In 2019 bleek dat zo’n 90 procent van de kunst in het Stedelijk Museum in Amsterdam gemaakt was door witte mannen.
Dat moet anders, vindt directeur Rein Wolfs.
Maar dat is simpeler gezegd dan gedaan, zo blijkt al snel, want achter de schermen – waar het vol witte mensen loopt – roept het proces ongemakkelijke en schurende vragen op.
Mag je een schilderij nog ‘De Prostituees’ noemen?
Wat doe je met een werk dat door de kunstenaar in 1911 ‘Negertanz’ genoemd is?
Moet je bij het beoordelen van kunst naar de huidskleur of het geslacht van de kunstenaar kijken?
En hoe ga je om met pers die dat ‘overdreven politiek correct’ noemt?
Regisseuse Sarah Vos biedt met ‘WHITE BALLS ON WALLS’ meer dan alleen een bijzonder onthullend kijkje achter de schermen van een museum: het is een tijdsdocument dat de worsteling weergeeft die veel Nederlandse en Belgische instituten en bedrijven momenteel doormaken – zie ook de heisa rond het vervangen van schilderijen van witte mannen door multiculturele foto’s in de Arenberg of de Leopold II-beelden uit de K.U.Leuven.
Onthullend, provocatief, interessant, ongemakkelijk en grappig: ‘WHITE BALLS ON WALLS’ is een ijzersterke, niet te missen docu.
WHITE BALLS ON WALLS
Regie: Sarah Vos
NL 2022, 90 min.
Filmhuis Mechelen vertoonde deze film op:
MAANDAG 15 MEI 2023 om 20u30
Een Art & Film-vertoning i.s.m. Academie Mechelen
In het kader van het Afrika Filmfestival.
De pers over ‘WHITE BALLS ON WALLS':
”White Balls on Walls’ is alles wat je ervan hoopt. Gefilmd tijdens een proces dat onvermijdelijk ongemak oplevert, met een feilloze intuïtie en ingehouden, maar onmiskenbaar met gevoel voor humor.’ - De Filmkrant
https://filmkrant.nl/recensies/white-balls-on-walls/
“White Balls on Walls’ is een onthullend tijdsbeeld over het zeer witte Stedelijk dat inclusief en divers wil zijn.” (★★★★) – NRC
‘Een opmerkelijke documentaire’ – De Groene Amsterdammer
https://www.groene.nl/artikel/de-satan-van-de-kunst-is-een-witte-man-op-sneakers