LA NUIT DU 12 (Dominik Moll)

Vla-nuit-du-12-postereel films maakt Dominik Moll niet, maar telkens àls hij een film maakt, is het er altijd weer boénk op: zéér lang geleden serveerde het Filmhuis u zijn adembenemende, inktzwart-grappige debuut ‘Harry, Un Ami Qui Vous Veut Du Bien’, en voor corona kon u bij ons zijn waanzinnig straf in elkaar stekende ‘Seules Les Bêtes’ komen ontdekken.

En nu hebben we voor u zijn gloednieuwe ‘La Nuit du 12′ klaarstaan, een film die door critici her en der al werd omschreven als het Franse antwoord op ‘Twin Peaks’.
Nu moet u critici natuurlijk nooit helemààl geloven, maar in dit geval valt er iets voor de vergelijking te zeggen: ook hier gaat het om een behoorlijk politieonderzoek naar de akelige moord op een jonge vrouw.

De Laura Palmer van dienst heet hier Clara, en is – op de terugweg na een avondje stappen met vrienden – vlakbij haar huis levend verbrand teruggevonden.
Niet alleen zijn er een pak verdachten van de horribele moord (Clara bleek er nogal veel vriendjes tegelijk op na te houden), er is eigenlijk vooral geen echt goed spoor voor de

flikken, ook niet na eindeloze verhoren. Zo ongeveer het énige wat ze met zekerheid kunnen vaststellen: het misdrijf heeft plaatsgevonden in de nacht van de 12de…

De onmacht en frustratie maakt dat de zaak voor rechercheur Yohan en zijn collega Marceau uitgroeit tot een ware obsessie.

Moll speelt in ‘LA NUIT DU 12′ met zowat alle clichés van de thriller en de Franse policier (van het good cop/bad cop-duo tot de klassieke ondervragingsscènes), maar gebruikt ze vooral om de kijker constant op het verkeerde been te zetten: deze film gaat evenzeer over de psychologische impact van zo’n moord op de flikken als over het oplossen van de zaak zelf.

Onze landgenoot Bouli Lanners is alwéér geweldig als Marceau, een rechercheur bij wie het in de privésfeer al even vlot loopt als in het onderzoek dat hij voert: totaal niet.
De héle casting is overigens fantastisch, net als de van suspense zwangere soundtrack van Olivier Marguerit.

‘LA NUIT DU 12′ is geïnspireerd op een echt gebeurde zaak, al verhuisde Moll het decor wel van een nietszeggende Parijse buitenwijk naar het meer fotogenieke Grenoble, en daar doet dan weer cameraman Patrick Ghiringhelli zijn voordeel mee: zijn dreigende, duistere beelden houden de kijker moeiteloos twee uur aan de stoel gekluisterd.

Om maar te zeggen: het hoeft niet te verbazen dat ‘LA NUIT DU 12′ zonder veel fanfare of promo uitgroeide tot één van dé grote publieksfavorieten op het jongste festival Cannes. Komt dat zien!

LA NUIT DU 12
Regie: Dominik Moll
F 2022, 115 min.

Filmhuis Mechelen vertoonde deze film op:
- MAANDAG 19 SEPTEMBER 2022 om 20u30
– DINSDAG 20 SEPTEMBER 2022
om 18u30
- DINSDAG 11 OKTOBER 2022 om 20u30 

De pers over ‘La Nuit du 12′:
‘Ijzersterk en stikdonker.’ (★★★½) – Humo

‘Un formidable polar atypique’ – La Libre Belgique

‘Met ‘La nuit du 12′ maakt Dominik Moll zijn antwoord op ‘Twin Peaks': een verstilde, lichtjes absurdistische moordfilm met onvermoede diepten.’ – De Morgen

Bekijk de recensie van Peter Bradshaw (The Guardian):

‘Een sterke politiefilm die tot nadenken stemt’ – Bruzz

‘This brooding, taut and piercing thriller is one of Moll’s strongest works to date.’ – The Hollywood Reporter