Open Cinema: MENSCHEN AM SONNTAG (Robert Siodmak, Billy Wilder, Fred Zinneman e.a.)

MENSCHEN_AM_SONNTAG_Foto_02Tijdens OPEN CINEMA mag een klassieker uiteraard niet op het Filmhuisprogramma ontbreken.

We trakteren u op een unieke vertoning van misschien wel de aller-allermooiste mooie zondagsfilm uit de filmgeschiedenis: ‘MENSCHEN AM SONNTAG’.

Het idee achter de film kon eigenlijk niet eenvoudiger zijn: we volgen een stel jonge Berlijners in 1930, en kijken wat zij toen zoal op een zonnige zondag deden.

Hoofdpersonage is de jonge dandy Wolfgang, die een afspraakje heeft gemaakt met de knappe Christl, die de kost verdient als figurante in films.
Bij hun trip naar de Wannsee worden ze vergezeld door Brigitte (de al even knappe vriendin van Christl) en de taxichauffeur Erwin, die na een huiselijke ruzie even een namiddag van zijn vriendin verlost wilde zijn.

Het geflirt dat zich tijdens een zwempartijtje en de daarop volgende picnic ontspint verloopt echter niet in de richting die elk van de vier aanwezigen vooraf gehoopt of gewild had…

OpenCinema_tagAchteraf bekeken is het bijna ongelooflijk dat deze film in het Berlijn van 1930 gedraaid is, nauwelijks drie jaar voor Hitler en zijn acolieten er één van de meest afschuwelijke dictaturen ever zou installeren.

Want het Berlijn dat we in deze semi-documentaire/semi-speelfilm te zien krijgen is immers niet bepaald een broeihaard van nazisme, laat staan een verloederde, verarmde en mismeesterde stad waar populisten makkelijk kunnen scoren.
We zien integendeel een vibrerende, open, levenslustige en welvarende stad, drijvend op de energie van zelfbewuste, stijlvolle, sexy en vrijgevochten twentysomethings.

En de oevers van de Wannsee waren nog gewoon de favoriete weekendbestemming voor dat jonge volkje, niet de akelige lokatie waar enkele jaren later de Holocaust bekokstoofd zou worden (zoals dit jaar bij ons te zien was in ‘Die Wannsee Konferenz’)

Voor het (toen nog jonge) regisseurscollectief dat de film Menschen_am_Sonntagmaakte bleek ‘Menschen am Sonntag’ het begin van een stel zéér mooie filmcarrières, die zich weliswaar niet in Duitsland zouden afspelen.

Bijna allemaal emigreerden ze na de machtsgreep van Hitler naar Amerika, waar Robert Siodmak, Fred Zinneman en – vooral – de briljante Billy Wilder in Hollywood zouden uitgroeien tot absolute topregisseurs, terwijl Edgar G. Ulmer dan weer een cultheld werd die enkele uitmuntende B-films afleverde (onder andere de klassieke, ultieme film noir ‘Detour’ is van hem).

90 jaar na dato is ‘Menschen am Sonntag’ nog altijd een fantastisch frisse en moderne film, vol joie de vivre. Enjoy!
goethe-institut
MENSCHEN AM SONNTAG
Regie: Robert Siodmak, Fred Zinneman, Edgar G. Ulmer, Eugen Schüfftan, Billy Wilder
D 1930, 74 min.

Vertoning:vaf_logo copy
DINSDAG 4 OKTOBER om 20u15 

Na afloop van de vertoning bieden we de aanwezigen een gratis drankje aan!

Met de steun van het VAF

In samenwerking met het Goethe-Institut Brussel

Nooit gehoord van ‘Menschen am Sonntag’?
Oude films interesseren u niet, en al zeker niet als ze in zwart-wit zijn?
Criterion lijstte drie goede redenen op om dit meesterwerkje tóch eens te komen checken: