARUS goed willen voorbereiden op uit de hand gelopen situaties in hun theater, organiseren ze een levensechte evacuatieoefening tijdens een filmvertoning
Als dank voor uw medewerking bieden zij u deze film gratis aan (en kunt u met een gerust hart naar hun vertoningen).

Op het programma: ‘Wild Tales’ (of ‘Relatos Salvajes’), een heerlijk uitzinnig geheel van zes losstaande en allemaal zéér grappige kortfilms die duidelijk geïnspireerd zijn door de geest van producent Pedro Almodovar.
Geregisseerd door Damián Szifron.

Gelieve wel te reserveren op onthaal@arsenaallazarus.be

DONBASS (Sergei Loznitsa)

donbass-affiche-70x100-1

Volgens de oude politieke grenzen is Donbass – een mijngebied in het Oosten van Oekraïne – een deel van Oekraïne.

Maar dat zien de Russen anders: net zoals de Krim vinden ze dat het gebied hen toebehoort.

En dus woedt er in de streek nu een oorlog, zij het een zeer bizarre oorlog: ja, er wordt nog ‘gewoon’ ouderwets gevochten, maar tegelijk woedt er ook een hybride oorlog, waarbij bendes moordend en plunderend rondtrekken, en waarin de verspreiding van vaak ronduit grotesk fake news een cruciale rol speelt: oorlog heet er ‘vrede’, platte propaganda heet er ‘nieuws’ en pure haat wordt er als ‘liefde’ omschreven.

En wie geen blinde patriot is, is uiteraard een ‘fascist’ of een ‘verrader’ (of een ‘fascistische verrader’, uiteraard).

Wie door Donbass trekt, komt terecht in één groot cynisch, surrealistisch spel, waar de waarheid in scène blijkt te zijn gezet, en waar de leugen voor waar wordt aangenomen.

Sergei Loznitsa (‘A Gentle Creature’) schetst in dertien losse scènes een beeld van het chaotische, zeg maar barbaarse leven in Donbass, waar de bevolking in een pikzwarte, Continue reading “DONBASS (Sergei Loznitsa)” »

WERK OHNE AUTOR (Florian Henckel von Donnersmarck)

werk_ohne_autor

Florian Henckel von Donnersmarck – regisseur van de moderne klassieker ‘Das Leben der Anderen’ – baseerde zich voor zijn nieuwste op het leven van Gerhard Richter, wellicht Duitslands beste naoorlogse schilder.

Het resultaat is een fantastische, epische prent die meer dan dertig jaar Duitse geschiedenis overspant en die meer dan drie uur (!!) duurt, maar die toch geen seconde te lang is: integendeel zelfs, want ‘Werk Ohne Autor’ zoeft voorbij als een kortfilm.

Kurt Barnert is een talentvolle Oost-Duitse artiest die twee dictaturen heeft meegemaakt: het Nazisme bezorgde hem een kindertrauma dat hem nog altijd achtervolgt, en na de oorlog – onder het communisme – wordt zijn gigantische artistiek talent in een akelig smal sociaal-realistisch corset gedwongen.

Ook op persoonlijk vlak loopt het niet lekker: hij is ervan overtuigd met collega-kunststudente Ellie de liefde van zijn leven gevonden te hebben, maar haar vader – een bekende, invloedrijke arts – is zwaar gekant tegen hun relatie.
De twee vluchtten uiteindelijk naar het Westen, waar Barnert er met een leugen in slaagt Continue reading “WERK OHNE AUTOR (Florian Henckel von Donnersmarck)” »

Classics Restored: LOST HIGHWAY (David Lynch)

lost-highway0

Yés!
David Lynch‘ meesterlijke film noir ‘Lost Highway’ wordt bijna 25 jaar na de originele release opnieuw in België uitgebracht, en bovendien gebeurt dat in een helemaal digitaal gerestaureerde versie.

Wie de film destijds in het Filmhuis zag kan hem komen herontdekken, wie nog niet geboren was moet hem komen ontdekken.

De plot van de film blijft ook een kwarteeuw na datum even ondoordringbaar, sexy en mysterieus: één gedeelte van het verhaal gaat over jazzsaxofonist Fred Madison, die op een dag de cryptische boodschap krijgt dat ‘Dick Laurent dood is’.

Bovendien ontvangen hij en zijn vrouw Renée akelige videotapes, waarin iemand blijkbaar stiekem hun eigen huis gefilmd heeft…

Het andere gedeelte van het verhaal gaat over Pete Drayton, de favoriete automecanicien van gangsterbaas Mr. Eddy. Wanneer Mr. Eddy op een dag met zijn duizelingwekkende maîtresse Alice Wakefield in de garage  arriveert, slaat de vonk over Continue reading “Classics Restored: LOST HIGHWAY (David Lynch)” »

TRIO (Bruno Vanden Broecke, Ruth Beeckmans & Matteo Simoni)

TRIO_I_O

Wim (rol van Bruno Vanden Broecke) is een eenzaat die kampt met depressies, en die zijn dagen liefst thuis voor zijn tv doorbrengt.

De neurotische boekhouder is daarmee de complete tegenpool van zijn halfbroer, de knappe, flamboyante en altijd opgewekte Gert (Matteo Simoni).

Om Wim uit zijn isolement te halen komt Gert op een dag totaal ongevraagd aanzetten met een cadeau – al heeft Wim een complete bloedhekel aan cadeaus.

Tot overmaat van ramp blijkt het om een wel zéér ongewoon ‘cadeau’ te gaan: een date met de escort Lise (Ruth Beeckmans).

Maar verbazingwekkend genoeg blijkt Gerts plan te werken: Wim kan het prima vinden met de recht-voor-de-raapse Lise, en ze slaagt er zelfs in hem weer lang verloren

gewaande emoties te laten voelen. Alleen raakt nu ook Gert geïntrigeerd door de vrijgevochten Lise, waardoor er voor het eerst in hun leven rivaliteit tussen de broers Continue reading “TRIO (Bruno Vanden Broecke, Ruth Beeckmans & Matteo Simoni)” »

Art & Film: A LONG WAY HOME (Luc Schaedler)

LONG_WAY_HOMEhZT1_

In zijn bekroonde documentaire ‘A Long Way Home’ volgt de Zwitserse regisseur Luc Schaedler vijf zeer uiteenlopende Chinese topartiesten: danser Wen Hui, schrijver Ye Fu, cartoonist Pi San en de Gao Brothers, twee visuele artiesten (die overigens nog op de Triënnale voor Hedendaagse Kunst in Duffel present waren)

Allemaal maken ze deel uit van de kleine, fragiele Chinese tegencultuur.
Vertrekkende vanuit hun eigen familiegeschiedenis proberen ze vanuit het verleden het complexe Chinese heden te begrijpen, en dromen ze van een democratische, menselijke samenleving: iets waar ze met veel moed en nog meer zin voor humor aan proberen te werken, ook al is dat niet altijd makkelijk in het hedendaagse China.

En hun strijd is misschien wel niet alleen relevant voor China, maar voor de hele wereld…

Regisseur Luc Schaedler is al een kwarteeuw gefascineerd door China, trok al vele keren door het land en houdt ons met deze documentaire een spiegel voor: wat zouden wij doen in de situatie van deze vijf artiesten? Zouden we even moedig zijn? In hoeverre zijn Continue reading “Art & Film: A LONG WAY HOME (Luc Schaedler)” »

HELLHOLE (Bas Devos)

Hellhole-WEB

Brussel, 2016: een stad die probeert te herstellen van de terroristische aanslagen

In die gekwetste stad volgen we drie totaal verschillende inwoners: eentje is Wannes, een Vlaamse huisarts. Waneer zijn zoon als straaljagerpiloot op missie naar het Midden-Oosten wordt gestuurd, wordt hij opeens keihard geconfronteerd met zijn eenzaamheid.

Een andere is een jongeman met Algerijnse roots, die door zijn broer om een gunst wordt gevraagd. Maar die gunst blijkt minder onschuldig dan hij op het eerste zicht lijkt…

En dan is er ook nog de Italiaanse Alba, die als tolk in het Europees Parlement werkt. Haar leven is er één van permanente stress, die ze probeert te verlichten met drugs en

avontuurtjes.

Alle drie worstelen ze met dezelfde vraag als de stad waarin ze wonen: hoe moet het nu verder?

Bas Devos (die in 2014 sterk debuteerde met ‘Violet’) had het scenario voor deze film al klaar voor de aanslagen in Brussel plaatsvonden, maar uiteraard sijpelden de dramatische gebeurtenissen diep in deze film door.
‘Hellhole’ – zo genoemd naar het koosnaampje waarmee megahufter Donald Trump  Continue reading “HELLHOLE (Bas Devos)” »

GREEN BOOK (Peter Farrelly)

greenbook

New York, 1962: Dr. Don Shirley is een briljante, door de kenners bewonderde pianist-componist die zowat élk genre perfect in de vingers heeft: klassiek, jazz, blues, swing…, u noemt het en hij tovert het uit zijn piano.

Wanneer de topmuzikant een aanbod krijgt voor concerttoernee door het gesegregeerde deep south van de States, huurt hij de blanke buitenwipper Tony “Lip” Villalonga in als chauffeur-bodyguard om hem veilig van zaal tot zaal en van hotel naar hotel te brengen: geen overbodige luxe, maar een bittere noodzaak in het openlijk racistische zuiden.

Ook mee in de reiskoffer gaat The Negro Motorist Green Book, een soort alternatieve reisgids waarin zwarte reizigers plaatsen vonden waar ze veilig konden overnachten.

Nog voor de trip begonnen is blijkt al dat de gesofisticeerde, erudiete en elegante Don Shirley in zowat alles de complete tegenpool is van de grofgebekte, lompe straatrat Tony Lip. Door de hele dag noodgedwongen in elkaars gezelschap te zijn, groeit er stilaan  Continue reading “GREEN BOOK (Peter Farrelly)” »

FREE SOLO (Jimmy Chin & Elizabeth Chai Vasarhelyi)

FREE_SOL0zEVLast van hoogtevrees?

Dan is het duizelingwekkende ‘Free Solo’ helaas absoluut niks voor u – alle anderen daarentegen zijn hierbij meteen uitgenodigd om anderhalf uur te komen nagelbijten van de spanning.

Deze documentaire draait namelijk helemaal rond leven en werken van Alex Honnold, ‘s werelds meest vermaarde ‘free solo’-klimmer – wat wil zeggen dat je op je eentje gaat bergbeklimmen, zónder touw of beveiliging.

Op dertigjarige leeftijd is Honnold in het klimmerswereldje uitgegroeid tot een levende

legende, die zo ongeveer elke rotswand beklommen die er te beklimmen valt.
Op ééntje na: El Capitan, een 975 meter hoge wand van puur graniet in het Yosemite National Park.

‘Free Solo’ volgt in detail Honnolds poging om de onoverwinnelijk geachte berg tóch te Continue reading “FREE SOLO (Jimmy Chin & Elizabeth Chai Vasarhelyi)” »