MONSTER (Hirokazu Kore-eda)

Na Monster_posterzijn schitterende internationale hits ‘Shoplifters’ en ‘Broker’ is de Japanse regisseur Hirokazu Kore-eda ook in zijn nieuwe ‘MONSTER’ weer bijzonder sterk op dreef.

Dit keer draait alles rond het gezinnetje van Saori, een energieke, alleenstaande moeder die merkt dat het gedrag van haar elfjarige zoontje Minato sterk verandert.

Wanneer ze er uiteindelijk achter komt dat hij gepest wordt door zijn leraar, neemt ze dat niet, en gaat ze woedend verhaal halen bij de school.

Er volgen excuses, maar ook tegenwerking. En dan blijkt dat de waarheid soms toch veel complexer is dan eerst gedacht…

Kore-eda speelt hier op briljante, subtiele wijze met de verschillende perspectieven van zijn personages, wat de film niet alleen tot de laatste seconde spannend en boeiend houdt, maar onvermijdelijke ook leidt tot mededogen en empathie.

Bonus: de soundtrack is van de hand van de onlangs overleden Japanse grootmeester Ryuchi Sakamoto. Deze uitmuntende film is dan ook aan hem opgedragen.

MONSTER
Regie: Hirokazu Kore-eda
J 2023, 126 min.

Vertoning:
DINSDAG 5 MAART om 20u35 

De pers over ‘MONSTER':
‘De Japanse grootmeester laat je met ‘Monster’ van de ene verbazing in de andere vallen. Een mysterieuze puzzel die diep ontroert wanneer alle stukjes op het einde in elkaar klikken.’ (★★★★) - De Morgen
https://www.demorgen.be/tv-cultuur/monster-japanse-grootmeester-pleit-voor-mededogen-in-film-die-met-perspectieven-speelt~bea9077c/

‘Un film brillant.’ (★★★★) – L’Echo

‘Boeiend en origineel.’ – Vertigo 

‘Een ingenieus fragiele film.’ (★★★★) - De Standaard

‘Een fijnzinnige empathische, wijze schets van mens & samenleving.’ - Knack Focus

‘Een ontroerend, hoopvol melodrama.’ - Klara, Lieven Trio

‘Monster’ is another striking piece of work from a master, a movie that’s so carefully calibrated that you get lost in these characters.’ - Roger Ebert

‘Une boule de délicatesse, de sensibilité et d’humanité. Bouleversant.’ (★★★★) - Le Soir

‘This is a film created with a great moral intelligence and humanity.’ (★★★★) - The Guardian