Afrika Filmfestival: PRISM (Eléonore Yameogo, An van Dienderen & Rosine Mbakam)

Prism

In ‘Lili’, de vorige film van An van Dienderen, legde ze de cinematraditie van de ‘China Girls’ bloot, vrouwen die gebruikt worden om – gezeten naast een kleurenkaart – de camera te kalibreren.

Die China Girls hadden één ding gemeen: ze hadden allemaal een porseleinwitte huid – yep, camera’s worden blijkbaar standaard afgestemd op een blanke huidskleur, wat ook nu nog allerlei problemen oplevert bij het filmen van mensen met andere huidskleuren.

In ‘PRISM’ borduurt van Dienderen voort op dit onderwerp, in de vorm van een filmische kettingbrief met collega-filmmakers Rosine Mbakam (uit Kameroen) en Eléonore Yameogo (uit Burkina Faso).

AfrikaFilmfestival

Begunstigt de camera de witte huidskleur? En zo ja: is filmische neutraliteit (laat staan objectiviteit) dan geen mythe?
Het zijn vragen waar de drie vanuit hun zeer uiteenlopende achtergrond en invalshoeken op hun eigen manier op ingaan, en die soms zeer verrassende antwoorden opleveren.

De film begint met een Zoom-conversatie tussen de drie, een segment dat op het eerste zicht nogal knullig en amateuristisch overkomt in een professionele documentaire, zeker omdat het gesprek verstoord wordt door technische problemen.
Alleen blijken net dié bijzonder relevant te zijn in de hele discussie…

‘PRISM’ is een film die tot denken (en discussiëren) zet over film, filmtechnologie en inherent ingebouwd racisme dat ons onbewust omringt.

PRISM
Regie: Rosine Mbakam, Eléonore Yameogo en An van Dienderen
B 2021, 78 min.

Filmhuis Mechelen vertoonde deze film op:ACADEMIE_logo_blauw_lang
MAANDAG 25 APRIL om 20u30

Een Art & Film-vertoning in samenwerking met Academie Mechelen.

De pers over ‘Prism':

“Densely thoughtful… Beautiful and poignant.” —The New York Times

“An intriguing, passionate and thoughtful exploration into how racism has been entrenched in film. Raises powerful and confrontational issues that are debated with intelligence, insight and a great deal of emotion.” —Business Doc Europe

“Fascinating; a necessary first step. Interrogates the history — and future — of how black subjects are shown through our camera’s lenses.” —IndieWire

“A must-see film for anyone invested in intersectionality and questions of race, representation, and identity. A poignant reminder of how much more needs to be done.” —International Cinephile Society (ICS)

“’Prism’ dives deeply into the racism inherent in the actual cinematic image, with formidable philosophical arguments concerning the very act of lighting skin on film—it’s whitecentric, and has been for generations.” —Flip Side Reviews

“Engrossing! May spark an entirely new conversation about racial bias in filmmaking. Expertly expos[es] the ways in which inequities often hide in plain sight.” —Awards Watch