SMALL THINGS LIKE THESE (Tim Mielants)

 

Small_Things_Like_These_PosterIn het intieme, pakkende ‘SMALL THINGS LIKE THESE’ volgen we hoe het rustige bestaan van de kolenhandelaar Bill Furlong (Cillian Murphy) op een geheim stoot in het plaatselijke klooster, geleid door Sister Mary (Emily Watson).

De ontdekking plaatst hem in een moeilijk parket en dwingt hem te luisteren naar het oorverdovende zwijgen van een stadje dat gebukt gaat onder de verstikkende invloed van de katholieke kerk.

Na ‘WIL’ breekt Tim Mielants nu ook internationaal door met dit kleine maar ijzersterke  drama, gebaseerd op het gelijknamige boek van Claire Keegan.

SMALL THINGS LIKE THESE
Regie: Tim Mielants
B-USA-UK 2024

Vertoning:
DINSDAG 28 JANUARI om 20u30 

L’HISTOIRE DE SOULEYMANE (Boris Lojkine) + UN MATIN (Line Pillet)

 

Lhistoire_de_souleymaneSouleymane is één van de vele fietskoeriers die in Parijs (en bij ons) elke dag zijn leven riskeert in het stadsverkeer om overal in de stad maaltijden te bezorgen.
Voor Souleymane is dat waanzinnige bestaan een manier om als net gearriveerde illegaal te overleven.
Zijn identiteit heeft hij ‘geleend’ van iemand die legaal in het land is.

Om zelf ook legaal te worden, heeft hij samen met een ‘adviseur’ een verhaal – ‘son histoire’ – bedacht, in de hoop dat hij daarmee de Franse migratieambtenaren om de tuin kan leiden.

Maar tegelijk fietskoerier spelen om wat karige aalmoezen te verdienen en je ondertussen voorbereiden om door een uiterst strenge migratieprocedure te raken lijkt een volstrekt onmogelijke combinatie….

‘L’HISTOIRE DE SOULEYMANE’ is door regisseur Boris Lojkine slim opgebouwd als een spannende thriller.
De film raast net als zijn fietsende hoofdpersonage – fantastisch vertolkt door Abou Sangaré – van a naar b en terug, slalommend tussen de obstakels en hindernissen ontwijkend.
Voor wie van filmgeschiedenis houdt zitten er enkele knipogen naar het neo-realistische meesterwerk ‘Ladri di Biciclette’ in het verhaal verborgen.

‘L’HISTOIRE DE SOULEYMANE’ maakte enorme furore in Cannes, waar de film Continue reading “L’HISTOIRE DE SOULEYMANE (Boris Lojkine) + UN MATIN (Line Pillet)” »

Kinderfilmontbijt: VOS EN HAAS REDDEN HET BOS

 

Vos_en_haas_reeden_het_bosEindelijk, de allereerste bioscoopfilm over beste vrienden Vos en Haas komt eraan!

Al je favorieten uit de populaire Ketnet-reeks spelen een rol in deze humoristische verfilming van het gelijknamige boek van Sylvia Vanden Heede en Thé Tjong-Khing. Een niet te missen avontuur voor jong en oud.

In het bos gebeuren rare dingen. Uil is plotseling verdwenen, en uit het niets is er een groot meer verschenen.
Vos en Haas zijn uiteraard vastberaden om uit te zoeken wat er aan de hand is.

Terwijl ze op zoek zijn naar hun vriend Uil, ontmoeten ze een groep ondeugende ratten die hen naar de geheime schuilplaats van de slimme Bever brengt. Daar ontdekken ze een verborgen onderwaterparadijs!

Maar al snel realiseren ze zich dat dingen niet zijn zoals ze lijken.

Zullen Vos en Haas op tijd een uitweg vinden? Kunnen ze het bos redden?

Met de stemmen van Bram Van Outryve, Daphne Wellens, Dominique Van Malder, Joris Hessels, Govert Deploige, Walter Baele, Robrecht Van den Thoren, Katrien
Continue reading “Kinderfilmontbijt: VOS EN HAAS REDDEN HET BOS” »

Art & Film: THE LAST PLACE THEY THOUGHT OF – BLACK ARCHIVE

 

 

The_Last_PlaceVan 14 december tot 2 maart loopt in de Kunsthal Mechelen de expo ‘THE LAST PLACE THEY THOUGHT OF’.

Deze door Sorana Munsya gecureerde expo brengt het werk samen van elf zwarte vrouwelijke kunstenaars.

Aan de expo is ook een filmluik verbonden, gecureerd door het collectief BLACK ARCHIVE, dat bestaat uit Maxime Jean-Baptiste, Eden Tinto Collins, Sofia Dati en Stéphane Gérard.

Verspreid over drie zaterdagen zal het BLACK ARCHIVE-programma te zien zijn in het Filmhuis.

Op ZATERDAG 18/1 vertonen we om 19u00:

Cette-maison-afficheCETTE MAISON

Bridgeport, 2008.
Een tienermeisje wordt dood in haar slaapkamer aangetroffen.
Alles wijst op zelfmoord, maar het autopsierapport brengt andere feiten aan het licht…

Tien jaar later gaan de regisseur en familie van de tiener op zoek naar het verhaal achter deze nooit opgeloste misdaad.
De film onderzoekt de relatie tussen de veilige haven die de huiselijke ruimte is (of zou moeten zijn) en het geweld dat die veiligheid in gevaar kan brengen.

Miryam Charles is een regisseuse en producer van Haïtiaanse afkomst die momenteel in Montreal woont.

‘CETTE MAISON’ is haar debuutfilm, die in première ging op het Festival van Berlijn. Sindsdien werd de film opgepikt door talloze festivals wereldwijd.
Haar bekroonde werk onderzoekt thema’s als emigratie en de erfenis van de kolonisatie.

kunsthal-mechelen-uitgelichtRegie: Miryam Charles
CAN-Haiti 2022, 73′

Vertoning:
ZATERDAG 18 JANUARI
 om 19u00
Continue reading “Art & Film: THE LAST PLACE THEY THOUGHT OF – BLACK ARCHIVE” »

GLORIA! (Margherita Vicario)

 

Gloria_posterFeelgood het oude jaar uit?
Feelgood het nieuwe jaar in?

Dan hebben we zowel voor als na nieuwjaar ‘GLORIA!’ voor u klaarstaan!

We schrijven Venetië in het jaar 1800.
Het Sant’Ignazio Instituto is tegelijk een weeshuis, een nonnenklooster en een muziekschool voor meisjes, en maakt zich op voor zeer hoog bezoek: paus Pius VII komt binnenkort langs, en de enggeestige, ijdele maar ambitieuze kapelmeester Perlina ziet dat als het ideale moment om zijn muzikale kunnen tentoon te spreiden door een nieuw muziekstuk te componeren voor de paus.

Alleen slaat de writer’s block keihard toe, en krijgt hij geen deftige noot op papier.
In alle stilte hebben vier getalenteerde meisjes van het Instituto (geholpen door het muzikaal hoogbegaafde dienstmeisje Teresa) zelf in het geheim ook aan een muziekstuk

geschreven.
Wanneer ze hun werk aan Perlina voorleggen, wil die niet van hun hulp weten: het stuk is veel te vooruitstrevend, en bovendien is hij de Grote Componist. Want sinds wanneer kunnen vrouwen componeren, laat staan een stel bakvissen en een dienstmeid?

Maar het pauselijk bezoek begint angstwekkend snel te naderen, en Perlina zelf vindt maar geen oplossing voor zijn muzikale schrijfkramp…

‘GLORIA!’ is het heerlijk opzwepende regiedebuut van Margherita Vicario, in Italië bekend als zangeres, actrice en songwriter: Vicario stoeit op originele wijze met de clichés van het genre, en dat ze flink wat muzikale anachronismen in de film stopte, stoort evenmin, wel integendeel, het draagt alleen maar bij tot de fun.
”GLORIA!’ is even aanstekelijk als een meisjeskoor met een lichte Covid-besmetting op Continue reading “GLORIA! (Margherita Vicario)” »

Art & Film: APOLONIA, APOLONIA (Lea Glob)

 

Apolonia_ApoloniaIn 2009 ontmoet de Deense filmmaakter Lea Glob de jonge kunstenares Apolonia Sokol.

Omdat het leven van Apolonia uit het Grote Kunstenaarssprookjesboek lijkt te komen (geboren in een Parijs’ theater, opgegroeid in een kunstenaarsgemeenschap, studerend aan de meest prestigieuze academie van Europa, bohémien, hip en getalenteerd….) begint Lea Apolonia te filmen.

Maar hoe langer ze haar filmt, hoe meer het sprookje begint af te brokkelen: Apolonia leert dat een vrouwelijke kunstenaar nog altijd meer moet opgeven dan een man, en dat een eigen plekje in

de kunstwereld zoeken een permanente worsteling is.

Tijdens het filmen groeit er bovendien een speciale band tussen de documentairemaakster en de charismatische kunstenares: dertien jaar lang zal Glob Apolonia blijven filmen, ondertussen pratend over alle belangrijke zaken in hun leven – kunst, liefde, seksualiteit, geld en kapitalisme, het moederschap, de Continue reading “Art & Film: APOLONIA, APOLONIA (Lea Glob)” »

THE SUBSTANCE (Coralie Fargeat)

 

The_Substancee_posterKleine waarschuwing vooraf: ‘THE SUBSTANCE’ is niét geschikt voor gevoelige kijkers.

Alle anderen daarentegen: komen kijken, want er staat u een filmervaring te wachten die u niet gauw zal vergeten.

Demi Moore (yep) speelt met verve de rol van Elisabeth Sparkle: ooit was ze een razend succesvolle fitnessgoeroe, maar nu ze de vijftig gepasseerd is, wordt ze letterlijk tussen de soep en de patatten ontslagen door haar televisiebaas (die toevallig naar de naam Harvey luistert, en die geweldig degoutant vertolkt wordt Dennis Quaid).
Want, zo luidt de Wet van Harvey, eens een vrouw de vijftig gepasseerd is, is het over voor haar – een wetenschap die hij debiteert tijdens het smakkend naar binnen proppen van een oversized kom garnalen.

Wanneer Elisabeth ‘The Substance’ aangeboden krijgt – een geheim nieuw DNA-veranderend middel dat haar ‘een jongere, mooiere en rimpelvrije versie van zichzelf’ 

kan maken – hapt ze dan ook meteen toe.
Maar zoals dat met wondermiddeltjes gaat, zijn er aan het product ook een aantal zeer nadelige eigenschappen verbonden…

De Franse regisseuse Coralie Fargeat zorgde met ‘THE SUBSTANCE’ niet alleen voor de comeback van het jaar (Demi Moore: wie had dàt nu nog gedacht?), maar ook voor één van de absolute shockers van Cannes dit jaar.
Haar film is dan ook een genadeloze, met bloed overgoten en tot in het extreme doorgetrokken satire op de obsessie van de entertainmentindustrie met schoonheid, jeugd en uiterlijke perfectie.
Heerlijk over the top, vol met bubblegumkleuren en enorme close-ups, voorzien van  Continue reading “THE SUBSTANCE (Coralie Fargeat)” »

HOW TO MAKE MILLIONS BEFORE GRANDMA DIES

 

How_To_Make_Millions_Poster‘HOW TO MAKE MILLIONS BEFORE GRANDMA DIES’ is niet alleen de film met de meest intrigerende titel van het jaar, het is ook dé alle records verbrijzelende Aziatische filmhit van het jaar.

En wie deze Thaise parel ziet, zal ook meteen begrijpen waarom de film zo populair is: een boeiend, pakkend en verrassend verhaal dat recht op het hart mikt, gekruid met flink wat emotie en humor, en vertolkt door prima acteurs. What’s not to like?

Alles draait rond M, een slungelige puber die zijn dagen doorbrengt zoals alle slungelige pubers overal ter wereld hun dagen als slungelige puber doorbrengen: met gamen, voor de computer hangen, rondlummelen, op zijn telefoon kijken, nog wat meer gamen, zijn kamer niet opruimen en passief-agressief op de zenuwen van iedereen in zijn omgeving werken.

Wanneer zijn oma het nieuws te horen krijgt dat ze ongeneeslijk ziek is, probeert hij het

zo goed als onbestaande contact met haar wat te herstellen.
Aan de ene kant omdat hij beseft dat hij nooit veel aandacht aan haar besteed heeft, maar aan de andere kant ook wel een beetje omdat hij hoopt op de rijkelijke erfenis…

Om die erfenis binnen te rijven gaat hij veel meer voor haar zorgen, maar zijn zorg heeft een onverwacht effect: er groeit een échte en hechte band tussen de twee compléét verschillende generaties die voordien nog nooit echt met elkaar Continue reading “HOW TO MAKE MILLIONS BEFORE GRANDMA DIES” »

GHOST TRAIL (Jonathan Millet)

 

Ghost_Trail_posterEen intelligente, humane thriller, gebaseerd op waargebeurde verhalen rond een – helaas – brandend actueel thema: ‘GHOST TRAIL’ van Jonathan Millet heeft alles wat een goede Filmhuisfilm moet hebben.

De film draait rond Hamid, een jonge Syriër die in Aleppo literatuur doceerde, maar opgepakt en gemarteld werd door het regime, tot hij erin slaagde naar Europa te vluchten.
Daar heeft hij zich aangesloten bij een geheime organisatie die – net als de Joodse nazijagers na WOII – zoveel mogelijk daders van de martelingen voor het gerecht probeert te brengen.

Zo is hij zelf op zoek naar Harfaz, een beruchte bewaker uit het al even beruchte gevangenenkamp waarin hij zat.
Het spoor leidt hem naar Straatsburg, waar hij – volgens hem tenminste – de dader

aantreft. Probleem: Hamid was tijdens zijn mishandelingen geblinddoekt, en weet dus niet hoe de man eruit ziet.

De vraag wordt dus opeens of de man écht wel Harfaz is, of dat Hamids door wraakgevoelens vertroebelde brein vooral wil dat de man die hij opgespoord heeft Harfaz is…

‘GHOST TRAIL’ is een film die de sfeer van Francis Ford Coppola‘s meesterwerk ‘The Conversation’ uitademt: geen film die het van de actie of ontploffingen moet hebben,  Continue reading “GHOST TRAIL (Jonathan Millet)” »

MISÉRICORDE (Alain Guiraudie)

 

Misericorde_posterNa een lange afwezigheid keert Jérémie terug naar het doodse gehucht Saint-Martial: zijn oude baas – de plaatselijke bakker – is overleden, en omdat hij de begrafenis wil bijwonen, zal hij een paar dagen bij Martine, de bakkersweduwe, logeren.

Maar dat is niet naar de zin van haar zoon Vincent.
De komst van Jérémie zorgt sowieso al voor onrust in het dorpje: iedereen vraagt zich af wat nu eigenlijk zijn échte bedoelingen zijn, want alles wat hij vertelt hangt van de leugens aan elkaar.

En een mysterieuze verdwijning, een dreigende buur, een rare abt en de homo-erotische ondertoon die Jérémie constant lijkt op te poken doen de achterdocht, de roddels en de vragen alleen maar toenemen…

De Franse regisseur-provocateur Alain Guiraudie (‘L’inconnu du Lac’) heeft met ‘Miséricorde’ alweer een lekker subversieve film gebrouwen, vol knipogen naar allerlei grote namen: een snuifje Hitchock hier, wat Pasolini daar, een toets Bresson ginder, en dan nog wat Coen Brothers erbij.

Net als zijn hoofdpersonage zet Guiraudie de kijker graag op het compleet verkeerde been: eerst denk je naar een psychologische thriller te zitten kijken, vervolgens kom je in een duistere komedie terecht, en dan weer beland je in een mystiek seksueel sprookje.

Als u in vakjes weigert te denken, en niet van voorgekauwde kost of platgetreden  Continue reading “MISÉRICORDE (Alain Guiraudie)” »