Familiefilmontbijt: SIROCCO EN HET KONINKRIJK VAN DE WIND

Isirocco_en_het_koninkrijk_van_de_wind_postern het betoverende ‘SIROCCO EN HET KONINKRIJK VAN DE WIND’ volgen we de zusjes Juliette en Carmen die per ongeluk in de wereld uit hun lievelingsboek belanden.

Als katten dwalen ze door het Koninkrijk van de Wind, waar de bewoners geteisterd worden door de boze tovenaar Sirocco.

Gelukkig krijgen ze hulp van Selma, een zangeres die hen de weg helpt te vinden.

‘SIROCCO EN HET KONINKRIJK VAN DE WIND’ is een meeslepend, magisch en prachtig geanimeerd verhaal met de stemmen van Lotte De Clerck, Eva Kamanda, Bill Barberis, Sali Haidara en Rocky Sturm.

Een absolute aanrader voor de fans van ‘Spirited Away’ en ‘Alice in Wonderland’!

SIROCCO EN HET KONINKRIJK VAN DE WIND
Regie: Benoit Chieux
B/FR 2023, 80 min.

REKKERNederlands gesproken!

RICHTLEEFTIJD:
6+

ZONDAG 15 DECEMBER
Ontbijt vanaf 10u00
Film om 11u00

 

HOxfam_Wereldwinkel_net lekkere ontbijt en de dampende koffie worden als vanouds geserveerd door Wereldwinkel Mechelen.

I.s.m. REKKER en CCM

Art & Film: THE LAST PLACE THEY THOUGHT OF – BLACK ARCHIVE

The_Last_PlaceVertoning:
ZATERDAG 14 DECEMBER
om 16u00

Inkom is inbegrepen in de tickets voor de expo.

TICKETS aan de kassa.

 

Van 14 december tot 2 maart loopt in de Kunsthal Mechelen de expo ‘THE LAST PLACE THEY THOUGHT OF’.

Deze door Sorana Munsya gecureerde expo brengt het werk samen van elf zwarte vrouwelijke kunstenaars.

ABlack_Archivean de expo is ook een filmluik verbonden, gecureerd door het collectief BLACK ARCHIVE, dat bestaat uit Maxime Jean-Baptiste, Eden Tito Collins, Sofia Dati en Stéphane Gérard.

Verspreid over drie zaterdagen zal het BLACK ARCHIVE-programma te zien zijn in het Filmhuis.

Op het programma van zaterdag 14/12 staan:

VERTIÈRES N’EXISTE PAS
‘Vertières N’Existe Pas’ is een experimentele film waarin hetzelfde verhaal steeds terugkomt, telkens anders gemonteerd.
Regie: Gaëlle Choisne
2018, 13′
Engels ondertiteld

À L’OUEST
In deze autobiografische film volgen we het spoor van filmmaakster Violaine Le Fur, van haar geboorte tot haar verzoening met Kameroen, het geboorteland van haar vader.
Geen enkel sleutelmoment uit een gemengd Frans en Afrikaans leven wordt daarbij uit de weg gegaan tot het inzicht dat ze het ontbrekende deel uit haar vaders leven moet gaan ontdekken.
Regie: Violaine Le Fur
2019, 23′
Engels ondertiteld

DOUVAN JOU KA LEVÉ
Een in het Haïtiaans-Creools opgenomen film die zich de vraag stelt wat het vandaag betekent om Haïtiaan te zijn, en hoe Haïti de alomtegenwoordige stagnatie kan overwinnen.

DOUVAN PRORES HQ MASTER ENG 1(1)

De filmmaakster is zelf geboren in een arme buurt, maar vandaag, op haar 31ste, is ze actrice en regisseur. Op basis van haar eigen persoonlijke geschiedenis en zoektocht naar identiteit wil ze een frisse kijk geven op haar geboorteland en de bevolking.
Regie: Géssica Généus
2017, 51′
Engels ondertiteld

Vertoning:
ZATERDAG 14 DECEMBER
om 16u00

Tkunsthal-mechelen-uitgelichtICKETS aan de kassa.

Een Art & Film-vertoning
i.s.m. Kunsthal Mechelen en
Academie Mechelen.

ACADEMIE_logo_blauw_langDe volgende Black Archive-vertoningen vinden plaats op:
ZATERDAG 18 JANUARI om 18u00 - info HIER!
ZATERDAG 15 FEBRUARI om 18u00 - info HIER!

Art & Film: GAMLET (Jan Beddegenoodts)

gamlet_poster

Gamlet Zinkivskyi is de beroemdste straatkunstenaar van Oekraïne.

Toen de Russen met een colonne tanks het land binnenvielen, kreeg Gamlet van zijn commandant het bevel om te blijven schilderen. Humor is zijn krachtigste wapen.

Een jaar na die grootschalige inval van Rusland ging regisseur Jan Beddegenoodts met Gamlet en zijn beste vriendin Nastia op stap door het geteisterde, verscheurde land, en ontmoeten we soldaten en andere kunstenaars die hem inspireren.

Allemaal proberen ze op hun manier hun leven voort te zetten in een onmogelijke situatie – ‘Broken but not destroyed’. Ook Gamlet blijft ondanks de verwoestingen en de doden vastberaden kunst maken, in de overtuiging dat kunst, zelfs te midden van oorlog, een verbindende kracht is.

‘GAMLET’ is een roadmovie met kunstenaars en soldaten door een land in oorlog, en een document over de veerkracht van de menselijke geest.

GAMLET
Regie: Jan Beddegenoodts 
UKR-B 2024, 41 min.

Polina Torubarova

Polina Torubarova


Voorafgaand aan ‘Gamlet’ vertonen we de kortfilm ‘HOME’ van Polina Torubarova.

Ondanks het feit dat de Oekraïnse vluchtelingen dankbaar zijn voor de gastvrije opvang die ze op veel plaatsen kregen, blijft het knagen dat hun eigen huizen vol herinneringen en gebroken dromen zijn achtergebleven.

‘Home’ is een filmische adaptatie van een gedicht van Nataliya Marynchak, een schrijfster uit Kharkiv.

HOME eng version.00_01_51_04.Still002HOME
Regie: Polina Torubarova
UKR 2024, 3′

 

Na de vertoning van ‘GAMLET’ volgt een gesprek met:

Jan_Van_Woensel- Jan Beddegenoodts
(regisseur)

- Jan Van Woensel, curator van de ‘Crisis of Imagination-expo met Oekraïnse kunstenaars.
Hij is gastprofessor aan de Staatsacademie van Kharkiv.

- Bruno Beeckman, die als producer voor de EBU in Oekraïne werkte.
Van daaruit deed hij geregeld verslag voor de VRT.
Hij bundelde zijn Oekraïnse ervaringen in het dagboek ‘Ook onze oorlog’.Bruno_Beeckman

 

Vertoning:
MAANDAG 2 DECEMBER om 19u30 

Continue reading “Art & Film: GAMLET (Jan Beddegenoodts)” »

QUAND VIENT L’AUTOMNE (François Ozon)

 

quand-vient-l-automne-posterMichelle geniet van haar pensioen in een rustig Frans dorp, vlakbij haar beste vriendin Marie-Claude.

Ze kijkt enorm uit naar het bezoek van haar kleinzoon Lucas, die de schoolvakantie bij haar zal doorbrengen. Het bezoek van haar kleinkind verloopt echter compleet anders dan verwacht, en al snel moet Michelle de kleine Lucas weer laten gaan. En alleen thuis voelt ze zich eenzaam, en loert depressie altijd om de hoek.

Maar aan dat probleem gaat iets veranderen wanneer de zoon van haar vriendin Marie-Claude uit de gevangenis vrijkomt, en zich met de zaken gaat bemoeien…

François Ozon legt in ‘QUAND VIENT L’AUTOMNE’ op meesterlijke wijze de (vaak moeilijke en complexe) relaties tussen ouders en kinderen bloot, en verpakt ze in een heerlijke, meeslepende, zorgvuldig opgebouwde thriller, gekruid met flink wat giftige paddestoelen en zwarte humor.

Hélène Vincent en Josiane Balasko zijn geweldig als de twee ouder wordende Continue reading “QUAND VIENT L’AUTOMNE (François Ozon)” »

TATAMI (Guy Nattiv & Zar Amir Ebrahimi)

 

tatami_posterEen Iraanse actrice die samen met een Israelische regisseur een film maakt: dat alleen zou in de huidige tijd al voldoende moeten zijn om ‘TATAMI’ te programmeren.

En dat het ook nog eens een fantastisch straffe (en op ware gebeurtenissen gebaseerde) film is geworden, maakt ‘Tatami’ helemaal tot een absolute must see.

De film draait rond de Iraanse topjudoka Leila, die helemaal klaargestoomd is om met een medaille van de wereldkampioenschappen naar huis terug te komen.
De eerste kampen verlopen ook prima, maar dan blijkt dat ze door de loting verderop in het tornooi tegen een Joodse tegenstander zou kunnen uitkomen.

Omdat een mogelijke nederlaag tegen aartsvijand Israel volgens het ayatollah-regime ten allen tijde vermeden moet worden, zetten ze Leila en haar coach Mayram onder

druk om een blessure te veinzen en zich uit het tornooi terug te trekken.

Leila weigert echter zich haar medailledroom (en het jarenlange harde werk daarvoor) te laten afpakken, maar vanuit Teheran worden alle mogelijke middelen ingezet, tot het bedreigen van haar familie toe…

De Iraanse actrice Zar Amir Ebrahimi (‘Holy Spider’) is niet alleen uitstekend in de rol van coach Mayram, ze regisseerde ook samen met de Israëlische filmmaker Guy Nattiv (‘Golda’) deze uitstekende, stijlvolle, zéér relevante en tegelijkertijd razend Continue reading “TATAMI (Guy Nattiv & Zar Amir Ebrahimi)” »

LES GLANEURS ET LA GLANEUSE (Agnès Varda)

 

Les-glaneurs-et-la-glaneuse-posterVolgens een oude Franse wet heeft iedereen het recht om de overblijfselen van oogsten of achtergelaten rommel op te rapen voor eigen gebruik of voor de verkoop. En of er Fransen zijn die van die wet gebruik maken!

Gewapend met een piepklein cameraatje ging Agnès Varda in heel Frankrijk op zoek naar deze uiterst bonte bende ‘glaneurs’: de ene glaneur is een clochard, de andere is een grootgrondbezitter of een psycho-analist. We ontmoeten een sterrenchef die voedsel gaat rapen, en zijn er artiesten – zoals Louis Pons – die de gerecycleerde goederen in hun werk gebruiken. Er zijn glaneurs in de wijngaarden in het zuiden, op de patattenvelden in het

(de vertoning zelf is – in tegenstelling tot deze trailer – Nederlands ondertiteld!)
——————————————————————————————————-

noorden én midden in grootsteden als Parijs. De ene is glaneur uit financiële noodzaak, anderen hebben ethische, kunstzinnige of ecologische redenen.
En er is uiteraard ook regisseuse Agnès Varda zelf, een filmische glaneuse die nijverig het soort beelden sprokkelt die anderen laten liggen.

Varda liet zich voor deze heerlijke docu ïnspireren door het negentiende-eeuwse schilderij ‘Les Glaneurs’ van Jean-François Millet, waarop drie korenrapende boerenvrouwen staan afgebeeld.

Een kleine maar zeer bijzondere film vol al even bijzondere ontmoetingen, aanzettend  Continue reading “LES GLANEURS ET LA GLANEUSE (Agnès Varda)” »

STERBEN (Matthias Glasner)

 

sterben_posteerMoeder Lissy en haar volwassen kinderen Tom en Ellen behoren allemaal tot de familie Lunies.

Die achternaam lijkt echter hun enige overeenkomst te zijn, want verder leiden ze allemaal een totaal verschillend leven.
Terwijl Tom als dirigent een bijzonder ambitieus muziekstuk probeert te voltooien – wat niet makkelijk is wanneer de depressieve componist van het stuk te pas en te onpas op de repetities opduikt om de muzikanten te beledigen en Toms gezag te ondermijnen – worstelt zijn zus Ellen met allerlei innerlijke demonen.

Ellen is eigenlijk gezegend met evenveel muzikaal talent als Tom, maar dat laat ze alleen maar horen wanneer ze zat genoeg is. Verder moddert maar wat aan als tandartsassistente.

Moeder Lissy is dan weer stiekem blij wanneer ze haar dementerende echtgenoot eindelijk in een verzorgingstehuis kan dumpen. Maar haar geluk is van korte duur is wanneer ook haar eigen gezondheid het opeens laat afweten.

Eigenlijk is er volstrekt niéts dat deze familieleden onderling verbindt.
Maar misschien kan de dood wel een handje helpen om hen wat nader tot elkaar te brengen…

‘STERBEN’ is een heerlijke brok cinema die het midden houdt tussen een episch familiedrama en een inktzwarte komedie.
In drie hoofdstukken wordt telkens een ander personage centraal uit het gezin gezet, waardoor je ook telkens een compleet ander perspectief krijgt op het sowieso al alle kanten uitwaaierende verhaal: het ene moment laat ‘STERBEN’ je gieren van het lachen, even later wordt het melancholisch of voel je de aandrang om een zakdoek boven te halen, om vervolgens weer in een absurde zatte toestand of een uit de hand  Continue reading “STERBEN (Matthias Glasner)” »

NATA PER TE (Fabio Mollo)

 

Nata_Per_Te_posterIn het ontroerende ‘NATA PER TE’ volgen we het (waargebeurde) verhaal van Luca, een alleenstaande man uit Napels die graag een baby wil adopteren.

Maar in zijn strijd om de voogdij over baby Alba te krijgen – een kindje met het syndroom van Down dat bij haar geboorte in het ziekenhuis is achtergelaten – botst hij tegen allerhande starre juridische regels en hardnekkige vooroordelen. ‘Denk je dat we hier in Zweden zijn?’ zo krijgt hij te horen wanneer hij iets te open is geweest over zijn geaardheid.

Maar Luca – sterk vertolkt door Pierluigi Gigante – weigert zich daarbij neer te leggen,

holebien gaat samen met zijn advocate als eerste alleenstaande homoseksuele man de juridische strijd voor adoptie aan…

Ondanks het zware onderwerp heeft regisseur Fabio Mollo hier geen pamflettair of hoogdravend zwart-wit-drama van gemaakt: met een combinatie van de de nodige humor, een spannende opbouw, warme beelden en een verrassende muziekkeuze Continue reading “NATA PER TE (Fabio Mollo)” »

ARNO – ROCK’N’ROLL, GODVERDOMME

 

rnrgvd_still14De hele carrière van Arno Hintjens samenvatten in een film van 90 minuten: het lijkt niet echt doenbaar, maar door honderden kleine stukjes Arno als één grote filmische puzzel aan elkaar te plakken is Kristof Michiels (voorheen DJ 4T4 van ‘t Hof van Commerce) daar zowaar toch met verve in geslaagd.

Zijn uitmuntende ‘ARNO – ROCK’N’ROLL, GODVERDOMME’ springt op Arnoïstische wijze van de Oostendse hak op de Brusselse tak, switcht van het West-Vloamsch naar

Arno_RnR_GVDhet Arno-Frans of gestotterd Engels, en combineert rauwe gitaarmuziek met chansons, de greatest hits met de beste missers en massale meezingmomenten op festivals met intieme muzikale momenten ergens in een rommelige backstage.

Tussendoor is er plaats voor garnaalkroketten en mosselen, het berijden van de talloze
welbekende Arno-stokpaarden en een zeer flinke Continue reading “ARNO – ROCK’N’ROLL, GODVERDOMME” »

Familiefilmontbijt: ANIMA ON TOUR

 

Rekker_Anima_On_TourOp de Kunstendag voor Kinderen selecteerden we een programma dat zich speciaal op de allerkleinsten richt, bedoeld voor kinderen vanaf 4 jaar.

De films op het programma zijn de toppers uit het rijke aanbod van het gerenommeerde ANIMA Filmfestival, hét animatiefilmfestival voor kinderen (volwassen kinderen inbegrepen).

kunstendag_voor_konderen_2024_a2_zonderlogoZij worden aangevuld met de allerleukste animatiefilms van REKKER, de filmstudio die al jaren de fijne selectie van onze Kinderfilmontbijten verzorgt.

Wie wil, kan zich bovendien met de hele familie ook inschrijven voor het gezellige en lekkere ontbijt dat we voor de film aanbieden: dat wordt samen met de dampende koffie of thee geserveerd door de Wereldwinkel Mechelen.

ANIMA ON TOUR
Een animatiefilmprogramma voor de allerkleinsten (4+)

Met:
– TOEKAN
(Studio REKKER, B 2023, 8′)
– 
KOGELVIS (Julia Ocker, DE 2022, 4′)
– 
DE GANS (Julia Mika, CZ/FR 2023, 13′)
– 
TUSSEN ZUSSEN (Anne-Sophie Grousset & Clément Céard, FR 2022, 9′)
– 
MAAK JE NIET DIK (Alžbeta Mačáková Mišejková, CZ 2022, 8′)
– 
SOMNI (Sonja Rohleder, DE 2023, 5’)
– 
BATTERY MOMMY (Seung-bae Jeon, KR 2023, 9’)
– 
PRINSES AUBERGINE (Dina Velikovskaya, DE 2023, 8’)

Alle films zijn woordloos of Nederlands gesproken!

RICHTLEEFTIJD:
vanaf 4 jaar.

REKKERZONDAG 17 NOVEMBER
Ontbijt vanaf 10u00
Film om 11u00

I.s.m. REKKER en CCM

 

Oxfam_Wereldwinkel_nHet lekkere ontbijt en de dampende koffie worden als vanouds geserveerd door Wereldwinkel Mechelen.