Art & Film: TUSSEN HIER EN DAAR (Chloé Op de Beeck & Judith Herman) + THE GIRL CHEWING GUM (John Smith)

 

‘TUSSEN HIER EN DATussen_Hier_en_daaar_Chloé-Op-de-Beeck-Judith-Herman-lr-724x1024AR’ is een documentatie van het verhuizen van het ene huis naar het andere, 150 meter verderop.

Door een menselijke ketting te maken gaan de objecten door de handen van de verhuizers en maken zo even deel uit van de openbare ruimte.

In deze performance lijken toevallige passanten mee te spelen, continu in beweging van de ene plek naar de andere op het ritme van de stoplichten, terwijl ook zij tassen, dozen, kinderen en koffers met zich meedragen.

TUSSEN HIER EN DAAR
Regie: Chloé Op de Beeck & Judith Herman
B 2023, 14 min.

Vertoning in combinatie met

Girl_Chewing_gum_Light_Cone_John_SmithTHE GIRL CHEWING GUM (John Smith)

Voor ‘THE GIRL CHEWING GUM’ filmde John Smith in 1976 de banale gebeurtenissen op een banale Londense straat – het kruispunt van Tottenham Road en Stamford Road, voor wie de plaats wil bezoeken.

Achteraf voegde hij aan dat beeldmateriaal een voice-over met regieaanwijzingen toe, waardoor het lijkt alsof het dagelijkse straatleven geregisseerd en gechoreografeerd wordt door de niet zichtbare (maar wel hoorbare) regisseur…

Het resultaat is grappig, poëtisch, ontregelend en onthullend, een frisse en originele blik op cinema en regie.

Deze op 16mm geschoten film heeft intussen cultstatus verworven, en wordt gezien als één van de belangrijkste avant-gardefilms van de laatste decennia.

THE GIRL CHEWING GUM
Regie: John Smith
UK 1976, 12 min.

Gevolgd door een nagesprek met het regieduo

Een interview met John Smith over zijn werk:

Vertoning:
MAANDAG 4 MAART om 19u00

Een Art & Film-vertoning i.s.m. Academie MechelenACADEMIE_logo_blauw_lang

Online:
– Website Chloé Op de Beeck: https://www.chloeopdebeeck.be
– Judith Herman: https://beeld.be/nl/kunstenaars/judith-herman
- John Smith: https://johnsmithfilms.com/selected-works/the-girl-chewing-gum/

Over ‘THE GIRL CHEWING GUM':
‘Smith takes the piss out of mainstream auteurist ego, but provides proof of the underground ethos: even with meagre mechanical means, the artist can command the universe.’ – The Village Voice

‘John Smith’s improbable treatise on representation has deservedly become a Co-op classic.’ – Ian Christie, Time Out

‘This film is the best antidote I’ve ever seen to the pretentious certitude of aesthetic interpretation and academic analysis. Susan Sontag, eat your heart out: I want every student I teach to see John Smith’s master work at least twice before picking up a camera or an art history textbook.’ –  Shelley Rice