LA VIE MODERNE (Raymond Depardon)

La_Vie_moderne

In de sixties verliet de jonge Raymond Depardon de ouderlijke boerderij in het Franse Centraal Massief om fotoreporter te worden.

Depardon wérd ook fotoreporter, één van de allerbeste ter wereld zelfs, en zou vervolgens ook tal van enig mooie en volstrekt unieke documentaires maken.
Zoals bijvoorbeeld ‘La Vie Moderne’, waarin hij terugkeert naar de streek van zijn jeugd, om er het langzaam uitstervende traditionele boerenbestaan te portretteren.

Depardon hengelt niet naar anekdotes of grote verklaringen bij de gesloten boeren, die zich – zo beseffen ze zelf ook – onherroepelijk bij de almaar oprukkende moderniteit zullen moeten neerleggen: hij laat hen gewoon zijn, bij

logo_ccv_kleur

voorkeur aan de keukentafel. Waardoor hun stilte de weinige woorden die ze wél zeggen des te indringender maakt.

Het landschap waarin ‘La Vie Moderne’ zich afspeelt lijkt overigens al bijna zo uit de tijd als de inwoners zelf : kronkelende, golvende

weggetjes tussen ruwe weilanden die op een erf uitlopen – geen disco’s, geen strandbars, geen pretparken, geen – àààrgh! - ‘funshopping’ of ‘trendy adresjes’ te bespeuren, alleen maar hard werk op de boerderij, tussen het vee. Waarom zouden jongeren nog voor dit bestaan kiezen?

Steeds meer boerderijen komen dan ook leeg te staan, en er blijft steeds minder volk over om de veestapel te beheren.

De plaats van de boeren wordt ingenomen door rijke buitenlanders, die hier komen investeren in een tweede verblijf…

‘La Vie Moderne’ is een bitterzoet maar enig mooi eresaluut aan een bijzonder taai maar helaas uitstervend ras.

De muziek is van Gabriel Fauré.

LA VIE MODERNE
Regie: Raymond Depardon
F 2008, 88 min.

Deze film werd vertoond in Filmhuis Mechelen op:
MAANDAG 28 SEPTEMBER 2020 om 20u30.

Belangstellenden kunnen vanaf 20u15 Verbeelding_VL kleineen inleiding van
Leo De Weerdt s.j. volgen.

Een organisatie i.s.m. CCV en de Mechelse Parochies.

UPDATE: de film is hier online te bekijken:

In de pers:

‘La Vie Moderne’ is een monument geworden, voor het plattelandsleven en voor de documentaire film. Een monument waarin met liefde en compassie afscheid van een manier van leven wordt genomen. De teraardebestelling had niet in betere handen kunnen zijn.’ (****) – Het Parool
https://www.parool.nl/nieuws/la-vie-moderne~b5ad1a56e/

‘Si beau’ – Le Monde
https://www.lemonde.fr/cinema/article/2008/10/28/la-vie-moderne-depardon-cultive-son-jardin_1111978_3476.html

‘De paar woorden die de boeren wel uitspreken, geven een mooie indruk van hoe de verhoudingen liggen. Ruwe woorden, rake woorden. De film vermijdt iedere romantisering, en dat is knap.’ – De Filmkrant
https://filmkrant.nl/recensies/la-vie-moderne/ 

”La Vie Moderne’ toont in prachtige, woeste, schone beelden de vergeefse worsteling van de boeren om een traditie te behouden, en de onherroepelijke intrede van verandering.’ (****) – VPRO Cinema
https://www.vprogids.nl/cinema/films/film~4609561~la-vie-moderne~.html