EL CIUDADANO ILUSTRE (Gaston Duprat & Mariano Cohn)

el-ciudadano-ilustre-655Na zijn bekroning met de Nobelprijs Literatuur is de Argentijnse auteur Daniel Mantovani plots een vedette: van overal ter wereld krijgt hij uitnodigingen voor debatten, signeersessies, boekendeals, gala’s, openingen, feestredes, verfilmingen, vieringen en uitreikingen van andere prijzen.

Eén voor één wijst hij die kordaat af, maar ondertussen zit hij de hele dag thuis vast in een totaal writer’s block.
Wanneer er een uitnodiging komt om ereburger te worden van zijn geboortedorpje Salas, gaat hij dan ook aan het twijfelen: veertig jaar lang heeft hij geen voet meer gezet in het achtergebleven plaatsje waar hij helemaal verstikt werd door de bekrompen dorpsgeest.

Maar anderzijds is de plaats wél altijd de inspiratiebron voor zijn boeken geweest. En dus zegt hij schoorvoetend toe…

Helaas verloopt de confrontatie met zijn verleden helemaal niet zoals hij gepland had. Aan de pluskant: hij kan meteen rekenen op de avances van een bijzonder wulpse jonge literatuurgroupie uit het dorp.

Continue reading “EL CIUDADANO ILUSTRE (Gaston Duprat & Mariano Cohn)” »

Art & Film: ‘DOCUMENTA 4′ + ‘DOCUMENTA 5′ (Jef Cornelis)

Documenta_5_Jef_Cornelis_BeuysIn samenwerking met Academie Mechelen presenteert het Filmhuis een documentair tweeluik van de Belgische filmmaker Jef Cornelis.

De films worden ingeleid door Hans Martens (directeur Academie Mechelen, die een introductie geeft over de geschiedenis van de Documenta-tentoonstellingen (1955-2017).

‘Documenta 4′ (1968) en ‘Documenta 5′ (1972) werden door Cornelis gemaakt voor de toenmalige BRT.

Beide films presenteren een uniek beeld van twee tentoonstellingen die bijzonder belangrijk waren voor de verdere ontwikkelingen in de hedendaagse kunst.
Ze tonen ons de kunstenaars en de tentoongestelde werken, laten ons kennis maken met de curatoren én met de discussies die gepaard gingen met de voorbereiding en de opening van de tentoonstellingen.

logo-academie-1Toen de Documenta 4 in 1968 van start ging, was de kunstwereld verzeild in een authoriteitscrisis en, zoals Roger Raveel het opmerkte, Continue reading “Art & Film: ‘DOCUMENTA 4′ + ‘DOCUMENTA 5′ (Jef Cornelis)” »

THE FOUNDER (John Hancock)

the_founder

U ooit afgevraagd waarom de grote baas van McDonald’s helemaal niet McDonald maar Ray Kroc heette?

U komt het te weten in  ‘The Founder’, het verrassend sterke en zeer boeiend verfilmde verhaal van ‘s werelds grootste hamburgerketen

1954: Ray Kroc (Michael Keaton in grote doen) is een gesjeesde verkoper van horeca-apparatuur die per toeval terechtkomt in de hamburgerzaak van de twee broers McDonald in San Bernardino, Californië.
Kroc is meteen gefascineerd, zowel door de extreem efficiënte wijze waarop de broers hun zaakje runnen als door hun succes, want voor de lekker volle hamburgers en milkshakes met échte melk schuiven lange rijen aan. De aan de grond zittende Kroc ruikt meteen de dollars, en lult zich als nieuwe zakenpartner bij de twee McDonalds binnen.

Want volgens hem kan het nog véél winstgevender: welke klant proeft nu of het vlees van topkwaliteit is of niet? Bovendien: als ze met hun concept nu eens een hele keten van hamburgerzaken zouden openen?

Dat de gebroeders McDonald zijn ideeën niet zien zitten is voor Kroc geen probleem: als Continue reading “THE FOUNDER (John Hancock)” »

Art & Film: MAN FALLING – PER KIRKEBY (Anne Wivel)

maxresdefault

Voor de zesde aflevering van onze ‘Art & Film’-reeks in samenwerking met de Academie Mechelen kunnen we u een heuse Belgische première aanbieden: het fascinerende ‘Man Falling’ van Anne Regitze Wivel.

In deze documentaire volgt Wivel de Deense kunstenaar Per Kirkeby (77), die na een val van de trap zijn eigen schilderkunst niet meer herkent.

Kirkeby, vooral bekend om zijn op de natuur geïnspireerde, levensgrote oliedoeken en ruimtelijke bakstenen sculpturen, wordt gedwongen terug te keren naar de basis van de Continue reading “Art & Film: MAN FALLING – PER KIRKEBY (Anne Wivel)” »

LADY MACBETH (William Oldroyd)

Lady-Macbeth-posterShakespeare-liefhebbers, opgelet: deze ‘Lady Macbeth’ is géén Shakespeare-verfilming, maar een adaptatie van het gelijknamige boek van de Rus Nikolai Leskov – dat op basis van de hoeveelheid seks, intriges en lijken overigens wel van Shakespeare had kunnen zijn.

Het verhaal speelt zich af op het 19de eeuwse Engelse platteland, waar de bloedmooie puber Katherine Lester uitgehuwelijkt wordt aan een oude, rijke mijnuitbater – de oude man krijgt haar erbij als een soort bonus bij een stuk weiland dat hij kocht.

Het kille huwelijk is volstrekt liefdeloos, vervelend en vernederend voor Katherine, die haar kans schoon ziet wanneer haar man alweer lang van huis vertrekt: ze begint een relatie met de hitsige en brutale stalknecht Sebastian (rol van Cosmo Jarvis).

Sebastian blijkt een uiterst bruikbare pion op het pad dat de rebelse en volstrekt meedogenloze Katherine voor zichzelf uitgestippeld heeft om aan haar bestaan te

Continue reading “LADY MACBETH (William Oldroyd)” »

LES NEIGES DU KILIMANDJARO (Robert Guédiguian)

19816052Marseille: de dokwerker en sociaal voelende vakbondsman Michel moet door lottrekking bepalen welke twintig collega’s hun baan verliezen.

Om alvast één collega te sparen stopt Michel stiekem zijn eigen naam bij de gelootte briefjes, goed wetende dat op zijn leeftijd de kans op een nieuwe job zo goed als nul is.

Toch lijken hij en zijn vrouw Marie-Claire zich goed door hun penibele situatie te slaan: er is meer tijd voor de familie, en met zorgvuldig gespaard geld verzamelen ze zelfs genoeg voor hun droomreis naar de Kilimandjaro in Tanzania.

Tot overvallers hun huis binnendringen, het koppel en hun schoonfamilie vastbinden en er met de tickets, hun gemoedsrust en hun droom vandoor gaan.

En wanneer de politie de daders oppakt, staat Michel een nog veel grotere schok te wachten…

logo-ccv-kleurHet oeuvre van de Franse regisseur Robert Guédiguian (‘Marius & Jeannette’, ‘Marie-Jo et ses deux amours’…) werden ooit omschreven als ‘gebroeders Dardenne-films, maar dan onder de zon van Marseille’, en dat geldt ook voor deze prachtfilm: ondanks het
Continue reading “LES NEIGES DU KILIMANDJARO (Robert Guédiguian)” »

Afrika Filmfestival Mechelen 2017: een fotoverslag

Een fotoverslag van het Afrika Filmfestival 2017 in Filmhuis Mechelen, met de uitreiking van de Artist Award van het AFF aan tekenares en illustratrice Shamisa Debroey.

Klik op de foto’s voor de grote versie.

Foto’s © Arno Van Crombruggen en Paul Debrant.

FÉLICITÉ (Alain Gomis)

138357.jpg-c_300_300_x-f_jpg-q_x-xxyxxFélicité is een trotse en vrijgevochten alleenstaande moeder in Kinshasa.

Ze zorgt voor haar eigen inkomsten door te zingen in broeierige nachtclubs van de stad, waar de Congotronics van de Kasaï Allstars het publiek in trance brengen.

Helaas wordt haar leven compleet overhoop gehaald wanneer haar 14-jarige zoon Samo ernstig gewond raakt bij een zwaar motorongeluk: het hele bestaan van Félicité wordt nu één lange zoektocht om overal het nodige geld voor de operaties bijeen te schrapen…

De Senegalese regisseur Alain Gomis maakte met ‘Félicité’ een uiterst mooie ode aan de kracht van de Afrikaanse vrouw, die op het jongste Festival van Berlijn dan ook terecht bekroond werd met de Grand Prix.

Afbeelding-Recensies-KarstenGomis wisselt de scènes van het harde maar opwindende en vibrerende straatleven in Kinshasa slim af met broeierige, droomachtige nachtshots uit de jungle, en met poëtische, bijna surrealistische fragmenten waarin Félicité samen met het Orchestre Symphonique Kimbanguiste in een aftandse Continue reading “FÉLICITÉ (Alain Gomis)” »

DRIES: AN INTIMATE PORTRAIT OF DRIES VAN NOTEN (Reiner Holzemer)

Dries-documentary-poster-726x1024Drie jaar lang moest de Duitse regisseur Reiner Holzemer bij Dries Van Noten aandringen voor de Antwerpse topontwerper eindelijk toehapte om een documentaire over zijn leven en werk te draaien.

Holzemer kreeg de toestemming Van Noten een jaar lang te volgen, niet alleen bij het maken van vier nieuwe collecties, maar ook bij hem thuis in het Ringenhof in Lier, én in het borduurfabriekje in India dat hij draaiende houdt.

Het resultaat is een intiem en – kan het anders? – stijlvol portret van een bescheiden wereldster, een vriendelijke perfectionist en een sobere workaholic.

We zien niet alleen hoe de immense druk om telkens weer met een nieuwe collectie te komen een vast onderdeel van zijn leven is geworden, maar ook hoe zijn waanzinnige

perfectionisme en stijlgevoel zich doorzet in zijn privéleven: het binnenhuisontwerp van het landhuis is ronduit adembenemend, het park er omheen al evenzeer. En wanneer er gekookt wordt, lijkt het zelfs of de kleuren van het eten zo uitgekozen zijn om perfect bij elkaar te passen.

‘Dries’ is de gedroomde documentaire voor wie wil ontdekken hoe het komt dat Van Continue reading “DRIES: AN INTIMATE PORTRAIT OF DRIES VAN NOTEN (Reiner Holzemer)” »

CLASH (Mohamed Diab)

1463127617074_0570x0399_1463127668600Caïro, 2013.
Het Egyptische leger heeft onder leiding van generaal al-Sisi net de macht gegrepen: president Morsi – die zelf amper twee jaar eerder aan de macht was gekomen nadat president Moebarak onder druk van het massale volksprotest was moeten aftreden – is opgepakt, maar de bevolking reageert meteen met betogingen tegen deze nieuwe staatsgreep.

Doorheen het gewelddadige protest baant een politietruck zich een weg: binnenin zitten een stel opgepakte demonstranten.
Het probleem: ze hebben allemaal de meest uiteenlopende politieke en religieuze overtuigingen.

En alleen als ze erin slagen die in de truck te overbruggen, maken ze een kans het te overleven…

Afbeelding-Recensies-KarstenMet ‘Clash’ is regisseur Mohamed Diab erin geslaagd zowat een hele film binnen in één politiewagen te filmen, zonder dat het ook maar één seconde vervelend wordt.

Integendeel: de claustrofobische spanning wordt – in de beste traditie van Hitchcock – de hele film lang vakkundig Continue reading “CLASH (Mohamed Diab)” »