PERFECT DAYS (Wim Wenders)

MPerfect_Dayset ‘Anselm en ‘Perfect Days’ heeft Wim Wenders (77 intussen) momenteel twéé prachtfilms tegelijk lopen in het Filmhuis.

De eerste is een documentair eerbetoon aan een briljant kunstenaar, de tweede film is een heerlijke ode aan de eenvoud en de simpele dingen die het leven de moeite waard maken.

Dat ‘Perfect Days’ – genoemd naar Lou Reeds klassieker – draait rond Hirayama, een man die in de openbare toiletten van Tokio als schoonmaker aan de slag is.
Helemaal geen vervelende job, zo vindt hij zelf: het werk geeft zijn leven een vaste structuur en een aangename regelmaat, en de toiletten zijn bovendien prachtige architecturale parels.

Bovendien geeft zijn job hem voldoende vrije tijd om zich met al zijn hobby’s bezig te

houden: muziek, literatuur verslinden, bomen fotograferen, het maakt van Hirayama een gelukkig man.

Maar wanneer zijn nichtje Niko onverwacht op bezoek komt, blijken de perfect days van de eenzelvige, teruggetrokken man misschien toch niet zo perfect als eerst gedacht…

‘Perfect Days’ is het soort film waarvoor woorden als ‘hartverwarmend’ en ‘ontroerend’ zijn uitgevonden, en het bewijs dat de meest eenvoudige verhalen soms de mooiste zijn.

Hoofdrolspeler Kōji Yakusho won in Cannes terecht de prijs voor de Beste Acteur, en uiteraard speelt in een film die ‘Perfect Days’ heet ook de muziek een belangrijke rol: niet alleen Lou Reed en de Velvet Underground komen langs, maar ook Nina Simone en The Animals zorgen voor een onvergetelijke soundtrack bij de scènes.

Mis deze prachtfilm niet!

PERFECT DAYS
Regie: Wim Wenders
J 2023, 121 min.

Vertoning:
MAANDAG 26 FEBRUARI om 18u30 

De pers over ‘PERFECT DAYS':
Perfect Days’ inhaleert het leven met volle teugen, een ontwapenend eenvoudige oefening in contentement.’ – De Morgen

”Perfect Days’ is het gedroomde tegenmiddel voor ons stressvolle bestaan. De onverstoorbare glimlach op het gezicht van het hoofdpersonage is op zich een medicijn.’ – Metro


”Perfect Days’ is largely about cleaning toilets. It’s also one of the best films of the year.’ – Collider