Grote bedrijven pakken graag uit met hun ‘mecenaat’ (let vooral op de aanhalingstekens) van musea en kunsttentoonstellingen.
De in armoede levende plantage-arbeiders werden gedwongen tot monocultuur, en van de winsten vloeide zo goed als niks naar hen terug.
Renzo Martens trok naar Lusanga, waar hij met een plaatselijke kunstcoöperatieve van (voormalige) plantage-arbeiders een plan opzet dat nuchter bekeken bij voorbaat al hopeloos tot mislukken gedoemd lijkt: ze willen niet alleen hun kunstwerken op de internationale kunstmarkt verkocht en tentoongesteld krijgen, ze willen ook de inkomsten naar de gemeenschap daar te laten terugvloeien, een eigen kunstencentrum opzetten (yep, zo’n hippe, strakke White Cube midden in de brousse: waarom eigenlijk niét?) én land terugkopen, zodat de ecologisch én economisch funeste monocultuur een halt kan worden toegeroepen.
‘WHITE CUBE’ is een docu die aan alle kanten wringt, schuurt en uiterst ongemakkelijk zit (bij Martens’ optreden in de film zijn ook wel wat kanttekeningen te plaatsen), en die evenveel vragen oproept als hij mogelijke antwoorden aanreikt, maar die net daardoor zo sterk is.
Essentieel kijkvoer voor iedereen die met Noord-Zuidverhoudingen en dekolonisering bezig is.
WHITE CUBE
Regie: Renzo Martens
NL-B 2020, 77 min.
Deze film werd in Filmhuis Mechelen vertoond op:
MAANDAG 4 OKTOBER 2021 om 20u30
In het kader van het AFRIKA FILMFESTIVAL!
Ten voordele van Hubi Vinciane (Benin) en AZV.
Een Art & Film-vertoning in samenwerking met Academie Mechelen en de dienst Mondiaal Beleid.
In de pers:
‘Met de ontroerende documentaire ‘White Cube’ slaat Renzo Martens de spijker op z’n kop.’ (****) – Trouw
https://www.trouw.nl/cultuur-media/met-de-ontroerende-documentaire-white-cube-slaat-renzo-martens-de-spijker-op-z-n-kop~bd848477/
‘White Cube heeft alles om een moderne documentaire-klassieker te worden’ – HP/De Tijd
Bekijk hier een interview met Renzo Martens bij De Balie:
‘White Cube is een spiegel voor de kunstwereld – met alle tegenstrijdigheden van die wereld. Martens heeft zijn werk gedaan door de vinger op de zere plek te leggen.’ – NRC Handelsblad
‘Martens’ project prikkelt, irriteert, roept talloze vragen op – en is alleen al daarom geslaagd te noemen.’ – VPRO Cinema